handdator

Visa fullständig version : Måste man hålla svinbrett för att chins ska ge bra lats?


Testarozza
2013-11-09, 11:31
Tjena, precis som frågan i topic. När jag kör chins brukar jag hålla ganska brett, kanske 2-3dm bredare än axelbrett på varje arm. Det blir tungt och tyngre än att köra typ axelbrett/något bredare än axelbrett.

Undrar bara om jag ska fortsätta hålla som jag gör eller om jag borde köra lite bredare än axelbrett bara, hur gör ni och varför?

Blir skillnaden så stor?

Birkharju
2013-11-09, 12:12
Jag har för mig att det blir större aktivering av lats med ett smalare grepp. Tror sheogorath(sjukgymnast) nämnde något om det.

moodi
2013-11-09, 12:14
Mest aktivering för latsen vid I_o_I grepp har jag för mig han sa, smalare/bredare blev mer biceps?

aldoschadewitz
2013-11-09, 12:21
inte för att det direkt har med topic att göra men jag tycker att man kan koppla bort bicepsen ganska bra genom att "trycka utåt"

Bryggan
2013-11-09, 12:31
inte för att det direkt har med topic att göra men jag tycker att man kan koppla bort bicepsen ganska bra genom att "trycka utåt"Superintressant! Berätta mer. Hur menar du "trycka utåt"?

crizzan
2013-11-09, 12:34
Superintressant! Berätta mer. Hur menar du "trycka utåt"?

+1

Trycka ut vadå? Vaderna?

oddyboll
2013-11-09, 12:47
+1

Trycka ut vadå? Vaderna?

Tänk dig att du försöker dra isär stången utåt. som en smällkaramell ;)

Lövbiffen
2013-11-09, 12:53
Tänk dig att du försöker dra isär stången utåt. som en smällkaramell ;)

Det låter intressant! Du känner inte mer i triceps när du gör på det viset?

skivståång
2013-11-09, 13:04
Bra video ang träffa lats :)

?v=GhoUNAkKZy0

Taalamon
2013-11-09, 14:21
så klart det blir mer belastning på latsen om du håller längre ut.. det är ren mekanik.

Nej du måste inte hålla långt ut för att "ge bra lats"... det tar på dem oavsett bredd på greppet inom rimliga gränser

Sheogorath
2013-11-09, 14:28
Nu blandar ni nog ihop mig med någon annan, om jag inte gjort något uttalande för längesen som jag glömt.

Määng
2013-11-09, 17:15
Mest aktivering för latsen vid I_o_I grepp har jag för mig han sa, smalare/bredare blev mer biceps?

Det är pez som alltid ritar l_o_l greppet.

Arne Persson
2013-11-09, 17:48
Ju bredare fattning ju sämre utsträckning på latsen i bottenläget.

Sverker
2013-11-09, 17:54
Bred fattning aktiverar mer teras major, uppe under armhålan, medan axelbrett grepp träffa latsen mer. Ifall jag inte är helt fel ute....

Lance Uppercut
2013-11-09, 18:09
Bred fattning aktiverar mer teras major, uppe under armhålan, medan axelbrett grepp träffa latsen mer. Ifall jag inte är helt fel ute....

Känns åtminstone så när man lyfter! slog mig häromdagen att jag känner bättre kontakt i bröst än i lats vid lite bredare grepp än I_o_I

major Pectoralis
2013-11-09, 18:27
Tjena, precis som frågan i topic. När jag kör chins brukar jag hålla ganska brett, kanske 2-3dm bredare än axelbrett på varje arm. Det blir tungt och tyngre än att köra typ axelbrett/något bredare än axelbrett.

Undrar bara om jag ska fortsätta hålla som jag gör eller om jag borde köra lite bredare än axelbrett bara, hur gör ni och varför?

Blir skillnaden så stor?

Man blir starkare på det man kör. Skall man klämma iväg riktigt många repetitioner i rad så är det troligen stor fördel att träna in en bred fattning eftersom man då får kortare Range of Motion. För att inte knäcka självförtroendet kan man bredda successivt.

För latsutvecklingen lär det inte spela någon roll hur du håller. I belive.

Håller själv något bredare än axelbrett nuförtiden eftersom man kan rå-dra sig upp med ren muskelkraft bäst så, upplever jag. Förr i tiden höll jag brett. Gjorde fler reps då men var knappast starkare.

Arne Persson
2013-11-09, 18:38
Bred fattning aktiverar mer teras major, uppe under armhålan, medan axelbrett grepp träffa latsen mer. Ifall jag inte är helt fel ute....

Gör det? På vilket sätt?:)

Sverker
2013-11-09, 18:46
Att ett brett grep ger en krafigare rörelse av överarmen mot skulderbladet ( där jag tror att teras major fäster ) medan ett smalare grepp styr överarmen mot midjan...någonting....


Men du spelar på hemmaplan och kan säkert reda ut det.

Allan
2013-11-09, 18:57
Ju bredare fattning ju sämre utsträckning på latsen i bottenläget.

Har inte du mätningar på det?

Vet inte om det här fortfarande håller streck, men i boken Orsak&Verkan, skriven med runor, sägs det att en av orsakerna till dålig utveckling av latsen är just ett för brett grepp.

http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm

Anders The Peak
2013-11-09, 20:16
Har inte du mätningar på det?

Vet inte om det här fortfarande håller streck, men i boken Orsak&Verkan, skriven med runor, sägs det att en av orsakerna till dålig utveckling av latsen är just ett för brett grepp.

http://www.body.se/media/bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/orsak_o_verkan_del_2.htm

Bra artikel från en inte speciellt avlägsen tid för oss gubbar fast du är bara en yngre gubbe :)

starkaillern
2013-11-09, 21:00
Rätt säker på att jag kom över en studie där resultatet blev att det spelade ingen roll hur brett grepp man hade, samma aktivering av latsen vilket som.

Återkommer om jag råkar hitta den.

Anders The Peak
2013-11-09, 21:42
Rätt säker på att jag kom över en studie där resultatet blev att det spelade ingen roll hur brett grepp man hade, samma aktivering av latsen vilket som.

Återkommer om jag råkar hitta den.

Artikeln (http://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/A%20Comparative%20Electromyographical%20Investigat ion%20of%20Muscle%20Utilization%20Patterns.pdf)

starkaillern
2013-11-09, 22:40
Artikeln (http://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/A%20Comparative%20Electromyographical%20Investigat ion%20of%20Muscle%20Utilization%20Patterns.pdf)

Exakt, tack!

pezrulezhaakon
2013-11-10, 00:39
Aktivering är inte detsamma som effektiv hypertrofiträning.

Bryggan
2013-11-10, 02:05
Artikeln (http://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/A%20Comparative%20Electromyographical%20Investigat ion%20of%20Muscle%20Utilization%20Patterns.pdf)Sku lle var intressant att se vilken övning som aktiverade biceps minst. Blev förvånad att triceps aktiverades alls....men det är jag det.

Bredare grepp verkar bättre för LD. Då kör jag på som vanligt då :).

svenbanan
2013-11-10, 02:10
Själv föredrar jag ungefär |_O_| (strax bredare än axelbrett) eftersom den rörelsen känns mer naturlig än vid smalare grepp. För mig blir det lite "knyckigt" om jag håller axelbrett med pullupsfattning (handflatorna vända från mig).

Hur det skulle kunna vara fördelaktigt för latsen att hålla bredare förstår jag inte. Kortare ROM är inget jag tror ger några fördelar i längden. Möjligen kan det kännas mer i latsen ifall det breda greppet leder till att andra muskler inte kan hjälpa till i lika stor utsträckning.

Sverker
2013-11-10, 07:52
Artikeln (http://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/A%20Comparative%20Electromyographical%20Investigat ion%20of%20Muscle%20Utilization%20Patterns.pdf)

Har inte läst artikeln men tittat på bilderna. Jag tänkte nog på ett grepp ytterligare 10 cm bredare på var sida än vad figur C. och D håller. Vilket inte alls är ovanligt på gymmen. Bild C. till bröstet träffar säkert latsen bra medan bild D. till nacken ger en kraftigare rörelse mot skulderbladets underkant.

Sheogorath
2013-11-10, 09:28
Skulle var intressant att se vilken övning som aktiverade biceps minst. Blev förvånad att triceps aktiverades alls....men det är jag det.

Bredare grepp verkar bättre för LD. Då kör jag på som vanligt då :).

Det var långa ursprunget av triceps dom mätte. Den delen av muskeln går över axelleden och gör inåtförning av armbågen (extension och till mindre del adduktion) d.v.s. samma rörelser som t.ex. lats gör. Att den ändå inte blir en viktig "mover" har att göra med att man böjer i armbågen samtidigt som armbågen förs in mot kroppen. Då förkortas muskeln över axelleden medan den förlängs över armbågsleden och det blir alltså ingen större koncentrisk kontraktion. Samma fenomen sker med t.ex. hamstrings i benpress och biceps i bänkpress. De är med och stabiliserar lederna men gör inget viktigt arbete som "movers". För att få med triceps långa ordentligt i en övning som latsdrag får man göra den utan att böja i armbågen, d.v.s. istället göra en pullover, och vill man ha med biceps i en övning som bänkpress för man göra det utan att sträcka i armbågen, d.v.s. göra en flye. :)

filmjölk
2013-11-10, 11:23
"The wider the grip, the wider the lats" hade du fått som svar på ett amerikanskt forum för 5-10 år sedan. Men nej, oavsett greppbredd kommer du att aktivera lats. personligen tycker jag att paralellt ungefär axelbrett grepp tar bäst, och är skönast (kanske beroende på att det är lättast :D )

pezrulezhaakon
2013-11-10, 11:57
Bryggan

Du kan själv göra biceps mindre aktiv i alla dagövningar.

Testarozza
2013-11-10, 12:06
Haha tack för alla svar. Rolig diskussion, lärorik! Ska läsa alla artiklar när jag har tid. De var ganska långa. :)