handdator

Visa fullständig version : Warning! Steel nutrition. Olaglig? (Beta 2 agonist)


Doggeh
2013-11-09, 00:08
INGREDIENSER PER DOS (10 g):
Beta-alanine........................................... .....................................4,5 g
Kreatin (kreatin-nitrat)........................................... ......................2,55 g
Taurin............................................ ..............................................1 g
Surhetsreglerande medel (äppelsyra)
Arom
Natrium (375 mg NaCl)............................................. ......................188 mg
Vasslepeptidfraktion (mjölkprodukt).................................... .........300 mg
Koffein........................................... .................................................. ......250 mg
Indisk lotus extrakt (nelumbo nucifera gaertn. radix, semen)........200 mg
Sötningsmedel (aspartam)
Sötningsmedel (acesulfamkalium)
Färgämne (E140, E160a)
Svartpepparextrakt (piper nigrum l. fructus).................................4 mg

Det fetstilade ska alltså innehålla higenamine vilket verkar vara en beta 1 & 2 agonist. "All beta-2 agonists, including all optical isomers (e.g. d- and l-) where relevant, are prohibited except inhaled salbutamol" Om man nu ska följa WADAs regler borde alltså det vara olagligt att ta en produkt som innehåller higenamine?

Jag frågar eftersom jag har vunnit en facebook-tävling och i "vinnarpaketet" fanns det just den här PWOn och det hade väl varit lite trist att behöva slänga en PWO man precis fått & speciellt när jag inte använt PWO på ca 1.5 år. Eller jag har ju visserligen använt koffein mer eller mindre dagligen :smash:

Sverker
2013-11-09, 07:32
Använd Konsumentkontakt på förpackningen och fråga hur ämnet är bedömt.
Kan de inte ge dig ett riktigt bra svar ska du inte använda produkten.

Pepz
2013-11-09, 08:29
att bryta mot wadas regler är i många fall inte olagligt utan endast ett brott mot wadas regler.

alltså i detta fall får du använda produkten om du inte tävlar.

gissningsvis ger denna inte ens utslag på ett wada-test men varför chansa