handdator

Visa fullständig version : Hur ung kan man vara när man börjar träna kampsport?


Diomedea exulans
2013-11-07, 22:24
När jag var i tonåren så ville jag, precis som alla tonårskillar, vara bra på kampsport (ja, alla tonårskillar vill vara bra på kampsport, kom inte med något feministprat om att det varierar från person till person). Dock insåg jag att jag var för gammal för att bli riktigt överjäklig på det, och att jag hade behövt börja redan i barnsben för att bli en ninjafenomen. Jag var under många år i hemlighet bitter för att mina föräldrar inte dumpat av mig vid Shaolin-templet när jag var två, så jag kunde blivit lika tuff som den här dagisåldersungen:

http://ecentral.my/archives/2009/1/15/soundnstage/f_31haohan.jpg

Nu undrar jag, om man inte vill skicka sitt barn till Kina, vid vilken ålder kan man sätta hen i kampsportsträning? Min fråga gäller inte fysiska begränsningar, utan när man är gammal nog att bli mottagen av klubbar, som såvitt jag alltid har sett har en lägre åldersgräns. På de klubbar jag har sett så tycker jag gränsen är lite väl hög, har för mig att den brukar vara vid sju ungefär. Finns det klubbar i Sverige som låter femåringar träna? Eller treåringar?

Jag har inte själv barn, men kom att tänka på frågan då en nära släkting nyss fick en son.

knuckles
2013-11-07, 22:28
Man bör börja, som med allt annat så tidigt som möjligt för att verkligen lyckas. Vet En i min ålder som har svart bälte i bl.a kyokushin karate eller hur det stavas, han har även vunnit väldigt många priser, både i sverige och utomlands. Sju är en bra ålder att lära sig grunderna på och sedan börja tävla i tonåren eller tidigare.

Timmi
2013-11-07, 22:29
Finns, minst en taekwondo-klubb i Stockholm där fyraåringar får träna. På min klubb, kyokushin, är det 7 som gäller. Skulle inte vilja vara tränare för yngre, sjuåringarna har nog svårt med motorik och disciplinen...

Jag tror om det ska börja tränas i yngre år så är det inte alls kampsport utan "kampsport" där allmän motorisk och fysisk träning är grunden där fysisk aktivitet och en känsla för kroppen växer fram. Hopp och lek med andra ord.

z_bumbi
2013-11-07, 22:30
Femåringar har jag sett köra brottning och det är en så god start som någon när det gäller kampsport generellt. Innan dess är vanlig barngympa ett utmärkt steg mot den ultimata ninjan.

Oljeblixten
2013-11-07, 22:32
Här i staden finns det en extremt tävlingsinriktad klubb med mycket skickliga utövare av judo som har "judolekis" för barn i åldern 4 och uppåt. De ungarna verkar ha sjukt kul och det är inte ovanligt att de börjar tävla i tidig ålder samt blir mycket bra.

mattilainen
2013-11-07, 22:34
På vår klubb tränar barnen bjj i alla åldrar. Våra tränare håller i passen någon gång i veckan, ofta på helgerna och låter barnen brottas och leka typ. Beroende på ålder så klart. Det är nog från 3 - 9 år om jag bara höftar, det finns inga regler utan de som kommer få vara med, sen får dom ju se hur de lägger passet. De försöker väl lära ut lite tekniker och sen låter de barnen brottas och "leka". Det verkar astufft och roligt, barnen älskar det vad jag har hört :) Lätt att mina barn ska börja i något sådant redan som ung!

andeem
2013-11-07, 22:38
Judo kan man börja med ungefär hur tidigt som helst. Fast det är i de flesta fall mest diverse kull-lekar och liknande den första tiden.

Morty
2013-11-07, 22:41
Skolålder. Typ sex-sju. Innan dess går det ju knappt att göra nåt strukturerat med en unge i mer än några minuter.

G_lund
2013-11-07, 22:53
3KApRYNKYBM

944RS
2013-11-08, 05:53
Skolålder. Typ sex-sju. Innan dess går det ju knappt att göra nåt strukturerat med en unge i mer än några minuter.

Ungefär så!

Våran judoklubb har "lekjudo" och där kan man ibland börja det året man ska fylla 6. Mycket lekar de första terminerna och det är perfekt för barnen att lära sig diciplinen samtidigt som de har skoj.

Ignatius72
2013-11-08, 05:57
Två av mina pojkar började på karate när de var 6 (fast närmare 7) Yngste är 5 och han är helt klart för omogen för att börja nu.

limenka
2013-11-08, 07:24
Träna kampsport > träna ditt barn själv. På så sätt slipper du vänta :D

Hemi
2013-11-08, 07:49
På judo där jag tränade sist i UK tränade barn från 5 och uppåt med bra resultat. Mycket lek men leken var baserad på judorörelser. Tränaren var mycket bra, hade koll samtidigt som han var rolig.

kaer
2013-11-08, 08:51
Min förra klubb har barn-mma. Men det är väl egentligen mindre mma och mer gymnastik.
Hos oss finns en barngrupp i thaiboxning med, men jag vet inte var lägsta åldern är där.
Antagligen rätt flexibelt skulle jag tro.

För övrigt håller jag inte med om att man måste börja extremt tidigt.
Möjligtvis i väldigt klassiska kampsporter, men man hör ju ofta om duktiga utövare som börjat i äldre år.

eternallord
2013-11-08, 09:09
Jag började träna Taekwondo när jag var tjugo och tog SM-silver förra året så visst kan man börja sent :) tror kidsen på vår klubb börjar redan vid 4 års ålder, men då är det bara lek och motoriksövningar i princip.

Alexton
2013-11-08, 09:43
Började med karate när jag var 7 om jag minns rätt. Var inte särskilt seriöst men man lärde sig teknikerna och namnen rätt tidigt.

Det ska inte vara blodigt allvar utan en form av träning/ventil och som liten har man mer energi än en ekorre på meth.

Minns att en stor del av tiden gick ut på att drilla in i barnen vad det innebar att träna kampsport "fint". Respekt till tränare och andra utövare, inse att alla inte är lika osv.

Langster
2013-11-08, 10:31
Vad jag har sett så är det rätt ovanligt att barn under typ 10 år kan ta kampsportsträning seriöst. 90% av barn i den åldern är bara flamsiga och jag tror inte de egentligen lär sig något om kampsporten i de fallen. Jag tror det är mer lämpligt att börja träna upp en grundfysik genom t.ex. gymnastik i tidig ålder.
Brottning eller judo kan säkert vara bra alternativ också, då det liksom ändå sker naturligt för barn, det är enklare att förstå och hänga med i den typen av kampsport än att lära sig sparkar m.m.

Jag har dock sett ett par ungar i 7 års åldern som haft bra teknik i karate, men de har stått i extrem kontrast till den stora majoriteten. Jag tror det är rätt få barn som förstår hur och varför man lägger kraft bakom stående tekniker.

Jag tror att det är rätt stor risk att barn tappar intresset för kampsport om man börjar för tidigt.

Morty
2013-11-08, 11:25
3KApRYNKYBM

Men jag döör *cupid*

Påminner lite om

BRrO9iy1wI0

Diomedea exulans
2013-11-08, 12:26
Minns att en stor del av tiden gick ut på att drilla in i barnen vad det innebar att träna kampsport "fint". Respekt till tränare och andra utövare, inse att alla inte är lika osv.

En stark anledning att låta barnen börja. :)

zozofu93
2013-11-08, 12:30
0, jag dropkickade mig ut ur morsan och ninjachop'ade navelsträngen.

Diomedea exulans
2013-11-08, 12:33
0, jag dropkickade mig ut ur morsan och ninjachop'ade navelsträngen.

Det tvivlar jag inte på, men när blev du medlem i en klubb?

zozofu93
2013-11-08, 12:35
10-12 började jag väl först, minns inte riktigt. lite judo, sen lite boxning, sen thaibox och sen bjj. Liten stad och den yngsta medlemmen förutom mig i boxningsklubben var väl typ 16 och lite av ett rövhål, då va det inte lika roligt. Men ah för att svara på frågan så tycker jag att 4-6 år är en bra ålder att börja :)

cero
2013-11-08, 12:51
Vad jag har sett så är det rätt ovanligt att barn under typ 10 år kan ta kampsportsträning seriöst. 90% av barn i den åldern är bara flamsiga och jag tror inte de egentligen lär sig något om kampsporten i de fallen. Jag tror det är mer lämpligt att börja träna upp en grundfysik genom t.ex. gymnastik i tidig ålder.
Brottning eller judo kan säkert vara bra alternativ också, då det liksom ändå sker naturligt för barn, det är enklare att förstå och hänga med i den typen av kampsport än att lära sig sparkar m.m.

Jag har dock sett ett par ungar i 7 års åldern som haft bra teknik i karate, men de har stått i extrem kontrast till den stora majoriteten. Jag tror det är rätt få barn som förstår hur och varför man lägger kraft bakom stående tekniker.

Jag tror att det är rätt stor risk att barn tappar intresset för kampsport om man börjar för tidigt.

+1

Jag röstar på gymnastik eller något som är enkelt.