handdator

Visa fullständig version : Den "naturliga" kroppen/fysiken.


Kvicksilver
2013-11-07, 11:42
Det talas mycket om vad som är vår "naturliga" kost. Hur mycket vi ska röra på oss, hur aktiva fysiskt vi ska var, för att må bäst och få en "naturlig" fysik.

En del förespråkar tex "stenåldersdieten"... som om alla på jorden under stenåldern åt likadant... oavsett vilken miljö dom levde i.

En del hävdar att det är naturligt för en människa att kunna springa i en hel dag. En del hävdar att det är naturligt att kunna sitta "ass-to-the -grass" utan problem.

Min känsla är att ovanstående är delvis rätt... men rejält hårddraget.

Människans förmåga att anpassa sig till olika dieter och miljöer har gjort att vi lyckats bli så ofantligt många och kolonisera hela planeten och till och med lämna den.

Som kontrast till den moderna-feta-sittande människan är bilderna i bifogad länk fantastiska... bilder av den allt igenom naturliga människan.

Konstaterar tyvärr att muskelmassan hos samtliga inte är speciellt stor... men vi på kolo får väll skapa en egen stam... "den massiva människan". :d

http://www.boredpanda.org/vanishing-tribes-before-they-pass-away-jimmy-nelson/

filmjölk
2013-11-07, 11:53
Vi är snart 10miljarder människor på jorden, vad som är naturligt spelar ingen roll längre. Även om vi kanske är anpassade till att äta en diet på kött med kött och kött kryddat med kött så är det inte hållbart att leva så för annat än ett fåtal.

Vi måste odla grödor, supplementera med sojaprodukter för protein och äta mindre kött och fisk.

tjing
2013-11-07, 11:55
Och äta insekter.

Diomedea exulans
2013-11-07, 11:58
Jag har också tänkt på det här! Om man kollar på alla kronhjortar, så har de alla ungefär samma muskelmassa och fettprocent, iallafall de som är av samma kön och ålder. Och likadant med lejon, sälar, schimpanser, osv. Vi människor måste också ha någon "normal" kroppssammansättning? Jag gissar att den ser ut ungefär som någon som har ett halvtungt fysiskt arbete och äter enligt tallriksmodellen.

Masterpan
2013-11-07, 12:03
Snubben till höger på maori-bilden såg dock ut att ha jävligt bra gener :D

Diomedea exulans
2013-11-07, 12:12
Bra ryggdjup:
http://www.boredpanda.org/system/wp-content/plugins/copyrightWrapper/watermark.php?display=true&image=https://s3.amazonaws.com/boredpanda.org/tribe-photos-before-they-pass-away/photographs-of-vanishing-tribes-before-they-pass-away-jimmy-nelson-4__880.jpg

Kvicksilver
2013-11-07, 12:53
Jag har också tänkt på det här! Om man kollar på alla kronhjortar, så har de alla ungefär samma muskelmassa och fettprocent, iallafall de som är av samma kön och ålder. Och likadant med lejon, sälar, schimpanser, osv. Vi människor måste också ha någon "normal" kroppssammansättning? Jag gissar att den ser ut ungefär som någon som har ett halvtungt fysiskt arbete och äter enligt tallriksmodellen.

Eller är det just det här som skiljer oss från övriga däggdjur.
Eskimåer lever nästan uteslutande på kött och fisk med minimalt med kolhydrater. Andra lever nästan uteslutande på kolhydratsrika livsmedel.

Dock är det ju så att det är först från 80-talet och framåt som bmi stigit något extremt i västvärlden. När jag tittar på foton från 70-talet när jag var barn så ser man inga med ett bmi över 23 typ.

Kollade på en bild av några vanliga vägarbetare från början av 70-talet... ser ut att vara i bra form. Detta utan att någonsin satt sin fot på ett gym (vet det då bilden är ur familjealbumet). Ingen specialmat utan skogaholmslimpa och mjölk till lunch och kött, sås och potatis på kvällen.

Macroman
2013-11-07, 13:36
Jag har också tänkt på det här! Om man kollar på alla kronhjortar, så har de alla ungefär samma muskelmassa och fettprocent, iallafall de som är av samma kön och ålder. Och likadant med lejon, sälar, schimpanser, osv. Vi människor måste också ha någon "normal" kroppssammansättning? Jag gissar att den ser ut ungefär som någon som har ett halvtungt fysiskt arbete och äter enligt tallriksmodellen.

Det lär ju vara ungefär så för människor också. Troligen lite mer variation dock. För en man handlar det väl om att ligga på 10-15 % kroppsfett.

Snubben
2013-11-07, 14:19
Jag har också tänkt på det här! Om man kollar på alla kronhjortar, så har de alla ungefär samma muskelmassa och fettprocent, iallafall de som är av samma kön och ålder. Och likadant med lejon, sälar, schimpanser, osv. Vi människor måste också ha någon "normal" kroppssammansättning? Jag gissar att den ser ut ungefär som någon som har ett halvtungt fysiskt arbete och äter enligt tallriksmodellen.

Har dom? Om du tittar på arten genom hela Europa så ser du att det är en enorm skillnad på de som lever i norr och de som lever i söder, givet inte exakt samma ras men det som nästintill är identiska.

Vad jag vet så är det ren fakta att desto längre norr du kommer, desto större blir de arter som lever där, mer muskler, mer hull, mer hår.

Ponde
2013-11-07, 14:23
Det talas mycket om vad som är vår "naturliga" kost. Hur mycket vi ska röra på oss, hur aktiva fysiskt vi ska var, för att må bäst och få en "naturlig" fysik.

En del förespråkar tex "stenåldersdieten"... som om alla på jorden under stenåldern åt likadant... oavsett vilken miljö dom levde i.

En del hävdar att det är naturligt för en människa att kunna springa i en hel dag. En del hävdar att det är naturligt att kunna sitta "ass-to-the -grass" utan problem.

Min känsla är att ovanstående är delvis rätt... men rejält hårddraget.

Människans förmåga att anpassa sig till olika dieter och miljöer har gjort att vi lyckats bli så ofantligt många och kolonisera hela planeten och till och med lämna den.

Som kontrast till den moderna-feta-sittande människan är bilderna i bifogad länk fantastiska... bilder av den allt igenom naturliga människan.

Konstaterar tyvärr att muskelmassan hos samtliga inte är speciellt stor... men vi på kolo får väll skapa en egen stam... "den massiva människan". :d

http://www.boredpanda.org/vanishing-tribes-before-they-pass-away-jimmy-nelson/
Klart att de inte hade mycket muskler, det gjorde dem ju bara långsammare och det blev svårare att vandra långa sträckor (nomader). Sen åt man ju mest bär, frukter, bröd, och en massa andra kolhydrathaltiga maträtter, kött var ju inget man åt dagligen.

sigill
2013-11-07, 14:29
Massajerna imponerar mest på mig. Långa och smärta, men ändå starka.

De har boskap som får och getter. Dricker koblod, mjölk och äter kött, bär och en del växter.

z_bumbi
2013-11-07, 14:34
Snubben till höger på maori-bilden såg dock ut att ha jävligt bra gener :D

Det är inte en helt ovanlig fysik i vissa delar av polynesien.