handdator

Visa fullständig version : Träna ben ofta innan operation, bra eller dåligt?


sandras
2013-11-07, 09:43
Hej,

Är ny här, vet inte riktigt om denna fråga kanske tagits upp tidigare men jag gör ett försök såhär.

Jag har en operation om tre veckor, Hallux Valgus (en knöl på foten som ska bort), vilket gör att jag kommer ha gips på foten i ett par veckor.

Nojjar lite över att jag inte kommer kunna träna ben ordentligt på ett tag där och vill därför bygga upp så mycket styrka som möjligt i förebyggande syfte. Jag kör 6-8 reps och 4-5 set två gånger i veckan på ben idag. Undrar nu om det vore en bra eller dålig idé att köra fler benpass? Operationen är om tre veckor. Är rädd att jag bara kommer att bryta ner, snarare än att bygga upp.. Vad tror ni?

martikainen
2013-11-07, 10:20
Jag tror att vad du än gör så är 3 veckor för lite tid att göra det på.
Börjar du köra 3 pass i veckan så hinner du med hela 3 pass till, vilket kommer ge dig säkert 1% bättre resultat, om du har tur! Om du har otur händer inget alls, att du skulle bryta ner musklerna i benen ser jag som högst osannolikt på den korta tiden.

Ramboline
2013-11-07, 10:21
Hej,

Är ny här, vet inte riktigt om denna fråga kanske tagits upp tidigare men jag gör ett försök såhär.

Jag har en operation om tre veckor, Hallux Valgus (en knöl på foten som ska bort), vilket gör att jag kommer ha gips på foten i ett par veckor.

Nojjar lite över att jag inte kommer kunna träna ben ordentligt på ett tag där och vill därför bygga upp så mycket styrka som möjligt i förebyggande syfte. Jag kör 6-8 reps och 4-5 set två gånger i veckan på ben idag. Undrar nu om det vore en bra eller dålig idé att köra fler benpass? Operationen är om tre veckor. Är rädd att jag bara kommer att bryta ner, snarare än att bygga upp.. Vad tror ni?

Under en kortare period kan du gå upp till 3 gånger i veckan.Se bara till att du inte har träningsverk i bena låt det gå 48 timmar mellan

sandras
2013-11-07, 10:22
Allt har gått väldigt fort, därav kass planering. Fick reda på op-tiden först igår. Men det innebär att jag kan köra ben idag, och på lördag, förutsatt att jag inte har världens träningsvärk?

sandras
2013-11-07, 10:23
Tack för svaren förresten, guld värt!

ceejay
2013-11-07, 11:07
Under en kortare period kan du gå upp till 3 gånger i veckan.Se bara till att du inte har träningsverk i bena låt det gå 48 timmar mellan

va

Ramboline
2013-11-07, 11:13
Vadå va?? Jag har mycke sämre ben än överkroppen, körer därför ben 2 gånger i veckan. Ibland går jag upp till 3 gånger i veckan för att chocka kroppen dock bara runt 3-4 veckor med ben 3 gånger i veckan

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Muezz
2013-11-07, 11:34
Hur mycket man orkar är individuellt, man får lyssna lite på kroppen, men känn inte efter för mycket! Det är inte farligt att träna med träningsvärk.

Varannan dag har fungerat för mig och många andra. Om det ger dig bättre resultat än 2ggr/vecka har jag ingen aning om.

Är du nojjig och tror det kommer kännas bättre att träna oftare så gör det. Gör som du vill, det jämnar ut sig över en tioårsperiod.

AronP
2013-11-07, 11:37
Helt ovetenskapligt så tycker jag mig sett att man kan träna ned sig rejält under en period för att sedan vila under nästa period och ändå växa, dvs typ träna rejält 2 veckor och bli sämre, vila en vecka och sen komma tillbaka bättre. Jag vet dock inte om det kan tillämpas när fullständig vila råder. Så jag tror absolut på att träna benen stenhårt nu.

Sen är två veckor vila ingenting och det du eventuellt tappar kommer komma tillbaka väldigt snabbt.

z_bumbi
2013-11-07, 11:37
Det verkar inte helt ovettigt att öka träningsvolymen en aning för att du sedan ska kunna tillgodogöra dig det efter operationen. Du kanske inte kommer att tjäna enormt mycket på det men det är i alla fall en ökning av träningsvolymen med 50% och det brukar märkas hos de flesta.

Sista dagarna innan op skulle jag däremot ta det mycket lugnare med träningen för att kroppen inte på något sätt ska vara nerkörd utan snarare i en uppåtgående formkurva.

tossefar
2013-11-07, 11:38
Vadå va?? Jag har mycke sämre ben än överkroppen, körer därför ben 2 gånger i veckan. Ibland går jag upp till 3 gånger i veckan för att chocka kroppen dock bara runt 3-4 veckor med ben 3 gånger i veckan

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Skulle man vänta tills man inte längre har träningsvärk så skulle det inte bli mycket hård träning gjord här i världen.

Ramboline
2013-11-07, 11:42
Ok, det är upp till dig. Jag gör det inte.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

ceejay
2013-11-07, 12:38
Vadå va?? Jag har mycke sämre ben än överkroppen, körer därför ben 2 gånger i veckan. Ibland går jag upp till 3 gånger i veckan för att chocka kroppen dock bara runt 3-4 veckor med ben 3 gånger i veckan

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Du pratar som om att 3 gånger i veckan är mycket benträning. Därav mitt va?

Tobbey
2013-11-07, 12:42
Du pratar som om att 3 gånger i veckan är mycket benträning. Därav mitt va?

+1 :naughty:

Ramboline
2013-11-07, 12:43
Snälla du lägg av om du vet vad du pratar om. Såna som du brukar vara mycket käft och lite verkstad. Om du nu vet va riktig ben träning är. Slut diskuterat för min del

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

ceejay
2013-11-07, 12:48
edit: Alldeles för ot.

Iaf, träna på hårt innan operationen, håller med bumbi

Wormzie
2013-11-07, 12:56
Inför dom flesta operationerna är det rekommenderat att bygga upp så mycket styrka som möjligt.. kan gälla såväl en menisk, korsband- eller att man ska sätta in en ny knäled. Dessutom så ska man även vara noggrann med den efterföljande rehabiliteringen.

offtopic:
är det värt att prata om att man borde träna knäböj varje dag i den här tråden också? -,-

stemag
2013-11-07, 15:04
Snälla du lägg av om du vet vad du pratar om. Såna som du brukar vara mycket käft och lite verkstad. Om du nu vet va riktig ben träning är. Slut diskuterat för min del

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk



litet tips: klicka på Ceejays träningsjournal och scrolla upp till hans senaste benpass så ser du där om han vet nått om böj...

;)

Dravena
2013-11-07, 15:35
Det skadar ju knappast att försöka bygga upp kroppen så mycket som möjligt inför en operation, även om det kanske inte hinner hända så mycket på några veckor. Jag ska själv genomgå en större ryggoperation om en dryg månad och satsar på att vara i så bra form jag kan vara utifrån omständigheterna när jag lägger mig på bordet, för att ha ett "försprång" när jag ska börja med min rehab.

Tänker mig att hallux valgus inte är något som blir sämre av att du tränar benen lite mer, så kör på och känn efter hur det känns i kroppen! Benen får ju vila i några veckor efter operationen, så jag tycker gott att du kan lyssna på z_bumbis råd.

Lycka till med operationen!