handdator

Visa fullständig version : Kan jag gå ner i vikt när jag styrketränar? ( nybörjare )


desecrate
2013-11-07, 09:41
Hej, för ett år sedan gick jag ner 50 kilo & jag vägde 150 från början.
Nu har jag gått upp 10 kilo igen eftersom jag inte har tränat samt festat o haft kul ett bra tag.
Förut cyklade jag 1 mil om dagen & gick på LCHF diet.
Jag har återupptagit dieten samt småbörjat att cykla men har även börjat styrketräna och människor säger till mig att jag inte kan gå ner i vikt genom att lyfta vikter.

så min fråga är nu, kan jag fortsätta styrketräna 4-5 dagar i veckan samtidigt som jag går på diet & cyklar, kommer jag ändå gå ner i vikt? Enligt mig borde det ju gå men jag är inte erfaren gällande styrketräning. Jag ser det som att det "jämnar ut sig". Tappa vikt samtidigt som jag bygger lite muskler.

Är jag helt fel ute eller kan jag fortsätta som jag gör?

derko
2013-11-07, 10:10
Självklart.

Ramboline
2013-11-07, 10:14
Hej, för ett år sedan gick jag ner 50 kilo & jag vägde 150 från början.
Nu har jag gått upp 10 kilo igen eftersom jag inte har tränat samt festat o haft kul ett bra tag.
Förut cyklade jag 1 mil om dagen & gick på LCHF diet.
Jag har återupptagit dieten samt småbörjat att cykla men har även börjat styrketräna och människor säger till mig att jag inte kan gå ner i vikt genom att lyfta vikter.

så min fråga är nu, kan jag fortsätta styrketräna 4-5 dagar i veckan samtidigt som jag går på diet & cyklar, kommer jag ändå gå ner i vikt? Enligt mig borde det ju gå men jag är inte erfaren gällande styrketräning. Jag ser det som att det "jämnar ut sig". Tappa vikt samtidigt som jag bygger lite muskler.

Är jag helt fel ute eller kan jag fortsätta som jag gör?

Ja det kan du.Folk ligger och dietar inför tävling så di personerna som säger att du inte kan gå ned i vikt när du lyfter skrot har ingen pejl alls.Kör dina pass på gymmet och fortsätt cyckla:hbang:

Slartibartfast
2013-11-07, 10:17
Självklart kan du. Det är överlägset bästa sättet.

Styrketräning är enligt mig den enda nödvändiga aktiviteten (förutom energiunderskott) under en viktnedgång. För mig har cardio ingen del i ekvationen, och är mest i vägen.

Viktreglering=diet+styrketräning.

tjing
2013-11-07, 11:24
Visst, men man kan äta mer med konditionsträning.

Sjukt värt i min åsikt.

Knatcharn
2013-11-07, 11:46
Visst, men man kan äta mer med konditionsträning.

Sjukt värt i min åsikt.

Man får helt enkelt prova sig fram. Vissa blir hungrigare av träningen än vad den förbrukar medan vissa älskar att konditionsträna för att kunna äta mer. Enligt mig är promenader det bästa för det ökar inte hungern lika mycket som en löptur och det tär inte så mycket på energin. :)

desecrate
2013-11-07, 11:56
Tack för svaren! Jag kör träningscykeln här hemma vid 11.00 slänger in en timmes promenad vid 14.00 sen drar jag på gymmet vid 17-18.00
Känner mig bara hungrig efter gymmet. tyvärr fortfarande för fet för att springa haha :)

Knatcharn
2013-11-07, 13:08
Det låter bra. Om du blir utmattad och trött längre fram så tänk på att du kör mycket konditionsträning och kan prova att dra ned på den.

forevermirin
2013-11-08, 02:07
Absolut, du förbränner samtidigt som du lyfter. Jag brukar pumpa tills jag är slut i kroppen sedan gå 20-30 min på löpbandet efteråt. Metabolismen är skyhög och ökar din fettförbränning om jag förstått det rätt.

Knatcharn
2013-11-08, 09:32
Absolut, du förbränner samtidigt som du lyfter. Jag brukar pumpa tills jag är slut i kroppen sedan gå 20-30 min på löpbandet efteråt. Metabolismen är skyhög och ökar din fettförbränning om jag förstått det rätt.

Man förbränner ju alltid energi, det extra man förbränner när man styrketränar är inte poängen med att styrketräna. Poängen är att behålla musklerna när man tappar fett. :)

Minifuture
2013-11-13, 17:58
Jag slutade helt med konditionsträningen då styrketräning är roligare samt bidrar till snabbare kroppsliga resultat. Enda nackdelen är att du tvingas äta lite mindre än när du körde konditionsträning, men det är nästan obefintligt ändå.

De enda gånger jag kör konditionsträning är när exempelvis på fredagar när jag bestämt mig för att ta ut polare/tjej på en riktigt god middag, för att festa osv. Det ger plats för lite extra kalorier ;)

Knappast bra att köra styrketräning och konditionsträning på samma pass dock som någon ovan halvt verkar göra... Inte direkt träningsformer som gynnar varandra.

z_bumbi
2013-11-13, 18:15
Knappast bra att köra styrketräning och konditionsträning på samma pass dock som någon ovan halvt verkar göra... Inte direkt träningsformer som gynnar varandra.

Det är inte direkt någon katastrof heller och ibland är det enklare att köra det på samma pass.

Sheogorath
2013-11-13, 18:22
Absolut, du förbränner samtidigt som du lyfter. Jag brukar pumpa tills jag är slut i kroppen sedan gå 20-30 min på löpbandet efteråt. Metabolismen är skyhög och ökar din fettförbränning om jag förstått det rätt.

Ingen aktivitet förbränner mer fett kontra kolhydrat jämfört med vila. Så bryr man sig om vilket substrat kroppen ska ta av vid ett givet tillfälle (vilket man sällan behöver bry sig om för övrigt) är det alltid bättre att skapa underskottet genom kalorirestriktion jämfört med ökade energiutgifter.

Bubblan84
2013-11-13, 18:22
Komiskt med folk som tror att man bygger muskler av luft och omöjligt kan gå ner i vikt om man styrketränar. Har själv hört från en annars mycket intelligent vän att om man vill gå ner i vikt ska man inte köra styrketräning för då blir man stor och tung och om man vill bränna fett så MÅSTE man ut i löpspåret flera ggr i veckan...