handdator

Visa fullständig version : Sitte


Batistuta
2013-11-07, 00:30
Hei. Jeg har fått helt noia , når det gjelder å sitte. Var på et eckhart tolle seminar i går og jeg klarte/turte ikke å sitte lenger enn 20min før jeg gikk bakerst i salen og stod resten sv seminaret. Jeg skal flytte til USA i januar og gruer meg allerede til flyturen. Bør jeg slappe litt av eller er det bare bra det jeg gjør?

King Grub
2013-11-07, 00:41
Det är fysiskt bra att inte sitta för mycket, men det du beskriver låter mindre psykiskt bra.

Batistuta
2013-11-07, 01:18
Det är fysiskt bra att inte sitta för mycket, men det du beskriver låter mindre psykiskt bra.

Ja, jeg får helt angst. Hvor ille er det å sitte egentlig?
Jeg kan jo ikke dra på kino med venner engang, det her har gått for langt.

Tolkia
2013-11-07, 08:00
Det här är ju inte ditt första inlägg som antyder att du har det jobbigt psykiskt på ett sätt som faktiskt har stor negativ påverkan på ditt liv. Jag tycker att du skall överväga att söka hjälp för det här. Titta igenom din inläggshistorik och fundera; den är rätt långt från vad Eckart Tolle lär, om vi säger så.

Batistuta
2013-11-07, 17:40
Det här är ju inte ditt första inlägg som antyder att du har det jobbigt psykiskt på ett sätt som faktiskt har stor negativ påverkan på ditt liv. Jag tycker att du skall överväga att söka hjälp för det här. Titta igenom din inläggshistorik och fundera; den är rätt långt från vad Eckart Tolle lär, om vi säger så.

Fullt klar over det, takk for et innlegg med omsorg:)

Batistuta
2014-05-24, 16:44
Har fortsatt ikke klart å legge dette ifra meg. Leser overalt at "smoking is the new sitting" etc. Kan noen forklare meg hvor ille det er å sitte? Jeg drar ikke på kino med venner, ser ikke fotball på tv og står nå ved dataen for å unngå å sitte. Det er veldig psykisk slitsomt og jeg håper noen kan oppklare for meg hvor ille det er å sitte. Antar at jeg sitter maks 1-2 timer per dag og det er kun når jeg må på grunn av at jeg må kjøre bil etc. Hadde satt stor pris på det om noen kunne gitt meg noen gode svar.

King Grub
2014-05-24, 16:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82309&highlight=sitting

Simplicity
2014-06-08, 16:26
Kan du inte tänka lite själv? Tycker du själv att det låter rimligt att din hälsa skulle förfalla om du sitter några timmar om dagen?

Att utöva normal styrketräning kommer med all sannolikhet att motverka dom eventuella negativa effekterna av att sitta ner mycket (och då menar jag NORMAL styrketräning, inte dina idiotvolymer av träning).

Herregud, hur orkar du ens hålla på såhär? Du är mentalsjuk, sök hjälp. (Menar det helt ärligt, inte som ett påhopp, ditt tankesätt är inte friskt).

Barbastark
2014-06-09, 08:29
Har fortsatt ikke klart å legge dette ifra meg. Leser overalt at "smoking is the new sitting" etc. Kan noen forklare meg hvor ille det er å sitte? Jeg drar ikke på kino med venner, ser ikke fotball på tv og står nå ved dataen for å unngå å sitte. Det er veldig psykisk slitsomt og jeg håper noen kan oppklare for meg hvor ille det er å sitte. Antar at jeg sitter maks 1-2 timer per dag og det er kun når jeg må på grunn av at jeg må kjøre bil etc. Hadde satt stor pris på det om noen kunne gitt meg noen gode svar.

Stillasittande definieras i de studier jag läst i linje med "frånvaro av muskelkontraktioner i större muskelgrupper"(man kan alltså sitta på röven och utföra diverse rörelser vilket innebär att detta inte kan likställas med definitionen för "stillasittande" här).

Det som sker när man istället använder muskulaturen är olika hormonella gensvar som bla ökar fettmetabolismen, fungerar antiinflamatoriskt och förhindrar visceral fettinlagring. En av de största bovarna här är den viscerala fettinlagringen. Det är denna som främst är hälsovådlig.

I praktiska termer så kan det vara bra att ta en liten paus för rörelse per timmes sittande. Men det är ABSOLUT ingen fara att sitta stilla och se en film på 2.5h eller meditera 40min eller dyl. Handlar mer om att det är bra om din vardag inte består av att du går upp, sitter 4h i sträck, tar en kaffeköpp, sitter 4h till för att avsluta med mer sittande ;)

Stressen du antagligen upplever genom din oro över att du tror dig "sitta för mycket" är sannolik mycket mer hälsovådlig än ditt faktiska sittande.

Så slappna av, det är ingen fara :thumbup:

HenrikJ
2014-06-09, 10:59
Jag hade inte heller pallat sitta kvar och lyssna på Eckhart Tolle.

Skämt åsido, som de andra säger så kan man ju fråga sig om de fysiska fördelar ståendet ger verkligen är värda de psykiska (och även sociala om du nu undviker sittande umgänge, vilket du antyder) påfrestningar som det innebär. För mig är svaret solklart nej. Det är inget liv jag hade velat leva, men förstår att det är svårt att ta sig bort från hjärnspökena.