Visa fullständig version : hjälp en lat kille med att förstå vad som är bra "skitmat" och inte.
Hej! Just när de gäller mat, är jag väldigt lat med att göra "riktig" mat.
Tar det mest energitäta och enkla jag kan hitta. Till exempel, mjölk pop-corn osv.
Det jag undrar är hur man kan skilja på dålig mat och bra mat, menar främst ingredienser. funkar popcorn som mat? Det är nåt jag gillar och hoppas funka bygga muskler på.
Klart det funkar.
Det finns nyttigare alternativ än popcorn men allt överskott besparar dietärt protein och ger en potentiellt gynnsammare kvävebalans (även via minskad muskelnedbrytning p g a insulin). "Mat" bygger dock inte muskler direkt i sig, utan det är just protein (aminosyror) som gör det.
R Scarpa27
2013-11-06, 20:24
popcorn är ju så luftigt och ska du äta det som mat lär du få äta flera påsar.
du kan ju endå inte se popcorn som mat...
popcorn äter man ju rent sett utöver maten som snacks..
annars kan popcorn vara gott till mat some side...
eller till soppa och bröd.
mat och enkelhet finns ju massor med enkla tips...
tunnbrödsrullar, koka pasta????, steka kött är inte jobbigt.
m.m m.m
...du kan ju endå inte se popcorn som mat...
Varför?
R Scarpa27
2013-11-06, 21:37
Varför?
majsprodukter är gott..och bra med kolhydrater... men är ju ingen mat eller höjdare som grönsak heller....
lite protein som är icke fullvärdigt. min åsikt men med varierad kost är allt gott och funkar.
men att ha popcorn som ren mat är ju värdelöst.
Ett tips är att kolla upp olika livsmedels biologiska värden. Ägg, mjölk, kött, etc är t.ex. livsmedel med högt biologiskt värde. Det går även att komplettera vissa livsmedel med andra för att få en mer komplett aminosyreprofil och således ett högre biologiskt värde.
Klart det funkar.
Det finns nyttigare alternativ än popcorn men allt överskott besparar dietärt protein och ger en potentiellt gynnsammare kvävebalans (även via minskad muskelnedbrytning p g a insulin). "Mat" bygger dock inte muskler direkt i sig, utan det är just protein (aminosyror) som gör det.
Menar du då att jag kan vad som helst bara att jag får i mig mycket protein?
I princip, ja. Om bygga muskler är målet.
Fredrik_S
2013-11-07, 10:44
Menar du då att jag kan vad som helst bara att jag får i mig mycket protein?
Förutsatt att du täcker det mineral vitamin andra spårämnene fiber vätske och och energibehov så ja. Men att göra det på ett lagom sätt brukar fungera bäst med vanlig mat upplever jag.
Har man inte kraft att träna hårt tex så blir träningen lidande och därmet muskeluppbyggnaden. Äter man mat som fuckar upp matsmältningen blir troligen upptaget lidande, äter man mat som gör att man blir astrött så fuckar det upp motivationen osv....
Med det sagt så behöver man inte vara superpetig med vad man stoppar i sig utan kan fortfarande gör det enkelt för sig.
Mackor med mjölk, musli med fil, frukter osv är enkela saker tex. Det måste inte vara värsta tillagade gourmetmåltiderna man lever på.
I princip, ja. Om bygga muskler är målet.
Har för mig att king grub sa nåt om att väljer jag mariekex istället för ris så försämras tränings resultaten mycket. Men de kanske var något som var "sant" då? Eller är det så. För isåfall stämmer inte det du sa. Eller?
Förutsatt att du täcker det mineral vitamin andra spårämnene fiber vätske och och energibehov så ja. Men att göra det på ett lagom sätt brukar fungera bäst med vanlig mat upplever jag.
Har man inte kraft att träna hårt tex så blir träningen lidande och därmet muskeluppbyggnaden. Äter man mat som fuckar upp matsmältningen blir troligen upptaget lidande, äter man mat som gör att man blir astrött så fuckar det upp motivationen osv....
Med det sagt så behöver man inte vara superpetig med vad man stoppar i sig utan kan fortfarande gör det enkelt för sig.
Mackor med mjölk, musli med fil, frukter osv är enkela saker tex. Det måste inte vara värsta tillagade gourmetmåltiderna man lever på.
Va betyder vitaminer och mineraler för träningen eller är de bara för att kroppen ska funka och för välmående?
Har för mig att king grub sa nåt om att väljer jag mariekex istället för ris så försämras tränings resultaten mycket. Men de kanske var något som var "sant" då? Eller är det så. För isåfall stämmer inte det du sa. Eller?
Förmodligen misstolkar du något han skrev.
Dessutom är stärkelse bättre än socker om man vill bli mindre fet på sikt på ett överskott, så det stämmer ju.
King Grub: "Den som tränar hårt eller är rejält fysiskt aktiv kan äta mycket mer "skräp" -socker, t ex - utan att få negativa hälsokonsekvenser på samma sätt som en stillasittande icke tränande. Sedan är det inte omöjligt att du skulle både må bättre (märkbart eller inte märkbart) och få ännu bättre resultat om du skötte kosten bättre. Träningen är dock det viktigaste för träningsresultat, inte kosten."
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192889
Förmodligen misstolkar du något han skrev.
Dessutom är stärkelse bättre än socker om man vill bli mindre fet på sikt på ett överskott, så det stämmer ju.
De blev en del misstolkingar! :)
Ozziking
2013-11-07, 16:42
Havregrynsgröt, managrynsgröt, risgrynsgröt? Kvarg, keso, frukter, nötter, ris, pasta, tonfisk.
Går ju typ fortare än att poppa popcorn :-)
majs soja raps är 3 varor som ofta är gmo varor/
forska var din majs kommer ifrån
Va betyder vitaminer och mineraler för träningen eller är de bara för att kroppen ska funka och för välmående?
Ifall du har järnbrist (ganska vanligt, särskilt bland tjejer p.ga. mensen) lär du må dåligt och prestera dåligt också.
Men det är klart att även andra brister är dåligt för dig också. Men äter du varierat så får du sannolikt inte brist. Möjligen D-vitaminbrist så här på vintern.
Nyttiga livsmedel:
Ägg, kött, fisk (all sorts havsmat i princip), mjölkprodukter, grönsaker, frukt, bönor, svamp. Olivolja, rapsolja, smör.
Onyttiga livsmedel:
livsmedel med tillsatt socker. Även livsmedel som innehåller härdade fetter, t.ex. vissa sorters kakor och färdigmat. Undvik också livsmedel med många E-nummer. Vissa E-nummer är helt harmlösa, som t.ex. citronsyra. Medan andra, såsom E 250 (finns i charkprodukter) kan orsaka cancer.
Näringsfattiga livsmedel såsom chips är förstås inte bra i för stora mängder.
ärtsoppa och ett gäng mackor och ev. en protein shake...
ravioli med samma tillbehör.
pizza (inte kebab eller någon med pommes/sås på) utan typ vesuvio eller liknande är faktiskt inte så jävla illa !!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
De är livsviktiga ämnen för kroppen och hjärnan på en miljard sätt.
Föreligger inte brist gör det nog inte från eller till för träning.
Tjing, tänkte bara se om du läste de jag citerade utav King Grub.
Nu när du sett det, stämmer de fortfarande att jag kan käka kakor o bygga muskler FÖRUTSATT att jag täcker mitt protein och vitamin/mineralbehov under dagen?
EDIT: + energiöverskott
Trodde redan jag svarade på det förra sidan, men ja givetvis.
Donkey Kong
2013-11-08, 19:51
Enkla svaret - Har du husdjur?
Ät inget som inte katten/hunden/hamstern äter!
R Scarpa27
2013-11-08, 20:35
men fortfarande är popcorn usel proteinkälla.
ät det för att det är gott, men utgå inte från att ha det som proteinkälla :/.............
men fortfarande är popcorn usel proteinkälla.
ät det för att det är gott, men utgå inte från att ha det som proteinkälla :/.............
äter det för att det är gott med mycket kcal per 100 gram
nej, inte för protein källan! :)
R Scarpa27
2013-11-08, 22:02
äter det för att det är gott med mycket kcal per 100 gram
nej, inte för protein källan! :)
jo men ge dig, mycket kcal/100gram...... ät något enklare med 100gram på 2 sekunder...
popcorn för att uppnå kalorier och överskott, shitt vilken överkurs att sitta och trycka i sig luftiga popcorn en hel kväll.
popcornens volym är ju inte dålig....
ät 50g jordnötter och du har samma kcal mängd som 100g popcorn som är mer fyllt än en chips påse...
50g jordnötter - kasta i dig en näve...
jo men ge dig, mycket kcal/100gram...... ät något enklare med 100gram på 2 sekunder...
popcorn för att uppnå kalorier och överskott, shitt vilken överkurs att sitta och trycka i sig luftiga popcorn en hel kväll.
popcornens volym är ju inte dålig....
ät 50g jordnötter och du har samma kcal mängd som 100g popcorn som är mer fyllt än en chips påse...
50g jordnötter - kasta i dig en näve...
glömde också att det är väldigt billigt, en anledning till varför jag äter det. OLW 3 för 20kr.
Jag tycker att du letar efter enkla läsningar. Snabba, enkla lösningar visar sig oftast vara det sämre alternativet i slutändan.
Läs på om kost. Läs på rejält! Kunskap + kreativitet = perfektion *flex*
Du kommer snart upptäcka att nyttig mat är riktigt god mat. Du ska bara hitta din typ av mat.
Simonbaws
2013-11-09, 14:40
glömde också att det är väldigt billigt, en anledning till varför jag äter det. OLW 3 för 20kr.
ledsen att säga det men det där är inte direkt billigt *popcorn* beror ju iofs på vad man jämför med..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.