handdator

Visa fullständig version : Ont i Höger-Axel efter Smalbänkpress


Jaykey
2013-11-06, 18:38
Hejsan!

Som rubriken lyder har jag börjat få ont i höger axel efter att ha
kört Smalbänk i sisådär 4 Veckor. Vart ligger problemet?

Mitt utförande är att jag håller ungefär lite mindre än axelbrett, och när jag går så långt ner som möjligt lägger jag den i höjd med bröstvårtorna. När jag lyfter har jag även armbågarna emotkroppen så det fokuserar Tricep.

Ligger mitt fel i utförandet? Har sett andra köra smalbänk och de lägger den på samma ställe.

Tack på förhand...

Scratch89
2013-11-06, 18:41
Vart i axeln gör det ont? När gör det ont? Vilka rörelser? Vad provocerar och vad lindrar?

Jaykey
2013-11-06, 19:22
Vart i axeln gör det ont? När gör det ont? Vilka rörelser? Vad provocerar och vad lindrar?


Smärtan är på framsidan, runt 10 cm in, mätt ifrån axelns yttersta punkt.
Det gör ont när jag pressar axlarna bakåt, detta sker ju med automatik i rörelsen du gör i Smalbänk. För att förstå rörelsen kan du ''låtsas'' hålla en stång framför dig som du lägger ner på bröstet och har armbågarna åt kroppen. När axlarna ''fallit'' bak så långt som möjligt i rörelsen, då kommer smärtan.

Råkade även ut för smärtan när jag körde hantelpress, då lindrade de att inte köra lika ''djupt'' med hantlarna, det lindrade för att axeln ej åker bak på samma sätt troligtvis.

Scratch89
2013-11-07, 21:50
Får du ont om du lyfter armarna över huvudet också? Tänk dig hantellyft åt sidan fast hela vägen upp på raka armar. Och, tänk dig en hantelpress för axlar, där armen är 90 grader ut från kroppen, armbåge 90 grader och fullt utåtroterad. Gör det ont där också?

Jaykey
2013-11-08, 17:51
Får du ont om du lyfter armarna över huvudet också? Tänk dig hantellyft åt sidan fast hela vägen upp på raka armar. Och, tänk dig en hantelpress för axlar, där armen är 90 grader ut från kroppen, armbåge 90 grader och fullt utåtroterad. Gör det ont där också?

Testade det du sa hemma och kunde inte känna något specifikt, har ifs vilat i 5 dagar efter den rörelsen nu så de kan vara att de håller på att ''lägga'' sig. När det gjorde som värst ont kunde jag inte ens sträcka mig efter TV-kontrollen i soffan. Jag skall testa det du skrivit på gymmet imon fast med tyngre vikter, har bara 5kgs hantel hemma. När jag utövar smalbänk på gymmet lyfter jag 45 kg.

Scratch89
2013-11-12, 18:23
Testade det du sa hemma och kunde inte känna något specifikt, har ifs vilat i 5 dagar efter den rörelsen nu så de kan vara att de håller på att ''lägga'' sig. När det gjorde som värst ont kunde jag inte ens sträcka mig efter TV-kontrollen i soffan. Jag skall testa det du skrivit på gymmet imon fast med tyngre vikter, har bara 5kgs hantel hemma. När jag utövar smalbänk på gymmet lyfter jag 45 kg.

Det är ingen övning, utan ett test för stabiliteten i axeln.

Jaykey
2013-11-13, 19:35
Då får jag nog säga att jag inte riktigt förstår det du menar.

körde iaf hantelpress idag, och när jag går ner så att armbågen faller under axelhöjden gör det ont.

Mycket tacksam för att du tar dig tid btw

sadjad
2013-11-13, 22:01
Du håller helt fel när det kommer till smaltbänkpress, du ska inte hålla lite smalare än axelbrett utan du ska försöka ha 10-20 cm mellan händerna!

Var totalt avslappnad i kroppen och använd ENDAST armarna och inget mer (du förstår vad jag menar när du kommer in i det).

Armbågen ordentligt, den får rejält med stryk från denna övning vilket kan resultera i att du får ont när du tränar biceps och triceps med övningar som kräver fixerad position utav armbågen (koncentrations övningar oftast).

http://www.styrketranad.se/img/baenkpress-smalt-2.jpg
http://www.styrketranad.se/img/baenkpress-smalt-1.jpg

Scratch89
2013-11-13, 23:19
Då får jag nog säga att jag inte riktigt förstår det du menar.

körde iaf hantelpress idag, och när jag går ner så att armbågen faller under axelhöjden gör det ont.

Mycket tacksam för att du tar dig tid btw

Såhär tänkte jag. 2:20 in i filmen.

Fz2g5gI3RGg

Scratch89
2013-11-13, 23:19
Du håller helt fel när det kommer till smaltbänkpress, du ska inte hålla lite smalare än axelbrett utan du ska försöka ha 10-20 cm mellan händerna!

Var totalt avslappnad i kroppen och använd ENDAST armarna och inget mer (du förstår vad jag menar när du kommer in i det).

Armbågen ordentligt, den får rejält med stryk från denna övning vilket kan resultera i att du får ont när du tränar biceps och triceps med övningar som kräver fixerad position utav armbågen (koncentrations övningar oftast).

http://www.styrketranad.se/img/baenkpress-smalt-2.jpg
http://www.styrketranad.se/img/baenkpress-smalt-1.jpg

Det där ser helt korkat ut. Varför ska man hålla sådär smalt? Det ser väldigt påfrestande ut för handlederna.

sadjad
2013-11-14, 00:06
Det där ser helt korkat ut. Varför ska man hålla sådär smalt? Det ser väldigt påfrestande ut för handlederna.

Jadu, nämn en övning som inte är påfrestande för handleden, denna utmärker inte sig på något större sätt.

Desto bredare du håller ju mer bröst och axlar. Desto smalare du håller ju mer triceps och mindre axlar och bröst. Du får uppfatta det jag skriver som en andragradskruva då man får försöka hitta sin egna perfekta handhållning.
20-30cm mellan händerna ska det vara, skrev fel förut, blir en jäkla procentuell skillnad som gör mycket!

Källa: Boddybuilder som jag gymmar med och är min "PT", jag litar blindt på honom men det betyder inte att det måste vara rätt dock så verkar det vara rätt enligt många guider och youtubevideos.

Scratch89
2013-11-14, 07:48
Jadu, nämn en övning som inte är påfrestande för handleden, denna utmärker inte sig på något större sätt.

Desto bredare du håller ju mer bröst och axlar. Desto smalare du håller ju mer triceps och mindre axlar och bröst. Du får uppfatta det jag skriver som en andragradskruva då man får försöka hitta sin egna perfekta handhållning.
20-30cm mellan händerna ska det vara, skrev fel förut, blir en jäkla procentuell skillnad som gör mycket!

Källa: Boddybuilder som jag gymmar med och är min "PT", jag litar blindt på honom men det betyder inte att det måste vara rätt dock så verkar det vara rätt enligt många guider och youtubevideos.

Det viktiga för att avgöra hur effektiv tricepsträningen är rörelsen i axelleden och armbågsleden. Rimligen borde rörelsen då bli som störst när man är nära kroppen och armbågarna längs med kroppen. Håller man smalare än "överkroppsbrett" kommer enda skillnaden bli en riktigt påfrestande vinkel i handled och armbåge; som du säkert märker är överarmen dock kvar på samma ställe.

Sheogorath
2013-11-14, 08:00
Jadu, nämn en övning som inte är påfrestande för handleden, denna utmärker inte sig på något större sätt.

Desto bredare du håller ju mer bröst och axlar. Desto smalare du håller ju mer triceps och mindre axlar och bröst. Du får uppfatta det jag skriver som en andragradskruva då man får försöka hitta sin egna perfekta handhållning.
20-30cm mellan händerna ska det vara, skrev fel förut, blir en jäkla procentuell skillnad som gör mycket!

Källa: Boddybuilder som jag gymmar med och är min "PT", jag litar blindt på honom men det betyder inte att det måste vara rätt dock så verkar det vara rätt enligt många guider och youtubevideos.

Det är ett skitkorkat utförande som belastar handlederna onödigt mycket. Så nu fick du den infon från ett håll till.

Kotten
2013-11-14, 08:17
det är ett skitkorkat utförande som belastar handlederna onödigt mycket. Så nu fick du den infon från ett håll till.

+1

Jaykey
2013-11-19, 17:54
Det där utförandet vet jag inte om jag tycker ser så bra ut heller faktiskt.
Har snackat med folk på gymmet och de säger som Scratch, att det belastar handlederna onödigt mycket.

Tack för videon, jag testade det och det verkar inte som att jag har något problem
med min axel. Det börjar gå över nu, när jag slutat med övningen, men när det är helt borta ska jag testa igen, fast inte att jag lägger ner stången som jag gjort innan.

Tack för alla svar!!! Otroligt uppskattat och har hjälpt mig mycket!