handdator

Visa fullständig version : Vassle och havegryn, frågor om MPS

Ram Dass
2013-11-06, 16:26
Jag äter vanligtvis 30 g vassleprotein och 100 g havregryn till frukost, efter träning och kvällsmål.

Det jag undrar över är om jag kan dra ner på proteinpulvret och räkna in proteinerna från havregrynen (14 g) så att totalen blir 30 g protein. Alltså 16 g från vassle och 14 g från havren och få lika bra resultat?

1.Kommer detta stimulera den akuta MPS lika mycket som om jag endast åt 30 g vassle?

Om svaret är nej, har den akuta stimulansen av MPS ingen/mindre betydelse (enligt King Grub (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6503060&postcount=7)) i det långa loppet, så länge man håller sig till ca. 2 g prot. / kg kv. över dagen?

2.Om jag blandar 30 g vassle + 100 havregryn, kommer vasslen mer eller mindre tas upp lika bra (maximal stimulans av MPS) som om jag åt den utan havregrynen, eller faller detta under samma sak som första frågan, att det kanske inte spelar någon roll?

Ram Dass
2013-11-21, 08:57
Eftersom jag inte fått några svar, så har jag ägnat mig åt att läsa om proteinsyntesen och effekter av akut stimulans.

Slutsatserna jag drar är som följande:

1. Nej, den akuta effekten av nybildande av muskelprotein kommer inte bli lika hög som om jag endast åt 30 g vassleprotein. Men det har förmodligen ingen eller mycket liten betydelse i det långa loppet för den totala muskeltillväxten (1 (http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/)).

2. Upptaget kommer vara långsammare då magsäckstömningen kommer vara lite långsammare pga. havregrynen. Således en mindre akut effekt av MPS, men i slutändan förmodligen irrelevant för det långsiktiga resultatet.

1. Effekten av proteinpulver och styrketräning under 12 veckor? - Träningslära.se

sigill
2013-11-21, 09:14
1. Ja. 16 g vassle är tillräckligt för att 16 havregryn ska bli fullvärdigt. Havregryn saknar bara lite lysin och är nästan fullvärdigt. Sedan kanske havregryn inte är fullt så snabbt som havregryn sett till proteinupptag, men tror knappast att det gör någon märkbar skillnad.

Sen så ska du alltid räkna in alla proteinkällor när det gäller såna rekommendationer.

Vasslen tas upp snabbare utan inblandning av havregryn. Men det lär knappast göra någon som helst skillnad i praktiken.

Lägg i stället fokus på att äta balanserat och i tillräcklig mängd. Samt att göra rätt saker på gymmet.

Ram Dass
2013-11-21, 09:22
1. Ja. 16 g vassle är tillräckligt för att 16 havregryn ska bli fullvärdigt. Havregryn saknar bara lite lysin och är nästan fullvärdigt. Sedan kanske havregryn inte är fullt så snabbt som havregryn sett till proteinupptag, men tror knappast att det gör någon märkbar skillnad.

Sen så ska du alltid räkna in alla proteinkällor när det gäller såna rekommendationer.

Vasslen tas upp snabbare utan inblandning av havregryn. Men det lär knappast göra någon som helst skillnad i praktiken.

Lägg i stället fokus på att äta balanserat och i tillräcklig mängd. Samt att göra rätt saker på gymmet.

Fokus på träning, en välbalanserad kost och vila är prioritet ett redan. Sen kan jag inte rå för att jag funderar över liknande saker. ;)

tjing
2013-11-21, 13:57
1. Nja, skulle tro att 30 g vassle för sig stimulerar MPS mer än en mängd vassle (16 g) som i sig inte stimulerar MPS maximalt, med lite komplexa kolhydrater.

2. Skulle tro att vasslen för sig stimulerar MPS mer än blandat med havregryn, men med havregryn får du även en minskad proteinnedbrytning etc.

Alltså, vassle är egentligen mest "optimalt" kring träning (om ens då). Med annan mat blir det...mat och tappar sin snabbhet. Och det är just en snabb ökning av mängden aminosyror i blodet som ger ökningen av MPS.