handdator

Visa fullständig version : Nervös inför flytt


Ungtuppen
2013-11-06, 14:59
Är utbildad programmerare och har arbetat med det några år, företaget blev dock nyligen tvungna att varsla en hel del anställda så jag är för närvarande arbetslös.

Har fått ett arbete som telefon-försäljare på ett företag i Oslo, är rätt duktig verbalt så lägger jag manken till kan jag nog tjäna fint på detta också. Dock börjar jag känna mig sjukt nervös för att flytta :S Man får nästan känslan av "nä jag skiter i detta", även fast man rent logiskt inte kommer göra det.

Är detta normalt? När fan försvinner den? *mini

awesomooo
2013-11-06, 15:01
Japp, det är normalt och det kommer antagligen försvinna när du väl sitter där.

kaer
2013-11-06, 15:06
Om du är utbildad programmerare med erfarenhet, hur kommer det sig att du tänker jobba som telefonförsäljare.
Alltså, om du vill prova på det så, kör hårt. Annars bör du ju inte ha problem att hitta ett arbete inom ditt område om du är beredd att flytta.

On topic: Ja, klart man är nervös när man ska göra en stor förändring i sitt liv. Helt naturligt.

Ungtuppen
2013-11-06, 15:08
Om du är utbildad programmerare med erfarenhet, hur kommer det sig att du tänker jobba som telefonförsäljare.
Alltså, om du vill prova på det så, kör hårt. Annars bör du ju inte ha problem att hitta ett arbete inom ditt område om du är beredd att flytta.

On topic: Ja, klart man är nervös när man ska göra en stor förändring i sitt liv. Helt naturligt.

Tog det första jag fick, ska väl fortsätta söka inom programmering men lika bra att jag ger allt i detta jobb nu när jag har fått det, är man duktig kan man dra in en hel del.

The_RobRoy
2013-11-06, 15:30
Tog det första jag fick, ska väl fortsätta söka inom programmering men lika bra att jag ger allt i detta jobb nu när jag har fått det, är man duktig kan man dra in en hel del.

Låter som lite kortsiktigt tänk, visst bra att du inte går och drar benen efter dig och tar ett jobb. Men samtidigt, var hade du tänkt söka programmeringsjobb? Om du kan tänka dig att jobba i Oslo med programmering så kör på, annars hade jag nog sökt programmeringsjobb dit jag helst velat flytta.

Var inte rädd för att flytta, man växer enormt som människa och det är ofta jättespännande och kul att få nya perspektiv!

LeBron
2013-11-06, 15:44
Får man fråga vilket företag det är som anställt dig i Oslo?

Jockefoten
2013-11-06, 15:50
Det kommer vara jobbigt att flytta ifrån "tryggheten" och det kommer kännas jobbigt ett tag men man vänjer sig.

Ungtuppen
2013-11-06, 15:53
Får man fråga vilket företag det är som anställt dig i Oslo?

netcom heter dom

DJJOHANSSON
2013-11-06, 16:40
Oslo är en underbar stad, du kommer snarare ångra att du inte flyttat :)

Ungtuppen
2013-11-06, 17:33
Oslo är en underbar stad, du kommer snarare ångra att du inte flyttat :)

Kul att höra! Vad tycker du är så bra med staden? Har bara varit där några timmar förut .. så har knappt sett något alls.

eternallord
2013-11-06, 17:54
Hur definieras "utbildad programmerare" i sammanhanget? Ser inte varför en erfaren programmerare med examen i ryggen skulle kasta bort sin tid på ett telefonförsäljarjobb.

wessmen
2013-11-06, 18:32
Du har alltså pluggat en massa år för att sedan hoppa på ett telefonfonsäljarjobb i Norge?

Visst kan man göra pengar som telefonförsäljare om man saknar samvete, för det handlar bara om att lura brallorna av folk, gärna äldre. Tror även det är extremt svårt att lyckas om man inte talar flytande norska. Jag skulle aldrig någonsin köpt något av en telefonförsäljare, än mindre om det vore en dansk/norsk i luren. Nu låter jag negativ, men det är för att du kastar bort din erfarenhet.

Ge det ett år eller två som du varit utanför programmerar-branschen så anses du passé.

Ungtuppen
2013-11-06, 21:26
Det handlar till viss del om att få en omväxling, helt enkelt. Efter ett antal års studier och jobb är jag rätt less på yrket i sig, jag är fortfarande ung och vill testa på något mer .. vad ska man kalla det, "chill" (?) ett tag, tänkte det kunde vara bra läge för det nu när jag ändå blev arbetslös.

R Scarpa27
2013-11-06, 22:05
Är utbildad programmerare och har arbetat med det några år, företaget blev dock nyligen tvungna att varsla en hel del anställda så jag är för närvarande arbetslös.

Har fått ett arbete som telefon-försäljare på ett företag i Oslo, är rätt duktig verbalt så lägger jag manken till kan jag nog tjäna fint på detta också. Dock börjar jag känna mig sjukt nervös för att flytta :S Man får nästan känslan av "nä jag skiter i detta", även fast man rent logiskt inte kommer göra det.

Är detta normalt? När fan försvinner den? *mini

så är det med allt p och blir värre med åldern tkr jag... att just flytta och våga, dock växer självkänslan...

men du kommer in i det efter en vecka.
hoppas du trivs med folket runt omkring så är mer än hälften löst.

just ja lycka till för fan.

XXXL
2013-11-06, 22:34
Du är nervös för att de betyder mycket för dig, det är så det ska vara och är med andra ord helt naturligt. Om du inte hade blivit det hade det inte varit lika bra.

tjing
2013-11-06, 23:02
Sådär är det alltid, bara gå genom det så att säga. Rakt mot det jobbiga. Det löser sig alltid.

Yes
2013-11-07, 08:35
Du har alltså pluggat en massa år för att sedan hoppa på ett telefonfonsäljarjobb i Norge?

Visst kan man göra pengar som telefonförsäljare om man saknar samvete, för det handlar bara om att lura brallorna av folk, gärna äldre. Tror även det är extremt svårt att lyckas om man inte talar flytande norska. Jag skulle aldrig någonsin köpt något av en telefonförsäljare, än mindre om det vore en dansk/norsk i luren. Nu låter jag negativ, men det är för att du kastar bort din erfarenhet.

Ge det ett år eller två som du varit utanför programmerar-branschen så anses du passé.
Nej, det handlar om att kunna sälja. Att lura brallorna av folk är bedrägeri.

För övrigt hade jag tänkt ett par gånger extra innan jag hade flyttat för ett säljjobb. En vettig grundlön är en förutsättning och är du inte bra på det kommer du inte bli långvarig. De lovar alltid guld och gröna skogar men det är få som lyckas.

mela
2013-11-07, 08:46
netcom heter dom

Sälja telefonabonnemang alltså...

Löser de boende åt dig eller har du börjat leta själv? Jag hade rekommenderat att du söker dig till västra centrum isf. Undviker Grönland osv, mycket mindre droger och skit i västra centrum.

Precis som Yes skriver får du vara noga med att du har en bra grundlön. Det är dyrt i Oslo.

Tänk också på att du måste ha arbetskontrakt eller hyreskontrakt med dig för att få ett skattekort. Utan skattekort kan du inte öppna bankkonto och du får skatta 50%. Det tar 2-5 veckor att få skattekortet.

Tänk på mejeriprodukter, tobak, alkohol och kött är svindyrt. Du kan få tag i kyckling billigt.


Det är klart att du ska åka! Funkar det inte är det bara att sätta sig på första bästa plan hem.

Ungtuppen
2013-11-07, 12:04
Tack för alla svar.

Boende har jag redan gratis enda till års-skiftet, genom lite kontakter. Kommer att bo i en 2a själv i centrum.

Lönen var fast + provision, den fasta uppstartslönen var 110nok med stora möjligheter att gå upp till 150 den första tiden. Provisionen var tydligen också rätt bra.

Planerar isf på att leva jättebilligt i början - dvs handla på .. Kiwi (hette det så?), inte äta något på resturang, inte festa något speciellt de första månaderna.

Vad kan maten gå på? Ligger i deff för tillfället och kommer göra så några månader till, äter knappt 2000kcal per dag. Ägg, proteindrycker, kyckling/köttfärs/ris/pasta å mjölk är i stort sett vad jag lever på.

Jag röker och snusar inte.

mela
2013-11-07, 14:33
Köttfärs, ost, matlagningsgrädde osv handlade jag bara i Sverige.

Kiwi är billiga, deras märke first price är bra. Du kan köpa fryst kycklingfilé 2kg för typ 170nok. Annars har de kycklingköttfärs billigt med.

Nötfärs köpte jag i Norge en gångoch aldrig mer. Den är mycket grövre och blir riktigt nasty, så jag har inte koll på priserna där. Men tydligen ska Bunnpris ha rätt så ok pris på karbonadedeig (pannbifffärs typ).

Mjölk kostar typ 12kr litern, i snitt. Ägg har first price också till ok pris. Tror att de låg på 2-3kr/ägg i typ. Kanske nån krona mer..?

Ris har jag nog aldrig handlat varken i Sverige eller Norge så där får du kika själv :D Som glutenintollerant har jag dålig koll på pastapriserna också. Men killen köpte 3kg pastapåse på willys och tog med. Den höll ett tag.

Ungtuppen
2013-11-10, 00:33
Är nu bosatt i Oslo, känns rätt bra!

Hur brukar ni göra med sånt där "trikken kort" (eller ja, funkar väl för buss också?) - Brukar ni köpa sånt eller går ni på turen att ni inte blir upptäckt? Har hört en del svenskar säga att man tjänar rätt många tusenlappar per år på att inte köpa sånt kort och istället böta några hundringar om man nu blir påtagen?

mela
2013-11-10, 10:48
Är nu bosatt i Oslo, känns rätt bra!

Hur brukar ni göra med sånt där "trikken kort" (eller ja, funkar väl för buss också?) - Brukar ni köpa sånt eller går ni på turen att ni inte blir upptäckt? Har hört en del svenskar säga att man tjänar rätt många tusenlappar per år på att inte köpa sånt kort och istället böta några hundringar om man nu blir påtagen?

Jag åkte aldrig kollektivt typ, men när jag gjorde det så köpte jag via appen som finns. Det är så sinnessjukt med kontrollanter emellanåt så det är fett ovärt.