handdator

Visa fullständig version : Svarar kroppen på styrketräning med Inderal?


Clajj
2013-11-06, 11:35
Är det någon som har erfarenhet eller kunskaper om Inderal (betablockerare) och styrketräning?

Jag äter Inderal vid behov, men det brukar bli minst tre gånger i veckan. Doserna varierar. Jag försöker tajma så att styrketräningen sker antingen de dagar jag är utan Inderal eller åtminstone innan jag tar dosen Inderal. Men det är inte alltid tajmingen lyckas, för alla mina dagar ser olika ut från vecka till vecka.

Nu vet jag att flåset blir sämre av konditionsträning, och jag har också märkt att jag inte får upp samma flås av att lyfta skrot. Men hur mycket påverkar det min styrkeutveckling, egentligen? Blodtrycket och pulsen blir ju lägre, men kan det vara så illa att det kanske tillochmed är helt onödigt att träna?

Jag kör SL 5x5 och målet är att bli starkare, vilket jag också blir, men jag tycker det går långsamt.

Doserna varierar från 10-40mg. Det jag egentligen främst undrar är om det är helt värdelöst att köra ett pass de gångerna jag inte lyckas tajma medicineringen bra, dvs. att jag bara får tid att träna under Inderalens mest akuta effekt och inte kan vänta till många fler timmar senare då pulsen är någorlunda normal igen.

Jag tycker inte min läkare har svaren på dessa frågor.

För att klargöra: att träna på 10-20mg brukar inte vara ett problem, men när jag kommer upp i 40mg så undrar man ju ändå om det är direkt kontraproduktivt att träna för att utvecklingen efteråt uteblir? Det är alltså inte tyngre eller svårare att styrketräna på Inderalen (förutom att flåset uteblir), men frågan är om min kropp vinner något på det öht eller är det som att inte träna alls? Dvs. svarar kroppen på träningen så pass mycket att det ändå är värt att köra?

tjing
2013-11-06, 11:41
Det hindrar iaf testosteronutsöndringen vid träning, så frågan är hur din styrkeutveckling blir. Det kanske blir en avsaknad av driv.

I övrigt tror jag inte att det finns något problem per se. Men personligen hade jag nog försökt tajma det utanför träningen.

Clajj
2013-11-06, 16:17
Det är möjligt att inderalen blir en permanent grej i mitt liv, dvs varje dag. Finns det något lagligt kosttillskott som kan reglera upp nivåerna av testosteron?

Tolkia
2013-11-06, 17:32
Nej, det är knappast onödigt eller dåligt att träna p.g.a. själva medicinen, om det inte är dåligt p.g.a. det som är anledningen till att du fått Inderal. Jag skulle rekommendera dig att INTE börja experimentera med gråzonstillskott för att påverka hormonerna, särskilt om du är i något slags inprovningsperiod.

Typisk fråga det är ganska omöjligt, kanske t.o.m. olämpligt eller farligt, att säga något i när man inte vet något om vad det egentligen gäller.

tjing
2013-11-06, 18:39
Det är möjligt att inderalen blir en permanent grej i mitt liv, dvs varje dag. Finns det något lagligt kosttillskott som kan reglera upp nivåerna av testosteron?

Ja, det finns det men effekterna blir inte stora.

Varför tar du Inderal? Har du ångest, eller snackar vi blodtryck etc? Mecka inte på egen hand utan ta det med läkaren.

frransi
2013-11-06, 18:59
Jag har tränat endel med betablockerare i mig och jag undviker det i största möjliga mån. Mest för att det inte är nice. Svårt att tagga till, svårt att ta i ordentligt och svårt att få upp puls å flås. Det är såvitt jag vet inte ohälsosamt att träna med dem, men man presterar helt klart sämre. Bra pannbensträning iofs :)

Körde ett kardio pass på kvällen efter att ha tagit 40mg vid lunch och det var inte kul alls. Kändes som att jag tappat flera månaders konditionsträning. 10mg är nog rätt lugnt om du tar det tidigt på dagen, men man känner ändå av det. Står du ut med en extra djävul på axeln som säger åt dig att ge upp, så kör.

Clajj
2013-11-06, 22:18
Jag äter alltså inderal mot social fobi, ångest och stresspåslag i vardagliga situationer. Det är inget fel på mitt hjärta, jag har inte för högt blodtryck eller något sådant.

Givetvis kommer jag inte experimentera med märkliga kosttillskott utan att rådfråga min läkare. Men han är ju bara en allmänläkare på vårdcentralen och jag föredrar att läsa på lite själv inför våra möten.

Sen var ju inte frågan om det var farligt att träna med inderal, för det vet jag att det inte är, jag undrade bara om det kan vara inderalen som gör att mina styrkeutvecklingar på gymmet går så mycket segare än vad jag tycker progressionen sker hos andra runt om mig. Och kan det vara så att det påverkar även i efterhand? Alltså, säg att jag tränar och en timme senare tar inderal, är det hämmande för passet jag nyss genomfört?

tjing
2013-11-06, 22:46
Det finns rön om att betablockerare minskar träningseffekt.

Det beror dock även lite på typ av medicin; Inderal är icke-selektiv men har lite större affinitet för beta1-adrenerga receptorer, men verkar alltså på flera typer och skelettmuskulatur har företrädelsevis beta2-adrenerga receptorer.

PROTEIN SYNTHESIS RATES IN RESPONSE TO EXERCISE AND β-ADRENERGIC SIGNALING IN HUMAN SKELETAL MUSCLE

"Decreased β-adrenergic signaling may impair skeletal muscle adaptations to exercise, particular the mitochondrial fraction, and potentially diminish the benefits of exercise training on skeletal muscle protein synthesis."

http://digitool.library.colostate.edu///exlibris/dtl/d3_1/apache_media/L2V4bGlicmlzL2R0bC9kM18xL2FwYWNoZV9tZWRpYS8xMjY3Nj E=.pdf

Man har också sett minskar träningsförmåga och minskad effekt av konditionsträning. Dock ska nämnas att man i en studie som länkas ovan såg minskad effekt på mitokondriesyntes av Inderal men inte på myofibrillär och sarkoplasmisk proteinsyntes.

Bara att gilla läget dock, antar jag.

tjing
2013-11-06, 22:58
Ett problem är ju dock att beta-blockerare minskar adrenerg stimulering, vilket minskar akut kraftutveckling i träningen så att du upplever minskade resultat är inte helt orimligt.

130kg finsk sisu
2013-11-07, 10:46
Varför skrivs hjärtmedicin ut för ångest osv? Låter i mina öron sjukt.

tjing
2013-11-07, 10:49
Kan jag också tycka; det kan stjälpa mer än hjälpa och upprätthålla "sjukdom". Det är ju inte heller någon lösning på problemen egentligen.

Men i svåra fall andvänds det för att minska stresspåslaget i kroppen vid ångest. Just social fobi är ju rädslan för att göra bort sig inför andra och ha ångest så att det syns.

TS: Har du fått prova KBT eller dylikt för din sociala fobi? D v s med exponeringsträning.