handdator

Visa fullständig version : multivitamin utan komplementerande mat


straycat
2013-11-05, 19:32
Jag äter en hel del frysmat samt spartansk enkel mat då jag är en usel kock och finner det enklare och smidigare att göra på detta sätt. Kanske därför jag är en usel kock då jag aldrig försökt mig på det i princip (doh). Sallad och exempelvis vanliga husmansrätter förekommer alltså i princip aldrig hemma hos mig.

Anser ni att det räcker att komplementera sådan simpel kost med 1/2 multivitamins per dag i samband med måltid utan att min kropp ska få brist av något?

Förutom denna enkla kost äter jag ost och mjölk/yoghurt/fil/keso i princip varje dag. Ägg förekommer emellanåt och säkert ett par andra livsmedel som jag inte kommer på just nu. Snittar även 1 valfri frukt per dygn, oftast äpple (if it even matters).

mvh

tjing
2013-11-05, 19:36
Varför inte en hel multivitamin?

Men visst, hur upptaget blir på detaljnivå vete tusan dock. I vilken form substanserna förekommer i olika multivitaminer skiljer sig också åt enormt.

straycat
2013-11-05, 19:55
Varför inte en hel multivitamin?

Men visst, hur upptaget blir på detaljnivå vete tusan dock. I vilken form substanserna förekommer i olika multivitaminer skiljer sig också åt enormt.

oj, syftade på 1-2 multivitamins per dygn.

Jag käkar just nu Opti-Men från ON men brukar köpa något random från närmsta livsmedelsbutik annars som täcker de flesta vita+mins.

Min fråga är egentligen om det funkar att göra såhär eller om det är "onyttigt" på något sätt. Har hört någonstans att kroppen inte kan tillgodose exakt 100% utan tar upp en bit under det från kapslar. Men det kanske går att åtgärda att ta 2 tabs per dygn vid olika tillfällen?

Old Nick
2013-11-05, 21:44
Själv har jag helt lagt av med multivitamin. Har testat en del olika och vissa får jag sömnsvårigheter av och andra gör att jag får restless legs-symptom. Jag mår bevisligen bäst utan.

Så jag tror inte att det bara är så enkelt att det är "nyttigt" att ta vitaminer i onödan. Bättre att analysera kosten, kolla vad som ligger i underkant och sedan justera just det som behövs istället för att ta en massa av allt i onödan.

straycat
2013-11-06, 11:57
Själv har jag helt lagt av med multivitamin. Har testat en del olika och vissa får jag sömnsvårigheter av och andra gör att jag får restless legs-symptom. Jag mår bevisligen bäst utan.

Så jag tror inte att det bara är så enkelt att det är "nyttigt" att ta vitaminer i onödan. Bättre att analysera kosten, kolla vad som ligger i underkant och sedan justera just det som behövs istället för att ta en massa av allt i onödan.

fast i mitt fall så tar jag just vitaminer för att min kost i helhet innehåller mycket lite av dessa. Har fö. inte upplevt de biverkningar du verkar ha fått.

z_bumbi
2013-11-06, 12:49
Om du är orolig så fixa kosten genom att lägga till det som du tror dig sakna eller räkna först igenom det några dagar för att se hur det faktiskt ser ut och sen justera.
Din diet är omöjligt att analysera utan att veta betydligt mer då du kan gå från att äta fullt tillräckligt till att ha brister om man bara tittar på de livsmedlen du räknar upp.

sigill
2013-11-06, 12:54
1-2 ägg om dagen+ makrill i tomatsås och blodpudding (järn) någon gång i veckan. Nolla för den delen inte grönsaker och frukt. Frysta grönsaker är bekvämt att ha hemma. Mjölk är praktiskt och då får du kalcium den vägen.

Följer du ovanstående så ska det ganska mycket till för att du ska få någon näringsbrist.

Ungkarlsliv
2013-11-06, 13:05
dumbbell.se är smidigt för att iallafall kolla upp de vanligaste vitamin och mineralerna.

straycat
2013-11-06, 14:24
Om du är orolig så fixa kosten genom att lägga till det som du tror dig sakna eller räkna först igenom det några dagar för att se hur det faktiskt ser ut och sen justera.
Din diet är omöjligt att analysera utan att veta betydligt mer då du kan gå från att äta fullt tillräckligt till att ha brister om man bara tittar på de livsmedlen du räknar upp.

Nja orolig är jag inte direkt. Kanske var lite otydlig; min frågeställning är helt enkelt om man kan förlita sig på att man faktiskt får in allt som en multivitamin innehåller när man äter rätt "kass" och mycket frysmat rent generellt. Jag har fö. gjort såhär någon månad eller två i princip och mår prima, men kom och tänka på detta bara häromdagen om det faktiskt är negativt i någon form att ha en sådan simpel kost jag har.

Min mat består i princip av mjölkprodukter, någon frukt, kött, kyckling, frysvaror (såsom nuggets/panerad fisk etc) så att du får en uppfattning om vad det rör sig om. Ägg brukar jag äta då och då, inte på daglig basis dock.

Förutom detta äter jag omega 3 tabs+multivitamin/brustablett då.

1-2 ägg om dagen+ makrill i tomatsås och blodpudding (järn) någon gång i veckan. Nolla för den delen inte grönsaker och frukt. Frysta grönsaker är bekvämt att ha hemma. Mjölk är praktiskt och då får du kalcium den vägen.

Följer du ovanstående så ska det ganska mycket till för att du ska få någon näringsbrist.

Behöver man äta makrill+blodpudding om man får i sig omega 3 tabletter och järn från kaps?

dumbbell.se är smidigt för att iallafall kolla upp de vanligaste vitamin och mineralerna.

tack, ska kolla in detta.

Sverker
2013-11-06, 17:22
Äter du blodpudding behöver du inget järntillskott. Hemejärnet i blod och rött kött har mycket bättre upptag än järn i mineraltillskott.
Sedan kommer köttfaktorn. Att aminosyrorna i köttet för med sig järn in i kroppen.