handdator

Visa fullständig version : "Du dör inte av att vara hungrig en stund": svensk kandidatuppsats dietistprogrammet.


tjing
2013-11-05, 16:03
"Du dör inte av att vara hungrig en stund": Människors erfarenheter kring intermittent fasta och drivkrafterna bakom denna kosthållning

Background: Intermittent fasting is a current topic that has had great impact in Sweden. Research has found that intermittent fasting can affect body weight and mental health. It has also been observed a correlation between intermittent fasting and a longer life.

Objective: The aim of the study was to explore the experiences of people who follow or has followed an intermittent fasting, as well the motives and driving forces that influence people to practice this diet.M

Method: Eight qualitative interviews with a semi-structured interview guide were conducted. The interviews were recorded and transcribed word for word. The data collection was analyzed using a qualitative content analysis.

Results: Participants believed that fasting just is about taking a break from eating. The motives behind the practice of intermittent fasting were particularly weight loss, changes in body composition and improved mental and physical performance. There was a general perception that the hunger could be apparent during the period of fasting but it was manageable. Several agreed that it could be difficult to fast in social contexts but it was important to be flexible with the fast and not to be fundamental.

Conclusion: Weight loss was the major motivator as to why participants began practicing intermittent fasting. The diet was something participants could be flexible with, partly because they did not want to let the diet control their life, but also because they did not want to deviate from social norms. The hunger was considered as a small sacrifice to get a body that lived up to society's ideals.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:657255/FULLTEXT01.pdf

Morty
2013-11-05, 16:49
Trist att författarna inte förde resonemanget om att dessa fastedieter kan vara ett sätt att "självmedicinera" en ätstörning. Det återkommer som ett mönster överallt i texten men tas aldrig upp.

Flera påpekade att de inte skyltade om att de gick på intermittent fasta och att de upplevde att metoden var diskret

Deltagarna pratade mycket om vikt och viktnedgång. Majoriteten hade en önskan eller förhoppningen om att gå ner i vikt. En deltagare berättade att hon ville ha möjligheten att unna sig saker på de dagar då hon inte fastade utan att gå upp i vikt.

Några såg en viss fara med att de lätt kunde unna sig mer på ätdagarna, vilket kunde försvåra en önskad viktnedgång

Visst att dessa citat inte behöver betyda att en är ätstörd men tycker att sånt här borde ringa varningsklockor och finnas med i diskussionen. Jag själv är övertygad om att 16:8 är ett beteende som ätstörda anammar som en sorts "självmedicinering", dvs för att kunna äta sig mätt med reducerad ångest.

Alltidxx
2013-11-05, 16:54
"The hunger was considered as a small sacrifice to get a body that lived up to society's ideals."

Var det ingen av deltagarna som brydde sig om kost för sin egen skull? Eller stod alla nervöst och sneglade på vad alla andra skulle tycka? Imponerande isf.

tjing
2013-11-05, 17:07
Tänkte samma sak, Morty. Lite väl onyanserat.

Just fasta, ätstörning och hetsätning verkar gå hand i hand i en del fall.

En helt inofficiell måttstock jag tillämpar är om man kan fasta på vanlig, hälsosam kost och inte börjar fasa in godisskålar, kebabpizzor etc i det dagliga matintaget där man ängsligt tittar på att klockan ska ge den magiska signalen om att ätandet kan börja.

Eller dem som tar fastan ett steg längre hela tiden för att de blir lite höga på det som anorektiker kan bli av reducerat matintag. Det är också en varningsklocka.

Slutligen tror jag tyvärr att kvinnor ligger mest i riskzonen, både p g a att deras kroppar verkar gilla att ha tillgång på mat mer än mäns och givetvis p g a könsroller och utseendefixering kring kvinnokroppen. Att vara smal och "framgångsrik" kan vara viktigare än allt i livet.

Jeml
2013-11-05, 17:12
+1 på dig morty.

har tänkt på det här med 5:2 dieten.. ett utmärkt sett för vanliga människor att utveckla ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fjrebqll
2013-11-05, 18:45
Man har väl oftast en ätstörning innan förmodligen?

Jeml
2013-11-05, 18:54
Man har väl oftast en ätstörning innan förmodligen?

nej.

en vanlig svennebanan som äter frukost/lunch/middag och någon fika och lite godis på helgen har oftast inte någon ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fjrebqll
2013-11-05, 18:56
nej.

en vanlig svennebanan som äter frukost/lunch/middag och någon fika och lite godis på helgen har oftast inte någon ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Så vad du syftar på med hänvisning till 5:2 dieten är att det är en ätstörning att räkna kcal 2 dagar i veckan? Eller vilken form av ätstörning är det man får av 5:2 dieten? Bara intresserad av dina tankegångar.

Jeml
2013-11-05, 19:02
Så vad du syftar på med hänvisning till 5:2 dieten är att det är en ätstörning att räkna kcal 2 dagar i veckan? Eller vilken form av ätstörning är det man får av 5:2 dieten? Bara intresserad av dina tankegångar.

nej det jag menar är att det kan finnas risk att framkalla en ätstörning genom att i princip inte äta alls 2dagar i veckan för att kunna äta precis vad man vill resterande dagar (risk för frossa i godsaker) osv.

jag skulle inte rekommendera någon den dieten. att äta sunt och balanserat varje dag känns mycket hälsosammare om man vill gå ned i vikt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

spoonchest
2013-11-05, 19:20
+1 på dig morty.

har tänkt på det här med 5:2 dieten.. ett utmärkt sett för vanliga människor att utveckla ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jag tror du fått nyhetsrapporteringen om bakfoten.
Dessa "faste-dieter" passar folk med ätstörningar jättebra. Vattentät coverup, bla.

Men varför tror du att detta är ett osunt förhållande till mat för gemene man?

Jeml
2013-11-05, 19:26
Jag tror du fått nyhetsrapporteringen om bakfoten.
Dessa "faste-dieter" passar folk med ätstörningar jättebra. Vattentät coverup, bla.

Men varför tror du att detta är ett osunt förhållande till mat för gemene man?


är det bara jag som ser varningsklockorna för ätstörningar blinka när någon hoppar över måltider/fastar för att sedan få frossa som bara den?

Väldigt många här på kolo skulle jag vilja säga har ätstörningar el. ligger på gränsen till det. inkl. mig själv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Crippa90
2013-11-05, 19:30
Måste säga att titeln stämmer överens med hur jag upplever det. Det är riktigt skönt att kunna göra saker och ting utan att begränsas av att man inte har ätit på de senaste fyra timmarna, eller att man klarar av en heldag på stan utan att stanna förbi donken.

nej det jag menar är att det kan finnas risk att framkalla en ätstörning genom att i princip inte äta alls 2dagar i veckan för att kunna äta precis vad man vill resterande dagar (risk för frossa i godsaker) osv.

Tanken är väl inte att man ska frossa de andra dagarna utan att man ska äta normalt?

Jeml
2013-11-05, 19:32
Tanken är väl inte att man ska frossa de andra dagarna utan att man ska äta normalt?

neeej helvete vad folk har svårt att fatta vad det är man skriver...


jag skrev att det finns RISK för att utveckla ätstörning när man börjar äta på det viset...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-11-05, 19:34
är det bara jag som ser varningsklockorna för ätstörningar blinka när någon hoppar över måltider/fastar för att sedan få frossa som bara den?

Väldigt många här på kolo skulle jag vilja säga har ätstörningar el. ligger på gränsen till det. inkl. mig själv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det beror ju dock även på om man lider av det (oavsett om man erkänner det för sig själv eller inte). En ätstörning kan ju inte endast definieras utifrån ett ovanligt ätmönster.

Jeml
2013-11-05, 19:38
En ätstörning kan ju inte endast definieras utifrån ett ovanligt ätmönster.

nej absolut inte. jag säger inte heller att man har ätstörning så fort man äter på detta sätt. men det finns risk att det utvecklas till en ätstörning.

RISK

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-11-05, 20:16
nej absolut inte. jag säger inte heller att man har ätstörning så fort man äter på detta sätt. men det finns risk att det utvecklas till en ätstörning.

RISK

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

true...
kommer vissa perioder i sådan skit själv men kan dock släppa loss det.
men är en jaekla djävulsk makt med mat och träning =/

tror fler svenskar lider av olika typer av ätstörningar...fler än man kan tro.

maqan
2013-11-05, 20:22
fastedieter kan vara ett sätt att "självmedicinera" en ätstörning

Det är även min åsikt. Känns i allmänhet som att de flesta som ägnar sig åt en strikt form av periodisk fasta har ett komplicerat förhållande till mat. När jag själv under en period testade periodisk tänkte jag betydligt mer på vad jag åt och när jag åt.

Crippa90
2013-11-05, 20:34
neeej helvete vad folk har svårt att fatta vad det är man skriver...


jag skrev att det finns RISK för att utveckla ätstörning när man börjar äta på det viset...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Skriv vad du menar nästa gång då. ;)


Det här med ätstörningar tycker jag är klurigt. Vart går gränsen mellan ätstörning och att vara intresserad och medveten om vad man äter?

Jeml
2013-11-05, 20:37
Skriv vad du menar nästa gång då. ;)


Det här med ätstörningar tycker jag är klurigt. Vart går gränsen mellan ätstörning och att vara intresserad och medveten om vad man äter?

ja den gränsen är emellan åt väldigt oklar och till viss del varierar det nog också från person till person :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fjrebqll
2013-11-05, 20:45
Skriv vad du menar nästa gång då. ;)


Det här med ätstörningar tycker jag är klurigt. Vart går gränsen mellan ätstörning och att vara intresserad och medveten om vad man äter?

Verkligen intressant frågeställning.

Övrigt: Vi _ska_ väl egentligen hetsäta när vi får tillgång på mat? Har man då ätstörning? LCHF ger också ätstörningar. Har man tryckt i sig en kolhydrat, kan man lika gärna trycka i sig tvåtusen. :p

mikaelj
2013-11-05, 20:46
risken kommer nog inte från fastan, utan det är bara en katalysator som gör att det dyker upp tidigare än det hade kommit fram annars.

Morty
2013-11-05, 21:39
+1 på dig morty.

har tänkt på det här med 5:2 dieten.. ett utmärkt sett för vanliga människor att utveckla ätstörning.

Och maskera en ätstörning... Speciellt den här 5:2-grejen då det är helt acceptabelt att gå en hel dag på bara kaffe och inte ens göra det för att gå ner i vikt utan "för hälsa". Bah.




Det här med ätstörningar tycker jag är klurigt. Vart går gränsen mellan ätstörning och att vara intresserad och medveten om vad man äter?

När det blir något jobbigt. När missar i planen leder till ångest, som i sin tur kan leda till kompensationer. När det letas ursäkter till skeva ätmönster. När det anses en fara att unna sig något.


Bara titeln på kanditatuppsatsen... "Du dör inte av att vara hungrig en stund". Det får iaf mina varningsklockor att klämta men det kan ju vara för att jag har nära erfarenhet av ätstörningar.

Morty
2013-11-05, 21:42
Kan inte typ Mental eller annan färdig och grym dietist skriva en rad om vad de tycker? Är det inte en dietists ansvar att se riskerna med avvikande ätmönster och framför allt vissa av de citat i avhandlingen?

tjing
2013-11-05, 23:50
Men det är iofs en textanalys om fastande personers attityder till fasta, inga genomgång om fasta och ätstörningar.

Man nämner iofs i inledningen att en del upplever fasta negativt och andra positivt (förmodligen även mycket beroende på hur man lägger upp det). Men man kunde nämnt något hastigt om potentiella risker med fasta gällande ätstörningar hos en del individer, men ja. Man får som sagt betänka vilken ansats uppsatsen har.

Det är alltså ingen vetenskaplig genomgång om fasta och har inte som syfte att vara.

Crippa90
2013-11-06, 00:32
När det blir något jobbigt. När missar i planen leder till ångest, som i sin tur kan leda till kompensationer. När det letas ursäkter till skeva ätmönster. När det anses en fara att unna sig något.

Oklart om du beskrev ätstörningar eller en klassisk deff nu. ;)

Men om jag tolkar rätt så är det snarare vad som försiggår i hjärnan än vad man faktiskt gör. Då har jag svårt att se varför periodisk fasta eller 5:2 skulle kunna orsaka ätstörningar i större grad än exempelvis 3-timmarsätande. Är det för att det inte är normalt?

ddavid
2013-11-06, 01:04
haha kul att du hittade denna Tjing!

Det är två gamla medkursare som skrivit den och jag känner också som nämnt tidigare att det saknas lite saker i diskussionen osv. Sen skulle jag gärna sett lite mer exempel på hur processen från koder till tema gick till, då jag tycker att man borde kunnat få fram mer än ett tema. Men finns ju inga konkreta riktlinjer inom kvalitativ metod och tycker man får ha i åtanke att det ändå "bara" är en C-uppsats =) En sak som är klart är att det helt klart far runt på tok för mycket åsikter om hur andra personer känner och tänker då det gäller kost, ofta utan grund, och därför är kvalitativa arbeten av stor vikt.

SMYGREKLAM
--------------------------------------------------------------------------
Ni får hålla kortgluggarna öppna nästa år för då kommer förhoppningsvis min/vår egen kvalitativa studie att publiceras. Den behandlar också hur det är att leva med en alternativ kosthållning, men då handlar det inte om periodisk fasta. Utan om LCHF =)

Tolkia
2013-11-06, 10:18
Nu är jag på gränsen till off topic här, men för att klara ut några missupppfattningar:
Övrigt: Vi _ska_ väl egentligen hetsäta när vi får tillgång på mat?
Nej, det skall vi inte, om man verkligen menar hetsätning och inte räknar allt som inte är medveten restriktion som hetsätning. Det är ett beteende som kan utlösas av svält, men det betyder inte att det är något vi "skall". Oklart om du beskrev ätstörningar eller en klassisk deff nu.
Nej, det var inte ett dugg oklart. Kompensationsbeteende är INTE en del av en "klassisk deff". Det är en vanlig del av bantningsbeteendet hos folk som bantar väldigt dåligt planerat (t.ex. Kolozzeummedlemmar som "deffar" utan att eg. veta vad de håller på med), men det betyder inte att det är en obligat del i en deff. En bra deff, av en person som kan sina saker och har det stöd som behövs, ballar inte ur i hetsätning och kompensationsträning/svält.

Att avgöra vad som är en ätstörning och vad inte är inte riktigt så omöjligt som många i den här tråden (och generellt på forumet) vill få det till. Ibland tror jag att många låter sig luras av att det är så vanligt; man antar att beteenden som man ser hos många man känner, eller hos personer som inte väger 35 eller 235 kg inte kan vara onormala/sjuka. Det, vågar jag säga rakt av, är fel.

tjing
2013-11-06, 11:46
haha kul att du hittade denna Tjing!


Jag hittade den inte, utan fick den skickad till mig i mailen :cool:

Och ja, kvalitativa studier har ju alltid det "problemet" att forskarnas subjektiv påverkar studieresultat. Vilket såklart inte behöver vara dåligt, men något man ska ha i åtanke.

tjing
2013-11-06, 11:48
Övrigt: Vi _ska_ väl egentligen hetsäta när vi får tillgång på mat?

Nej, hetsätning är ju om något ett tecken på minskad dopaminerg aktivitet och något man försöker öka med att ösa i sig belönande (ofta skit-)mat för att stimulera belöningssystemet. En högst osund aktivitet.

Nephelite
2013-11-06, 12:33
Finns det någon sjysst definition på "ätstörning" ?

När har man en ätstörning? jag kan liksom "tänka" mig till en slutsats men det känns som en term som inte är helt okej att slänga runt hur som helst ändå

sen om man nu känner sig träffad ( vilket jag gör en smula ) skall man kanske tänka efter varför också =)

Wormzie
2013-11-06, 17:15
Kan de inte vara bra att personer med ätstörningar kan självmedicinera då? Bara en annan synvinkel:)

Tolkia
2013-11-06, 17:30
Kan de inte vara bra att personer med ätstörningar kan självmedicinera då? Bara en annan synvinkel:)
Jag skulle säga att det är ytterst tveksamt om det i så fall verkligen rör sig om en "självmedicinering" eller om det rör sig om ett sätt att legitimera att man lever ut ätstörningen, i stil med när anoretiska tonåringar blir veganer för att inte behöva äta den "onyttiga" maten som resten av familjen äter, neurotiskt undvikande av gluten/mjölk som vissa sysslar med osv.

tjing
2013-11-06, 19:00
Håller med angående anorexia > vegan/vegetarian, sett det själv i flera fall.

Men jag tycker att du drar på för stora växlar nu Tolkia när du börjar bland in allt möjligt i din definition av ätstörning, som tydligen verkar vara allt utanför frukost, lunch och middag och matvaror som "alla" äter.

Vad du pratar är ju om mer om normalt/onormalt som relativa begrepp och inte störningar i klinisk mening. Separera de två åt.

Tolkia
2013-11-06, 21:18
Men jag tycker att du drar på för stora växlar nu Tolkia när du börjar bland in allt möjligt i din definition av ätstörning, som tydligen verkar vara allt utanför frukost, lunch och middag och matvaror som "alla" äter.
Citera gärna var jag har skrivit att jag definierar "allt" som ätstörning. Jag skulle vilja påstå att jag har rätt bra på vad en ätstörning är. Om man sedan tycker att det är jobbigt att även sådant som inte är uppenbart livshotande kan vara sjukligt är inte det mitt problem. Jag tycker snarast att det är ett rejält problem att så många tror att ätstörningar bara är trettiofemkilos anorektiker, eftersom det leder till att många som skulle behöva hjälp inte söker för att de ju "inte har riktiga ätstörningar". Killar drabbas i dagsläget hårt just p.g.a. detta.

Wormzie
2013-11-07, 07:40
Citera gärna var jag har skrivit att jag definierar "allt" som ätstörning. Jag skulle vilja påstå att jag har rätt bra på vad en ätstörning är. Om man sedan tycker att det är jobbigt att även sådant som inte är uppenbart livshotande kan vara sjukligt är inte det mitt problem. Jag tycker snarast att det är ett rejält problem att så många tror att ätstörningar bara är trettiofemkilos anorektiker, eftersom det leder till att många som skulle behöva hjälp inte söker för att de ju "inte har riktiga ätstörningar". Killar drabbas i dagsläget hårt just p.g.a. detta.

Protein-nojja, periodisk fasta och lite hetsätande i veckan..sen ångest på helgen efter utgång med alkoholintag och fyllekäk. Tror också killar är en riskgrupp. sen är ju frågan, hur stor risk? Har själv svårt att hålla mig borta från pizza och godis och kan bestämma mig för att fasta 20h för att unna mig på kvällen... enligt mig är det hantering, men skulle säkert kunna klassas som en ätstörning.

tjing
2013-11-07, 10:27
Har själv svårt att hålla mig borta från pizza och godis och kan bestämma mig för att fasta 20h för att unna mig på kvällen... enligt mig är det hantering, men skulle säkert kunna klassas som en ätstörning.

Just det exemplet skulle jag säga kan vara problematiskt om det sker ofta. D v s att man fastar för att få äta skräp.

I övrigt, näe.

Wormzie
2013-11-07, 20:06
Just det exemplet skulle jag säga kan vara problematiskt om det sker ofta. D v s att man fastar för att få äta skräp.

I övrigt, näe.

Ja, är inte helt haj på definitionerna men i mitt fall är det sällan/nästan aldrig men det skulle ju kunna bli ett mönster genom PF.

En annan aspekt av det andra exemplet är ju att de snarare kan vara de som faktiskt inte kommer ut på sociala grejer för att slippa oroa sig över "katabolt alkoholintag" och försämrade träningsresultat som är en riskgrupp.

ddavid
2013-11-08, 12:50
Jag kan tycka att ur en biologisk synvinkel så torde ju en ätstörning egentligen vara om man äter av någon annan anledning än att råda bot på hungern och/eller tillföra energi och byggstenar till kroppens arbete. Vi ser ju inte kossor ute på grönbete som träffas över en grästårta för att Rosa fyller år direkt. Från den ursprungliga innebörden av att äta har vi människor utvecklat en enorm social grej runt begreppet, så nu anses man i mångas ögon vara ätstörd om man idag inte äter av vanliga sociala anledningar längre. Det vet vi alla som tackar nej då vi blir bjudna på kakor hos farmor eller inte bjuder på tårta då vi fyller år exempelvis.

Men fan va livet vore tråkigt utan lite mat och fest ibland =)

Diomedea exulans
2013-11-08, 12:53
Jag kan tycka att ur en biologisk synvinkel så torde ju en ätstörning egentligen vara om man äter av någon annan anledning än att råda bot på hungern och/eller tillföra energi och byggstenar till kroppens arbete. Vi ser ju inte kossor ute på grönbete som träffas över en grästårta för att Rosa fyller år direkt.

Tror djur käkar för att de är hungriga eller för att de är mätta men tycker att något är gott. Inte för att de tänker "nu behöver jag byggstenar och energi". :)

watertouch
2013-11-08, 13:59
Just det exemplet skulle jag säga kan vara problematiskt om det sker ofta. D v s att man fastar för att få äta skräp.

I övrigt, näe.

Fast samtidigt är ju inte 125kg, högt blodtryck, och början på Metabolt syndrom att föredra...

Men förstår ditt tänk.

tjing
2013-11-08, 14:08
Ja, är inte helt haj på definitionerna men i mitt fall är det sällan/nästan aldrig men det skulle ju kunna bli ett mönster genom PF.

Absolut. Just det mönstret syns ju hos en del som fastar. Fasra för att få äta skräp, IIFYM osv. Säkert kul ett kort tag i början, sedan märker man att man börjar bli grinig och har dåligt med energi under den långa fastan och mår kasst efter att ha downat kebabpizzan. För att inte tala om intag av mikronutrienter. Portionerna blir lätt större och större också och man kan fråga sig hur det påverkar dopaminreceptorer i hjärnan, relaterat till belöning.

En annan aspekt av det andra exemplet är ju att de snarare kan vara de som faktiskt inte kommer ut på sociala grejer för att slippa oroa sig över "katabolt alkoholintag" och försämrade träningsresultat som är en riskgrupp.

Ja, håller med där också. Men det är inte en ätstörning utan överdrivet fokus på träning och kost, som i sig såklart är smått stört. Överhuvudtaget att ha gymmandet som enda intresse tror jag är problematiskt; ingen bryr sig om din kropp i slutändan. Det blir lätt neurotiskt och det finns ju en jäkla massa exempel på det, inte minst på Kolozzeum.

tjing
2013-11-08, 14:14
Tror djur käkar för att de är hungriga eller för att de är mätta men tycker att något är gott. Inte för att de tänker "nu behöver jag byggstenar och energi". :)

Där har du iofs fel:

Mature cows acknowledge the need for building blocks and energy: A randomized controlled trial.

"...These results suggest that cows have an innate ability to gauge the need for building blocks and energy. This may in part stem from a desire to make muscular gains and attract females."

Journal of Gainz September 21 2013.

tjing
2013-11-08, 14:16
Fast samtidigt är ju inte 125kg, högt blodtryck, och början på Metabolt syndrom att föredra...

Men förstår ditt tänk.

Nä precis och det är ju det som aldrig ställs emot olika sätt att äta, av de som ser ätstörningar överallt.

Skulle det liksom vara normalt att kroniskt överäta skit, när det sker på tider som länge varit norm, d v s frukost, lunch och middag?

Gränsen för ätstörning måste sättas när individen lider av det oavsett om denne erkänner det för sig själv eller inte.

Diomedea exulans
2013-11-08, 14:32
Där har du iofs fel:

Mature cows acknowledge the need for building blocks and energy: A randomized controlled trial.

"...These results suggest that cows have an innate ability to gauge the need for building blocks and energy. This may in part stem from a desire to make muscular gains and attract females."

Journal of Gainz September 21 2013.

:laugh:

Lance Uppercut
2013-11-08, 15:38
Där har du iofs fel:

Mature cows acknowledge the need for building blocks and energy: A randomized controlled trial.

"...These results suggest that cows have an innate ability to gauge the need for building blocks and energy. This may in part stem from a desire to make muscular gains and attract females."

Journal of Gainz September 21 2013.

Lol! Fan va awesome.

Morty
2013-11-08, 16:04
Där har du iofs fel:

Mature cows acknowledge the need for building blocks and energy: A randomized controlled trial.

"...These results suggest that cows have an innate ability to gauge the need for building blocks and energy. This may in part stem from a desire to make muscular gains and attract females."

Journal of Gainz September 21 2013.

Är de homo hela bunten?