handdator

Visa fullständig version : (Bilder) En sista nojja, bulka eller ligga på balans?


Babyface
2013-11-05, 15:46
Hallå!

Bestämt mig till 100% att köra på "triphase" programmet, för er som inte vet är det hypertrofi träning man vill åt.

Jag är 190
Väger 76-77 kg
Ligger förmodligen över 15%


Målet

Vara så deffad som möjligt på en så hög vikt som möjligt till sommaren, helst runt 10-12% vill jag ligga på.
Så vad tror ni ger mig bäst resultat?


1. Hålla kvar vikten 77 kg och bara ligga på balans och få ner fettet
2. Bulka 1 kg i månaden och sen köra en riktigt strikt deff?


Äter hursomhelst efter 2g protein per måltid, 0,8x kv i fett resten kolhydrater

Babyface
2013-11-05, 15:47
En till bild

sigill
2013-11-05, 15:48
Jag tror inte att du ligger över 15%. Förmodligen inte mer än 15%.

Har du precis börjat så kan du ligga på balans. Men skulle nog köra långsam bulk i ditt läge.

Babyface
2013-11-05, 15:49
Försök nr 2

Babyface
2013-11-05, 15:50
Random styrka

Mark 5x3 set 120
Böj 5x5 90
Bänk 5x5 62

Thornblom
2013-11-05, 15:50
Nr 1 är i princip outförbart.

Kör på Tri Phase, men bulka långsamt. 1kg i månaden är lite mycket kanske, men hälften kanske?

jontexer
2013-11-05, 16:03
ät på som en häst och deffa ca 3 månader till våren!

krubkungen
2013-11-05, 16:13
ät på som en häst och deffa ca 3 månader till våren!

Dummaste jag hört. Om man nu inte har som mål att bli oaptitligt fet, något jag tror TS inte vill.

crizzan
2013-11-05, 16:27
Nr 1 är i princip outförbart.

Kör på Tri Phase, men bulka långsamt. 1kg i månaden är lite mycket kanske, men hälften kanske?

Hur lätt är det att gå upp 125g i veckan då?

Skulle säga att 1kg/månaden är rimligt och det är nog det jag skulle kört på!

tjing
2013-11-05, 16:38
ät på som en häst och deffa ca 3 månader till våren!

Jepp.

Ligga på balans är den största waste of time som finns om man inte redan har en rätt bra fysik och är ganska nöjd och vill vara mer hälsosam och få långsamma ökning över tid.

Alternativt är att ligga på kaloribalans, knappt se någon skillnad på våren eller äta upp sig ett antal kg nu och både lägga på sig muskler och fett för att sedan deffa till våren och köra "på balans" under sommaren istället t ex för att sedan utvärdera läget igen till hösten.

Hälsosamt är det aldrig att bulka jämfört med att äta mindre, fast nu handlar det nog mer om kroppskomposition.

Bulk med tri-phase. 3500-4000 kcal per dag av en kost med max 80 gram fett. Mycket protein. 12 veckor. Ett krångligare sätt är också att lägga in lite fastande / semi-fastande (protein + fett någon timme innan) konditionsträning på vilodagar följt av dagens största matintag och minsta fettintag etc. Men ja, bulka på. Det är höst. Inga tjejer ser din mage ändå.

J89
2013-11-05, 16:42
Sikta på en +0,5-1kg i månaden och bygg.

Hur lätt är det att gå upp 125g i veckan då?

Skulle säga att 1kg/månaden är rimligt och det är nog det jag skulle kört på!

Det kräver att man har vardagar som är ganska lika när det kommer till aktivitet samt att man räknar kalorier och väger sig dagligen och räknar ut medelvärdet varje vecka och justerar intaget beroende på vad det visar.
Jag har gått upp runt 0.5-0.8kg i månaden alla mina bulkar, lägger på mig väldigt lite fett och har aldrig deffat längre än 2-2½ månad.
Eller mja, nu när man börjar komma närmare sitt genetiska max så blir ju fett/muskelfördelningen sämre, alltså mer fett och mindre muskler.
Dom första 2 clean bulkarna var dock riktigt lyckade och det är mycket roligare att kunna bulka 10-12 månader innan man gör en kort deff än det traditionella där man går upp +2kg i månaden.
Speciellt om man hatar att deffa lika mycket som jag gör, finner inga ord som kan beskriva hur mycket jag hatar det.
Men det kräver som sagt en del arbete och kaloriräknandet blir lätt en ätstörning, något det har blivit för mig då jag kanske äter mat som inte är räknad 3-4 gånger om året.

Babyface
2013-11-06, 00:05
Jepp.

Ligga på balans är den största waste of time som finns om man inte redan har en rätt bra fysik och är ganska nöjd och vill vara mer hälsosam och få långsamma ökning över tid.

Alternativt är att ligga på kaloribalans, knappt se någon skillnad på våren eller äta upp sig ett antal kg nu och både lägga på sig muskler och fett för att sedan deffa till våren och köra "på balans" under sommaren istället t ex för att sedan utvärdera läget igen till hösten.

Hälsosamt är det aldrig att bulka jämfört med att äta mindre, fast nu handlar det nog mer om kroppskomposition.

Bulk med tri-phase. 3500-4000 kcal per dag av en kost med max 80 gram fett. Mycket protein. 12 veckor. Ett krångligare sätt är också att lägga in lite fastande / semi-fastande (protein + fett någon timme innan) konditionsträning på vilodagar följt av dagens största matintag och minsta fettintag etc. Men ja, bulka på. Det är höst. Inga tjejer ser din mage ändå.

Vart kan man läsa om metoder för fastande?
Jag tänkte köra 9 veckors och alternativt köra en gång till sen! Lättare att se gains då.

4000kcal kanske Inte är överdrivet mycket är ju trots allt 190 och har ett fysiskt jobb, en grabb att jaga varannan vecka och 4-6 träningspass i veckan.

Är dock nojjig att fetta på mig mer runt magen

Babyface
2013-11-06, 00:07
Jepp.

Ligga på balans är den största waste of time som finns om man inte redan har en rätt bra fysik och är ganska nöjd och vill vara mer hälsosam och få långsamma ökning över tid.

Alternativt är att ligga på kaloribalans, knappt se någon skillnad på våren eller äta upp sig ett antal kg nu och både lägga på sig muskler och fett för att sedan deffa till våren och köra "på balans" under sommaren istället t ex för att sedan utvärdera läget igen till hösten.

Hälsosamt är det aldrig att bulka jämfört med att äta mindre, fast nu handlar det nog mer om kroppskomposition.

Bulk med tri-phase. 3500-4000 kcal per dag av en kost med max 80 gram fett. Mycket protein. 12 veckor. Ett krångligare sätt är också att lägga in lite fastande / semi-fastande (protein + fett någon timme innan) konditionsträning på vilodagar följt av dagens största matintag och minsta fettintag etc. Men ja, bulka på. Det är höst. Inga tjejer ser din mage änd
å.

Hur gör du med macros och kcal?
Räknar du i någon app/program och prickar macros med varierad mat
Eller har du en färdig mall/diet du kör?

Babyface
2013-11-06, 00:09
Sikta på en +0,5-1kg i månaden och bygg.



Det kräver att man har vardagar som är ganska lika när det kommer till aktivitet samt att man räknar kalorier och väger sig dagligen och räknar ut medelvärdet varje vecka och justerar intaget beroende på vad det visar.
Jag har gått upp runt 0.5-0.8kg i månaden alla mina bulkar, lägger på mig väldigt lite fett och har aldrig deffat längre än 2-2½ månad.
Eller mja, nu när man börjar komma närmare sitt genetiska max så blir ju fett/muskelfördelningen sämre, alltså mer fett och mindre muskler.
Dom första 2 clean bulkarna var dock riktigt lyckade och det är mycket roligare att kunna bulka 10-12 månader innan man gör en kort deff än det traditionella där man går upp +2kg i månaden.
Speciellt om man hatar att deffa lika mycket som jag gör, finner inga ord som kan beskriva hur mycket jag hatar det.
Men det kräver som sagt en del arbete och kaloriräknandet blir lätt en ätstörning, något det har blivit för mig då jag kanske äter mat som inte är räknad 3-4 gånger om året.

Lika du, vad föredrar du
Färdiga macros som du får fylla med vad du vill inom nyttig och bra kost
Alltså äta på fit your macros?

Eller kör du någon färdig diet typ?

J89
2013-11-06, 01:14
Lika du, vad föredrar du
Färdiga macros som du får fylla med vad du vill inom nyttig och bra kost
Alltså äta på fit your macros?

Eller kör du någon färdig diet typ?

Räknar bara mina kalorier och proteinet, kolhydrater och fett gör jag lite som jag känner för, självklart går majoriteten av kalorierna som är kvar till kolhydrater men på tex vilodagar blir det lite mer fett än mot vad det blir på träningsdagar.
Så ingen direkt fast diet men ändå skapligt likt varenda dag, så det är oftast bara att kopiera från tidigare dagar och klistra in i den aktuella dagen i mitt dokument där jag håller koll på allt, så allt jag behöver göra är att väga det då det redan finns färdigräknat i mitt dokument.
Jag har 2 frukostar som jag pendlar mellan och dom ser ut såhär ->

Vilodagar: Havregrynsgröt på 100g gryn, 50g önos lågkalorisylt, 250g 2,5% mjölk, 30g Vassle protein och 50g äpple.

Träningsdagar: 100g Kellogs allbraun, 50g önos lågkalorisylt, 250g 2,5% mjölk, 30g Vassle protein, 100g banan.

Efter träningen: Alltid 120g banan, 20g vassle och 50g Ahlgrens bilar.

Middagar jag pendlar mellan iaf 8 av 10 dagar ->

Protein: 300g nötfärs, 280g laxfilé eller runt 300g kycklingfilé, ibland kör jag både lax och kyckling fast 140g laxfilé och runt 200g kycklingfilé där jag klipper kycklingen i småbitar och blandar ut med pastan och allt annat.

Kolhydrater: 120g ris eller 120g Penne fullkorn, 100g på vilodagar.
Till laxen och kycklingen brukar det bli 30-45ml av någon creame bonjour sås på burk, 2-300g broccoli och 20-30g sönderriven prästost som jag låter smälta i pastan eller riset.
Nötfärsen brukar jag mosa ut med 50g 11% philadelphia (paprika och lök) och steka med 50g lök och en vitlöksklyfta.
Till riset eller pastan samma som till laxen och kycklingen fast även 50g majs.

Mellanmål: Någon choklad, glass eller chips/ostbågar för runt 3-500kcal

Kvällsmat: ofta 1-150g rågform bröd med olika pålägg, blir ofta eller nästan alltid 2 skivor som jag lägger 100g makrillfilé på med 40-60g ost på och kör i micron en stund.
Leverpastej eller något kött som tex rostbiff på är också vanligt.
På träningsdagarna brukar det också bli havregrynsgröt med 50g gryn, 50g önos sylt, 100g mjölk och 50g äpple.
På vilodagarna mindre bröd och alltid 1 burk lätt kesella blandat med fun light och 20g russin samt 50g vindruvor eller 50g nektarin.
Blir också ofta 2-300g juice vid sidan.

Så som sagt, dom flesta dagarna är det väldigt likt för att göra det simplare men ibland så kör jag något annat.
Idag gjorde jag som ex 2st 200g hamburgare med dressing, ketchup, lök, ost och sallad i till middag och åt kyckling med penne fullkorn, creame bonjour, broccoli, prästost och juice till kvällsmat:p

Jag är f.ö 180 kort och 77kg lätt med ett bf runt 10-11% och äter 3400Kcal på träningsdagar och 2800 på vilodagar och har dom senaste 3 veckorna gått upp 0,6kg, precis den takten jag vill hålla.

Babyface
2013-11-06, 01:29
Räknar bara mina kalorier och proteinet, kolhydrater och fett gör jag lite som jag känner för, självklart går majoriteten av kalorierna som är kvar till kolhydrater men på tex vilodagar blir det lite mer fett än mot vad det blir på träningsdagar.
Så ingen direkt fast diet men ändå skapligt likt varenda dag, så det är oftast bara att kopiera från tidigare dagar och klistra in i den aktuella dagen i mitt dokument där jag håller koll på allt, så allt jag behöver göra är att väga det då det redan finns färdigräknat i mitt dokument.
Jag har 2 frukostar som jag pendlar mellan och dom ser ut såhär ->

Vilodagar: Havregrynsgröt på 100g gryn, 50g önos lågkalorisylt, 250g 2,5% mjölk, 30g Vassle protein och 50g äpple.

Träningsdagar: 100g Kellogs allbraun, 50g önos lågkalorisylt, 250g 2,5% mjölk, 30g Vassle protein, 100g banan.

Efter träningen: Alltid 120g banan, 20g vassle och 50g Ahlgrens bilar.

Middagar jag pendlar mellan iaf 8 av 10 dagar ->

Protein: 300g nötfärs, 280g laxfilé eller runt 300g kycklingfilé, ibland kör jag både lax och kyckling fast 140g laxfilé och runt 200g kycklingfilé där jag klipper kycklingen i småbitar och blandar ut med pastan och allt annat.

Kolhydrater: 120g ris eller 120g Penne fullkorn, 100g på vilodagar.
Till laxen och kycklingen brukar det bli 30-45ml av någon creame bonjour sås på burk, 2-300g broccoli och 20-30g sönderriven prästost som jag låter smälta i pastan eller riset.
Nötfärsen brukar jag mosa ut med 50g 11% philadelphia (paprika och lök) och steka med 50g lök och en vitlöksklyfta.
Till riset eller pastan samma som till laxen och kycklingen fast även 50g majs.

Mellanmål: Någon choklad, glass eller chips/ostbågar för runt 3-500kcal

Kvällsmat: ofta 1-150g rågform bröd med olika pålägg, blir ofta eller nästan alltid 2 skivor som jag lägger 100g makrillfilé på med 40-60g ost på och kör i micron en stund.
Leverpastej eller något kött som tex rostbiff på är också vanligt.
På träningsdagarna brukar det också bli havregrynsgröt med 50g gryn, 50g önos sylt, 100g mjölk och 50g äpple.
På vilodagarna mindre bröd och alltid 1 burk lätt kesella blandat med fun light och 20g russin samt 50g vindruvor eller 50g nektarin.
Blir också ofta 2-300g juice vid sidan.

Så som sagt, dom flesta dagarna är det väldigt likt för att göra det simplare men ibland så kör jag något annat.
Idag gjorde jag som ex 2st 200g hamburgare med dressing, ketchup, lök, ost och sallad i till middag och åt kyckling med penne fullkorn, creame bonjour, broccoli, prästost och juice till kvällsmat:p

Jag är f.ö 180 kort och 77kg lätt med ett bf runt 10-11% och äter 3400Kcal på träningsdagar och 2800 på vilodagar och har dom senaste 3 veckorna gått upp 0,6kg, precis den takten jag vill hålla.

Intressant faktiskt!
Men vad tycker du om IIFYM?
Dvs bestämma sig för t.ex

4000kcal
200g p
500-600g k
75-80 G F

Sen äta varierat vad man är sugen på?


Som jag ser det finns det för och nackdelar såklart.

din metod
1. As skönt att ha en mall att gå på. Ingen stress med "vad köpa vad laga"
1. Segt i längden med samma lika

Macros
1. Varierat som fan
2. Stressande att pricka rätt
3. Man måste varje dag fundera på "vad laga vad äta"




Vad är lättast för n00bs?
Macros eller färdig mall?

J89
2013-11-06, 02:20
Intressant faktiskt!
Men vad tycker du om IIFYM?
Dvs bestämma sig för t.ex

4000kcal
200g p
500-600g k
75-80 G F

Sen äta varierat vad man är sugen på?


Som jag ser det finns det för och nackdelar såklart.

din metod
1. As skönt att ha en mall att gå på. Ingen stress med "vad köpa vad laga"
1. Segt i längden med samma lika

Macros
1. Varierat som fan
2. Stressande att pricka rätt
3. Man måste varje dag fundera på "vad laga vad äta"




Vad är lättast för n00bs?
Macros eller färdig mall?

Jag förespråkar självklart mitt sätt just pga att det inte stressigt och det kräver inte massa planering, det är helt enkelt allmänt simpelt.
Vill man äta något annat någon dag så är det ju bara att väga det och skriva ner det, då finns även det i dokumentet ifall man skulle vilja äta det någon annan gång.

Thornblom
2013-11-06, 08:22
Hur lätt är det att gå upp 125g i veckan då?

Skulle säga att 1kg/månaden är rimligt och det är nog det jag skulle kört på!

jag förstår din poäng och den är helt rimlig, men 125g i veckan är inte jättelite. Det går säkert utmärkt om man fokuserar lite.

Jeml
2013-11-06, 09:22
IIFYM är en ursäkt för att få äta skit.

sen gör det inget om man applicerar det till en viss gräns. men att dricka 150g whey och sen fylla ut med glass t.ex. lär knappast vara opti.

OT: bulka på fram till i vår ! du väger snuskigt lite. jag skulle inte vilja deffa ner mig under 80kg igen efter bulk om jag var du.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 09:24
Jag förespråkar självklart mitt sätt just pga att det inte stressigt och det kräver inte massa planering, det är helt enkelt allmänt simpelt.
Vill man äta något annat någon dag så är det ju bara att väga det och skriva ner det, då finns även det i dokumentet ifall man skulle vilja äta det någon annan gång.

Lät as skönt, ha en mall att gå på sen bara byta ut något
Vad heter programmet?

Äter du aldrig ute? Hur gör du då?

Babyface
2013-11-06, 09:25
IIFYM är en ursäkt för att få äta skit.

sen gör det inget om man applicerar det till en viss gräns. men att dricka 150g whey och sen fylla ut med glass t.ex. lär knappast vara opti.

OT: bulka på fram till i vår ! du väger snuskigt lite. jag skulle inte vilja deffa ner mig under 80kg igen efter bulk om jag var du.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Yes box

jontexer
2013-11-06, 09:29
Dummaste jag hört. Om man nu inte har som mål att bli oaptitligt fet, något jag tror TS inte vill.

Nu menade jag inte att han ska grisbulka och äta allt han ser...:smash:

äta mer energi än han förbrukar helt enkelt, att lägga på sig fett kommer han med största sannolikhetgöra. Men det är ju bara att skala av till våren. För att ligga på balans är enligt mig en ganska waste of time om han vill bygga.

Jeml
2013-11-06, 09:30
Äter du aldrig ute? Hur gör du då?

då skiter du i att räkna kalorier ! byter ut en måltid och äter vad du vill ute istället. välj något nyttigt om du vill och ta några mackor/proteinshake när du kommer hem om du inte blev mätt.

sluta noja så jävla mycket och akta dig för att få en ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 09:33
då skiter du i att räkna kalorier ! byter ut en måltid och äter vad du vill ute istället. välj något nyttigt om du vill och ta några mackor/proteinshake när du kommer hem om du inte blev mätt.

sluta noja så jävla mycket och akta dig för att få en ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hm ja, hur håller du koll? Kör du också något program på datorn?

Jeml
2013-11-06, 09:36
Hm ja, hur håller du koll? Kör du också något program på datorn?

nej, ladda ner apparna livsmedelsdatabasen och shape up så kan man söka upp saker man inte har koll på snabbt. efter att tag kan man det mesta utantill.

man måste inte heller räkna kalorier. inte så nitiskt noggrant iaf :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 10:06
Hm ja

Men verkar skönt att äta lite varierat och spontant och fylla in i appen

IIFYM fast nyttigt inte liksom gå och dra en pizza

Jeml
2013-11-06, 10:09
Hm ja

Men verkar skönt att äta lite varierat och spontant och fylla in i appen

IIFYM fast nyttigt inte liksom gå och dra en pizza

ja gör det.

Varför inte dra en pizza? det är inget dåligt med en pizza ! stor smörgås med massa pålägg bara... om man tar en vanlig pizza med skinka (tar man kebabpizza eller någon med pommes/sås på blir det genast sämre).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tobbey
2013-11-06, 10:18
Bulka. Kommer vara det bästa du gjort efter ett halvår av hyfsat kontrollerat överskott. Du kommer lägga på dig förvånansvärt lite fett. Skit i all programnoja hit och dit, satsa på att lyfta tungt med självsäkerhet. Tro på det du gör. Presterabra på gymmet så att du använder ditt överskott till det du vill.

Jeml
2013-11-06, 10:22
Bulka. Kommer vara det bästa du gjort efter ett halvår av hyfsat kontrollerat överskott. Du kommer lägga på dig förvånansvärt lite fett. Skit i all programnoja hit och dit, satsa på att lyfta tungt med självsäkerhet. Tro på det du gör. Presterabra på gymmet så att du använder ditt överskott till det du vill.

+1 på den.. ät maten som bjuds och drick protein shakes ! vill du hålla fett lågt så ät inte så mycket av dom saker som innehåller fett (såser osv.)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 10:29
ja gör det.

Varför inte dra en pizza? det är inget dåligt med en pizza ! stor smörgås med massa pålägg bara... om man tar en vanlig pizza med skinka (tar man kebabpizza eller någon med pommes/sås på blir det genast sämre).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Iofs men då lär man hålla fettet lite lågt resten av dagen.

Laga 2-3 seriösa mål / dag + fylla upp mätarna på appen = skönt och lätt
Varierat

IIFYM fast med "nyttiga" saker
Det tror jag på!

Babyface
2013-11-06, 10:31
+1 på den.. ät maten som bjuds och drick protein shakes ! vill du hålla fett lågt så ät inte så mycket av dom saker som innehåller fett (såser osv.)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Min hy blir fuckad av whey och allt med mjölk tyvärr så kör på bcaa+eaa och gör egen gainer så

Jeml
2013-11-06, 10:31
Iofs men då lär man hålla fettet lite lågt resten av dagen.

Laga 2-3 seriösa mål / dag + fylla upp mätarna på appen = skönt och lätt
Varierat

IIFYM fast med "nyttiga" saker
Det tror jag på!

kör så då om du tror på det.

tappa inte fokus från träningen bara, det är viktigare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Endagblirjagstor
2013-11-06, 10:32
bulk. Deff längre fram i tiden

Babyface
2013-11-06, 10:34
Bulka. Kommer vara det bästa du gjort efter ett halvår av hyfsat kontrollerat överskott. Du kommer lägga på dig förvånansvärt lite fett. Skit i all programnoja hit och dit, satsa på att lyfta tungt med självsäkerhet. Tro på det du gör. Presterabra på gymmet så att du använder ditt överskott till det du vill.

Om jag äter 500kcal + och 180g p 500-600 k och 75-80g fett
Styrketränar 4 ggr vecka och kör HIIT när jag känner för det.

Vad får dig att vara säker på att jag inte kommer fetta på mig så speciellt mycket?

Babyface
2013-11-06, 10:34
kör så då om du tror på det.

tappa inte fokus från träningen bara, det är viktigare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Yes!

J89
2013-11-06, 11:21
Lät as skönt, ha en mall att gå på sen bara byta ut något
Vad heter programmet?

Äter du aldrig ute? Hur gör du då?

Jag använder ett helt vanligt "Rich text document", högerklicka på skrivbordet sen nytt så finner du det där.
Nej, jag äter som sagt nästan aldrig oräknat mat.
Det har blivit en ätstörning, men en 3-5 gånger om året så släpper jag allt och dricker samt äter ute.
Såhär skriver jag ner det dag för dag om det skulle finnas intressant (kopierat från dokumentet).

2013/11/2

Frukost: 30g BS (119,55, 23,4P), 80g Kellogs (284,8, 8,8P), 250g Mjölk (112,5, 8,75P), 60g Banan (61), 50g Sylt (20) = 597,85, 40,95P

Mellanmål: 20g BS (79,7, 15,6P), 100g Banan (101), 40g Bilar (140, 2P) = 320,7, 17,6P

Middag: Steksmör (20), 150g Broccoli (45, 4,5P), 20g Präst Ost (76, 5P), 100g Ris (347, 7,7P), 205g Kycklingfilé (205, 41P), 140g Laxfilé (280, 28P), 45Ml Karl Johan sås (63, 1,3P) = 1036, 87,5P

Snack: Mars Glass (140, 1,7P)

Kvällsmat: 100g Rågform (220, 7,5P), 30g Leverpastej (90, 2,7P), 20g Becel (70), 50g Ost (140, 15P), 100g Vindruvor (75), 300g Mjölk (135, 10,5P), 65g Chips (325, 3,9P) = 1055, 39,6P

Kcal: 3149,55
P: 187,35

Jeml
2013-11-06, 11:24
Nej, jag äter som sagt nästan aldrig oräknat mat.
Det har blivit en ätstörning, men en 3-5 gånger om året så släpper jag allt och dricker samt äter ute.


det är det här som är farligt. kan bli svårt att ta sig ur räknandet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 12:09
Rädd för att man bränner ut sig

Räknar vikterna på gymmet
Räknar i appen
Väger och mäter mig veckovis

Mycket siffror men det är
Väl så man lär hålla på om man ska komma i form :)


Dock är det väl mer petigt på bulk :)

Jeml
2013-11-06, 12:16
Dock är det väl mer petigt på bulk :)

det är just på bulk du verkligen inte ska behöva räkna på maten... på deff är det lite petigare då det är viktigt att få tillräckligt med protein.

nojja inte för mkt på bulk. ät bra mat bara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

r1kkie
2013-11-06, 12:36
det är just på bulk du verkligen inte ska behöva räkna på maten... på deff är det lite petigare då det är viktigt att få tillräckligt med protein.

nojja inte för mkt på bulk. ät bra mat bara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

JAg måste räkna för att få i mig tillräckligt. Gör jag inte det så äter jag för lite istället. :(

sigill
2013-11-06, 12:37
Ett varningens finger dock: Bli inte för slapp med att hålla koll på viktuppgången. Upptäcker du trender tidigt ifall du ätit för lite eller för mycket så är det lätt att justera.

Jeml
2013-11-06, 12:45
JAg måste räkna för att få i mig tillräckligt. Gör jag inte det så äter jag för lite istället. :(

måste inte räkna för det. du måste äta mer än vad du gör :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

r1kkie
2013-11-06, 13:21
måste inte räkna för det. du måste äta mer än vad du gör :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo men om jag inte vet hur mkt jag ska äta slutar jag innan för jag blir mätt fort och känner mig nöjd och belåten. Sen visar det sig att det var på tok för lite. You feel me?

Jeml
2013-11-06, 13:26
Jo men om jag inte vet hur mkt jag ska äta slutar jag innan för jag blir mätt fort och känner mig nöjd och belåten. Sen visar det sig att det var på tok för lite. You feel me?

ja, så var det för mig också efter en tid på överskott när jag började släppa lite på räkningen.

man blir ju bra på att uppskatta och vet om man ätit ~3k kcal eller 5k kcal... behöver inte väga vartenda gram :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

r1kkie
2013-11-06, 13:54
ja, så var det för mig också efter en tid på överskott när jag började släppa lite på räkningen.

man blir ju bra på att uppskatta och vet om man ätit ~3k kcal eller 5k kcal... behöver inte väga vartenda gram :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo visst är det så. Sen väger jag inte vartenda gram men blir alltid att jag väger kött/pasta/riset och det går av bara farten. :)

krubkungen
2013-11-06, 14:45
Nu menade jag inte att han ska grisbulka och äta allt han ser...:smash:

äta mer energi än han förbrukar helt enkelt, att lägga på sig fett kommer han med största sannolikhetgöra. Men det är ju bara att skala av till våren. För att ligga på balans är enligt mig en ganska waste of time om han vill bygga.

Då hänger jag med. Ja balans och lägga på sig massa är som du säger, ganska ordentlig waste of time.

Röda Björnen
2013-11-06, 14:55
Suck, hur gammal är du babyface ?

MVH

Jeml
2013-11-06, 14:57
bra nu kommer björnen och styr upp det här :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 15:37
Suck, hur gammal är du babyface ?

MVH

Opti-nojja har ingen ålder och jag är knappast först?

Röda Björnen
2013-11-06, 15:39
bra nu kommer björnen och styr upp det här :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag skrev ett långt inlägg, men tog bort allt efter jag läst igenom hela tråden då jag blev illamående.

Människor väger sin frukt och smöret på sin macka, det jäkla smöret de ska steka med. Här tappar jag hoppet om allt, jag vill börja skära mig själv och lyssna på Marilyn Manson.

Som en yngre person finns det väldigt lite anledning att leva på diet såvida du inte tävlar i en sport som kräver det, har en sjukdom som gör att du inte kan äta vad som helst, du är allvarligt överviktig eller ... nej jag ser inga andra anledningar.l

Det finns ingen poäng, du vinner absolut ingenting utom stress. Din kropps förändringar i din unga ålder kommer göra att du i princip ständigt springer runt på underskott oavsett så varför ska du väga dessa onödiga saker ?

Utöver det krävs det bara normala tankar, varför ska ni leva som elitidrottare när eran största dröm är magrutor och stora biceps ?

Som svar på TS frågan, träna så du tycker det är kul, ät normalt och om det nu är så att du närmar dig nästa sommar och har lite fett på magen så testa att bara gå ut och gå 1-2 timmar extra om dagen.

MVH

Röda Björnen
2013-11-06, 15:41
Opti-nojja har ingen ålder och jag är knappast först?

Just därför jag inledde inlägget med suck för du är inte först, definitivt inte sist.

MVH

Jeml
2013-11-06, 15:44
Opti-nojja har ingen ålder och jag är knappast först?

är det mer okej för att du inte är först?

förstår du inte att det är folk med erfarenhet av detta som försöker avstyra dig från att fastna i en ätstörning?d



bra inlägg björne.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Diomedea exulans
2013-11-06, 15:45
Din kropps förändringar i din unga ålder kommer göra att du i princip ständigt springer runt på underskott oavsett så varför ska du väga dessa onödiga saker ?

Det enda jag vänder mig emot i ditt i övrigt jättebra inlägg är det här. Det är lätt för tonåringar att äta sig feta, vilket ju bevisas av att det finns massor överviktiga tonåringar.

Vilket är en av anledningarna till att jag tycker att TS ska göra som du säger och "äta normalt". :)

Röda Björnen
2013-11-06, 15:57
Det enda jag vänder mig emot i ditt i övrigt jättebra inlägg är det här. Det är lätt för tonåringar att äta sig feta, vilket ju bevisas av att det finns massor överviktiga tonåringar.

Vilket är en av anledningarna till att jag tycker att TS ska göra som du säger och "äta normalt". :)

Jag tänkte exakt på detta när jag skrev, men jag kände att jag ville att TS skulle tänka själv. Sen orsakas barnfetma ofta inte av maten så mycket som av inaktivitet, en väldigt aktiv person som äter massa skräpmat är ofta inte överviktig.

Det är ingen bra ide att äta tårta varje dag, men man ska samtidigt inte undvika tårta om du förstår vad jag menar.

MVH

Diomedea exulans
2013-11-06, 16:00
Det är ingen bra ide att äta tårta varje dag, men man ska samtidigt inte undvika tårta om du förstår vad jag menar.

Japp!

Jag själv tycker att en rätt bra balans mellan att "äta nyttigt" och "unna sig saker" är att göra nyttig mat när man lagar mat till sig själv, men tillåta sig att äta onyttigare när man är i sociala sammanhang.

Det är först när man försöker följa en strikt diet som man märker hur jädra ofta man egentligen blir bjuden på tacos, bullar, tårta osv. :D

Jeml
2013-11-06, 16:14
tacos är ju jätte bra mat :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-06, 16:45
Ser inga ätstörningsvibbar att fylla i en app vad man äter + väga det

StarkaUlf
2013-11-06, 16:48
Skit i vad alla skriver då och gör som du vill.

Röda Björnen
2013-11-06, 18:54
Ser inga ätstörningsvibbar att fylla i en app vad man äter + väga det

Men vad vinner du på att göra det ?

Babyface
2013-11-06, 20:05
Men vad vinner du på att göra det ?


Garantera att jag ligger på + varje dag och lära min mig vad min kropp behöver för att öka i olika takter i vikt

+ det känns tryggt att veta att man fått i sig bra med protein och är i närheten av energin man vill ha


Mer struktur helt enkelt och trygghet

Commando1980
2013-11-07, 00:17
Kan du inte sluta att gnälla om ditt jävla tränande och ätande? Första prioritet bör vara någon typ av kontakt med psykvård/psykolog/etc.

Babyface
2013-11-07, 00:26
Kan du inte sluta att gnälla om ditt jävla tränande och ätande? Första prioritet bör vara någon typ av kontakt med psykvård/psykolog/etc.

Så farligt är det inte, har ju fått massa bra hjälp redan så rätt lungt nu

Är du störd? U mad?

Commando1980
2013-11-07, 00:33
Så farligt är det inte, har ju fått massa bra hjälp redan så rätt lungt nu

Är du störd? U mad?

Jag är irriterad och du är störd. Sluta spamma forumet och sök professionell hjälp!

Pitepalt
2013-11-07, 00:41
Jag är irriterad och du är störd. Sluta spamma forumet och sök professionell hjälp!

Ett tips till dig, gå inte in och läs i trådar du vet att du inte vill läsa.

Babyface
2013-11-07, 00:59
Jag är irriterad och du är störd. Sluta spamma forumet och sök professionell hjälp!

Flippar du? Är du störd?
Ta det lungt grabben

Här delar vi bra tips inget spamm

Pretorian
2013-11-07, 08:38
Håller med vissa andra om att det inte behöver vägas allt hit och dit (steksmör etc). Försök lär dig uppskatta hur mycket du äter och justera därefter.

Det är egentligen samma sak som att väga allt men en slags light-version:
900 gram kyckling... jag åt hälften... 450 gram ger ca 100 gram protein BAM!

Gober
2013-11-07, 09:25
Commando1980 må vara lite hård i orden men jag håller med, babyface borde nog söka hjälp utanför Kolozzeum. Att sedan andra som faktiskt skriver att de utvecklat en störning kommer in och ger tips, snacka om bensin på elden. Men vad vet jag..

Commando1980
2013-11-07, 11:44
Flippar du? Är du störd?
Ta det lungt grabben

Här delar vi bra tips inget spamm

Nej, många av tipsen du har fått är katastrofalt dåliga. En person med din problematik måste ta tag i grundproblemet.

tjing
2013-11-07, 11:59
Babyface, bara kör.

Återigen. Sluta noja om detaljer hit och dit. Bulka stenhårt, sen deffa stenhårt. Skygglappar på. Titta bara rakt fram, inte åt sidorna.

Babyface
2013-11-07, 13:20
Commando1980 må vara lite hård i orden men jag håller med, babyface borde nog söka hjälp utanför Kolozzeum. Att sedan andra som faktiskt skriver att de utvecklat en störning kommer in och ger tips, snacka om bensin på elden. Men vad vet jag..

Lol?

Det är väl en jättebra idé för nybörjare att räkna och väga tills man kommer in i det. Inget man gör hela livet direkt?

Sen visst, jag har nojjat mycket. Men det är också inget konstigt för nybörjare

Babyface
2013-11-07, 13:22
Babyface, bara kör.

Återigen. Sluta noja om detaljer hit och dit. Bulka stenhårt, sen deffa stenhårt. Skygglappar på. Titta bara rakt fram, inte åt sidorna.

Så får det bli
Stenhård bulk och triphase 9 veckor ;)

Jeml
2013-11-07, 13:23
Sen visst, jag har nojjat mycket. Men det är också inget konstigt för nybörjare

det är just det det är...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-07, 13:29
det är just det det är...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag är då iaf Inte orolig att jag behöver någon hjälp för jag vill räkna och väga och haft väldigt mycket funderingar

:)

Vafan jag mår ju bra!

Jeml
2013-11-07, 13:32
babyface, en hint.. jag har varit med på kolo ett tag nu och märkt att dom som INTE optinojjar och räknar vartenda gram kolhydrat osv. utan bara käkar mkt bra mat och fokuserar på träningen istället (på bulk då, deff är en annan sak) ofta är dom som har bäst fysik också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-07, 15:02
babyface, en hint.. jag har varit med på kolo ett tag nu och märkt att dom som INTE optinojjar och räknar vartenda gram kolhydrat osv. utan bara käkar mkt bra mat och fokuserar på träningen istället (på bulk då, deff är en annan sak) ofta är dom som har bäst fysik också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det tvivlar jag inte på, men någonstans måste man iaf börja för att få ett hum om näring.

Sen att jag är psykiskt sjuk i era ögon tycker jag är taskigt

Jeml
2013-11-07, 15:13
Sen att jag är psykiskt sjuk i era ögon tycker jag är taskigt

:D

nää snarare att det finns risk o dra på sig ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lucius
2013-11-07, 15:14
Jag har levt med en kvinna i snart 10 år som lider av ätstörningar. Hon har legat intagen på behandling periodvis och varit ganska illa däran.
Tyvärr känner jag igen förstadierna till ätstörningar och anorexi mycket väl, inte bara i den här tråden utan generellt bland oerhört många killar/män på Kolo.

Innan jag började hänga här på Kolo trodde jag inte i min vildaste fantasi att det fanns något motsvarande anorexin jag fått se och uppleva på nära håll bland "normala" tränande män. Men det gör det och det skillnaderna är hårfina. Egentligen är den enda skillnaden att här vill man inte bara vara extremt mager och opti utan dessutom lägga på sig muskler också.
Anorexi och ätstörningar är sjukdomstillstånd. Jag ser väldigt mycket av detta sjukdomstillstånd på detta forum också.

tjing
2013-11-07, 15:32
Lucius: Du projicerar.

Att vilja ha muskler och lite kroppsfett är ingen ätstörning. Punkt. Däremot kan det såklart förekomma ätstörningar i det klientelet.

Jag tycker att ätstörningspratet varit lite överdrivet på sistone. Klart att det finns en hel del människor med ätstörningar och kanske särskilt bland tränande men det är inte som att alla har ätstörningar helt plötsligt. Blivit lite väl mycket känsloargument och projicering a la "jag har haft ätstörning, jag kan varningssignalerna", tycker jag.

En del trillar dit, de flesta gör det inte. Men många kan jag dock tycka har ett överdrivet fokus på träning och kost på bekostnad av annat, men det är ingen ätstörning.

Röda Björnen
2013-11-07, 15:35
Lucius: Du projicerar.

Att vilja ha muskler och lite kroppsfett är ingen ätstörning. Punkt. Däremot kan det såklart förekomma ätstörningar i det klientelet.

Jag tycker att ätstörningspratet varit lite överdrivet på sistone. Klart att det finns en hel del människor med ätstörningar och kanske särskilt bland tränande men det är inte som att alla har ätstörningar helt plötsligt. Blivit lite väl mycket känsloargument och projicering a la "jag har haft ätstörning, jag kan varningssignalerna", tycker jag.

Så du tycker det är hälsosamt att någon ska väga ALL den maten de äter och stressa över att de kanske ätit 25 kalorier för lite en dag ?

tjing
2013-11-07, 15:38
Nä, absolut inte. Det tycker jag är ett överdrivet stort fokus på kost och osunt och säkert något som kan leda till en ätstörning i längden. Att väga mat tror jag inte är någon till gagn och själv har jag aldrig gjort det.

Röda Björnen
2013-11-07, 15:39
Nä, absolut inte. Det tycker jag är ett överdrivet stort fokus på kost och osunt och säkert något som kan leda till en ätstörning i längden. Att väga mat tror jag inte är någon till gagn och själv har jag aldrig gjort det.

Då är vi överens :)!

MVH

tjing
2013-11-07, 15:40
Dessutom, en ät-"störning" måste ju definieras i förhålllande till ett förment "normalt" ätande. Och vad exakt är ett normalt ätande. Fundera på det, ni som ser ätstörningar hos alla.

Känns lite som när folk ser AAS-bruk hos alla som tränar.

lucius
2013-11-07, 15:49
Lucius: Du projicerar.

Att vilja ha muskler och lite kroppsfett är ingen ätstörning. Punkt. Däremot kan det såklart förekomma ätstörningar i det klientelet.

Jag tycker att ätstörningspratet varit lite överdrivet på sistone. Klart att det finns en hel del människor med ätstörningar och kanske särskilt bland tränande men det är inte som att alla har ätstörningar helt plötsligt. Blivit lite väl mycket känsloargument och projicering a la "jag har haft ätstörning, jag kan varningssignalerna", tycker jag.

En del trillar dit, de flesta gör det inte. Men många kan jag dock tycka har ett överdrivet fokus på träning och kost på bekostnad av annat, men det är ingen ätstörning.

Jo fast jag skrev ju "förstadier" vilket inte betyder att man redan sitter i saxen så att säga.
Vet faktiskt inte var man ska lägga gränsen för utvecklad ätstörning?

Men de påfund jag ororar mig mest över och som jag tycker är rätt vanligt är smalfeta, eller faktiskt bara helmagra killar som undrar om dom ska deffa. Att ha den uppenbara bristen i sin självbild att ens fundera över deff när man väger 70 kg på 185cm eller nåt gör att jag tror att man är i nåt slags riskzon för att fastna i manlig anorexia eller liknande.

Babyface
2013-11-07, 17:55
Detta har ballat ur rejält! :D

Nu blir det

1. Stenhård triphase träning
2. Stenhård bulk 3500off 4000 träningsdagar
3. Stenhård deff i vår

tjing
2013-11-07, 18:12
Ett tips är att inte kolla på din kropp i spegeln för övrigt under bulken. Se det som ett test. Skit i hur din kropp ser ut, bara försök bli starkare och större.

Babyface
2013-11-07, 19:13
Ett tips är att inte kolla på din kropp i spegeln för övrigt under bulken. Se det som ett test. Skit i hur din kropp ser ut, bara försök bli starkare och större.

Låter vettigt, se det som ett test. Ska ju iaf deffa sen

När är läge att börja fundera på deff? Vill helst glida runt med 10% BF i sommar

Boxweiler
2013-11-07, 19:30
Låter vettigt, se det som ett test. Ska ju iaf deffa sen

När är läge att börja fundera på deff? Vill helst glida runt med 10% BF i sommar

Du kanske kan köra två vändor tri-phase under bulk och deffa om det behövs efter det.

PureWhey
2013-11-07, 19:33
Nu väger jag inte min mat, men bara för man väger sin mat behöver man ju knappast ha en ätstörning, suck.

Babyface
2013-11-07, 19:57
Nu väger jag inte min mat, men bara för man väger sin mat behöver man ju knappast ha en ätstörning, suck.

Tack för den min stockiga vän!

Kan redogöra när du tycker det är vettigt att börja fundera på deff?
Bulka på till mars

Deffa april,maj?

PureWhey
2013-11-07, 19:59
Bulka tills du känner dig obekväm i din egen kroppshydda, det är trots allt din kropp. Gå upp långsamt och håll dig inom resonabla bf%-gränser så går det nog din väg.

Jeml
2013-11-07, 20:56
Bulka tills du känner dig obekväm i din egen kroppshydda, det är trots allt din kropp. Gå upp långsamt och håll dig inom resonabla bf%-gränser så går det nog din väg.

ända problemet är kanske att många blir obekväma "för" snabbt. bra tips annars :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-07, 22:53
ända problemet är kanske att många blir obekväma "för" snabbt. bra tips annars :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hehe ja, tjocka tröjjor och stora kläder på och tänka att man ska ju iaf deffa sen haha

Babyface
2013-11-14, 23:09
Känner att träningen för bra, ökar mycket och det går bra.

Ligger på balans vilodagar och ca 4000 kcal på träningsdagar
Lågt på fett

Känner mig dock orolig att lägga på mig för mycket fett, jag har ju redan ett litet bälte runt naveln.

Balans verkar inte hända så mycket på.
1 kg i månaden är kanske bra, men känns svårt att träffa?

Babyface
2013-11-14, 23:21
:D

nää snarare att det finns risk o dra på sig ätstörning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Detta bulka/deffa tänket känns lite farligt på sikt
Man har löst om fett-cells som ökar och stannar kvar för varje kilo onödigt fett man lägger på sig.

Dock oklart gällande

1. "Färskt" fett är lättare att få bort?
2. Vilka nivåer pratar vi om där det påverkar mycket och sätter spår i framtiden?

Måste man vars riktigt fet för att man ska ha väldigt lätt att lägga på sig i framtiden?

Jeml
2013-11-14, 23:45
det är inte meningen att man ska bli fet när man bulkar...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gober
2013-11-14, 23:56
Detta bulka/deffa tänket känns lite farligt på sikt
Man har löst om fett-cells som ökar och stannar kvar för varje kilo onödigt fett man lägger på sig.

Dock oklart gällande

1. "Färskt" fett är lättare att få bort?
2. Vilka nivåer pratar vi om där det påverkar mycket och sätter spår i framtiden?

Måste man vars riktigt fet för att man ska ha väldigt lätt att lägga på sig i framtiden?

Släpp nu det där tramset. King Grub har ju skrämt upp en hel generation unga killar som nu är rädda för att äta :d

Tycker du att martin här på forumet haft problem att bygga en fin fysik?
http://bilder3.egmont.se/cache/74/74c7/74c79684e5d6f32e478869956c98f219e0b02ab4

Tror inte han byggt den fysiken genom att vara livrädd för att hamna på ett litet överskott iaf. Dessutom är han ett bättre exempel än vad som angivits tidigare i denna tråd (av olika anledningar, nuff said).

jonteeo
2013-11-15, 00:00
släpp nu det där tramset. King grub har ju skrämt upp en hel generation unga killar som nu är rädda för att äta :d

tycker du att martin här på forumet haft problem att bygga en fin fysik?
http://bilder3.egmont.se/cache/74/74c7/74c79684e5d6f32e478869956c98f219e0b02ab4

tror inte han byggt den fysiken genom att vara livrädd för att hamna på ett litet överskott iaf. Dessutom är han ett bättre exempel än vad som angivits tidigare i denna tråd (av olika anledningar, nuff said).

+1

Babyface
2013-11-15, 09:46
det är inte meningen att man ska bli fet när man bulkar...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vad klassas som fet i ett "svårt/lång tid att deffa" fall då? Allt över 15% är total onödigt fett eller?

Babyface
2013-11-15, 09:52
Släpp nu det där tramset. King Grub har ju skrämt upp en hel generation unga killar som nu är rädda för att äta :d

Tycker du att martin här på forumet haft problem att bygga en fin fysik?
http://bilder3.egmont.se/cache/74/74c7/74c79684e5d6f32e478869956c98f219e0b02ab4

Tror inte han byggt den fysiken genom att vara livrädd för att hamna på ett litet överskott iaf. Dessutom är han ett bättre exempel än vad som angivits tidigare i denna tråd (av olika anledningar, nuff said).

Tror det var King grub som nämnde något om det.
Det heter någonting med fettcells-plasi någonting


Det låter riktigt obehagligt och handlar om att har du en gång överätit så skapar du permanenta fettceller livet ut som kommer fyllas på riktigt fort såfort man slarvar eller kanske när man blir äldre och får lättare att lägga på sig.




Frågan är ju bara vilka nivåer vi pratar om som det ska vara riktigt skadligt och märkbart. Om 15-20 % åt helvete redan där eller om vi pratar om grövre fettma för att vara "förstörd" för livet med massa elaka fett-celler

tjing
2013-11-15, 11:02
Har du inte börjat träna redan?

Mer action, mindre teoretiserande.

Jeml
2013-11-15, 11:07
Har du inte börjat träna redan?

Mer action, mindre teoretiserande.

+1

sluta nojja o börja träna... jag har ingen aning om vi vilken fett% grub menade men man måste kunna ha 20-25% utan att det ska påverka speciellt mkt.

en normalt byggd person ligger nog ofta runt 20% bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-11-15, 11:12
"Normalt" vete tusan, men nuförtiden är ju folk rätt sladdriga.

En normal ung man ligger väl snarare kring allt från 10-20% någonstans. Men det får man ju särskilja från om man är lite sladdrig för att man bulkar för massa. När man väl deffar i framtiden kommer man att hamna lågt igen. Det är svårt ibland men det gäller att ha ett makroperspektiv på sin vikt, inte bara kolla spegeln och "fan, borde ju deffa!", utan acceptera lite späck med muskler.

Jeml
2013-11-15, 11:19
"Normalt" vete tusan, men nuförtiden är ju folk rätt sladdriga.

En normal ung man ligger väl snarare kring allt från 10-20% någonstans. Men det får man ju särskilja från om man är lite sladdrig för att man bulkar för massa. När man väl deffar i framtiden kommer man att hamna lågt igen. Det är svårt ibland men det gäller att ha ett makroperspektiv på sin vikt, inte bara kolla spegeln och "fan, borde ju deffa!", utan acceptera lite späck med muskler.

jag tror minst 75% av alla "unga män" ligger över 15% bf..

håller med i texten förövrigt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Macroman
2013-11-15, 13:29
jag tror minst 75% av alla "unga män" ligger över 15% bf..

Äldre män dvs 35+ borde vara typ 95-99 % känns det som.

Jeml
2013-11-15, 13:32
Äldre män dvs 35+ borde vara typ 95-99 % känns det som.

japp där ligger nog i stort sätt alla på ~20%+

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

100
2013-11-15, 14:05
Släpp nu det där tramset. King Grub har ju skrämt upp en hel generation unga killar som nu är rädda för att äta :d

Unga killar? TS, hur gammal är du? Har för mig du har en son också. Så antar du har några år på nacken?

Babyface
2013-11-15, 16:03
Jag har börjat träna, snart klar med 2a veckan första fasen i Triphase. Älskar det och har ökat mycket redan nya PB:n

Just nu ligger jag runt

3500kcal
160-170 P
520+ K
75-80 F

Men jag HAR ju redan fett så det räcker runt höfterna så är orolig att jag ska få konsekvenser i framtiden vid ännu mer fett.


Fett-cells ökning "en gång fet = fet 4 ever" liksom


Men man kanske måste upp mycket högre i fett för det ska pajja en liksom

Babyface
2013-11-15, 16:03
Unga killar? TS, hur gammal är du? Har för mig du har en son också. Så antar du har några år på nacken?

Fyllde nyss 25 barre är väl inte speciellt gammalt :)

Jeml
2013-11-15, 16:08
lite snålt med protein för min smak.


jag vägde 110kg förrut (icke tränande), tycker inte jag är speciellt fet nu. tycker du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-15, 20:52
lite snålt med protein för min smak.


jag vägde 110kg förrut (icke tränande), tycker inte jag är speciellt fet nu. tycker du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Du käkar mer än 2g /kkv?

Nej absolut inte, men märker du att du har lätt att lägga på dig fort runt magen om du släpper lite på kosten?

Röda Björnen
2013-11-15, 21:49
lite snålt med protein för min smak.


jag vägde 110kg förrut (icke tränande), tycker inte jag är speciellt fet nu. tycker du?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Förklara gärna varför det är snålt med protein.

MVH

Jeml
2013-11-15, 22:37
Du käkar mer än 2g /kkv?

Nej absolut inte, men märker du att du har lätt att lägga på dig fort runt magen om du släpper lite på kosten?

oftast.

nej inte mer än någon annan förmodligen gör.





Förklara gärna varför det är snålt med protein.

MVH

bro science du vet ;) tkr det funkar lite bättre med något högre intag.

men som jag sa så var det min personliga åsikt. jag vet att det inte finns något vetenskapligt stöd för det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Röda Björnen
2013-11-19, 07:23
bro science du vet ;) tkr det funkar lite bättre med något högre intag.

men som jag sa så var det min personliga åsikt. jag vet att det inte finns något vetenskapligt stöd för det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det finns vetenskapliga belägg för att för mycket protein är SKADLIGT och det finns såvitt jag vet INGA belägg för att någon kräver 2g protein per KV.

Min personliga åsikt är att varför rekommendera något du inte har belägg för
?

Men din personliga åsikt, okej. Varför tror du det är bättre ?, hur länge har du kört med detta ?, hur körde du innan ?
MVH

Jeml
2013-11-19, 12:48
Det finns vetenskapliga belägg för att för mycket protein är SKADLIGT och det finns såvitt jag vet INGA belägg för att någon kräver 2g protein per KV.

Min personliga åsikt är att varför rekommendera något du inte har belägg för
?

Men din personliga åsikt, okej. Varför tror du det är bättre ?, hur länge har du kört med detta ?, hur körde du innan ?
MVH

det där med att för mycket protein skulle vara skadligt diskuterades ju en gång och de kom väl fram att inte så var fallet (eller man behövde äta sjuka mängder innan det blev skadligt).

nej men det har framgått att om man tränar mycket kan det vara så att man kan dra nytta av ett högre intag protein än 2g/kg kv. jag minns inte vart jag läste det dock.

jag rekommenderade inte det, jag skrev väldigt tydligt att det enbart var min personliga åsikt. vad är det för fel på dig?

en del andra personliga anekdoter bl.a.. jag körde ca 2g/kg kv innna. nu lite högre. har inte kört speciellt länge så här.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-19, 23:52
Leangains?

Har bestämt mig för att försöka få in 1kg/månaden tillsammans med hård träning. Tror ni inte jag kan optimera resultatet ännu mer genom att köra leangains?

12.00 lunch
2 mellanmål

Träna och dagens största måltid på typ 1000-1500 kcal efter träning.
Äta mellan 12.00 - 20.00


Borde ju bara ge fördelar men tanke på hur många som fått resultat av leangains


Lowfat

Jeml
2013-11-19, 23:53
Leangains?

Har bestämt mig för att försöka få in 1kg/månaden tillsammans med hård träning. Tror ni inte jag kan optimera resultatet ännu mer genom att köra leangains?

12.00 lunch
2 mellanmål

Träna och dagens största måltid på typ 1000-1500 kcal efter träning.
Äta mellan 12.00 - 20.00


Borde ju bara ge fördelar men tanke på hur många som fått resultat av leangains

det du skrev är inte leangains. bara PF.

leangains är ett betydligt mer avancerat upplägg som innebär att du cyklar kalorier, fett och carbs på vilo/tränings dagar. dessutom är det bara 3träningsdagar i veckan enligt grundupplägget.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-19, 23:59
det du skrev är inte leangains. bara PF.

leangains är ett betydligt mer avancerat upplägg som innebär att du cyklar kalorier, fett och carbs på vilo/tränings dagar. dessutom är det bara 3träningsdagar i veckan enligt grundupplägget.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hm ok, men är konceptet till för bulk också?
Originalet?

Jeml
2013-11-20, 00:01
Hm ok, men är konceptet till för bulk också?
Originalet?

egentligen är det recomp upplägg, alltså att man ligger på balans samtidigt som man tappar lite fett o ökar lite i muskler över tid.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-20, 00:11
egentligen är det recomp upplägg, alltså att man ligger på balans samtidigt som man tappar lite fett o ökar lite i muskler över tid.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hm ok, låter som något som tar väldigt lång tid.

Ni som är inne på "bulka hårt deffa sen" fattar inte läget. Det vore skillnad om man låg på 10% men förstår inte vad jag vinner på att gå högre än 15%+?

Kommer ju bara förstärka skinnyfat looken mer och jag tror inte det ger mer än 1kg månaden Max


Frågan är om jag vinner något på att köra leangains i ett tappa fett syfte under bulk?

Jeml
2013-11-20, 01:46
Hm ok, låter som något som tar väldigt lång tid.

Ni som är inne på "bulka hårt deffa sen" fattar inte läget. Det vore skillnad om man låg på 10% men förstår inte vad jag vinner på att gå högre än 15%+?

Kommer ju bara förstärka skinnyfat looken mer och jag tror inte det ger mer än 1kg månaden Max


Frågan är om jag vinner något på att köra leangains i ett tappa fett syfte under bulk?

när man ligger på din vikt/längd spelar det ingen roll vad man har för bf%...

min rekommendation skulle ändå alltid vara att bulka upp till 90-95kg+ och sen deffa till 80-85kg (inte lägre än 80 när man är så lång) oavsett bf.

du måste se ut som en jävla spagetti nu? ursäkta mig.. ;) men jag tyckte jag själv gjorde det på längden -110 o då var jag ändå tyngre än vad du är nu :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Röda Björnen
2013-11-20, 03:21
det där med att för mycket protein skulle vara skadligt diskuterades ju en gång och de kom väl fram att inte så var fallet (eller man behövde äta sjuka mängder innan det blev skadligt).

Nej för mycket protein är fortfarande skadligt och det är inte speciellt svårt att komma upp i dessa nivåer, något nytt i ämnet har jag inte sett.

nej men det har framgått att om man tränar mycket kan det vara så att man kan dra nytta av ett högre intag protein än 2g/kg kv. jag minns inte vart jag läste det dock.

Så med andra ord har du fortfarande inga belägg utan något du har hört och skapat en sanning kring det utifrån personliga perspektiv.

vad är det för fel på dig?

Jag vill lära dig källkritik och kanske börja titta närmare på det.

[QUOTE]en del andra personliga anekdoter bl.a..QUOTE]

Vilka då ?

Babyface
2013-11-20, 06:33
när man ligger på din vikt/längd spelar det ingen roll vad man har för bf%...

min rekommendation skulle ändå alltid vara att bulka upp till 90-95kg+ och sen deffa till 80-85kg (inte lägre än 80 när man är så lång) oavsett bf.

du måste se ut som en jävla spagetti nu? ursäkta mig.. ;) men jag tyckte jag själv gjorde det på längden -110 o då var jag ändå tyngre än vad du är nu :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo det känns ju mindre roligt, men vad skulle jag tjäna på att gå upp mer ön 1 kg månaden? Isf snackar vi 0,5 kg vecka vilket känns fort?!



Varför bry sig mindre i BF nu?

Jeml
2013-11-20, 09:46
Jo det känns ju mindre roligt, men vad skulle jag tjäna på att gå upp mer ön 1 kg månaden? Isf snackar vi 0,5 kg vecka vilket känns fort?!



Varför bry sig mindre i BF nu?

du kommer förmodligen lägga på dig mer muskler, men kanske också lite mer fett. 0,5kg är inte jätte mkt.

för att du är typ underviktig! du kan liksom inte deffa av dig något fett nu... när man är 190 kan man ju väga 90kg utan att vara "tjock" även om man inte har några muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-20, 10:22
du kommer förmodligen lägga på dig mer muskler, men kanske också lite mer fett. 0,5kg är inte jätte mkt.

för att du är typ underviktig! du kan liksom inte deffa av dig något fett nu... när man är 190 kan man ju väga 90kg utan att vara "tjock" även om man inte har några muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Sant, är ju så.

Trots att jag är lite mjuk nu kanske jag blir hårdare fast jag även lägger på mig fett att musklerna "tränger/tightar" till liksom.

Jeml
2013-11-20, 10:24
Sant, är ju så.

Trots att jag är lite mjuk nu kanske jag blir hårdare fast jag även lägger på mig fett att musklerna "tränger/tightar" till liksom.

ja, jag är iaf säker på att du kommer se bättre ut på 90kg än du gör nu om du tränar och äter bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-20, 10:30
ja, jag är iaf säker på att du kommer se bättre ut på 90kg än du gör nu om du tränar och äter bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bara det inte går för fort så.
Men om jag ska gå ifrån 77-85 kg tex. Måste ja öka i BF som tusan också från typ 15-20%

Eller kan det bli att musklerna tajtat/fyller ut kroppen hårdar till den så att man inte behöver öka supermkt i fett?

Jeml
2013-11-20, 10:40
Bara det inte går för fort så.
Men om jag ska gå ifrån 77-85 kg tex. Måste ja öka i BF som tusan också från typ 15-20%

Eller kan det bli att musklerna tajtat/fyller ut kroppen hårdar till den så att man inte behöver öka supermkt i fett?

det är inte alls säkert att du gör, speciellt inte när du väger då lite. då kan större delen av viktuppgången bli FFM (fett ffi massa). träna hårt bara!

om jag hade vart du då hade jag bulkat till 85kg nu till i vår (typ 0,5kg+/vecka) deffat till 80kg för sommaren och sen siktat på 90kg++ till våren 2015.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rasken
2013-11-20, 11:38
Bulka och gör det ordentligt tycker jag. Att gå upp ett halvt kilo månaden känns på tok för lite på din vikt/längd. Var i en liknande situation i somras då jag började träna, 74kg 193cm. Idag, 5 månader senare, väger ja 88kg och har inte lagt på mig för mycket fett tycker jag. Däremot ser jag fortfarande ut som en tändsticka på min längd. 14kg i takten 0,5kg månaden skulle ju ta dig dryga 2 år, och även om din ökning troligen skulle varit mer ffm än min så blir du nog inte nöjd med resultaten. Helt avslappnad bild med rätt neutrala ljus iaf för att visa hur lite en 14kgs ökning kan synas på någon som är så pass lång som vi är.

http://i.imgur.com/wrYX99Z.jpg

Tror själv att jag har åtminstone 8-10kg till innan jag känner att jag kan deffa.

Jeml
2013-11-20, 11:42
Bulka och gör det ordentligt tycker jag. Att gå upp ett halvt kilo månaden känns på tok för lite på din vikt/längd. Var i en liknande situation i somras då jag började träna, 74kg 193cm. Idag, 5 månader senare, väger ja 88kg och har inte lagt på mig för mycket fett tycker jag. Däremot ser jag fortfarande ut som en tändsticka på min längd. 14kg i takten 0,5kg månaden skulle ju ta dig dryga 2 år, och även om din ökning troligen skulle varit mer ffm än min så blir du nog inte nöjd med resultaten. Helt avslappnad bild med rätt neutrala ljus iaf för att visa hur lite en 14kgs ökning kan synas på någon som är så pass lång som vi är.

http://i.imgur.com/wrYX99Z.jpg

Tror själv att jag har åtminstone 8-10kg till innan jag känner att jag kan deffa.

bra! det ger perspektiv. som du själv säger så ser du fortfarande jävligt smal ut på 88kg när du är så lång.. det är bara att äta.

man kanske behöver nå 95-100kg innan deff när man är 190+ ? :)


du har gjort jävligt bra ökningar hittills iaf! ser ut att ligga på ungefär samma bf%:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rasken
2013-11-20, 11:46
bra! det ger perspektiv. som du själv säger så ser du fortfarande jävligt smal ut på 88kg när du är så lång.. det är bara att äta.

man kanske behöver nå 95-100kg innan deff när man är 190+ ? :)


du har gjort jävligt bra ökningar hittills iaf! ser ut att ligga på ungefär samma bf%:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack :)

Ja, 95-100kg låter rimligt. På 190 kan jag tänka mig att 95 räcker gott och väl ifall man inte hamnar på ett alldeles för högt bf%, nu är jag ju aningen längre så det återstår väl att se :)

Jeml
2013-11-20, 11:50
Tack :)

Ja, 95-100kg låter rimligt. På 190 kan jag tänka mig att 95 räcker gott och väl ifall man inte hamnar på ett alldeles för högt bf%, nu är jag ju aningen längre så det återstår väl att se :)

jag tycker bra riktmärken är att (om man börjar träna skinny) bulka upp till längden -95 eller -100 ungefär innan deff. o då inte gå lägre än längden -105 efter deff.

(om man börjar träna fet) så deffar man till längden -110 o sen kör man samma som ovan.

det är mina personliga riktmärken som jag tycker är bra.

är man lång, över 190 kanske man behöver bulka mer då vikten sprids ut mer över kroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rasken
2013-11-20, 12:04
jag tycker bra riktmärken är att (om man börjar träna skinny) bulka upp till längden -95 eller -100 ungefär innan deff. o då inte gå lägre än längden -105 efter deff.

(om man börjar träna fet) så deffar man till längden -110 o sen kör man samma som ovan.

det är mina personliga riktmärken som jag tycker är bra.

är man lång, över 190 kanske man behöver bulka mer då vikten sprids ut mer över kroppen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Låter mycket rimligt! Siktar själv på 95-98 som då hamnar smack i det intervallet :)

Jeml
2013-11-20, 15:01
Låter mycket rimligt! Siktar själv på 95-98 som då hamnar smack i det intervallet :)

ah låter ju perfekt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-20, 17:21
Mycket bra tips och åsikter, ger lite perspektiv på saker. Blir 4-5 stenhårda pass och en fin bulk. Som delmål bulka till 85 och hålla på.

Aldrig väga mindre än 80 i framtiden!


Btw! Var "bara" 189 cm

Jeml
2013-11-20, 17:25
Mycket bra tips och åsikter, ger lite perspektiv på saker. Blir 4-5 stenhårda pass och en fin bulk. Som delmål bulka till 85 och hålla på.

Aldrig väga mindre än 80 i framtiden!


Btw! Var "bara" 189 cm

låter bra :) :thumbup:

då är du bara 3cm längre än mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-20, 17:50
låter bra :) :thumbup:

då är du bara 3cm längre än mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Japp! Får du ofta höra att du är lång? Tycker själv att 189 inte är så supermycket ändå är det bland det första man får höra på nya jobb etc

Kanske är pga så smal = automatiskt ser längre?


Känns gay med 189 kan man inte säga man är 190 då:)?
1 cm liksom

Gober
2013-11-20, 23:20
Japp! Får du ofta höra att du är lång? Tycker själv att 189 inte är så supermycket ändå är det bland det första man får höra på nya jobb etc

Kanske är pga så smal = automatiskt ser längre?


Känns gay med 189 kan man inte säga man är 190 då:)?
1 cm liksom

Du är allt en rolig figur du.

Babyface
2013-11-21, 05:44
Du är allt en rolig figur du.

Hm?

biffson
2013-11-21, 07:17
VARNING:

Bestäm dig inte förens du läst min post, för jag är på väg att ge dig några mycket värdefulla bulk eller deff-råd som du kommer ha mycket användning för.

Här kommer mitt tips:

Ju lägre %bf du har när du börjar bulka, desto större andel muskler kommer din viktuppgång att bestå av och vice versa, ju fetare du är när du börjar bulka, desto större andel fett kommer din viktuppgång bestå av.

Tänk dock på att det omvända gäller när du ska gå ner i vikt, ju lägre %bf du har, desto mer muskler kommer du förlora. Detta vet alla som deffat ner sig riktigt lågt.

Sammanfattningsvis: Om du börjar bulka när du redan är lite småfet så kommer din viktuppgång bestå av mer fett än muskler. Målet med en bulk i bodybuilding-syfte är alltid att lägga på sig så mycket muskler och så lite fett som möjligt. Därför skulle jag råda dig att deffa innan du bulkar, vilket är ett råd som går emot vad många hobbyamatörer på detta forum förespråkar.

Babyface
2013-11-21, 08:30
VARNING:

Bestäm dig inte förens du läst min post, för jag är på väg att ge dig några mycket värdefulla bulk eller deff-råd som du kommer ha mycket användning för.

Här kommer mitt tips:

Ju lägre %bf du har när du börjar bulka, desto större andel muskler kommer din viktuppgång att bestå av och vice versa, ju fetare du är när du börjar bulka, desto större andel fett kommer din viktuppgång bestå av.

Tänk dock på att det omvända gäller när du ska gå ner i vikt, ju lägre %bf du har, desto mer muskler kommer du förlora. Detta vet alla som deffat ner sig riktigt lågt.

Sammanfattningsvis: Om du börjar bulka när du redan är lite småfet så kommer din viktuppgång bestå av mer fett än muskler. Målet med en bulk i bodybuilding-syfte är alltid att lägga på sig så mycket muskler och så lite fett som möjligt. Därför skulle jag råda dig att deffa innan du bulkar, vilket är ett råd som går emot vad många hobbyamatörer på detta forum förespråkar.

Förstår, men jag kommer ju avlida om jag deffar från ca 75/190 folk kommer ju fråga om man är sjuk snart.

Tror inte jag ligger så högt i BF heller
Mest skinn och ben

Nyligen varit sjuk så 75 kg är det nu

Jeml
2013-11-21, 08:35
du tycker alltså att han ska deffa ned sig till en anorektisk nivå innan bulk? herregud han är ju redan underviktig o du hur kan man rekommendera annat än bulk till den personen.


och baby du ser absolut inte ut att ha högre bf än 15%. kanske 12%? du har ju inte så mycket muskler men inget fett heller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-21, 09:00
du tycker alltså att han ska deffa ned sig till en anorektisk nivå innan bulk? herregud han är ju redan underviktig o du hur kan man rekommendera annat än bulk till den personen.


och baby du ser absolut inte ut att ha högre bf än 15%. kanske 12%? du har ju inte så mycket muskler men inget fett heller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej precis, tror mer och mer att jag har ett bra utgångsläge att bulka rätt mycket utan lägga på sig så mycket fett

Jeml
2013-11-21, 09:06
Nej precis, tror mer och mer att jag har ett bra utgångsläge att bulka rätt mycket utan lägga på sig så mycket fett

absolut:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-21, 09:15
Orkar inte med att nojja mer nu, träningen går jättebra. Kör triphase och ökar stadigt samt tränar magen och lite annat vid sidan av gymmet med goda resultat.

Siktar på 85 kg till våren och kollar hur mycket fett man fått
Kanske deffar till 80 eller så

sigill
2013-11-21, 09:17
Orkar inte med att nojja mer nu, träningen går jättebra. Kör triphase och ökar stadigt samt tränar magen och lite annat vid sidan av gymmet med goda resultat.

Siktar på 85 kg till våren och kollar hur mycket fett man fått
Kanske deffar till 80 eller så

:hbang: Sikta på ~0.25 kg i viktökning per vecka om du kan.

Jeml
2013-11-21, 09:19
Orkar inte med att nojja mer nu, träningen går jättebra. Kör triphase och ökar stadigt samt tränar magen och lite annat vid sidan av gymmet med goda resultat.

Siktar på 85 kg till våren och kollar hur mycket fett man fått
Kanske deffar till 80 eller så

låter perfekt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

biffson
2013-11-21, 09:43
:hbang: Sikta på ~0.25 kg i viktökning per vecka om du kan.

0,25 kg viktuppgång per vecka är på tok för lite för honom som fortfarande är under normalvikt. Det är nu i nybörjarstadiet han ska ligga på +500-700 kcal för för att sedan, när han byggt en hel del muskler, sänka överskottet i korrelation med att det blir allt svårare att bygga muskler.

Jeml
2013-11-21, 10:00
0,25 kg viktuppgång per vecka är på tok för lite för honom som fortfarande är under normalvikt. Det är nu i nybörjarstadiet han ska ligga på +500-700 kcal för för att sedan, när han byggt en hel del muskler, sänka överskottet i korrelation med att det blir allt svårare att bygga muskler.

+1

sikta på +500kcal brukar vara ett bra riktmärke för dom flesta, inte minst underviktiga nybörjare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Babyface
2013-11-21, 11:30
+1

sikta på +500kcal brukar vara ett bra riktmärke för dom flesta, inte minst underviktiga nybörjare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hm ja

1. Fysiskt jobb, rörligt men inte tungt. Mycket veva med händerna hit oh dit skruva och flytta runt på skit, montera
2. Träning 4-5 pass 45-60 min intensiv gymträning
3. Jaga en liten unge på deltid :D

4. Har igen bil

Måste ju ledigt behöva 4000

Jeml
2013-11-21, 11:33
Hm ja

1. Fysiskt jobb, rörligt men inte tungt. Mycket veva med händerna hit oh dit skruva och flytta runt på skit, montera
2. Träning 4-5 pass 45-60 min intensiv gymträning
3. Jaga en liten unge på deltid :D

4. Har igen bil

Måste ju ledigt behöva 4000

ja ~4000kcal lär bli lagom. men det är dumt att gissa lägg dig där bara och väg dig varje dag så ser du om medelvikten ökar med 0,5kg/vecka. sen får du höja/sänka efter behov.

Efter en tids överskott tenderar energiförbrukningen att öka, man behöver äta mer o mer o mer för att fortsätta gå upp.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-11-21, 13:08
Lägg in en dag i veckan när du kör intervaller tills du däckar (inte bokstavligt) på crosstrainer/träningsscykel. Utför intervallerna fastande eller utan att äta kolhydrat innan under dagen. Koffein innan om du vill.

Ligg på stort kaloriunderskott den dagen, 1000-1500 kcal. Fett kring 50 gram, protein 3 g/kg kroppsvikt, resten kolhydrater.

Där har du en praktisk idé för att påverka din kroppskomposition relativt snabbt. I kombination med en vettig viktuppgång i övrigt. Lägger själv alltid in sådana dagar då och då för att "kapa" lite fett.

Babyface
2013-11-21, 15:15
ja ~4000kcal lär bli lagom. men det är dumt att gissa lägg dig där bara och väg dig varje dag så ser du om medelvikten ökar med 0,5kg/vecka. sen får du höja/sänka efter behov.

Efter en tids överskott tenderar energiförbrukningen att öka, man behöver äta mer o mer o mer för att fortsätta gå upp.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Yes, blir köra hårt nu!

Babyface
2013-11-21, 15:17
Lägg in en dag i veckan när du kör intervaller tills du däckar (inte bokstavligt) på crosstrainer/träningsscykel. Utför intervallerna fastande eller utan att äta kolhydrat innan under dagen. Koffein innan om du vill.

Ligg på stort kaloriunderskott den dagen, 1000-1500 kcal. Fett kring 50 gram, protein 3 g/kg kroppsvikt, resten kolhydrater.

Där har du en praktisk idé för att påverka din kroppskomposition relativt snabbt. I kombination med en vettig viktuppgång i övrigt. Lägger själv alltid in sådana dagar då och då för att "kapa" lite fett.

Tack för tipset!