handdator

Visa fullständig version : Blanda tillskott (Vitamin B,Vitamin D & Zink)


skivståång
2013-11-05, 11:53
Hej!

Äter just nu det där pulvret från clearlygone med höga doser Vitamin B5 för min acne.

Jag undrar om det är några problem att fortsätta äta andra tillskott under den tiden, främst Vitamin D & Zink. Nån Vitamin kanske förminskar effekten av B5s påverkan på huden. Eller nått liknande scenario, hur mycket pallar levern t.ex.?

Tack på förhand :)

Babyface
2013-11-07, 01:03
Testat att ta bort mjölkprodukter ur kosten?

tjing
2013-11-07, 10:29
Levern pallar.

Det är rätt svårt att överdosera vanliga tillskott om man inte äter en hel burk. Däremot kan vissa vitaminer/mineraler ibland ge andra symptom vid höga doser.

Zink t ex ska du inte äta för mycket av, inte heller D-vitamin. B-vitaminer är mycket svåra att överdosera, förutom vitamin B6. Niacinamid kan ge leverpåverkan i väldigt höga dagliga doser över tid. (1000 mg/dag vill jag minnas).

skivståång
2013-11-07, 10:42
Levern pallar.

Det är rätt svårt att överdosera vanliga tillskott om man inte äter en hel burk. Däremot kan vissa vitaminer/mineraler ibland ge andra symptom vid höga doser.

Zink t ex ska du inte äta för mycket av, inte heller D-vitamin. B-vitaminer är mycket svåra att överdosera, förutom vitamin B6. Niacinamid kan ge leverpåverkan i väldigt höga dagliga doser över tid. (1000 mg/dag vill jag minnas).

Vad rekommenderar herrn för dos av Zink & D-vitamin?

tjing
2013-11-07, 10:54
Jag hade inte supplementerat med mer än 20 mg per dag av zink och D-vitamin så är 2000 iu per dag en låg och säker dos.

skivståång
2013-11-07, 11:02
Jag hade inte supplementerat med mer än 20 mg per dag av zink och D-vitamin så är 2000 iu per dag en låg och säker dos.

åfan, så lite ^^ en tablett har ju 50mg, köpt från body science. När jag köpte var det ju för att jag läst o hört av polare att zink + d-vitamin kan boosta testo i höre doser.

Vad skulle t.ex. 20mg eller 50mg zink ge för effekter på kroppen?

tjing
2013-11-07, 11:04
Man kan ju äta så mycket, men det kan ge biverkningar.

Zink ingår i en massa biokemiska processer i kroppen så det kan potentiellt påverka på många områden:

http://scholar.google.com/scholar?q=zinc+supplementation&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5&as_vis=1

Om mer zink mer än dagsbehovet mer effekter av olika slag är nog mindre troligt, men inte omöjligt.

Man har sett effekter på allt från immunförsvar, graviditet till depression.

skivståång
2013-11-07, 19:15
Förresten, går det o blanda dessa tillskott utan att de "slår ut" varandra eller nått? :P

Sverker
2013-11-07, 19:53
Jag hade inte supplementerat med mer än 20 mg per dag av zink och D-vitamin så är 2000 iu per dag en låg och säker dos.

Du är nog först med att inte rekomendera megadoser av D-vitamin. Varför inte jättetillskott av D-vitamin ? Hyperkalcemi kanske ?

PureWhey
2013-11-07, 20:00
Du är nog först med att inte rekomendera megadoser av D-vitamin. Varför inte jättetillskott av D-vitamin ? Hyperkalcemi kanske ?

Jag kör 6000 ui/dag, är det mycket tycker du?

Sverker
2013-11-07, 20:42
Klart att jag tycker nått. Men jag är mer intresserad varför det plötsligt kommer tankar på att begränsa intaget av D-vitamin som tillskott.

tjing
2013-11-08, 10:58
Du är nog först med att inte rekomendera megadoser av D-vitamin. Varför inte jättetillskott av D-vitamin ? Hyperkalcemi kanske ?

Japp.