handdator

Visa fullständig version : tillräckligt med protein samt procent


Untos
2013-11-05, 02:22
Jag är 24 år, väger 80 kg och är 1:86 lång. Jag är ganska tunn och vill gå upp i muskelmassa och bli starkare.

Jag har läst att man ska få i sig ca 2 g protein per kg kroppsvikt varje dag. Jag ska alltså få i mig ca 160 g protein / dag.

Jag testat att äta så mycket protein jag kan nu under två dagar och skrivit upp allt jag äter och det blir endast 100-120 gram protein per dag. Och då försöker jag verkligen.

Räcker detta eller bör jag försöka äta mer kött etc?

Sen äter jag ungefär ca:

25 % protein
25-35 % fett
40-50 % kolhydrater

Är detta ok eller bör jag se om min tallriksmodell också?

Tack för svar! :)

Untos
2013-11-05, 02:23
Ah en fråga till: Hur bör jag äta när jag jobbar natt vissa veckor?

Mörkret
2013-11-05, 03:45
hej

Hur ofta äter du? själv äter jag med c:a 1.5 - 2h mellanrum, blir 6-7 ggr per dygn.

om du alltid försöker få med 30-35g protein per tillfälle så blir det bra:)

En burk tonfisk eller 250g kesella eller lättkeso som mellanmål kör jag på...äter 3 stora mål (frukost,lunch och middag) plus 3 mellanmål.

Jobbar själv skift och har fått rådet att äta vid samma tider som på dagen dvs äter du lunch 12 på dagen så ska du äta ngn typ av lagad mat 24 på natten osv.

qozmox
2013-11-05, 06:14
Jag är 24 år, väger 80 kg och är 1:86 lång. Jag är ganska tunn och vill gå upp i muskelmassa och bli starkare.

Jag har läst att man ska få i sig ca 2 g protein per kg kroppsvikt varje dag. Jag ska alltså få i mig ca 160 g protein / dag.

Jag testat att äta så mycket protein jag kan nu under två dagar och skrivit upp allt jag äter och det blir endast 100-120 gram protein per dag. Och då försöker jag verkligen.

Räcker detta eller bör jag försöka äta mer kött etc?

Sen äter jag ungefär ca:

25 % protein
25-35 % fett
40-50 % kolhydrater

Är detta ok eller bör jag se om min tallriksmodell också?

Tack för svar! :)

120g räcker

Tacos
2013-11-05, 11:16
Jag är 24 år, väger 80 kg och är 1:86 lång. Jag är ganska tunn och vill gå upp i muskelmassa och bli starkare.

Jag har läst att man ska få i sig ca 2 g protein per kg kroppsvikt varje dag. Jag ska alltså få i mig ca 160 g protein / dag.

Jag testat att äta så mycket protein jag kan nu under två dagar och skrivit upp allt jag äter och det blir endast 100-120 gram protein per dag. Och då försöker jag verkligen.

Räcker detta eller bör jag försöka äta mer kött etc?

Sen äter jag ungefär ca:

25 % protein
25-35 % fett
40-50 % kolhydrater

Är detta ok eller bör jag se om min tallriksmodell också?

Tack för svar! :)

Har du verkligen räknat på allt? Ris, pasta, havregryn, bröd m.m. innehåller ju också protein.
Tycker bara det är konstigt att du "bara" kommer upp i 120g om du verkligen kämpar för att hålla proteinintaget högt

arogen
2013-11-05, 19:34
Har du verkligen räknat på allt? Ris, pasta, havregryn, bröd m.m. innehåller ju också protein.
Tycker bara det är konstigt att du "bara" kommer upp i 120g om du verkligen kämpar för att hålla proteinintaget högt

Håller med. En annan siktar på 3300-3500kcal dagligen och har svårt att hålla nere proteinet. Ibland rasslar det säkerligen upp emot 180g..

Petsoon
2013-11-07, 13:27
Själv räknar jag enbart med proteininnehållet från den proteinrika (mer eller mindre) födan, första hand kött, fisk, fågel och diverse mjölkprodukter och självfallet protteshaken. Tycker det är enklare att hålla reda på antal gram då i min mening. För mig att räkna de 7grammen protein jag får från exempelvis ris/potatis är inte lönt att räkna på då det bara blir virrigare. Så prova att enbart räkna de proteinrika födorna så tycker JAG att det är enklare att få en överblick på hur mycket jag ätit och minst hur mycket till jag bör äta. Tanka ner appen till telefonen från livsmedelsverket och lär dig de utantill så kommer livet bli en fröjd! Har samma förutsättningar som trådstartare med ringa 80pannor kroppsvikt samt siktar på minst 180gram prot.

Tacos
2013-11-07, 13:38
Jag får ungefär i mig runt 60g protein från produkter som inte är dom m"klassiska" proteinprodukterna under en dag. Det tycker jag ändå är värt att räkna med i sin "proteinbudget"

z_bumbi
2013-11-07, 14:50
Jag skulle mer fundera på att du bara verkar äta under 2000 kcal/dag än det exakta proteininnehållet i maten. Under 2000 kcal kommer du inte att gå upp i vikt av.

qozmox
2013-11-07, 15:39
Själv räknar jag enbart med proteininnehållet från den proteinrika (mer eller mindre) födan, första hand kött, fisk, fågel och diverse mjölkprodukter och självfallet protteshaken. Tycker det är enklare att hålla reda på antal gram då i min mening. För mig att räkna de 7grammen protein jag får från exempelvis ris/potatis är inte lönt att räkna på då det bara blir virrigare. Så prova att enbart räkna de proteinrika födorna så tycker JAG att det är enklare att få en överblick på hur mycket jag ätit och minst hur mycket till jag bör äta. Tanka ner appen till telefonen från livsmedelsverket och lär dig de utantill så kommer livet bli en fröjd! Har samma förutsättningar som trådstartare med ringa 80pannor kroppsvikt samt siktar på minst 180gram prot.

va?
varför skulle det vara svårt att hålla koll på proteinet från pasta/ris,
framförallt om man då använder sig av en app?
jag käkar cirkus 500g okokt pasta eller ris/dag, vilket resulterar i 45-60g protein.
varför skulle man inte räkna med detta?

vicarious
2013-11-07, 15:48
Själv räknar jag enbart med proteininnehållet från den proteinrika (mer eller mindre) födan, första hand kött, fisk, fågel och diverse mjölkprodukter och självfallet protteshaken. Tycker det är enklare att hålla reda på antal gram då i min mening. För mig att räkna de 7grammen protein jag får från exempelvis ris/potatis är inte lönt att räkna på då det bara blir virrigare. Så prova att enbart räkna de proteinrika födorna så tycker JAG att det är enklare att få en överblick på hur mycket jag ätit och minst hur mycket till jag bör äta. Tanka ner appen till telefonen från livsmedelsverket och lär dig de utantill så kommer livet bli en fröjd! Har samma förutsättningar som trådstartare med ringa 80pannor kroppsvikt samt siktar på minst 180gram prot.

Kanske lättare för dig, men alla rekommendationer angående proteinintag syftar på att man ska räkna proteinet från ALLA livsmedel man äter. D vs du äter kanske onödigt mycket protein.