handdator

Visa fullständig version : Hamnat på en platå! Hjälp!


timpsiii
2013-11-04, 18:06
Nu är det så att under sensommaren och hela hösten har jag pendlat hemifrån till en annan stad som ligger 60 mil bort. Ibland har jag varit borta under 1-2 veckor och då brukar inte kosten skötas ordentligt tyvärr, tränar på som vanligt dock. När jag är hemma är det en annan sak, då är jag väldigt disciplinerad och ligger alltid ca 300kcal plus (Kille 22 år, 181cm och väger 83kg med ca. 15-16 BF&).

Problemet är då att jag på sätt och vis "fastnat" vad gäller både viktuppgång och ökningar i gymmet. Under våren ökade jag väldigt bra, då jag började på 70kg och åt rätt och tränade hårt. Men så varje gång jag inte är hemma tenderar jag till att inte alltid ligga på överskott, utan underskott på -300 max -500kcal vissa dagar. Detta resulterar i att jag går ner i vikt lite, för att sedan gå upp till ursprungliga vikten när jag är hemma. Samma sak med träningen: Jag ökar sakta men säkert i vikter & övningar när jag är hemma, för att sedan sänka mig när jag inte är hemma så jag får börja om från noll, typ.

Så har det hållit på under hela hösten som sagt och jag varken ökar eller minskar totalt. Nu är frågan om jag ska köra på en deff för att börja om från en låg vikt och faktiskt se hur jag ser ut med låg fett %. Saken är den att när jag har varit borta och legat på underskott märker jag direkt en skillnad bara efter några dagar på hur kass form jag får, och hur lågt jag sänker mig i vissa övningar. Hur ska man då kunna klara av en deff som lär ta ca 6-8 veckor?! Jag känner mig liksom sjukt svag och ur form bara efter någon dag när jag inte legat på överskott, är detta normalt? Jag har aldrig deffat förut så även detta faktum gör mig lite rädd att försöka mig på en deff, även fast det kanske är enda utvägen just nu.

Så... Deff ner till 10% BF så jag verkligen blir av med mycket fett eller fortsätta viktuppgång lite till? Vad tycker ni? Behöver seriöst hjälp med detta då jag verkligen känner att jag sitter fast. Målet med min träning är att öka i volym så mycket som möjligt, men just nu känns det nästan som att det är bättre att deffa & börja om från runt 70kg eftersom jag inte kommit över 85kg gränsen under hela hösten. Vad tror ni?