handdator

Visa fullständig version : Smärta i rotatorcuff under knäböj


Tyrwing
2013-11-04, 17:41
För ett par dagar sedan lyckades stången rulla till ca 0,1mm och klämde en del av rotatormuskulaturen, vilket strålade ner i arm och upp i nacken. Gick över på ca 3 sekunder
Tänkte inte mer på det förrän jag försökte fånga en öppen dörr när jag gick hem och det högg till i hela skuldran/nacken/armen.
Fine, går hem, masserar med tennisboll.

I lördags går jag på knäböj igen och det smärtar till under 120kg, måste applicera linement, massera med tennisboll samt ut/in-rotationer för att det ska släppa, vilket fungerar och jag kan böja igen.

Idag var det samma visa, det gör alldeles för ont runt 140kg och jag får avsluta passet. Testar frontböj som fungerar men runt 60kg i vanlig böj är gränsen för vad jag tål.
Det går inte att köra hög stångposition det klämmer ovanfrån, och låg ligger rakt på.
Jag kan knappt känna smärtan själv hur jag än vrider på mig, det är som att jag snuddar utanför hela tiden även med tennisboll.

Någon som har tips?

Just nu har jag smärtstillande gel, tennisbollmassage samt rotationer till min arsenal men jag är rädd att det inte kommer fungera.

Fredrik A
2013-11-05, 18:10
Prova bredda greppet. Ju tätare du håller desto mer utåtroterad blir axeln (förutsatt att du håller överarmarna "längs kroppen") och desto mer spänner du utåtrotatorerna. Jag har själv fått krampkänningar p.g.a. detta.

Tyrwing
2013-11-06, 20:13
Prova bredda greppet. Ju tätare du håller desto mer utåtroterad blir axeln (förutsatt att du håller överarmarna "längs kroppen") och desto mer spänner du utåtrotatorerna. Jag har själv fått krampkänningar p.g.a. detta.

Låter som en idé. Kan testa max-fattning och arbeta mig inåt imorgon med lätta pausböjar.