handdator

Visa fullständig version : No more (tung) marklyft


Papi Arca
2013-11-04, 16:31
Utförde idag ett marklyft, på vikten 160 kg vilket kanske för er är lite men för mig är det tungt (har tränat totalt ett halvår). Gjorde misstaget att sträcka ryggen innan benen var raka. Det knastrade till och det gav mig en mild smärta, det var rädslan som var värre att något kanske hänt.

Det är inte många på mitt gym som gör marklyft. Efter det här så funderar jag på att sluta med det eller bara köra lättare.

Finns det några andra bra övningar som man kan ersätta marklyftet med eller tycker ni experter att jag borde köra mark fast lättare och korrekt?

mattepatte
2013-11-04, 16:45
Finns det några andra bra övningar som man kan ersätta marklyftet med eller tycker ni experter att jag borde köra mark fast lättare och korrekt?

Det fetstilta här tycker jag du ska göra, tycker marklyft är en hejdundrans skadeförebyggande övning när man utför den korrekt.

Fixa tekniken och våga dig på tunga lyft igen, att nu alltid lyfta lätt kommer inte ge något, lägg upp filmklipp här kanske, att det gjort ont en gång är inget att bli rädd för och byta ut en hel övning för, lär av dina misstag och go at it again!

spoon
2013-11-04, 16:49
Plusettar på mattepatte.

Fugly
2013-11-04, 16:50
Måste ju inte betyda att du har skadat något, utan du kanske bara "knäckte" något (alltså du vet när man t.ex. knäcker fingrarna), men det är ändå aldrig en bra ide att köra med dålig form.

pehr2k3
2013-11-04, 18:16
Vad menar du med "Gjorde misstaget att sträcka ryggen innan benen var raka"?

Man skall väl dra med ryggen samtidigt som man drar med benen? Inte börja med ben och avsluta med rygg?

Althen
2013-11-04, 18:22
Gör om, gör rätt och ge fan i att bli viktkåt.

qozmox
2013-11-04, 18:27
Finns det några andra bra övningar som man kan ersätta marklyftet med eller tycker ni experter att jag borde köra mark fast lättare och korrekt?

det här forumet förbryllar mig mer och mer.
du skulle aldrig börja köra fel helt enkelt.
att fuska i bicepscurls eller vad pojkarna nu gör på gymmet går väl an,
största faran är väl att bicepsfästet får lite onödigt mycke stryk,
men att dumma omrking med övningar som kan invalidisera en är fullständigt bortom mig.
visst, att vilja dra ett PR där tekniken går ut genom fönstret gör väl alla,
men ingen går väl in på att utföra saker fel i fördel för vikt.

LillisJ
2013-11-04, 18:36
Rekommenderar "so you think you can deadlift"-serien.

Old Nick
2013-11-04, 20:04
Vad menar du med "Gjorde misstaget att sträcka ryggen innan benen var raka"?

Man skall väl dra med ryggen samtidigt som man drar med benen? Inte börja med ben och avsluta med rygg?

Undrar samma sak. Att först räta ut benen och sedan rygglyfta 160 pannor låter ju inte så genomtänkt.

r1kkie
2013-11-05, 08:35
Undrar samma sak. Att först räta ut benen och sedan rygglyfta 160 pannor låter ju inte så genomtänkt.

Tycker det låter som ett rakt alt rumänskt marklyft och är inget fel med den övningen. :)

iddqd
2013-11-05, 08:51
Tycker det låter som ett rakt alt rumänskt marklyft och är inget fel med den övningen. :)

Egentligen inte, men jag tror det blir jobbigt att göra raka marklyft med en vikt som man knappt kan göra vanliga marklyft med. Inte för att jag testat, men det låter jobbigt.

z_bumbi
2013-11-05, 09:21
Undrar samma sak. Att först räta ut benen och sedan rygglyfta 160 pannor låter ju inte så genomtänkt.

Så ser det ganska ofta ut när en del, inklusive tävlande, lyfter tungt och sensmoralen är att man bör vara försiktig med att köra max i mark.

Alltidxx
2013-11-05, 12:34
Så ser det ganska ofta ut när en del, inklusive tävlande, lyfter tungt och sensmoralen är att man bör vara försiktig med att köra max i mark.
Frågan är väl om detta gör dom starkare. Blir de verkligen starkare av att lyfta fel? Korrekta utföranden i mark är inte bara för att ergonomiska lyft har lägre skaderisk utan även för att man med en välbalanserad muskulatur lyfter mer genom "rätt teknik". Då kan det knappast gynna lyftet att exempelvis tappa skulderblad och övre rygg. Gör man det borde man stärka den del av kedjan som brister och på så vis hålla en rimligt fin form även i maxlyft. Matt Wenning resonerar så och hans 1RM ser rätt prydliga ut.

2iCwnQBqGtk

qozmox
2013-11-05, 13:22
Frågan är väl om detta gör dom starkare. Blir de verkligen starkare av att lyfta fel? Korrekta utföranden i mark är inte bara för att ergonomiska lyft har lägre skaderisk utan även för att man med en välbalanserad muskulatur lyfter mer genom "rätt teknik". Då kan det knappast gynna lyftet att exempelvis tappa skulderblad och övre rygg. Gör man det borde man stärka den del av kedjan som brister och på så vis hålla en rimligt fin form även i maxlyft. Matt Wenning resonerar så och hans 1RM ser rätt prydliga ut.

2iCwnQBqGtk

herrejesus. har inte sett wenning marka förr tror jag.
hur i helvete står han med fötterna?
jaja.

jag kan inte säga att mina mark över 90%, som då inte är supercleana direkt
egentligen stärker mina "snygga" mark på 75%, men jag får för mig det.
men självklart så kör jag flertalet övningar för att stärka min svaga del i lyftet också.

Papi Arca
2013-11-05, 17:08
det här forumet förbryllar mig mer och mer.
du skulle aldrig börja köra fel helt enkelt.
att fuska i bicepscurls eller vad pojkarna nu gör på gymmet går väl an,
största faran är väl att bicepsfästet får lite onödigt mycke stryk,
men att dumma omrking med övningar som kan invalidisera en är fullständigt bortom mig.
visst, att vilja dra ett PR där tekniken går ut genom fönstret gör väl alla,
men ingen går väl in på att utföra saker fel i fördel för vikt.

Vad jag menade var om marklyft är en så pass bra övning och att man inte kan ersätta den med andra.

Lyfte först 150kg*4 och tyckte det kändes ganska lätt
Lyfte sen 160 1 rep för att testa (detta är mitt pb, har aldrig testat högre)
Vilade
160 igen, 1 rep, kände att jag hade styrka kvar så jag försökte med ett rep till, hade antagligen fel hållning och det snärtade till i ryggen. Jag hade svårt att böja mig ner. Men nu idag känner jag mig nästan helt återställd.

Hädanefter så kör jag lättare, möjligtvis 150 kg, men kontrollerat till max.

Bite
2013-11-06, 14:28
Kände du att tekniken höll ihop på ditt första lyft på 160 då?