handdator

Visa fullständig version : Problem: Gå upp i vikt, men få bort magen =)


Cynic
2013-11-04, 13:51
Tjenare!
Riktigt riktigt kul.. har verkligen kommit igång med träningen, och man börjar få kommentarer ganska frekvent trots att man kört kort tid =P

Har dock ett problem.. jag vill verkligen gå upp i vikt.. rätt tanig men börjar få igång vikt ökning och lite bättre kropp.. vill öka volym.
Samtidigt har jag lite mage som jag vill få bort.. är det ens möjligt att gå upp i vikt samtidigt som jag arbetar bort kaggen?

37 år.. ingen ungdom längre gör allt lite knepigare känns det som.

Stefan J
2013-11-04, 14:04
Tjenare!
Riktigt riktigt kul.. har verkligen kommit igång med träningen, och man börjar få kommentarer ganska frekvent trots att man kört kort tid =P

Har dock ett problem.. jag vill verkligen gå upp i vikt.. rätt tanig men börjar få igång vikt ökning och lite bättre kropp.. vill öka volym.
Samtidigt har jag lite mage som jag vill få bort.. är det ens möjligt att gå upp i vikt samtidigt som jag arbetar bort kaggen?

37 år.. ingen ungdom längre gör allt lite knepigare känns det som.

Det är nog ett orimligt önskemål. För mig så ökar/minskar midjan med 1cm midjemått/kg kroppsvikt. Detta varierar såklart från individ till individ. Men att gå ner ett par kilo och minska midjemåttet med samma antal centimeter är ganska lätt och går fort. Du kan utan att svälta ihjäl gå ner 1kg/veckan till en början och sedan sakta ner hastigheten till 0,5kg/vecka. Du kommer inte att kunna öka muskelmassan med 0,5-1kg i veckan och på så sätt öka i kroppsvikt, det går inte.

Så nej, du kommer inte att gå upp i vikt samtidigt som midjemåttet minskar. Däremot kan du bli mer muskulös under samma tid, men fett/vätskeförlusten kommer att vara större/snabbare än ökningen muskelmassa och du kommer att gå ner i vikt.

Lance Uppercut
2013-11-04, 14:05
Om det är bulka du vill göra så får du nog räkna med att kaggen blir ännu större.

Cynic
2013-11-04, 14:29
Ok tack.. jag har hittills försökt att inte förbränna så mycket då jag enbart fokuserat på att öka massa. Men frågan är då om man ska satsa på att bulka klart och sedan arbeta bort allt fett fokuserat.
Eller tvärtom... skita i att öka vikt nu, jobba bort magen och sedan bulka =P

Mada92
2013-11-04, 15:12
Träna mycket core, så kommer magen både att "kännas" mindre och och också se lite mer kompakt ut. Jämför att en tyngdlyftare med en ren ölmage, massan kan vara lika stor, men man ser skillnad :)

z_bumbi
2013-11-04, 15:29
Satsa på att träna ett tag på balans och se vad som händer. Eftersom du inte tränat så länge så sker ofta en skaplig förvandling av hur man ser ut utan att man behöver gå upp eller ner. Börjar du deffa så kommer du antagligen inte ha så mycket att deffa fram och för att bulka bör man i alla fall ha tränat ett tag och dessutom inte fundera på om magen ska bort.

r1kkie
2013-11-04, 16:31
Tjenare!
Riktigt riktigt kul.. har verkligen kommit igång med träningen, och man börjar få kommentarer ganska frekvent trots att man kört kort tid =P

Har dock ett problem.. jag vill verkligen gå upp i vikt.. rätt tanig men börjar få igång vikt ökning och lite bättre kropp.. vill öka volym.
Samtidigt har jag lite mage som jag vill få bort.. är det ens möjligt att gå upp i vikt samtidigt som jag arbetar bort kaggen?

37 år.. ingen ungdom längre gör allt lite knepigare känns det som.

Under 3 mån lyckades jag med att gå från 11%BF till 6.7x med +2-3kg i KV.
Så inget är omöjligt.