handdator

Visa fullständig version : Brudar och choklad


Slartibartfast
2013-11-04, 09:12
Vad är grejen?

Tjejer uppvisar ju ofta ett närmast crackpundarberoende av sötsaker. Något som jag aldrig iakttagit hos killar. Vad beror skillnaden på? Inget trams i tråden helst, jag är genuint intresserad av bakomliggande orsaker. *popcorn*

Ronn
2013-11-04, 09:15
Gillar ju själv choklad men förstår inte heller det där enorma suget som alla tjejer verkar ha, Tjing kanske har nån studie på lager?

Snubben
2013-11-04, 09:19
Det gör vad som förväntas av dem. De får lära sig det genom filmer, serier, radio, reklam etc. att när choklad är på g, vräk i er.

Simple as that.


My work here is done! fakepsykologien out!

kaer
2013-11-04, 09:21
Masspsykos.

Min sambo är rätt ointresserad av choklad. Å andra sidan kan hon inte hantera chips som vanliga människor.

Gpajpen
2013-11-04, 09:21
Killar har ju crackpundarbeteende på hamburgare pizza bärs etc så troligtvis socialt/kulturellt

benya
2013-11-04, 09:22
Beror nog på avsaknad av sexuell tillfredställelse, tror jag

mela
2013-11-04, 09:25
Är ju mest i olika stadier av menscykeln, så jag antar att det är något med östrogen eller så som gör en helt frikkin crazy!

spoonchest
2013-11-04, 09:34
Det gör vad som förväntas av dem. De får lära sig det genom filmer, serier, radio, reklam etc. att när choklad är på g, vräk i er.

Simple as that.


My work here is done! fakepsykologien out!
Typ så, end of story.

RobbanColeman
2013-11-04, 09:35
Jag äter 250g Marabou-choklad dagligen, aldrig blivit beroende av det! :)

Har iof kassa anlag för byggning och det beror säkert på att jag är tjejig. ;)

Morty
2013-11-04, 10:00
Vad är grejen?

Tjejer uppvisar ju ofta ett närmast crackpundarberoende av sötsaker. Något som jag aldrig iakttagit hos killar. Vad beror skillnaden på? Inget trams i tråden helst, jag är genuint intresserad av bakomliggande orsaker. *popcorn*

Kan det vara de trevliga ämnen i chokladen i kombination med att "alla tjejer gör så" = jag är kvinnlig om jag också gör så? Dvs chokladen är både ångestdämpande och bekräftar kvinnlighet?

Nu älskar jag iofs också choklad och tror att många män gör det i precis lika stor utsträckning men det finns nog ingen choklad som är macho nog för att få män att masspsykosa på choklad istället för kött.

Mitosis
2013-11-04, 10:06
http://staging.metro.se/nyheter/chokladkakor-mer-beroendeframkallande-an-kokain/EVHmjq!ZImomWX8kh5pk/

4623
2013-11-04, 10:07
http://staging.metro.se/nyheter/chokladkakor-mer-beroendeframkallande-an-kokain/EVHmjq!ZImomWX8kh5pk/

Ett argument för att negligera "argumenten" mot kokain!

XXXL
2013-11-04, 10:38
Försöker vi förstå oss på kvinnor?

http://mrwgifs.com/wp-content/uploads/2013/03/Bill-Hader-Tell-Me-More-Popcorn-Gif.gif

Torwald
2013-11-04, 10:58
I mitt förhållande så är det jag som är chokladmonstret!

Exdiaq
2013-11-04, 11:06
Avsaknad av genusperspektiv vid könsbestämning av fostret genom ultraljudsundersökning.

Mitosis
2013-11-04, 11:11
Försöker vi förstå oss på kvinnor?

http://mrwgifs.com/wp-content/uploads/2013/03/Bill-Hader-Tell-Me-More-Popcorn-Gif.gif

http://images.sodahead.com/polls/003486463/1851839945_Women_Instruction_manual_answer_101_xla rge.jpeg

eulalia
2013-11-04, 12:38
Håller med mela. Det är den där jäkla lingonveckan som ställer till det av någon anledning. Jag är ingen chokladälskare men det slår aldrig fel,,, då man känner det oemotståndliga chokladbegäret komma krypande så kan man samtidigt passa på att köpa en förp med OB.

jenni
2013-11-04, 13:03
Jag gillar salt, när jag var yngre åt jag mer sött, eller nej jag har alltid valt salt framför sött
Dock kan jag hålla med om att tjejer föredrar sötsaker, choklad ska även frigöra endorfiner som ger samma lyckorus som när vi har sex och när vi är kära.
Jag föredrar dock som sagt salt! Och inte ersätta andra saker med choklad

eulalia
2013-11-04, 13:40
:D Jag har aldrig satt just detta med lyckorus, sex och endorfiner i samband med chokladbegär. Nästa gång som "götta-suget" kommer smygande ska jag onanera och se om chokladbegäret ger med sig...

Bailah
2013-11-04, 13:44
Fan, kallar du mig brud?

Marabou mjölkchoklad. Tryckte 3 x 200gr på drygt en timme utan att ens veta att jag gjort det. Mådde ifs lite illa efter, men mjölkchoklad är fan fint!

Morty
2013-11-04, 13:45
Fan, kallar du mig brud?

Marabou mjölkchoklad. Tryckte 3 x 200gr på drygt en timme utan att ens veta att jag gjort det. Mådde ifs lite illa efter, men mjölkchoklad är fan fint!

Best spent 3300 kcal.

Ronn
2013-11-04, 13:46
Fan, kallar du mig brud?

Marabou mjölkchoklad. Tryckte 3 x 200gr på drygt en timme utan att ens veta att jag gjort det. Mådde ifs lite illa efter, men mjölkchoklad är fan fint!

Appropå det.. tryckte en B&J, en påse pollys och en massa pepparkakor igår, mådde rätt illa efter det sen fick jag dåligt samvete och var tvungen att dra till gymmet. :D

Hade lätt kunnat göra det med mjölkchoklad.

ducedo
2013-11-04, 13:55
Tror ämnet diskuterats tidigare men naturligtvis har någon studerat det.

Amount of chocolate candy eaten did not differ between cycle phases. These results suggest that cravings for high fat/high sugar foods do not differ between menstrual cycle phases examined.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22824054

Based on a survey of pre- and post-menopausal alumnae of the same University, we report a significant but small decrease in prevalence of chocolate cravings post-menopause. The decrease is only 13.4% and thereby much smaller than a 38% drop predicted by a purely hormonal explanation, suggesting that female reproductive hormones are not the principal cause of perimenstrual chocolate craving.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19595725

The results suggest a cultural origin rather than a physiological basis for chocolate craving.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15036792

Nordenator
2013-11-04, 13:59
Appropå det.. tryckte en B&J, en påse pollys och en massa pepparkakor igår, mådde rätt illa efter det sen fick jag dåligt samvete och var tvungen att dra till gymmet. :D

Hade lätt kunnat göra det med mjölkchoklad.

Glass är gott. Jag drog i mig en burk B&J en gång, och sedan gled jag över i morognrock till min kusin och såg film och åt en till. 100 kr glass. Totally worth it :D

Olegh
2013-11-04, 15:39
Har länge misstänkt att jag är en kvinna.

Angel
2013-11-04, 17:29
Jag vet inte men jag håller med.

jflycore
2013-11-04, 17:34
Drar hellre 300 gram choklad än 300 gram kött typ...

Clean Bulk, no way... :(

Fast jag får fina bröst. Iofs...

Sniggel
2013-11-04, 18:17
Tjejer är väl mer sötsugna överlag och killar är mer "bacon/rött kött-sugna" överlag?

Jag är också väldigt förtjust i choklad men det kan aldrig slå smaken av en god köttbit. Finns båda alternativen på ett bord och det är all in som gäller, fast bara på ett av alternativen, så är valet rätt självklart.

:D Jag har aldrig satt just detta med lyckorus, sex och endorfiner i samband med chokladbegär. Nästa gång som "götta-suget" kommer smygande ska jag onanera och se om chokladbegäret ger med sig...

Det här har man ju iakttagit på nära håll ett antal gånger. För vissa verkar det nästan vara som att trycka på en knapp det står "on" på :D
Alltså att choklad triggar sexlusten, inte att sexlusten triggar chokladsug även om det säkert också kan gälla.
Frågan är om det är sockret och smakupplevelsen i sig för de ämnen i choklad som ska kunna ge en sådan påverkan är på tok för låga.

Jockefoten
2013-11-04, 18:45
Jag äter 250g Marabou-choklad dagligen, aldrig blivit beroende av det! :)



Det låter som ett beroende.

Timme
2013-11-04, 20:38
jag har haft perioder med svårt chokladberoende/sötsug och är inte kvinna :)

Herr Oberst
2013-11-04, 20:46
Har egentligen aldrig själv brytt mig om choklad, men på senare år har jag fastnat för chokladlinser, punschpraliner, daim och mjölkchoklad som värsta pensionären. Misstänker att det mer är gubbighet än tjejvarning i mitt fall. Sambon äter bara sötsaker en gång i månaden, i övrigt är hon renheten själv.

R Scarpa27
2013-11-04, 20:49
för att vi äter oss mer mätta på krubb.
och inga småportioner som mest liknar förrätt och triggar hunger =P.
annars småäter man väl choklad lite titt som tätt och är man och monster.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS70iCoGRX31OY844PJwDgH5IUA1y4aU kW-3f1Ar1qm6-3jk-PjrQ

mangemani
2013-11-04, 21:19
jo, har också märkt att tjejer(en hel del, inte alla) är riktiga suckers för chocklad.
tjejerna på jobbet tex börjar nästan tugga fragma och blir tokiiga då man packar upp en ny sort utav chocklad och det spelar ingen roll vad för chocklad det är, jordgubb+chocklad, blåbär+chocklad, snor kråkor+chocklad, what ever, de blir helt galna.

Ado2000
2013-11-04, 23:54
Jag äter 250g Marabou-choklad dagligen, aldrig blivit beroende av det! :)

Har iof kassa anlag för byggning och det beror säkert på att jag är tjejig. ;)

250g ? Vafan är det jag missat trodde att de största va på 200 bara

tjing
2013-11-05, 00:05
Förmodligen via effekter på serotoninnivåer p g a makronutrientkompositionen i typisk choklad, med mycket socker (och lite protein) > insulin > serotonin:

Chocolate Consumption and Effects on Serotonin Synthesis

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=486918

Serotoninnivåer är lägre hos kvinnor med PMS:

Whole-blood serotonin in premenstrual syndrome.

"...Whole-blood serotonin levels in 14 subjects with well documented premenstrual syndrome and 13 age-matched controls were compared. Serotonin levels of premenstrual syndrome subjects were significantly lower during the last ten days of the menstrual cycle. No significant differences were noted in levels of serum estradiol and progesterone. Decreased serotonin is known to be associated with depression in humans, and nonhuman primates have exhibited abnormal behavioral profiles when given serotonin antagonists. The present observation suggests that the physiologic basis of premenstrual syndrome involves an alteration in serotonin metabolism."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3627623

Chocolate, Depression and PMS.

"...Several years ago at the MIT clinical research center, we carried out some extremely complicated studies with premenstrual women to show scientifically that eating a brownie or even a bowl of starchy carbohydrate like cornflakes relieves the mood and eating disturbances of PMS."

http://www.huffingtonpost.com/judith-j-wurtman-phd/chocolate-depression-and-_b_672556.html

Feelgood
2013-11-05, 00:41
Jag jobbar på marabou, och märker att det är oftare tjejer som äter choklad än killar där.

Bailah
2013-11-05, 00:44
Jag jobbar på marabou, och märker att det är oftare tjejer som äter choklad än killar där.

Jag jobbar på bageri, du gillar säkerligen bröd. Jag gillar choklad.
Jag kliar din rygg, du förser mig med det söta bruna heroinet?
Deal!?

Ungtuppen
2013-11-05, 00:59
Har troligtvis något med humör att göra. Har märkt klart och tydligt att kvinnor har en tendens att vara mer deprimerade - men även mer "hyper", det är som att dom har en slags berg och dal bana gällande deras sinnestillstånd, som män inte har då vi är mer .. "plan" och alltid på ungefär samma humör.

Feelgood
2013-11-06, 23:52
Jag jobbar på bageri, du gillar säkerligen bröd. Jag gillar choklad.
Jag kliar din rygg, du förser mig med det söta bruna heroinet?
Deal!?

Bröd vore riktigt gott!

Lellan
2013-11-07, 00:04
Empiriska studier;
kille bjuder på sig själv, är allmät hawt. Najs, men mjae..
Kille bjuder på vin, har allmänt trevligt. Najs, men mjae..
Kille bjuder på choklad.. NIIICEE, mjaouuu!! :naughty: :kinky:

Sen är det ju den där gången i månaden; det tar ungefär 3 dagar att bli av med suget. Det går, men det är sjukt utmattande, ungefär som att ha en klåda men inte få klia.

Jag ogillar den här svagheten, känns som en akilleshäl. Men ändå - tveksamt om inte sex och en riiiktigt bra chokladstund slår lika högt. Jag MINNS mina bästa chokladstunder, precis lika bra som mina bästa sexy tajm stunder.

Så jag skriver under, på gott och ont. Vill inte vara utan njutningen, men jobbigt att vara så svag.

Duran
2013-11-07, 06:09
Det är bara så jävla gott. Krämigt, smältigt, kladdigt, sött, berusande. Blir fnissig av choklad. Hur kan nån inte go bananas på det?