handdator

Visa fullständig version : Vilket av dessa upplägg är bäst?


rafflan
2013-11-03, 23:16
Hej!

Vad är bäst mellan överkropps respektive undekroppspasss och ett pass där man kör bröst/triceps en dag, biceps/rygg nästa osv? Om man räknar med att man kör två överkropp och två underkropp i veckan. Sen på den andra delar man upp i muskelgrupper så man får med hela kroppen på en vecka. På den sistnämnda får man kanske mer variation och då kör jag mer tricepsövningar när jag kör triceps tex. Vilken av dessa två upplägg är bäst?

henrikl
2013-11-04, 08:44
Jag skulle hållit mig till över/under med ett tungt pass och ett lättare pass. Detta pga att frekvensen blir för låg annars.

rafflan
2013-11-04, 09:29
Jag skulle hållit mig till över/under med ett tungt pass och ett lättare pass. Detta pga att frekvensen blir för låg annars.

Okej då kör vi på det. Såhär ser det passet ut för mig:

Överkropp: Bänkpress, stående militärpress/axelpress, chins, triceps pushdown rep, latsdrag, lutande bänkpress, biceps skivstång curls, hantellyft åt sidan och avsluta med en ryggövning.

Underkropp: Knäböj, liggande benlyft, benpress, magövning, lårcurl och magövning

Varför jag har mycket fokus på rygg i överkroppspasset är för att jag behöver stärka min rygg, speciellt ländryggen eller vad det kallas längst ner. Marklyft skulle vara perfekt för mig men kan inte tekniken på den. Körde cabelcrunches på underkroppspasset tidigare men har tagit bort det nu för att det hjälper mig nog inte att stärka upp ryggen, snarare gör det värre bara.

Mada92
2013-11-04, 10:50
beror helt på målet, styrka eller volym? Explosivt stark eller uthållig? Vill man ha snygga muskler så kör split pass och se till att varje muskel får arbeta för sig.

Vill man mer vara stark så är det bättre att köra halvkroppspass med fokus på basövningar, imo.

Se till att lära dig marklyft tekniken! du kommer tjäna så grymt mkt på det. Varje gym har väl gratis introduktioner? Jag var länge rädd att testa marklyft innan jag gick en genomgång på det av en styrkelyftare på gymmet. Kör idag i princip bara chins/pulls och marklyft och känner att jag är mer nöjd med min rygg.

Lycka till! :)

henrikl
2013-11-04, 11:28
beror helt på målet, styrka eller volym? Explosivt stark eller uthållig? Vill man ha snygga muskler så kör split pass och se till att varje muskel får arbeta för sig.

Vill man mer vara stark så är det bättre att köra halvkroppspass med fokus på basövningar, imo.

Se till att lära dig marklyft tekniken! du kommer tjäna så grymt mkt på det. Varje gym har väl gratis introduktioner? Jag var länge rädd att testa marklyft innan jag gick en genomgång på det av en styrkelyftare på gymmet. Kör idag i princip bara chins/pulls och marklyft och känner att jag är mer nöjd med min rygg.

Lycka till! :)

Varför skulle musklerna se annorlunda ut bara för att spliten är annorlunda. Redan i den meningen visar du din okunnighet...

Lord Humungus
2013-11-04, 11:42
Varför skulle musklerna se annorlunda ut bara för att spliten är annorlunda. Redan i den meningen visar du din okunnighet...

Inte musklerna var för sig men för att styra hur dom ska växa i förhållande till varann kör man splitpass så man kan prioritera muskler var för sig så nej det var inte okunnighet

henrikl
2013-11-04, 11:43
Inte musklerna var för sig men för att styra hur dom ska växa i förhållande till varann kör man splitpass så man kan prioritera muskler var för sig så nej det var inte okunnighet

Och varför skulle detta inte gå i ett halvkroppspass?

Lord Humungus
2013-11-04, 13:00
Och varför skulle detta inte gå i ett halvkroppspass?

Klart det går. Kommenterade bara på att inte är okunnighet att rekommendera ett split program för att få snygga muskler, om man då inte pratar enskilda musklers utseende utan proportionerna mot övriga muskler

rafflan
2013-11-04, 13:01
Okej tack för svaren. Tyvärr finns det igen introduktion på mitt gym men kanske ska gå till en PT.

Mada92
2013-11-04, 15:20
Varför skulle musklerna se annorlunda ut bara för att spliten är annorlunda. Redan i den meningen visar du din okunnighet...

Syftar på att på spliten så kör du mest isolationsövningar, tex att köra triceps curl, och sedan någon maskin då man fokuserar på utförandet och ett speciellt reps, och vid halvkropps passen mer bänkpress, chins osv. Skulle jag träna endast för volym så skulle jag ändra min träning helt och hållet igenfört med nu då jag tränar inför gmu och jägartjänst.

Testa och kör starting strength och mån,ons,fredag igemfört med ett tre split pass och se skillnaden.


Inte musklerna var för sig men för att styra hur dom ska växa i förhållande till varann kör man splitpass så man kan prioritera muskler var för sig så nej det var inte okunnighet

precis.