handdator

Visa fullständig version : använda utrustning ofta?


Ballt
2013-11-03, 19:29
Hej kollo!

Jag har nyligen skaffat ett bälte och dragremmar, min fråga är hur ofta tkr ni det är okej att använda dessa.

I dagsläget använder jag bälte vid stångrodd och t bar row och fullkomligt älskar att det blir stabilt och jag kan fokusera på ryggen och jag får grym kontakt.

Jag använder även dragremmar vid tex. Stångrodd och latsdrag eftersom jag förbättra kontakt och orkar mer.

Till saken hör att jag tränar magen separat och även underarmar, så dessa muskelgrupper bör ej komma på efterkälken?

Alexton
2013-11-03, 19:35
Använder endast bälte vid maxning av squats / marklyft och helst inte ens då om jag kan undvika.
Jag känner att jag tjänar väldigt mycket extra styrka i bål och underarmar av att undvika bälte/remmar så mycket som möjligt.

Just fler muskelgrupper som får jobba i flerledsövningarna desto bättre imo.

Det är min sjukgymnast som är på mig att använda bälte vid tyngre lyft pga jag skadade en disk för något år sedan, men även han som säger att jag ska undvika om jag möjligt kan.

Ballt
2013-11-03, 20:01
Men ifall jag tränar underarmar och bål flitigt så bör jag ju ej tappa styrka just där :)

exor
2013-11-03, 20:27
Använder det bara i böj och mark.

crizzan
2013-11-03, 20:35
Använder aldrig bälte förutom i maxning.

Remmar använder jag i alla drag förutom väldigt lätta övnigar och marklyft då jag har hög frekvens och volym så underarmarna får ta väldigt mycket stryk överlag och så länge greppstyrkan räcker för marken tycker jag det är okej.

iddqd
2013-11-03, 21:04
Bälte på de tyngsta setten i böj och marklyft. Dragremmar bara vid shrugs. Använder man bälte och remmar för mycket går man miste om mycket bål- och greppträning.

Fugly
2013-11-03, 21:08
Kör inget av dem, endast kalk vid marklyft/Shrugs då stången kan bli tung.

Matsa
2013-11-04, 01:50
Mitt råd är att försöka klara dig utan så mycket som möjligt men inte vara rädd för att använda det när du behöver. Det finns tyvärr inget facit utan alla får utgå från sina egna förutsättningar. Själv använder jag bälte ibland vid tung böj och mark, inte som säkerhet utan för att jag kan lyfta mer med det. Remmar använder jag sällan till marklyft men ofta till rodd eftersom jag ibland får smärtor i handleden av att ro med överhandsgrepp och remmar hjälper mot det.

Dennis012345
2013-11-04, 02:49
Ni som använder remmar vid tunga marklyft och knäblj, hur mkt i kg är de?

OneManArmy
2013-11-04, 07:49
Använder remmar efter behov, är underarmarna slut så på med remmarna.
Även om man har problem att hitta kontakt i ryggen så hjälper remmarna nåt otroligt

David_wigren
2013-11-04, 07:53
Ni som använder remmar vid tunga marklyft och knäblj, hur mkt i kg är de?

Det beror på hur mycket greppet släpar. Personligen tjänar jag 0 kg med remmar. Har man förhållandevis svagt grepp så får man nog upp mer lite mer.

EDIT: remmar vid knäböj? Remmar vid marklyft kan jag förstå, men knäböj?

Donkey Kong
2013-11-04, 13:09
Remmarna väger inte mycket :)
Kanske du tänker på knälindor?