handdator

Visa fullständig version : billig och bra fettkälla


Ballt
2013-11-03, 19:18
Behöver 80g fett till mitt intag per dag, gärna billigt då jag är student. Helst något som mättar men inte innehåller så mycket kolhydrater och protein.

Svårt då mina önskningar motsäger sig själva, men det lutar mot nötter, har ni några tips?

mikaelj
2013-11-03, 19:19
Ät mat som är fet till att börja med. Protein kommer ofta ihop med fett.

sigill
2013-11-03, 19:20
Smör och olja är rätt billigt. Annars är en fetare ost inte fel (ju mer fett ju mindre protein).

Mandlar och hasselnötter har hyfsad fettkvalité.

R Scarpa27
2013-11-03, 19:27
fettet får du genom maten?
smör på mackor, olja i maten...
nötter, frön osv är billigt.

Ballt
2013-11-03, 19:33
Vanligtvis så får man ju lite fett genom maten, men hade tänkt prova käka kassler och wokade grönsaker i veckan och inget av de innehåller särskilt mkt fett...

Under resten av dagen så käkar jag kvarg typ :)

Skulle ju kunna mixtra ihop någon gryta gjord på kassler men tänkte kolla ifall det finns något enklare alternativ :)

Vunnis
2013-11-03, 19:35
Är det ointressant varifrån det kommer? Köper du fullfeta produkter(Mjölk, grädde, kött?) idag?

Jahaja. Ja, lever man på magert kött och grönsaker blir det ju inte mycket fett, det stämmer. Släng på en slemmig sås?
Hur fet är kvargen du äter?

Ballt
2013-11-03, 19:35
Ät mat som är fet till att börja med. Protein kommer ofta ihop med fett.

Brukar köpa Willys kassler för 45kr kg och den har inte så mkt fett i sig så behöver en separat fettkälla :)

sigill
2013-11-03, 19:37
Vanligtvis så får man ju lite fett genom maten, men hade tänkt prova käka kassler och wokade grönsaker i veckan och inget av de innehåller särskilt mkt fett...

Under resten av dagen så käkar jag kvarg typ :)

Skulle ju kunna mixtra ihop någon gryta gjord på kassler men tänkte kolla ifall det finns något enklare alternativ :)

Varför äter du inte kvarg med mer fett i då?

Ballt
2013-11-03, 19:38