handdator

Visa fullständig version : billig och bra fettkälla


Ballt
2013-11-03, 19:18
Behöver 80g fett till mitt intag per dag, gärna billigt då jag är student. Helst något som mättar men inte innehåller så mycket kolhydrater och protein.

Svårt då mina önskningar motsäger sig själva, men det lutar mot nötter, har ni några tips?

mikaelj
2013-11-03, 19:19
Ät mat som är fet till att börja med. Protein kommer ofta ihop med fett.

sigill
2013-11-03, 19:20
Smör och olja är rätt billigt. Annars är en fetare ost inte fel (ju mer fett ju mindre protein).

Mandlar och hasselnötter har hyfsad fettkvalité.

R Scarpa27
2013-11-03, 19:27
fettet får du genom maten?
smör på mackor, olja i maten...
nötter, frön osv är billigt.

Ballt
2013-11-03, 19:33
Vanligtvis så får man ju lite fett genom maten, men hade tänkt prova käka kassler och wokade grönsaker i veckan och inget av de innehåller särskilt mkt fett...

Under resten av dagen så käkar jag kvarg typ :)

Skulle ju kunna mixtra ihop någon gryta gjord på kassler men tänkte kolla ifall det finns något enklare alternativ :)

Vunnis
2013-11-03, 19:35
Är det ointressant varifrån det kommer? Köper du fullfeta produkter(Mjölk, grädde, kött?) idag?

Jahaja. Ja, lever man på magert kött och grönsaker blir det ju inte mycket fett, det stämmer. Släng på en slemmig sås?
Hur fet är kvargen du äter?

Ballt
2013-11-03, 19:35
Ät mat som är fet till att börja med. Protein kommer ofta ihop med fett.

Brukar köpa Willys kassler för 45kr kg och den har inte så mkt fett i sig så behöver en separat fettkälla :)

sigill
2013-11-03, 19:37
Vanligtvis så får man ju lite fett genom maten, men hade tänkt prova käka kassler och wokade grönsaker i veckan och inget av de innehåller särskilt mkt fett...

Under resten av dagen så käkar jag kvarg typ :)

Skulle ju kunna mixtra ihop någon gryta gjord på kassler men tänkte kolla ifall det finns något enklare alternativ :)

Varför äter du inte kvarg med mer fett i då?

Ballt
2013-11-03, 19:38
Är det ointressant varifrån det kommer? Köper du fullfeta produkter(Mjölk, grädde, kött?) idag?

Jag ligger på ganska stort underskott och kör någon egen variant på PF, käkar en stor middag som är kassler och grönsaker och ett kvällsmål som är kvarg och ev musli, så får knappt i mig fett och eftersom jag inte behöver något annat förutom fettet så dricker jag helst inte mjölk som ger mkt protein och kolhydrater också :)

Ballt
2013-11-03, 19:40
Varför äter du inte kvarg med mer fett i då?

För att Lindahls 0.3% kvarg är billigast, ca 5kr billigare än de fetare, och blir ganska mkt då jag käkar 1 varje dag :)

Vunnis
2013-11-03, 19:47
Jag ligger på ganska stort underskott och kör någon egen variant på PF, käkar en stor middag som är kassler och grönsaker och ett kvällsmål som är kvarg och ev musli, så får knappt i mig fett och eftersom jag inte behöver något annat förutom fettet så dricker jag helst inte mjölk som ger mkt protein och kolhydrater också :)

För att Lindahls 0.3% kvarg är billigast, ca 5kr billigare än de fetare, och blir ganska mkt då jag käkar 1 varje dag :)

Sett till det här vill du alltså ha en ren fettkälla som praktiskt taget ges bort av någon?

R Scarpa27
2013-11-03, 19:52
Vanligtvis så får man ju lite fett genom maten, men hade tänkt prova käka kassler och wokade grönsaker i veckan och inget av de innehåller särskilt mkt fett...

Under resten av dagen så käkar jag kvarg typ :)

Skulle ju kunna mixtra ihop någon gryta gjord på kassler men tänkte kolla ifall det finns något enklare alternativ :)

i wok är det gott med mkt olja, kokosgrädde osv.(kokosgrädde bra tips som är gott i wok]

lägg av med kvargen och käka i så stora mängder då...

men när du snackar om att du äter kvarg för att det är billigast med 0,3% så tror jag de feta e lika billiga eller jag vet och om de skiljer nån krona hit och dit kvittar ju.

det är mer som att du motsätter dig själv att inte äta fett.

Ballt
2013-11-03, 19:56
Sett till det här vill du alltså ha en ren fettkälla som praktiskt taget ges bort av någon?

Helst. Nejmen ifall jag skulle käka en fetare kvarg tex 5% innebär att jag får i mig 25g därifrån och behöver 55g till, känns bättre att få i mig enbart nötter tex.

Jag skulle helst vilja att någon berättade de billigaste sätter att få i mig fettet. Vet inte om det är någon skillnad på fetter men jag tror att fett från nötter är bättre än fett från tex olja

Ballt
2013-11-03, 19:58
Okej, får nog köpare fetare kvarg dåja käkar magert kött och sen köpa någon Beasås att trycka över :) samt steka i mkt olja, tack för tipsen

Älskar er :)

qozmox
2013-11-03, 19:59
Jag skulle helst vilja att någon berättade de billigaste sätter att få i mig fettet. Vet inte om det är någon skillnad på fetter men jag tror att fett från nötter är bättre än fett från tex olja

listan har redan gjorts lång.
om man gör olja på nötter då? dvs det är ingen skillnad.

mitt tips; ät bacon och ägg till frulle. stek det i smör och ha grädde i kaffet.
fast det behövs ju enbart om man äter kassler och fettfri kvarg, lägg av med det istället,
och börja ät mat som rekordeligt folk.

Reaper123
2013-11-03, 20:00
Köp nötfärs/blandfärs/fläskfärs, fläskarré osv när det är bra pris, så slipper du fundera på en extra fettkälla i måltiderna.

Annars är (lätt)cremefraiche en höjdare, om man nu tänker på smaklökarna iaf ;)

Annars tycker jag du kan köra på nötter om du nu vill det, för om plånboken även styr finns det ju helt klart en fördel med detta om du nu inte vill börja laga mat med mer rapsolja, smör eller liknande!

qozmox
2013-11-03, 20:04
sen är ju kassler kanske inte så vettigt att överäta med tanke på E250.
sen är 45kr/kg dyrt tycker jag. köttfärs som då även är fet får man ju för 30-40kr/kg.

mikaelj
2013-11-03, 20:05
Helst. Nejmen ifall jag skulle käka en fetare kvarg tex 5% innebär att jag får i mig 25g därifrån och behöver 55g till, känns bättre att få i mig enbart nötter tex.

Varför?

Samt: är nötterna gratis? Annars måste du köpa mer nötter för att få i dig fett. Blir det billigare än att äta fetare mat?

Jag skulle helst vilja att någon berättade de billigaste sätter att få i mig fettet.

http://www.kostradgivarna.se/wp-content/uploads/2012/05/smr_124422494.jpg

Ballt
2013-11-03, 20:17
Köp nötfärs/blandfärs/fläskfärs, fläskarré osv när det är bra pris, så slipper du fundera på en extra fettkälla i måltiderna.

Annars är (lätt)cremefraiche en höjdare, om man nu tänker på smaklökarna iaf ;)

Annars tycker jag du kan köra på nötter om du nu vill det, för om plånboken även styr finns det ju helt klart en fördel med detta om du nu inte vill börja laga mat med mer rapsolja, smör eller liknande!



sen är ju kassler kanske inte så vettigt att överäta med tanke på E250.
sen är 45kr/kg dyrt tycker jag. köttfärs som då även är fet får man ju för 30-40kr/kg.


Direkt jag hittar billigt kött så köper jag det, men det billigaste jag har hittat är från 55kr kg, köper och fryser in då det är extra pris :) men det går inte att välja och vraka där jag bor oaf

Alfers
2013-11-03, 20:23
Chokladbollar. Går att göra på mestadels havregryn och smör.

R Scarpa27
2013-11-03, 20:29
Direkt jag hittar billigt kött så köper jag det, men det billigaste jag har hittat är från 55kr kg, köper och fryser in då det är extra pris :) men det går inte att välja och vraka där jag bor oaf

ät vad som dosera oljan/smöret...

Sniggel
2013-11-04, 01:26
Istället för kvarg hade du kunnat käka ost. Går att ha på kassler t ex.
Ägg är ett superbt livsmedel som innehåller fett. Passar också smakmässigt bra ihop med kassler.

Sen avråder nog jag också från intag av kassler pga E250 :P

z_bumbi
2013-11-04, 08:01
Ska du leva billigt är det inte så ofta frågan om att lägga till saker utan att lära sig kombinera så att du delvis kan ersätta de livsmedel som du äter idag med billigare alternativ.
Som vanligt är också svaret på att leva billigt baljväxter, sojabönor är t ex den billigaste fettkällan man kan tänka sig då man får mycket protein och kolhydrater på köpet.

Pretorian
2013-11-04, 10:30
Varför?

Samt: är nötterna gratis? Annars måste du köpa mer nötter för att få i dig fett. Blir det billigare än att äta fetare mat?



http://www.kostradgivarna.se/wp-content/uploads/2012/05/smr_124422494.jpg

Detta är nog även en av de GODASTE fettkällorna - Svenskt Smöööör.

Alexton
2013-11-04, 10:43
Köp matlagningsgrädde / vanligt grädde.. blanda ned i din kvarg.

WHITEFOLKS
2013-11-04, 10:52
Rapsolja är billigt.

Annars är det väl att äta lite billigare köttbitar, kycklingklubbor etc ett bra tips

sigill
2013-11-04, 10:52
Köp matlagningsgrädde / vanligt grädde.. blanda ned i din kvarg.

Mycket godare att blanda ned smör/grädde i potatismoset ;)
Tillsätt lite muskötnöt.

Simonbaws
2013-11-04, 23:47
byt ut kvargen mot 3% yoghurt, ät feta såser till köttet, komplettera muslin med riven kokos/nötter

Chaokoh
2013-11-10, 11:12
Kokosflingor är mycket billigt och innehåller ca 60g fett/100g. Gott att slänga ner i kvargen mm. Funkar också att strö över mat men där kan nötter o från vara godare. Tex. solroskärnor.

Malmberg
2013-11-10, 16:56
blanda ner rapsolja i kvargen. Smakar inget och gör kvargen mindre sträv. Kanske inte kan få ner 80g men en del av det iaf.

Man and Machine
2013-11-10, 21:01
Är smör verkligen billigt? Mår fan dåligt av att punga upp 30 kr för ett halvt kilo! Jag kan bara komma på olja som är billigare än smör för 7,5 kr/100 g rent fett. Det måste väl finnas billigare fettkällor om man bara räknar på fett och kr/100g?

Simonbaws
2013-11-11, 00:15
Är smör verkligen billigt? Mår fan dåligt av att punga upp 30 kr för ett halvt kilo! Jag kan bara komma på olja som är billigare än smör för 7,5 kr/100 g rent fett. Det måste väl finnas billigare fettkällor om man bara räknar på fett och kr/100g?

Majonnäs är billigare

z_bumbi
2013-11-11, 08:24
Är smör verkligen billigt? Mår fan dåligt av att punga upp 30 kr för ett halvt kilo! Jag kan bara komma på olja som är billigare än smör för 7,5 kr/100 g rent fett. Det måste väl finnas billigare fettkällor om man bara räknar på fett och kr/100g?

Inga rena fettkällor är billiga men smör är riktigt dyrt.

starkaillern
2013-11-11, 11:43
Avokado är väl inte så farligt dyrt? även väldigt nyttigt och bra fetter.