handdator

Visa fullständig version : Diabetes, nått man kan få eller genetiskt?


skivståång
2013-11-03, 13:55
Lite nyfiken på hur man får diabetes, kallas ju sockersjuka, men så vitt jag vet får man väl inte det av för mycket socker? :smash:

Nån som vet hur man får det och varför? =)

tjing
2013-11-03, 13:56
Både och.

Googla typ 1 och typ 2-diabetes.

King Grub
2013-11-03, 13:59
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/?ar=True

skivståång
2013-11-03, 14:09
Vadå så man ligger alltså i riskgrupp för diabetes om man dricker mycket läsk,äter godis, mkt snabba kolhydrater etc?

Hur höga risker snackar vi?

Angel
2013-11-03, 14:09
Både och som sagt.

Sheogorath
2013-11-03, 14:16
Vadå så man ligger alltså i riskgrupp för diabetes om man dricker mycket läsk,äter godis, mkt snabba kolhydrater etc?

Hur höga risker snackar vi?

För att få diabetes som tränande och normalviktig får man ha ganska taskiga genetiska förutsättningar. Övervikt och framförallt fysisk inaktivitet är de viktigaste riskfaktorerna vid sidan om generna.

Men det är såklart lättare att äta sig tjock på socker och fett än fisk och broccoli.

tjing
2013-11-03, 14:37
Du kan inte äta dig fet på fisk och broccoli.

Det har visats flertalet gånger att protein i kosten inte bidrar till kroppsvikt utan muskelmassa. Även om du talar om sjuka mängder protein så är det praktiskt ogenomförbart för folk kan inte äta den mängden mat som krävs för att protein > DNL > triglycerider skulle vara ens en tanke.

Agitator
2016-12-10, 19:18
För att få diabetes som tränande och normalviktig får man ha ganska taskiga genetiska förutsättningar. Övervikt och framförallt fysisk inaktivitet är de viktigaste riskfaktorerna vid sidan om generna.

Men det är såklart lättare att äta sig tjock på socker och fett än fisk och broccoli.

Förlåt att jag bumpar en gammal tråd.

Mycket text, TL;DR är förståligt!
Hur ser diabetesrisken ut för någon som bulkat upp sig på kolhydrater är i princip min fråga och man väger tresiffrigt och överviktig.



Jag har sökt lite om diabetes och träning/bulk typ och känner inte att jag hittat något jättevettigt underlag.

Funderar på att gå och göra blodprov eller något annat prov som är lite större om man ändå ska in och kontrollera sig.

Har bulkat upp mig under något år nu och ja, man är väl ingen slank modell numera direkt. Jag själv är inte direkt orolig över Diabetes och känner ingen i min släkt som har det. Dock äter jag ju mycket kolhydrater just för träningens skull.

Jag är inte konsekvent med intaget dock utan det är oftast på träningsdagarna som jag äter mer kolhydrater. Skulle uppskatta att jag äter en bra dag 300-400 gr kolhydrater någon gång per vecka via pasta/bröd/ris/cornflakes/rispuffar och lössocker.

Jag är väldigt stillasittande utöver skola/sitta vid datorn hemma. På gymmet är det inte cardio utan tung träning under 2-4h med setvila som är utöver den vanliga.

Jag försökte hitta någon diskussion som sagt om tränande individer på de tyngre kroppsvikterna med övervikt och hur farligt det är att äta 200-400 gr kolhydrater om dagen i snitt för diabetes.

Sedan undrar jag även över ifall man ska gå och testa sitt blodsocker, räcker det verkligen med ett test för att avgöra hur det verkligen ligger till? Menar, vissa dagar äter man ju avsevärt mindre kolhydrater och på en vecka eller mer så måste det ju vara en del varians i blodsockret.

Minikubik
2016-12-10, 20:29
Jag skulle, utan att vara läkare, säga att risken ökar precis som för andra överviktiga. Den träningen som utförs tror jag inte gör mycket i fråga om diabetes risker. Även andra blodvärden kan bli riktigt dåliga om man kontinuerligt ligger på bulk, precis som hjärta och leder tar mer stryk osv

Gerdler
2016-12-10, 20:58
HbA1c ger ett hum om hur blodsockret legat i snitt över ett par veckor.
Blodglukos vid fasta ger ett hum om var baslinjen för blodsockret befinner sig.

Om du vill vara extra noggrann så kan du göra ett sånt där socker-belastnings prov där du typ dricker snabba kolisar och de mäter ditt blodsocker över tiden.

Om du är lite händig så kan du köpa stickor och mäta ditt blodsocker själv, både under fasta och efter dina kolhydratmål. Det är möjligt nu även för icke-diabetiker tack vare EU. Du kan läsa dig till hur man gör ett belastnings-prov och köpa hem maltodextrin eller nåt till det. Det enda du inte får är HbA1c, men det finns kanske hemtest för det också.

Tänk på att träning påverkar insulinkänsligheten så att du kanske är diabetiker när du vilat 24 timmar men på rätt sida de första timmarna efter träning.

Agitator
2016-12-10, 21:01
Jag skulle, utan att vara läkare, säga att risken ökar precis som för andra överviktiga. Den träningen som utförs tror jag inte gör mycket i fråga om diabetes risker. Även andra blodvärden kan bli riktigt dåliga om man kontinuerligt ligger på bulk, precis som hjärta och leder tar mer stryk osv

Ja nu är det inte det hälsosammaste direkt att ligga på bulk mode något år.

Men det kan inte vara mycket värre än normala feta människor som har värre ovanor med tobak/alkohol över längre tid.

Minikubik
2016-12-10, 21:19
Ja nu är det inte det hälsosammaste direkt att ligga på bulk mode något år.

Men det kan inte vara mycket värre än normala feta människor som har värre ovanor med tobak/alkohol över längre tid.

Nej värre tror jag inte det är. Äter man sen skapligt okej mat, är måttlig med alkohol osv är risken antagligen mindre. Har själv legat på bulk i läänge och har varken problem med blodsocker eller andra blodvärden. Skulle däremot gissa att det är som med allt annat, Kalle kan göra det hur länge som helst men Benke får diabetes efter ett halvår

Agitator
2016-12-10, 21:44
Jag har bulkat sedan 2013 från ~72 kg till dagens 113 kg.

Tjejen börjar ju gnälla och vill att jag ska prova mitt blodsocker, inte för att jag tycker att det behövs men det får ju en ändå att börja fundera lite. Jag äter ju gärna friskt av lussebullar, lösgodis, vitt bröd/pasta och kvällsfika (natt om vi ska vara ärliga) med mycket kolhydrater.

Men folk som har koll, räcker det med att beställa ett prov hos vc eller ska man köpa kit och göra det hemma själv över tid bara för att få veta hur man ligger till?

Gerdler
2016-12-10, 22:03
Räcker ju långt med prov på vc... kit är mest för att det kan vara kul och på sikt billigare.

Angel
2016-12-10, 22:49
Man kan få gratis mätare och stickor hemskickade från tillverkare :P
Är ju dock rätt tråkigt och mäta sitt blodsocker om man inte är diabetiker eftersom det då alltid ligger inom normalnivåer.

Agitator
2016-12-10, 23:01
Man börjar ju även bli lite till åren. Är det inte tänkt att man ska göra något allmänt hälsotest när man börjar bli äldre?

Eller är det först när en man huggit av sig båda bena vid vedkubben och kanske erkänner för frugan att OK då, jag åker väl in till sjukan för att kolla om det är något allvarligt. Kanske då man får ett hälsotest begärt också?

Menar, kvinnor får ju kallelser om cellprovtagningar osv redan i 30 års åldern osv.

Neithan
2016-12-10, 23:02
Förut brukade man kolla om urinen innehöll socker (glukosuri uppkommer vid höga blodsockervärden och bidrar till de stora urinmängderna) genom att smaka den.

Diomedea exulans
2016-12-10, 23:07
Man börjar ju även bli lite till åren. Är det inte tänkt att man ska göra något allmänt hälsotest när man börjar bli äldre?

Jag hörde en gång - tror det var på programmet "Fråga doktorn" på tv - att om man inte har några problem så är det onödigt att gå och göra en hälsokoll.

svenbanan
2016-12-10, 23:15
Om det nu är så onödigt med hälsokontroller så fattar jag inte varför man var och tog prover hos skolsyster varenda år i plugget. Eller varför företagshälsovård där man kollar blodet en gång per år är en grej...

Neithan
2016-12-10, 23:23
Om det nu är så onödigt med hälsokontroller så fattar jag inte varför man var och tog prover hos skolsyster varenda år i plugget. Eller varför företagshälsovård där man kollar blodet en gång per år är en grej...

Det första låter väldigt konstigt om det inte är mer riktat och det andra är väl utfasat från de flesta ställen. Varken särskilt kostnadseffektivt och dålig risk/nytta-kvot. Vi har viktigare saker att lägga pengar på.

Starke75an
2016-12-10, 23:27
De som jag känner som fått diabetes som vuxna, har varit överviktiga.

mattilainen
2016-12-10, 23:29
Jag har bulkat sedan 2013 från ~72 kg till dagens 113 kg.

Tjejen börjar ju gnälla och vill att jag ska prova mitt blodsocker, inte för att jag tycker att det behövs men det får ju en ändå att börja fundera lite. Jag äter ju gärna friskt av lussebullar, lösgodis, vitt bröd/pasta och kvällsfika (natt om vi ska vara ärliga) med mycket kolhydrater.

Men folk som har koll, räcker det med att beställa ett prov hos vc eller ska man köpa kit och göra det hemma själv över tid bara för att få veta hur man ligger till?

Självklart kan du ringa vc och be om en läkartid. Dock är det ju ganska kraftiga förändringar i att du dricker onormalt mycket och kissar onormalt mycket samt känner dig annorlunda, t.ex. trött, svettningar, illamående, buksmärtor etc om du har högt blodsocker.

Tycker dock du använder bulka som ett finare ord för att bli tjock :p Bulka är väl ändå kontrollerad viktuppgång där du fokuserar på att få så mycket muskler som möjligt. Du verkar ju ha överätit när du skriver "friskt lussebullar, lösgodis" etc.

Det är bara att googla på diabetes typ 1 och typ 2 och läsa skillnaden. Typ 1 är när du inte har någon egen produktion av insulin alls. Typ 2, som ofta inträffar hos äldre och/eller överviktiga är att pankreas inte orkar eller kan tillverka tillräckligt med insulin för att få in glukos i cellerna. Om detta beror på om man äter för mycket glukos eller om det inträffar för pankreas slutar fungera som den ska beror ofta på. Ibland kan ett ohälsosamt levande under en längre tid "trötta" ut pankreas och därmed kan den inte tillverka tillräcklig mängd.

Old Nick
2016-12-10, 23:58
Men varför inte bara deffa ner dig lite och sedan försöka hålla någon slags nivå? Du är ju bevisligen målinriktad och har koll på både träning och kost. Du behöver ju inte gå ner till ensiffriga fettnivåer, tappa alla gains och se ut som ett benrangel. Skala bort 10-20 kg och få sinnesfrid helt enkelt, istället för att väga för mycket och nojja över hälsan.

Gerdler
2016-12-11, 00:16
Ja, kom igen nu Agitator, deffa tills du blivit lika svag som jag. :) Jag möter dig halvvägs bara för att visa dig att jag är ett bra alter-ego!

Agitator
2016-12-11, 00:34
Självklart kan du ringa vc och be om en läkartid. Dock är det ju ganska kraftiga förändringar i att du dricker onormalt mycket och kissar onormalt mycket samt känner dig annorlunda, t.ex. trött, svettningar, illamående, buksmärtor etc om du har högt blodsocker.

Tycker dock du använder bulka som ett finare ord för att bli tjock :p Bulka är väl ändå kontrollerad viktuppgång där du fokuserar på att få så mycket muskler som möjligt. Du verkar ju ha överätit när du skriver "friskt lussebullar, lösgodis" etc.

Det är bara att googla på diabetes typ 1 och typ 2 och läsa skillnaden. Typ 1 är när du inte har någon egen produktion av insulin alls. Typ 2, som ofta inträffar hos äldre och/eller överviktiga är att pankreas inte orkar eller kan tillverka tillräckligt med insulin för att få in glukos i cellerna. Om detta beror på om man äter för mycket glukos eller om det inträffar för pankreas slutar fungera som den ska beror ofta på. Ibland kan ett ohälsosamt levande under en längre tid "trötta" ut pankreas och därmed kan den inte tillverka tillräcklig mängd.

Jag skulle uppskatta mitt intag till runt balans, så säg 2600-2800 och vissa dagar svagt överskott upp mot 3000. Så tycker inte jag "äter så mycket" men allt är ju relativt.

Har legat hyfsat still i vikt hela 2016. Runt 110 och nu sista veckorna runt 113-114.

Jag har inga känningar direkt utöver att man är "tjockare" numera och inte kan springa lika mycket och flåsar lite snabbare ifall man rushar, men jag gör det ibland när jag håller på att missa bussar/tåg.

Säg att jag gör ett blodsockertest på vc, är det en relativt bra markör för hur jag ligger till gällande diabetes? Eller är det något mer man måste kontrollera?

Men varför inte bara deffa ner dig lite och sedan försöka hålla någon slags nivå? Du är ju bevisligen målinriktad och har koll på både träning och kost. Du behöver ju inte gå ner till ensiffriga fettnivåer, tappa alla gains och se ut som ett benrangel. Skala bort 10-20 kg och få sinnesfrid helt enkelt, istället för att väga för mycket och nojja över hälsan.

Ja, kom igen nu Agitator, deffa tills du blivit lika svag som jag. :) Jag möter dig halvvägs bara för att visa dig att jag är ett bra alter-ego!

Jag nojar inte så mycket; mest tjejen som börjar tycka att det kanske är något att kontrollera. Jag har ju en exit plan för denna kv liksom. Jag låg runt 88-102 kg under 2015. Jag har ju tänkt att deffa, ska bara försöka få in något mål till innan man måste sluta träna styrkeinriktat. Jag har ju tänkt lite att 1-3 år på över 100 kg kv kan inte vara så jvla illa med tanke på hur det ser hur hos många andra otränade fetton. Är bara en "fas" :devil:

Hahaha Gerdler, den dagen den sorgen :)

Tolkia
2016-12-11, 00:46
Säg att jag gör ett blodsockertest på vc, är det en relativt bra markör för hur jag ligger till gällande diabetes? Eller är det något mer man måste kontrollera?
Ja. Fasteblodsocker är en bra markör. Ligger man på gränsen (högt blodsocker men inte så högt att det solklart är diabetes) får man ta fler prover, eller göra en glukosbelastning.

Det är fö omöjligt att tala om vad risken är att just du har, eller kommer att få, diabetes. Man kan säga att risken är högre om du är tjock jämfört med om du är smal, om du inte tränar jämfört med om du tränar, om dina föräldrar har diabetes jämfört med om de inte har diabetes (just för typ II-diabetes finns definitivt en ärftlighet). Men att göra någon utsaga av typen "det är 75% risk att du har diabetes" eller "det är 50&% risk att du utvecklar diabetes inom de närmaste tio åren" är onödig.

Angående hälsokontroller, så har finns det på vissa ställen "automatiska" hälsokontroller för vissa åldrar, men de brukar inte börja förrän vid 40 eller 50 år, d.v.s. i den ålder där ens livsföring brukar hinna ikapp en på allvar.

(Parentetiskt: Blodprover i skolan? Never heard of, vare sig då eller senare. Men jag är iofs uppväxt i Norrlands inland.)

Agitator
2016-12-11, 01:03
Men varför inte bara deffa ner dig lite och sedan försöka hålla någon slags nivå? Du är ju bevisligen målinriktad och har koll på både träning och kost. Du behöver ju inte gå ner till ensiffriga fettnivåer, tappa alla gains och se ut som ett benrangel. Skala bort 10-20 kg och få sinnesfrid helt enkelt, istället för att väga för mycket och nojja över hälsan.

Ja. Fasteblodsocker är en bra markör. Ligger man på gränsen (högt blodsocker men inte så högt att det solklart är diabetes) får man ta fler prover, eller göra en glukosbelastning.

Det är fö omöjligt att tala om vad risken är att just du har, eller kommer att få, diabetes. Man kan säga att risken är högre om du är tjock jämfört med om du är smal, om du inte tränar jämfört med om du tränar, om dina föräldrar har diabetes jämfört med om de inte har diabetes (just för typ II-diabetes finns definitivt en ärftlighet). Men att göra någon utsaga av typen "det är 75% risk att du har diabetes" eller "det är 50&% risk att du utvecklar diabetes inom de närmaste tio åren" är onödig.

Angående hälsokontroller, så har finns det på vissa ställen "automatiska" hälsokontroller för vissa åldrar, men de brukar inte börja förrän vid 40 eller 50 år, d.v.s. i den ålder där ens livsföring brukar hinna ikapp en på allvar.

(Parentetiskt: Blodprover i skolan? Never heard of, vare sig då eller senare. Men jag är iofs uppväxt i Norrlands inland.)

Tack för ditt svar Tolkia.

Jag är väl mest intresserad av sannolikheten och ifall det fanns underlag och diskussion när det kommer till träning. Menar, hur många i 120+en inom SL har utvecklat diabetes osv. Jag vill ju självklart inte ha diabetes men tänkte nog ändå ligga på den här kroppsvikten max 1 år till. Så säg 2 till 3 år har jag då legat över 100 kg och äter lite väl glatt med kolhydratsfokus. I mitt sinne säger det mig att det känns rätt lugnt. Men man vet ju aldrig.

Var mest intresserad av om det fanns någon tråd som redan avhandlat oss tjockisar som tränar tungt och noll kardio.

Angel
2016-12-11, 12:14
Om det nu är så onödigt med hälsokontroller så fattar jag inte varför man var och tog prover hos skolsyster varenda år i plugget. Eller varför företagshälsovård där man kollar blodet en gång per år är en grej...

Man tog väl aldrig blodprover hos skolsyster? Nu har du drömt. Hon kollade väl tillväxt och så bollarna trillar ner.

Hälsokontroll hos företagshälsa är ju en affärsidé som företaget får betala för.

Sheogorath
2016-12-11, 12:59
Förlåt att jag bumpar en gammal tråd.

Mycket text, TL;DR är förståligt!
Hur ser diabetesrisken ut för någon som bulkat upp sig på kolhydrater är i princip min fråga och man väger tresiffrigt och överviktig.



Jag har sökt lite om diabetes och träning/bulk typ och känner inte att jag hittat något jättevettigt underlag.

Funderar på att gå och göra blodprov eller något annat prov som är lite större om man ändå ska in och kontrollera sig.

Har bulkat upp mig under något år nu och ja, man är väl ingen slank modell numera direkt. Jag själv är inte direkt orolig över Diabetes och känner ingen i min släkt som har det. Dock äter jag ju mycket kolhydrater just för träningens skull.

Jag är inte konsekvent med intaget dock utan det är oftast på träningsdagarna som jag äter mer kolhydrater. Skulle uppskatta att jag äter en bra dag 300-400 gr kolhydrater någon gång per vecka via pasta/bröd/ris/cornflakes/rispuffar och lössocker.

Jag är väldigt stillasittande utöver skola/sitta vid datorn hemma. På gymmet är det inte cardio utan tung träning under 2-4h med setvila som är utöver den vanliga.

Jag försökte hitta någon diskussion som sagt om tränande individer på de tyngre kroppsvikterna med övervikt och hur farligt det är att äta 200-400 gr kolhydrater om dagen i snitt för diabetes.

Sedan undrar jag även över ifall man ska gå och testa sitt blodsocker, räcker det verkligen med ett test för att avgöra hur det verkligen ligger till? Menar, vissa dagar äter man ju avsevärt mindre kolhydrater och på en vecka eller mer så måste det ju vara en del varians i blodsockret.

Om jag förstått saken rätt är styrketräning och konditionsträning likvärdigt effektiva för att sänka HbA1c och en kombination är bäst. Om det kan översättas till att de är likvärdigt effektiva för att motverka diabetesinsjuknande vågar jag inte säga säkert, men det verkar rimligt. Hur många dagar i veckan tränar du? Oftare och mindre är bättre än mer sällan och längre, brukar man säga. På din beskrivning tänker jag inte att du behöver vara orolig. Jag gjorde däremot en experimentell bulk där jag minimerade fettintaget (35-40 g per dag), höll proteinet lågt för att vara mig (max 160 g tror jag) men åt en god mängd energi (4000-4200 kcal) d.vs. en väldigt stor mängd kolhydrat. För att klara att trycka i mig alla dessa kolhydrater fick jag dricka mycket lösta sockerarter. Jag åt redan enorma mängder bröd och pasta.

Det var INTE bra för mitt blodsocker, trots att jag var riktigt rippad. Det var som att min kropp inte kunde gå upp i vikt på den dieten. Jag fick gränsvärde till diabetes (kontrollerade efter 3 mån), slutade omedelbart och fick bättre värden igen när jag gick tillbaka till normalkost som också gjorde att jag gick upp i vikt (!) Om det hade gett diabetes om jag fortsatt vet jag inte. Förmodligen inte, men det var läskigt. Kommer inte göra något sådant igen.