handdator

Visa fullständig version : Linjäritet, effekt och dos


Mags
2013-11-01, 16:35
Ja, hur är det egentligen? Det pratas ju mycket om doser i t ex ursoboltråden, och vissa tar dubbel rekommenderad dos, och vissa tar inte det alls. Det intressanta är fallet med folk som köper en burk av något, käkar upp det efter ett tag och sen p g a priset inte fortsätter. Hur gör man för att göra effekten maximal? Ska man ta mycket under en kort period eller ska man ta lite under en lång period?

Priset för kosttillskott är ju i allmänhet helt linjärt mot mängden, men rimligtvis är effekten inte det. Detta är ju naturligtvis svårt att kvantifiera, men eftersom det många här vill är att få muskler och bibehålla hälsa etc borde det bli lättare att i alla fall få en överblick/kunna abstrahera det.

Marginalgainsen borde bli mindre vid höga doser EAA än vid normala mängder. Man brukar säga att 10 gram under träning inte visats ge signifikant högre muskelsyntes än 6 gram. Kanske är det så att marginalnyttafunktionen är strikt avtagande (i intervallet ]0, ∞) alltså) i den dimensionen (intag EAA)? För att förtydliga menar jag att den marginalfunktionen alltså är d(gains)/d(EEA) (EAA dos i massa per tid, och resten av variablerna (t ex sömn, promenadfrekvens etc fixa till något normalt).

Men det är ju inte alls säkert att det är så, det kan mycket väl te sig så att någonting först blir effektivt vid en viss dosering, tom att effekten per dos ökar vid högre doser (att totaleffekten ökar snabbare än linjärt mot dosen).

Jag gissar att man måste vara expert på kinetik, medicin och sådana grejer, men kanske kan någon av kolo-eliten bidra med något argument?

Notera att detta är ganska viktigt. T ex bygger filosofin bakom att äta varierat (tror jag?) på att att äta hälften så mycket av något bra ger mer än hälften av den positiva effekten, och i viss mån att att äta hälften av något dåligt ger mindre än hälften av den negativa konsekvensen. Just det här sista måste jag tänka igenom lite mer men... låt diskussionen starta!

EiseltUK
2013-11-01, 22:51
Talar du om terapeutisk dos eller har du rökt på? :D

Galt
2013-11-01, 23:52
Talar du om terapeutisk dos eller har du rökt på? :D

Asg i love it:-)

difeddy
2013-11-02, 00:08
Tänk såhär: om du köper en burk och inte tänker fortsätta köpa fler p.g.a. priset så är det helt klart smartare att ta en lägre dos över längre tid. Tar du en högre dos under en kortare tid får du kanske bättre resultat (eller inte, för att du eventuellt kan ha nått högsta möjliga effekt) men det varar ju inte lika länge. Risken är alltså att man tar mer än man behöver. Sen finns ju hälsoaspekten också.

EDIT: lol, ser att du syftar på lite andra saker, ignorera det jag skrev

Mags
2013-11-02, 13:38
Talar du om terapeutisk dos eller har du rökt på? :D

Uhm, ja det skulle man kunna säga, nu tänkte jag dock inte på sånt som behandlar sjukdommar.

Det jag vill utreda är huruvida det finns något generellt sätt att tänka när man väljer dosering av vissa kosttillskott. Var i motsvarigheten till det terapeutiska fönstret ska man lägga sig för maximera effekt per krona?

Tänk såhär: om du köper en burk och inte tänker fortsätta köpa fler p.g.a. priset så är det helt klart smartare att ta en lägre dos över längre tid. Tar du en högre dos under en kortare tid får du kanske bättre resultat (eller inte, för att du eventuellt kan ha nått högsta möjliga effekt) men det varar ju inte lika länge. Risken är alltså att man tar mer än man behöver. Sen finns ju hälsoaspekten också.

EDIT: lol, ser att du syftar på lite andra saker, ignorera det jag skrev

Nej, det tycker jag svarar ganska bra? Dock bygger ju det där på en hel del antaganden och det är det jag vill utreda.
Att det ofta finns en högsta möjliga effekt betyder ju inte att effekten per tex gram blir högre och högre ju lägre dosen blir.



Det här är ju jättesvårt för att det är svårt att generalisera. Men istället för att ta 8 gram kreatin om dagen vore det kanske bättre att ta 4 gram, och köpa till sig 3 gram HMB om dagen extra. Vilket i sig hade varit bättre än att spendera allt på HMB troligtvis. Men med den logiken borde man då köpa allt som verkar ha effekt och ta små doser av allt? :D

Sniggel
2013-11-02, 16:19
Men med den logiken borde man då köpa allt som verkar ha effekt och ta små doser av allt? :D

Japp.

zohanx
2013-11-04, 11:17
Tar du en högre dos under en kortare tid får du kanske bättre resultat (eller inte, för att du eventuellt kan ha nått högsta möjliga effekt) men det varar ju inte lika länge. Risken är alltså att man tar mer än man behöver. Sen finns ju hälsoaspekten också.