handdator

Visa fullständig version : Russian Fail routine (Neurological breakdown?)


Nephelite
2013-11-01, 11:08
Tjoho.

Det är dags för en av mina konstiga trådar igen, jag funderar hur det skulle påverka kroppen att köra ett sånt här upplägg någon gång ibland.

Ungefär som att man kan köra negativa/utlyft osv osv klossbänk blabla
det går i samma veva.

Men det här kallar jag Russian failroutine xD för det känns jävligt hardcore.

Du går till gymmet och kör knäböj.
Du behöver 3 passare och ett lyftarbälte.

nu är det såhär. Att man börjar på sitt max. så fort man failar HÖJER man 5 kg Och failar sig upp tills man är helt jävla förstörd.

t.ex säg att man maxar 170

Knäböj:

1x 170kg
0x 170kg
0x 175kg
0x 180kg
0x 185kg
0x 190kg
0x 195kg
0x 200kg


Kan tänka mig att det är riktigt jävla farligt men min teori är typ-

Om du har failat på ~150% av din maxvikt lär du väl fan aldrig vara rädd för att faila när du skall maxa nästa gång? Man gör självklart negativa fasen så bra man bara kan och försöker få upp alla vikter


min frågeställning är - Finns det någonting i det jag säger skulle det här hjälpa till att bygga ett psyke av stål och kanske tillföra någonting att köra då & då?

/Discuss.

panzerpig
2013-11-01, 11:26
Är det inte smartare att köra tex holds , partials eller negativa reps?
Klarar du 170, testa 180 men lyft bara ut vikten och stä med den. alternativt sänk den några centimeter och kör partials.
Detta är inte sjukt ovanliga tekniker. Har för mig att paul andersson körde mycket så.

100
2013-11-01, 12:29
Hejdå rygg och knän.

Stefan J
2013-11-01, 15:21
Negativa reps har funnits länge som träningsmetod. Men menar du att faila med en helt vanlig stil bara för att man lastat på för mycket så är det ingen god idé.

ceejay
2013-11-01, 15:47
maxa böj varje dag så är det inte så farligt att lyfta tungt hela tiden.

z_bumbi
2013-11-01, 16:34
Den föreslagna metoden verkar ganska så vansinnig men om man kör negativ träning som del i ett träningsprogram kan det ge mer. Att gå upp till 150% av 1rm inom ett program går kanske om man ökar stegvis och försiktigt men är antagligen ganska så onödigt och det sliter betydligt mer än vanlig träning så man kastar bort återhämtningstid som man kan ha övat andra saker.

maxa böj varje dag så är det inte så farligt att lyfta tungt hela tiden.

Hur har du det med ryggen, knät och vad mer du dragit på dig på kort tid?

Wormzie
2013-11-01, 17:38
maxa böj varje dag så är det inte så farligt att lyfta tungt hela tiden.

Känns farligt och ineffektivt.

spoonchest
2013-11-01, 19:20
min frågeställning är - Finns det någonting i det jag säger skulle det här hjälpa till att bygga ett psyke av stål och kanske tillföra någonting att köra då & då?

/Discuss.

Är det så att man får svindel när man går förbi sitt gamla max kan man ju lägga på ordentligt med vikt och göra nån "maxning" med fjöss-djup.

ceejay
2013-11-01, 23:41
Den föreslagna metoden verkar ganska så vansinnig men om man kör negativ träning som del i ett träningsprogram kan det ge mer. Att gå upp till 150% av 1rm inom ett program går kanske om man ökar stegvis och försiktigt men är antagligen ganska så onödigt och det sliter betydligt mer än vanlig träning så man kastar bort återhämtningstid som man kan ha övat andra saker.



Hur har du det med ryggen, knät och vad mer du dragit på dig på kort tid?


Absolut ingen fara alls. Har maxat böj i över en månad utan att kroppen sagt emot så mycket. Smärta(och väldig slitenhet i perioder) är något att vänta när man kör så här dock.

Knäna är skitbra. 0 pain.

Hemi
2013-11-01, 23:47
Om man sätter t ex scott curl som övning i förstainlägget med samma andel ökning så kan ju absolut ingenting hända efter man maxat tycker man. Skulle vara negativa reps då.

z_bumbi
2013-11-02, 10:30
Absolut ingen fara alls. Har maxat böj i över en månad utan att kroppen sagt emot så mycket. Smärta(och väldig slitenhet i perioder) är något att vänta när man kör så här dock.

Knäna är skitbra. 0 pain.

Wow en hel månad.

ceejay
2013-11-02, 10:58
Wow en hel månad.

notera att innan det så böjde jag i flera månader maxtungt varje dag. En månad är det bara för att jag var bortrest i 2 veckor. Detta har jag sysslat med till och från i 2+ år. Ibland kan jag helt enkelt inte böja varje dag för att jag har annat att göra. I vintras böjde jag max varje dag i ett halvår+ kanske, tills jag fick en muskelbristning, men sen var det bara att köra på igen när jag blev hel.

Om du ska leka tuff kanske du ska ta reda på info.


Om du känner någon annan som böjt 220kg på 200cm och 104kg så säg till.

Wormzie
2013-11-02, 16:21
notera att innan det så böjde jag i flera månader maxtungt varje dag. En månad är det bara för att jag var bortrest i 2 veckor. Detta har jag sysslat med till och från i 2+ år. Ibland kan jag helt enkelt inte böja varje dag för att jag har annat att göra. I vintras böjde jag max varje dag i ett halvår+ kanske, tills jag fick en muskelbristning, men sen var det bara att köra på igen när jag blev hel.

Om du ska leka tuff kanske du ska ta reda på info.


Om du känner någon annan som böjt 220kg på 200cm och 104kg så säg till.

Att böja maxtungt varje dag kanske funkar för vissa men att belasta kroppen på det sättet är knappast något som lämpar sig för alla. Att träna knäböj flera gånger i veckan tror jag också är bra men träning handlar om att stimulera musklerna, nervsystemet och sedan att återhämta sig. Tar ingenting ifrån dig och säger inte att det är fel, men det är inget jag skulle rekommendera till någon framför ett program som tillåter återhämtning och anpassad volym och intensitet så man inte behöver känna sig mörbultad varje dag..

220kg är hur som helst riktigt jäkla bra och onekligen verkar det fungera för dig.. finns dock inget som säger att ett annat program inte skulle ge dig lika bra resultat.

mattepatte
2013-11-02, 16:32
Tycker det är skitkul att det Ceejay håller på med och är något jag kanske testar i framtiden när tekniken är bättre.

rooz
2013-11-02, 16:33
Som tillägg så böjer CJ med OL-stil, då är 220 utan bälte en bra vikt.

suga en god mmmm
2013-11-02, 17:49
Som tillägg så böjer CJ med OL-stil, då är 220 utan bälte en bra vikt.

Nja.

Sarwien
2013-11-02, 22:00
Om du känner någon annan som böjt 220kg på 200cm och 104kg så säg till.

lol