Logga in

Visa fullständig version : enklaste möjliga kostplan. samma kost varje måltid. tips?

4xw3ll
2013-11-01, 07:52
hej. jag vill ha den enklaste möjliga kostplanen. Jag gymmar inte. Jag vill bli smalare helt enkelt. Har inga behov av att behålla muskler.
Helst av allt skulle jag vilja äta samma sak, samma mängd, varje måltid.
Och helst ska det inte krävas någon typ av tilllagning. Den får inte vara på tok för dyr. Egentligen behöver kostplanen inte vara nyttig. Självklart vill kag inte att den ska vara direkt skadlig. Jag måste leva och jobba. Ska funka långsiktit(kanske inte för all framtid men kanskre ett halvår)

RobinEH
2013-11-01, 08:27
Lust att ge lite bakgrundsinfo? Lite ätstörningsvarning på ditt inlägg.

4xw3ll
2013-11-01, 08:50
Lust att ge lite bakgrundsinfo? Lite ätstörningsvarning på ditt inlägg.

Okej lite bakgrundsinfo. Kille 20 år. ca 190 och 92 kg(inte i muskler). Lite mysflabbig om magen sådär. Hatar att lags mat och vill ägna så lite tid som möjligt på matlagning. Vill ha extremt fasta regler, annars tappar jag greppet. Funkar inte för mig att äta massa olika saker och "känna efter". Måsta ha fasta ramar. Jag har lite radikala ideer för mig, det är jag medveten om.

tänkte kanske gå ner 5-10 kilo, vilket är bara överflödigt fett i stort sett.

sigill
2013-11-01, 09:09
Olika kostförslag.

Frukost:
Frukt+ Omelett till frukost.
Havregrynsgröt+ omelett.
Kvarg+ havregrynsgröt.

Lunch: 500 g risgrynsgröt (köpt) med mjölk.
Valfri färdigrätt som du drygar ut med vita bönor (konserv) eller gröna ärter (eller andra grönsaker).
Tonfisk (konserv)+ pasta grönsaker och ketchup.
Makrill i tomatsås med pasta/ris.

Kycklingfilé+ ris eller någon annan typ av matlådemat..

Middag: Skaffa riskokare och när det är 1-2 minuter kvar så häller du ned frysta grönsaker. Ät några hundra gram kött till det.
Lax i ugn (använd citronpeppar) med kokt potatis och bearnaisesås.
Kött+ sås och kokt potatis.

Det tar inte lång tid att laga mat i ugn exempelvis. Behövs väldigt lite arbete när du väl fått in rutinen.

Sikta på några hundra gram frukt och grönsaker per dag. Gärna minst 1 ägg och fet fisk 1-2 gånger i veckan åtminstone (t.ex. makrill). Mättande mat är i regel proteinrik, men även potatis och havregrynsgröt är mättande. Snabbmakaroner och vanligt ris är mindre mättande än fullkornsvarianter.

Helst ska du ligga på minst 1,5 g protein/kg och styrketräna åtminstone lite. Din kropp mår bättre av det och du bibehåller en högre förbränning. Du kan träna mha kroppsvikten där hemma om du inte vill gymma av någon anledning.

Slutligen så handlar det om kalorier, du måste äta mindre än vad du förbrukar. Sikta på att äta runt 2000 kcal (eller lite mer) så kommer du stadigt gå ned i vikt. Fett behöver du ca 1 g/kg.

henrikl
2013-11-01, 09:59
In med 1kg kycklingfilé i ugnen. 30min i 225 grader. Bara att köra på typ grillkrydda innan. Koka ris. Köp sweet baby rays bbqsås. Ät.

Snubben
2013-11-01, 10:13
Med den längden och vikten så skulle du, även om du inte vill, lyfta lite vikter. Ät en normal kost så kommer du nå dit mål riktigt jäkla snabbt.

TIMPA
2013-11-01, 10:30
Hade byggt kosten kring kvarg, kyckling, fisk, grönsaker. Där har du oändliga möjligheter till variation, men samtidigt skulle du kunna behålla samma mängder av din fisk, din kyckling, kvarg etc. Hade även slängt in nån kolhydrat under dagen men skippat kolhydraterna innan läggdags om du inte tränar något överhuvudtaget.

När på dygnet du vill äta och hur du väljer att dela upp dina måltider under dagen får du anpassa efter din livssituation.

Gpajpen
2013-11-01, 11:12
Han ville ju inte laga mat?

Exempel på (Nyttiga!) livsmedel som "står själva" direkt från kylskåpet/skafferiet:
Kvarg
Banan
Äpple
Makrill på burk
Tonfisk på burk
MACKOR (varieras i all oändlighet)
Mjölk!
Yoghurt
Müsli
Etc!

Exempel på livsmedel som är oliiiidligt lätta och snabba att tillaga:
ÄGG! Stekt, kokt, omelett etc
Havregryn! In i micron ba!
Diverse "gainer" shakear. Blandas själv t.ex med mixer.

Kvicksilver
2013-11-01, 11:18
Okej lite bakgrundsinfo. Kille 20 år. ca 190 och 92 kg(inte i muskler). Lite mysflabbig om magen sådär. Hatar att lags mat och vill ägna så lite tid som möjligt på matlagning. Vill ha extremt fasta regler, annars tappar jag greppet. Funkar inte för mig att äta massa olika saker och "känna efter". Måsta ha fasta ramar. Jag har lite radikala ideer för mig, det är jag medveten om.

tänkte kanske gå ner 5-10 kilo, vilket är bara överflödigt fett i stort sett.

Du väger ju inte extremt mycket och den viktnedgång du eftersträvar är ju inte så jättestor.
Med det sagt undrar jag vad dina mål är när du frågar som du gör?
Du vill inte träna, du är inte intresserad av mat, du bryr dig inte om vare sig vad det smakar eller om det är nyttigt.
Av ren nyfikenhet undrar jag varför du ställer din fråga på ett träningsforum som Kolozzeum?

Kör ett kilo kyckling i ugnen. Koka ris. KLART!

oldlifter
2013-11-01, 11:22
Protein och fett får du i kött, fisk, fågel och ägg. Kolhydrater= grönsaker.
Så alla måltider bör vara någon form av kött å grönt. blir du sugen på annat är det bara att äta det och sen återgå till,ja du fattar.

Gpajpen
2013-11-01, 11:23
Protein och fett får du i kött, fisk, fågel och ägg. Kolhydrater= grönsaker.
Så alla måltider bör vara någon form av kött å grönt. blir du sugen på annat är det bara att äta det och sen återgå till,ja du fattar.

Han behöver väl för fan inte alls ha kött till varje måltid? Kvarg, ägg, mjölk, proteinshake, duger gott och väl.

ChrisDEFC
2013-11-01, 11:31
Kycklingfile uppskuret i bitar, stek tillsammans med curry och andra kryddor efter tycke och smak. Lägg i en ugnsform tillsammans med matlagningsgrädde och en påse frusna grönsaker. släng i en buljongtärning för mer smak och stå och puttra lite. Kanske tar lite tid och blir lite disk men du kan göra detta i långpanna och då har du för en hel vecka. Koka sen bara lite ris till så har du både god och hyfsat nyttig mat. Grädden är till för att det inte ska bli så satans torrt, men gillar du torr mat så kan du skippa den...

Annars kör du chiliconcarne. Nötfärs+chilic.c.mix+gul lök+vitabönor i tomatsås, koka massa ris och du har för många dagar fram.

Lagar mat till mellan 10-15pers på jobbet och dessa två är uppskattade och lättlagade. Tar inte så vansinnigt lång tid att göra extra mycket av.

oldlifter
2013-11-01, 11:38
Han behöver väl för fan inte alls ha kött till varje måltid? Kvarg, ägg, mjölk, proteinshake, duger gott och väl.
Behöver nej , men han ville ha samma mat i varje måltid så jag försöker göra det enkelt för han.

4xw3ll
2013-11-01, 11:59
Du väger ju inte extremt mycket och den viktnedgång du eftersträvar är ju inte så jättestor.
Med det sagt undrar jag vad dina mål är när du frågar som du gör?
Du vill inte träna, du är inte intresserad av mat, du bryr dig inte om vare sig vad det smakar eller om det är nyttigt.
Av ren nyfikenhet undrar jag varför du ställer din fråga på ett träningsforum som Kolozzeum?

Kör ett kilo kyckling i ugnen. Koka ris. KLART!

Det är väll ok att ställa en fråga om kost under subgenren kost?
koluzzeum är en plats med dedikerade människor, därför ställde jag frågan här.

Sen är mitt mål att bli av med mysfettet. Man känner sig som en looser varje
gång man ser sig i spegeln. Jag vill ha en hård, ungdomlig kropp. Inte på gränsen pluffsig 30+ som druckit mycket öl

4xw3ll
2013-11-01, 12:17
tack för svaren hittills! Om man ska summera så är det typ protein och gransaker som gäller. då finns det inga begränsningar eller? grönsaker och protein till jag spyr?

Snubben
2013-11-01, 12:34

gång man ser sig i spegeln. Jag vill ha en hård, ungdomlig kropp. Inte på gränsen pluffsig 30+ som druckit mycket öl

Det är inget du bara har under allt ditt mysfetto. Det är något du tränar dig till..

Kvicksilver
2013-11-01, 13:08

Enda sättet att få en sån kropp är att träna hårt och målmedvetet över tid.

RobinEH
2013-11-01, 13:35
tack för svaren hittills! Om man ska summera så är det typ protein och gransaker som gäller. då finns det inga begränsningar eller? grönsaker och protein till jag spyr?

Nej. Du måste åtminstone få i dig ~50g fett däribland Omega-3 och Omega-3.

Helst av allt skulle jag vilja äta samma sak, samma mängd, varje måltid.

Jag hoppas att du är medveten om att du kommer att drabbas av vitamin- och mineralbrister om du skall äta samma sak dagarna i ända. Du ökar dessutom risken för att förgifta dig själv med vitaminer och mineraler samt andra ämnen som kan finnas i livsmedlen.

Babyface
2013-11-02, 19:05
Äsch så jäkla svårt är det inte att laga helt ok god mat som är nyttig och enkel

Laga 2-3 kilo när du är igång

Lax
Kyckling
Fläskfilé

1. Släng köttet i ugn alt bryn det lite
2. Koka ris,pasta (drygt att skala tatis)
3. Köp broccoli,wok,grönsaker och släng i
4. Om du orkar köp färdiga såses typ bbq eller lätt crème freche med smak

Tar Max 10 minuter att tillaga och du har 2 rätter att varva bra många dagar

cero
2013-11-03, 00:07
Följ tallriksmodellen.

1/3 grönsaker
1/3 kött, fisk, fågel eller mejeriprodukter
1/3 kolhydrater (spannmål som pasta, ris, quinoa, couscous, potatis t ex)

Gör storkok som räcker en vecka så slipper du laga mat varje dag.

Varför försöka simplifiera något som redan är så enkelt? Om du ska ned i vikt drar du ned den totala mängden energi (energisnåla alternativ och mindre portioner).

Nu valde jag att ignorera dina önskemål med mening. Försök att inte vara så radikal. Finns ingen poäng med att begränsa sig och plåga sig med samma mat varje dag. Den här typen av märkliga idéer där ätstörningsklockorna börjar tjuta är väldigt vanligt på detta forum. Ska du bibehålla en lägre kroppsvikt så måste även vanorna behållas, så tänk långsiktigt.

Babyface
2013-11-03, 01:20
Sen förstår jag inte skillnad på deff/bulk mat. Varför äta massa fett typ litervis med mjölk, DL:vis med nötter för att gå upp i vikt för sakens skull?

På bulk är deff mat i störda mängder bara :)

Old Nick
2013-11-03, 09:32
Jag hoppas att du är medveten om att du kommer att drabbas av vitamin- och mineralbrister om du skall äta samma sak dagarna i ända. Du ökar dessutom risken för att förgifta dig själv med vitaminer och mineraler samt andra ämnen som kan finnas i livsmedlen.

Väljer man bara rätt livsmedel borde det vara möjligt att hamna rätt ändå. Jag har för mig att Gudiol på sin blogg nämnt något folkslag/folkgrupp som under långa perioder levt på potatis och mjölk och som tydligen mått bra av det, så jag antar att potatis, kött och mjölk borde täcka allt och lite till. Kanske ett par omega 3-kapslar för säkerhets skull.

Men om man väljer att leva så här av lathet så lär det väl ändå bara bli pulvermos, billig halvfabrikatsbiff/burgare och cola när råden skall omsättas i praktiken och då lär man väl knappast hålla hälsan och välmåendet uppe någon längre stund.