handdator

Visa fullständig version : Laktos - Hur metaboliseras det?


Fjrebqll
2013-10-31, 18:24
Som rubriken lyder:

Laktos - Hur metaboliseras det?

Som glukos eller fruktos? Eller både ock?

Sheogorath
2013-10-31, 18:32
Det är jättekomplicerat och jag har inte förstått det även när jag försökt läsa på.

Så vi är inne för en liten tur i den här tråden tror jag.

Edit: det intressanta är egentligen hur galaktos metaboliseras. Laktos spjälkas i tarmen av enzymet laktas, till en del glukos och en del galaktos. Det är vad som händer med galaktosen som den här tråden kan försöka reda ut. :)

tjing
2013-10-31, 18:55
http://oregonstate.edu/instruct/bb450/spring13/stryer7/16/unnumbered_16_p471a.jpg

Vad är det svåra exakt?

tjing
2013-10-31, 18:58
Jaha, du menar mer komplicerat än så. Det orkar jag inte kolla upp.

Halvar
2013-10-31, 19:01
Alla har det inte lika lätt att förstå som dietgurus.(wannabe dietgurus)

Sheogorath
2013-10-31, 19:40
Fast tjing tog bara steget hur laktos spjälkas till sina monosackrider. Det är vad som händer med galaktosen som TS egentligen frågar efter, om jag får tolka andemeningen i hans post.

Fjrebqll
2013-10-31, 19:49
Fast tjing tog bara steget hur laktos spjälkas till sina monosackrider. Det är vad som händer med galaktosen som TS egentligen frågar efter, om jag får tolka andemeningen i hans post.

+1

Hade dock ingen aning om att laktos spjälkades till både glukos och galaktos. Så följdfrågan blir ju då givetvis:

Galaktos - Hur metaboliseras det? :D

Vet du hur stor del som spjälkas till glukos respektive galaktos?

King Grub
2013-10-31, 19:50
http://watcut.uwaterloo.ca/webnotes/Metabolism/page-4.2.html

martinmartin
2013-10-31, 19:51
Är inte ashaj på det här, men detta är vad jag lärt mig.

Laktos består som nämnt av galaktos och glukos. När det har spjälkats omsätts glukoset som glukos från någon annan källa. Galaktosen går in i levern där det kan omvandlas till glukos-1-fosfat och därifrån gå in i glykolysen som glukos-6-P och därefter omsättas som glukos gör. I levern kan glukos-6-P även ombildas till glukos eller glykogen.

Laktos spjälkas alltså till glukos och galaktos. Galaktosen blir till glukos, glykogen eller omsätts direkt i glykolysen. Efter omvandling kan det mer eller mindre ha samma öden som glukos kan ha.

Inte för att vara dryg, Sheograth, utan en genuin fundering, vad är det som är svårt? Har vanliga läroböcker fel eller menar du att den mer detaljerade omsättningen är svår? :)

Edit: Ser att jag verkar dryg ändå, men det är inte så det är menat. Tänker mer att omsättningen känns ganska jämnsvår som den av glukos och fruktos.

Fjrebqll
2013-10-31, 19:59
http://watcut.uwaterloo.ca/webnotes/Metabolism/page-4.2.html

Är inte ashaj på det här, men detta är vad jag lärt mig.

Laktos består som nämnt av galaktos och glukos. När det har spjälkats omsätts glukoset som glukos från någon annan källa. Galaktosen går in i levern där det kan omvandlas till glukos-1-fosfat och därifrån gå in i glykolysen som glukos-6-P och därefter omsättas som glukos gör. I levern kan glukos-6-P även ombildas till glukos eller glykogen.

Laktos spjälkas alltså till glukos och galaktos. Galaktosen blir till glukos, glykogen eller omsätts direkt i glykolysen. Efter omvandling kan det mer eller mindre ha samma öden som glukos kan ha.

Inte för att vara dryg, Sheograth, utan en genuin fundering, vad är det som är svårt? Har vanliga läroböcker fel eller menar du att den mer detaljerade omsättningen är svår? :)

Edit: Ser att jag verkar dryg ändå, men det är inte så det är menat. Tänker mer att omsättningen känns ganska jämnsvår som den av glukos och fruktos.

Tack Grub och Martin.

Så om jag förstår det rätt så metaboliseras galaktos ungefärligen som fruktos? En långsam kolhydrat helt enkelt?

RobinEH
2013-10-31, 20:21
Är inte ashaj på det här, men detta är vad jag lärt mig.

Laktos består som nämnt av galaktos och glukos. När det har spjälkats omsätts glukoset som glukos från någon annan källa. Galaktosen går in i levern där det kan omvandlas till glukos-1-fosfat och därifrån gå in i glykolysen som glukos-6-P och därefter omsättas som glukos gör. I levern kan glukos-6-P även ombildas till glukos eller glykogen.

Laktos spjälkas alltså till glukos och galaktos. Galaktosen blir till glukos, glykogen eller omsätts direkt i glykolysen. Efter omvandling kan det mer eller mindre ha samma öden som glukos kan ha...

Galaktos måste alltså inte omvandlas indirekt till glukos via glykogen?

Sheogorath
2013-10-31, 20:23
Är inte ashaj på det här, men detta är vad jag lärt mig.

Laktos består som nämnt av galaktos och glukos. När det har spjälkats omsätts glukoset som glukos från någon annan källa. Galaktosen går in i levern där det kan omvandlas till glukos-1-fosfat och därifrån gå in i glykolysen som glukos-6-P och därefter omsättas som glukos gör. I levern kan glukos-6-P även ombildas till glukos eller glykogen.

Laktos spjälkas alltså till glukos och galaktos. Galaktosen blir till glukos, glykogen eller omsätts direkt i glykolysen. Efter omvandling kan det mer eller mindre ha samma öden som glukos kan ha.

Inte för att vara dryg, Sheograth, utan en genuin fundering, vad är det som är svårt? Har vanliga läroböcker fel eller menar du att den mer detaljerade omsättningen är svår? :)

Edit: Ser att jag verkar dryg ändå, men det är inte så det är menat. Tänker mer att omsättningen känns ganska jämnsvår som den av glukos och fruktos.

Det jag försökte mig på att förstå är om galaktos konkurrerar om plats i levern på samma sätt som fruktos och glukos gör. Det är en gammal sanning (åtminstone här på forumet) att musklernas förmåga att direkt omsätta fruktos till muskelglykogen är obefintlig och att fruktosens enda väsentliga plats för metabolisering är i levern. Här har den två öden: leverglykogen eller ingå i de novo lipogenesis. Om levern är "full" (en normal lever kan hålla drygt 100 g kolhydrat) är det fettbildning som gäller. Beviset för detta skulle vara att man ser ökad visceral fetma när man jämför stora fruktosintag med stora glukosintag motsvarande samma energinivå. Detta blir i förlängningen logiken bakom att hålla ett begränsat fruktosintag om man för övrigt är välförsedd med kolhydrat. Glukos blir aldrig ett problem på detta sätt eftersom kroppens organ är en enorm buffert för upptag av glukos.

Men hur är det då med galaktosen i den ekvationen?

Sverker
2013-11-01, 08:34
Tror fortfarande inte att fettsyrasyntesen tar fart när levern är full av glykogen. Fettsyrasyntesen tar fart när det finns mer acetyl-CoA än vad levercellen kan omsätta. Alltså när det momentana intaget av fruktos överstiger kapaciteten, oavsett mängden glykogen i levern.


Ser heller inget problem med galaktos. Omsättningen av galaktos är så långsam att mängden acetyl-CoA aldrig hinner stiga över gränsvärdet. Man måste äta stora mängder messmör på en gång för att mätta levern och långt innan kommer magen att protestera.

Sheogorath
2013-11-01, 09:32
Tror fortfarande inte att fettsyrasyntesen tar fart när levern är full av glykogen. Fettsyrasyntesen tar fart när det finns mer acetyl-CoA än vad levercellen kan omsätta. Alltså när det momentana intaget av fruktos överstiger kapaciteten, oavsett mängden glykogen i levern.


Ser heller inget problem med galaktos. Omsättningen av galaktos är så långsam att mängden acetyl-CoA aldrig hinner stiga över gränsvärdet. Man måste äta stora mängder messmör på en gång för att mätta levern och långt innan kommer magen att protestera.

Det låter ju väldigt sannolikt att det är mängden acetyl-CoA som styr. Man skall alltså tänka att det är bolusintag av fruktos (med eller utan andra kolhydrater som ju också omsätts mha acetyl-CoA) som kan bli problem vad gäller fettsyrasyntes, snarare än "aktuell leverstatus" avseende mängden leverglykogen! Bra!

RobinEH
2013-11-04, 23:34
Tror fortfarande inte att fettsyrasyntesen tar fart när levern är full av glykogen. Fettsyrasyntesen tar fart när det finns mer acetyl-CoA än vad levercellen kan omsätta. Alltså när det momentana intaget av fruktos överstiger kapaciteten, oavsett mängden glykogen i levern.


Ser heller inget problem med galaktos. Omsättningen av galaktos är så långsam att mängden acetyl-CoA aldrig hinner stiga över gränsvärdet. Man måste äta stora mängder messmör på en gång för att mätta levern och långt innan kommer magen att protestera.

Vad händer då med fruktos och galaktos om glykogenet är fullt? Kan de omvandlas till glukos utan glykogeninlagring?

Sverker
2013-11-05, 18:29
Visst.

Har du påslag av adrenalin eller glukagon kommer glykolysen att gå baklängelse och glukos-6-fosfatfosfatas arbeta. Levern kommer att skicka ut glukosen i blodet. Samma sak med omvandlingen av glukos-1-fosfat. Jämnvikten kommer att drivas mot fritt glukos och diffusion ut i blodet.

Mags
2014-02-13, 23:20
Ändrar detta hur ni (de som verkar ha hyfsad koll på det) förhåller er till mjölk? D v s begränsa intaget av laktos på samma sätt som för fruktos.