handdator

Visa fullständig version : Brusten muskel vid marklyft


Dikkie
2013-10-31, 12:43
Körde marklyft igår, lastade på lite extra för att köra 1 rep.
Hade bra båltryck men knyckte lite precis i början, kände hur något i magen brast, knäckte till precis som man drar av ett gummiband.

Lade genast av och gick hem och kylde ner området.

Smärtan är precis på högersidan under revbenet, några centimeter höger om mitten på magen.
Det är ingen ytlig smärta utan det känns som att det sitter längre in, nästan under revbenet.

Det är ingen outhärdlig smärta men gör ont vid nästan varje rörelse.
Tror inte det är revbenen utan snarare något muskelfäste eller liknande.
Sträcker jag mig eller lutar mig åt vänster så gör det mer ont. Även när jag hostar/skrattar.

Har ringt runt till de sjukgymnaster jag kan hitta i närheten men första tiden jag fått är 11 november.

Frågan är vad det kan vara samt hur jag ska göra för att underlätta läkningen?

Träning är utesluten just nu, hur länge kan jag räkna med att vara träningsfri?

Finns det några övningar för rehab som jag bör köra?

Tacksam för svar!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

ceejay
2013-10-31, 22:44
Muskelbristning med största sannolikhet. Vila ett par dagar och känn efter om smärtan avtar. Om inte så bör du kontakta någon.
Hur länge det tar innan du kan träna vet ingen, det beror på hur illa det är. När jag fick en bristning i låret kunde jag inte böja på ett par veckor.

King Grub
2013-10-31, 22:48
Det kan inte vara mycket annat än muskelbristning med dom symptombeskrivningarna. Hur lång tid läkningen tar till helt smärtfri kan variera ganska kraftigt, från någon vecka till ett antal månader.

Kylförband första dagarna (inte direkt mot huden) och vila muskeln 2-3 dagar. Efter det är det bra om du är så aktiv som möjligt (inte hård träning alltså, men normal rörlig aktivitet).