handdator

Visa fullständig version : Splittpass VS Helkropp


Silverminken88
2013-10-30, 23:20
Sen en längre tid har jag ansett mig kunna relativt mycket rörande träning med syfte att bygga muskler. Jag har läst otaliga forum och sett fruktansvärt mycket rörande ämnet på youtube mm. För en dryg vecka sedan fick jag dock en riktig tankeställare då jag upptäckte Leroy Colberts videos beträffande full body workouts. För mig har full body workouts varit något för motionärer, de med ont om tid och de utan ambitioner, men nu har jag insett att så inte är fallet. Efter att ha sett Colberts videos och läst på lite om helkroppsträning känner jag mig både lurad och kluven.

Jag funderar nu på att byta från mitt dammiga gamla inarbetade splittpass och pröva på att köra helkropp, men hur ska jag då lägga upp passen? Jag har klurat på hur ett upplägg skulle kunna se ut och ser gärna att någon kommenterar på detta. Mitt potentiella helkroppsschema ser ni nedan. Siktar på att alternera A och B, köra varannan dag och försöka landa på 3x10 i de flesta övningar. Ändamålet med min träning är för tillfället att lägga på mig muskelmassa och jag kanske ska tillägga att jag inte sysslar med några olagligheter.

A.
Knäböj
Bänkpress
Pullups
Militärpress
Ez-curl
Vadpress

B.
Marklyft
Bänkpress
Rod
Militärpress
Skullcrushers
Vadpress

Är full body så mycket bättre (som Colbert mfl påstår) och varför har detta inte lyfts fram tydligare om så är fallet?

Länk till en relevant video med Leroy Colbert: http://www.youtube.com/watch?v=pW1cwOsHpjY

Gusken
2013-10-30, 23:51
Har också funderat på detta, utöver videon länkad av op så har jag även sett http://youtu.be/4rr0dNcBfOg där samma budskap framgick. Jag kör 4-splitt idag men funderar också på att testa helkropp.

Mart|n
2013-10-31, 07:11
Du anser dig ganska kunnig på hur man bygger muskler efter att ha läst på diverse forum och kollat Youtubefilmer?

Tja, jag känner mig som en ganska duktig doktor efter att ha kollat många säsonger Grey's Anatomy och House.

Silverminken88
2013-10-31, 07:59
Du anser dig ganska kunnig på hur man bygger muskler efter att ha läst på diverse forum och kollat Youtubefilmer?

Tja, jag känner mig som en ganska duktig doktor efter att ha kollat många säsonger Grey's Anatomy och House.

Det är aldrig Lupus så pass mycket kan man lära sig av House.. Bortse från första meningen i mitt ursprungliga inlägg (om den stör dig så mycket) och försök bidra med något konstruktivt, tack.

Xtreme
2013-10-31, 08:44
Har har märkt mycket bättre resultat sedan jag började med stronglifts 5x5 (typ helkropp 3 gånger i veckan). Körde tidigare ett split 3 gånger i veckan.

Skulle kategorisera mig som lite mer än nybörjare, dock inte erfaren. Vad jag läst passar helkropp bäst för nybörjare och rätt långt fram. Split passar bättre för dem som gymmat länge (erfarna).

villefille
2013-10-31, 11:47
Helkropps är helt ok, då ökar du frekvensen, antagligen på bekostnad av volym. Jag föredrar volym, men variation är aldrig fel, i synnerhet om ditt splitpass börjar kännas mossigt.

Ditt pass ser ok ut, men jag lite lite i coreväg, bara marken.

Nikodemus
2013-10-31, 12:36
Helkropps är helt ok, då ökar du frekvensen, antagligen på bekostnad av volym. Jag föredrar volym, men variation är aldrig fel, i synnerhet om ditt splitpass börjar kännas mossigt.

Ditt pass ser ok ut, men jag lite lite i coreväg, bara marken.

knäböj och mark är väl rätt ok för core ändå

phatboi
2013-10-31, 13:55
egentligen inget revolutionerande... SL 5x5 bygger på den principen, Bill Starrs upplägg lika så. Även Reg Park (som Arnold såg/ser upp till)... det var väll vanligt förr innan man började med splittar.

Man ska väll träna det man tycker är kul. Gillar man volym, pump osv. så go for it. Gillar man halv eller hel kroppspass så kör bara.

Själv har jag kört 4-5 pass i veckan ett tag nu, men när jag tröttnar på det kanske det blir sl 5x5 eller nått annat man tycker låter kul.

Gusken
2013-10-31, 16:49
Jag är ledsen om jag låter dum nu men om det nu är så att man kommer ha allmänt högre muskeltillväxt i hela kroppen om man rullar på ett helkroppsschema än ett splittschema; varför skulle man då vilja gå gå tillbaka till ett splittschema när man blivit en "erfaren/avancerad" gymmare?

Om informationen i videorna stämmer någorlunda så känns det ju som om man vill träna varannan/var tredje dag och försöka träffa alla muskelgrupper någorlunda varje pass. Sedan följer magi och dundermuskler.

alexy
2013-10-31, 17:38
Är full body så mycket bättre (som Colbert mfl påstår) och varför har detta inte lyfts fram tydligare om så är fallet?



Om vi säger att person X tränar antingen med ett helkroppsschema i fyra år eller en push pull legs i fyra år, blir förmodligen slutresultatet väldigt lika.

Vad man följer för program är inte så viktigt. Det som är viktigt är att man tränar med intensitet, äter tillräckligt med mat, och har tålamod. Ett tråkigt svar, men finns tyvärr inget magiskt piller. Välj en träningsmetod som du gillar istället för att välja något "optimalt" program :).