handdator

Visa fullständig version : Förvirring vid kostupplägg inför bulk


WahWillDuh
2013-10-30, 16:43
Som titlen säger så har jag blivit helt jävla förvirrad när jag har suttit i flera timmar och försökt lägga upp mitt livs första bulk. Tänkte om någon av er mer erfarna kanske kunde ta en titt om jag har tänk rätt.

1. Först räknade jag ut vad jag behöver kalorimässigt på en dag för att ligga + - 0 med hjälp av Harris Benedict metoden. Resultatet blev 3239kcal.

2. Sedan la jag till 500 kcal på detta för viktökning. Resultat 3739kcal.

3. Här kom förvirringen: Ska jag nu lägga till yttligare ca 200-300 kcal i mitt kostupplägg för att kompensera för det jag tränar bort?
Eller är det inräknat i Harris Benedict ekvationen?

Ps. Hur jag fick fram 200-300kcal för en träning (på gymmet) är enligt ShapeUp, vet ej hur korrekt det är, men jag litar på dem tills jag hittar något bättre!


Hoppas ni fattar min fråga, och är mycket tacksam för snabba svar så jag kan börja min efterlängtade bulk asap!

WHITEFOLKS
2013-10-30, 16:48
Om du har räknat med tränandet i din aktivitetsnivå så behöver du inte lägga till nåt mer, om du inte gjort det så tillkommer allt utöver den aktivitetsnivå du räknat på.

z_bumbi
2013-10-30, 16:48
Räkna vad du äter idag.
Lägg till 500 kcal
Väg dig regelbundet och se vad som händer med kroppsvikten.
Reglera kalorierna efter kroppsvikten.

WahWillDuh
2013-10-30, 16:52
Om du har räknat med tränandet i din aktivitetsnivå så behöver du inte lägga till nåt mer, om du inte gjort det så tillkommer allt utöver den aktivitetsnivå du räknat på.

Ja i ekvationien skrev jag in min aktivitetsnivå. Så då är mina 3239kcal alltså ett litet överskott om jag inte hade gått och tränat?

WHITEFOLKS
2013-10-30, 16:58
Ja i ekvationien skrev jag in min aktivitetsnivå. Så då är mina 3239kcal alltså ett litet överskott om jag inte hade gått och tränat?

Det beror ju på om du räknade med träningen i din aktivitetsnivå eller inte.

z_bumbis tips är bra annars.

WahWillDuh
2013-10-30, 18:01
Ja jag satte 1.7 som aktivitetsnivå i ekvationen.