handdator

Visa fullständig version : Aktivt liv viktigt för hälsa oberoende av träning


King Grub
2013-10-30, 09:48
BACKGROUND:

Sedentary time is increasing in all societies and results in limited non-exercise physical activity (NEPA) of daily life. The importance of low NEPA for cardiovascular health and longevity is limited, especially in elderly.

AIM:

To examine the association between NEPA and cardiovascular health at baseline as well as the risk of a first cardiovascular disease (CVD) event and total mortality after 12.5 years.

STUDY DESIGN: Cohort study.

MATERIAL AND METHODS:

Every third 60-year-old man and woman in Stockholm County was invited to a health screening study; 4232 individuals participated (78% response rate). At baseline, NEPA and exercise habits were assessed from a self-administrated questionnaire and cardiovascular health was established through physical examinations and laboratory tests. The participants were followed for an average of 12.5 years for the assessment of CVD events and mortality.

RESULTS:

At baseline, high NEPA was, regardless of regular exercise and compared with low NEPA, associated with more preferable waist circumference, high-density lipoprotein cholesterol and triglycerides in both sexes and with lower insulin, glucose and fibrinogen levels in men. Moreover, the occurrence of the metabolic syndrome was significantly lower in those with higher NEPA levels in non-exercising and regularly exercising individuals. Furthermore, reporting a high NEPA level, compared with low, was associated with a lower risk of a first CVD event (HR=0.73; 95% CI 0.57 to 0.94) and lower all-cause mortality (0.70; 0.53 to 0.98).

CONCLUSIONS:

A generally active daily life was, regardless of exercising regularly or not, associated with cardiovascular health and longevity in older adults.

Br J Sports Med. 2013 Oct 28. The importance of non-exercise physical activity for cardiovascular health and longevity.

D-Crawler
2013-10-30, 11:08
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Fjod0r
2013-10-30, 11:24
När rekomendationer ska ges till andra duger inte alltid sunt förnuft, då behövs studier!

Hackenschmidt
2013-10-30, 11:29
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Nu menar jag inte just för dig och den här studien men det är ju väldigt ofta vårt så kallade sunda förnuft bygger på vad vi lärt oss i skolan och av föräldrar, vilket i sin tur bygger på vad som visat genom (mer eller mindre metodisk) efterforskning.

z_bumbi
2013-10-30, 11:45
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Ja det behövs svart på vitt för att t ex kunna motivera satsningar inom hälsovården, företagsfriskvård mm men också för att kunna undersöka gränserna för vad som är skadligt eller ger bättre hälsa.

Bite
2013-10-30, 11:49
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Ur ett folkhälsoperspektiv är det värdefullt att göra den här typen av studier som kan följas upp i framtiden.

tossefar
2013-10-30, 12:52
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

På samma sätt som det är självklart att man blir fet av att äta fett? Det finns många "sanningar" i världen som måste fastställas innan man kan gå vidare i forskningen.

filmjölk
2013-10-30, 15:10
Det blir ett ångestmoment för alla de med stillasittande jobb som river av ett hårt pass på 1,5h 4-5kvällar i veckan.

Jag betvivlar dock studien helt. För mig är det såhär: Aktiv vardag=, dvs fysiskt arbete=dö i förtid.

z_bumbi
2013-10-30, 15:13
Det blir ett ångestmoment för alla de med stillasittande jobb som river av ett hårt pass på 1,5h 4-5kvällar i veckan.

Varför skulle det bli det?

filmjölk
2013-10-30, 15:31
Varför skulle det bli det?

För att trots hård träning, bra kondis, muskler, låg BF och nyttig mat så lever de hälsofarligt.

Langster
2013-10-30, 15:50
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Jag tycker att det är ny och relevant information som kommit på senaste tiden. Att träna hårt, eller att vara vältränad, kanske inte spelar någon roll om man sitter på arslet 90% av sin vakna tid.

tjing
2013-10-30, 16:28
För att trots hård träning, bra kondis, muskler, låg BF och nyttig mat så lever de hälsofarligt.

Tror du att gemene tränande 60-åring river av hårda pass 4-5 gånger i veckan? "Träning" är ett ganska relativt begrepp beroende på vem du frågar.

tjing
2013-10-30, 16:30
Jag tycker att det är ny och relevant information som kommit på senaste tiden. Att träna hårt, eller att vara vältränad, kanske inte spelar någon roll om man sitter på arslet 90% av sin vakna tid.

Nja, man har också sett att folk som sitter vid datorer inte har ökad ohälsa däremot de som sitter framför tv, vilket föranleder mig att tro att en hel del handlar om ätvanor framför passiv aktivitet som tv. Framför datorn äter du förmodligen inte lika mycket.

Men visst finns där effekter ändå på blodcirkulation etc av att sitta hela tiden.

Nephelite
2013-10-30, 16:30
Tror det kan handla om annat än träning faktiskt.

Att leva sitt liv fullt och ha mycket syften och vara proaktiv i vardagen jämfört med att kanske vara idrottande men inte ha något annat (stereotyp kanske?) säger absolut inte att alla tränande personer saknar syfte i livet haha men jag vill påpeka mer att folk som lever "aktivt" ofta är glada personer som ser till att må bra =)


konstigt skrivet av mig sorry men jag tror det går att få ihop en poäng om man läser lite mellan raderna =)

Stefan J
2013-10-30, 16:30
För mig personligen känns resultatet av sådan här typ av forskning väldigt... självklart, innan den ens utförts. Ska det ens behövas göras? Måste folk verkligen ha allting svart på vitt? Ursäkta bitterheten.

Haha ja.

"Vi har konstaterat att gul färg upplevs som gul av de flesta individerna i vår studie. /Dr Humbug et al"