handdator

Visa fullständig version : Tips på kosttillskott


zweden122
2013-10-29, 21:57
Hej! jag är 16 år och har tränat i snart 3 månader.
väger 55 kg och är 165 cm lång (kort jag vet haha)

ska jag ta, Gainer, proteinpulver eller kreatin

Men frågan är, vilka av dessa tre kosttillskott ska jag ta om jag satsar på att bygga muskler (ingen deff) ?

Jag äter normalt med protein och sånt men det känns om att jag inte får i mig så mycket protein som krävs.

Har hört mkt gott om alla tre kosttillskotten, men vilka rekommenderar ni, och när ska jag ta dem?

bör tilläggas att jag gymmar 2-4 ggr / vecka

tack i förhand!

Generation95
2013-10-29, 22:07
Jag tycker att du utan tvekan kan kompensera första och andra genom att äta proteinrikt och mycket, kreatinet rekommenderar jag dock ifall du vill bygga och framför allt bli starkare. Det har i alla fall hjälpt mig ordentligt med båda delar.

Två saker du dock måste hålla i minne

-Alla är olika, du kanske inte reagerar lika bra på kreatin som mig och vice versa.

-Jag är absolut ingen expert, har tränat ordentligt i ungefär 15 månader nu, så det jag skriver är mer av ett personligt statement än ett professionellt uttalande.

Spacedogg
2013-10-29, 22:09
Vassle och kreatin bör räcka, du ska inte behöva gainer om du väger 55 kg. Det kommer gynna dig i längden om du lär dig att äta tillräckligt för att gå upp i vikt. Du ska inte ens behöva kosttillskott vid denna fas av din träning men om du är tvungen att köpa något räcker som sagt vassle och kreatin.

En skopa vassle med 3-4 dl mjölk och 5g kreatin per dag.

Ram Dass
2013-10-29, 22:10
Alla tre kan med fördel tas om du vill bygga muskler, alla har sina olika fördelar.

Men varken gainer eller proteinpulver är nödvändigt, utan behövs bara om du inte får i dig tillräckligt med energi och/eller protein från vanlig mat.

Kreatin är svårt att få i sig till optimala nivåer från endast mat, men ha i åtanke att inte alla får någon prestationsförbättring ifrån kreatintillskott.


Om jag var i din ålder, hade jag istället satsat på att äta mer lagad mat. Eventuellt köpt kreatin, då det är så pass billigt och många får gensvar på det.

zweden122
2013-10-29, 22:20
Hur ska jag kombinera proteinpulvret och kreatin då? och när ska jag ta dem? ska aj ta dem även när jag inte tränar?

King Grub
2013-10-29, 22:21
Proteinpulver och kreatin har inget samband eller samverkan med varandra och behöver inte kombineras på något sätt.

zweden122
2013-10-29, 22:24
ska jag börja med proteinpulver först för att sedan om nödvändigt ta kreatin?
Hur ska jag dosera proteinpulvret och när isf? även om jag ej tränar eller?

Generation95
2013-10-29, 22:33
Sleva i dig en efter träningen de dagar du tränar, under vilodag kan du själv välja enligt mig!

Men som folket här skriver, fokusera mer på träningen i sig än tillskotten runtom!:)

zweden122
2013-10-29, 22:46
gör det någon skillnad om jag tar de dagarna jag inte tränar?

King Grub
2013-10-29, 22:51
Det är bara vanligt mjölkprotein och ger inte någon "effekt" utöver samma mängd protein från mat, oavsett när du tar det.

Använder du kreatin bör du ta det varje dag.

Fisen
2013-10-29, 23:15
Fokusera på att äta ordentligt med riktig kost där du ligger på en hög proteinnivå, det är detta som bygger muskler, en proteindrink hit och dit gör inte särskilt mycket. En gainer behöver du inte köpa utan addera bara exempelvis maltodextrin till din proteindrink efter träning.

Många tror att dessa får i sig tillräckligt med protein, men när man ökar upp nivåerna börjar det hända grejer så fokusera på att äta ordentligt med vanlig mat i första hand, träning sedan och i slutskedet kostillskott.

Jacobsson
2013-10-31, 09:55
denna efter träning eller ta halva före och halva efter.

http://shop.kolozzeum.com/sv/muskelokning-gainer/fairing-gainer-225kg.html

ETK_TIS
2013-10-31, 10:05
http://aktivtraning.se/tester/rakna-ut/test-hur-mycket-protein-behover-du vet inte hur relevant den är
Och sen detta http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php så kan du nog få ihop bra måltider

Onigiri
2013-10-31, 11:44
Om du vill ha en mildare gainer som smakar sinnessjukt gott: syntha-6 :)