handdator

Visa fullständig version : Se och göra i Sverige?


awesomooo
2013-10-29, 21:00
Vad har vi i landet som är värt att se och uppleva? Det jag kan komma och tänka på direkt är Vasamuseet, livrustkammaren, Höga kusten, Åre, Gripsholms slott eller Ishotellet i Jukkasjärvi som några exempel. Vilka ställen tycker du man bör besöka?

Red Apple
2013-10-29, 21:07
Abisko nationalpark, Stockholms respektive Göteborgs skärgård, Vadstena, Visby och Öland.

R Scarpa27
2013-10-29, 21:14
skrea camping falkenberg, hjos hamn och camping på sommarn, hmm...
norrland ska jag börja utforska bannemej...
besöka ölbryggeri [öltillverkning]
dreamhack [lan]
bilsportmässan vid påsk.



gekås ullared :laugh:

liseberg :laugh:

men var du tvungen göra denna tråd kom precis på hur jaekla boring sverige är...
sevärt och kul..besök mig på en sjuhelsikes middag, och share some beer, och spela nintendo. riktig upplevelse.
:hbang:

Diomedea exulans
2013-10-29, 21:20
Blekinges skärgård är en av världens vackraste platser.

Brüdarna ska vara några av världens snyggaste, så en tur på krogen kanske är på sin plats.

På medeltidsveckan kanske det är värt att dra till Gotland och kolla på riddare, raukar och ringmur?

R Scarpa27
2013-10-29, 21:27
Blekinges skärgård är en av världens vackraste platser.

Brüdarna ska vara några av världens snyggaste, så en tur på krogen kanske är på sin plats.

På medeltidsveckan kanske det är värt att dra till Gotland och kolla på riddare, raukar och ringmur?

haha medeltidsveckan har jag varit på =)
ganska trevligt, mycket gott på marknaden =p...

och gotland i sig är ju vackert.
var där som liten och campade i kneipebyn =)
kom ihåg ett vattenland.

Lorena
2013-10-29, 21:31
Sommartid är ju Öland och Gotland klart godkända turistmål.

Gillar man att röra på sig till fots kan man göra det i fjällen.

Malmö är en kontinental och trevlig stad att hänga i om man vill hänga i största allmänhet.

Bokmässan i gbg om man gillar böcker.

Midsommar i Dalarna :)

Många städer har massa obskyra men jävligt besöksvärda kulturevenemang. Typ granny goes street i Falun och liknande.

Vi är ju inte störst i något avseende, men det finns ju annat än att vara störst.

Själv hade jag gärna tagit med någon intet ont anande besökare på Sthlm zombie walk :)

Diomedea exulans
2013-10-29, 21:35
Själv hade jag gärna tagit med någon intet ont anande besökare på Sthlm zombie walk :)

Bästa idén hittills. Finns förresten i andra städer också, har jag för mig.

Jockefoten
2013-10-29, 21:39
Några fina:

Kebnekaise och allt runt i kring.
Gotland
Österlen
Finns bergslag i närheten av Vilhelmina (vet inte exakt var) som ska vara bland det ballaste någonsin (enligt en bekant som spenderat 40 år på motorcykel genom Sverige). Tydligen kommer något gruvbolag börja gräva där om några år så det har ett bäst före datum.

R Scarpa27
2013-10-29, 21:45
har mina funderingar på en spa weeken på loka brunn, någon som varit där?

Herr Oberst
2013-10-29, 21:56
Jag behöver nog skärpa till mig märker jag.
Har aldrig varit på varken Gotland eller Öland (eller jo, men det var typ 1984 och jag hade precis lärt mig gå)
Knappt varit i Göteborgs skärgård
Inte varit i Stockholms skärgård
Definitivt inte varit i Abisko.
Åkt förbi Höga kusten någon gång på 90-talet
Minns att min pappa slängde mig i vattnet i Simrishamn när jag va 3 år, vattnet var 7-8 grader kallt, annars inte varit på Österlen

Ändå känner jag mig ganska berest, även avverkat rätt många 1000 mil/år i bil senaste åren

Lorena
2013-10-29, 22:10
har mina funderingar på en spa weeken på loka brunn, någon som varit där?

Nej men varit på spaweekend i Tällberg.

Fint som snus.
(göteborgs rapé OBS)

nyvaken
2013-10-29, 23:44
Dalhalla vill jag gå på konsert i.
Och Sarek slår Abisko.

filmjölk
2013-10-29, 23:50
Vill du uppleva Sverige skall du åka till GBG en regnig, blåsig och kall söndagsmorgon och åka 4:ans spårvagn. Fukten, kylan, doften av piss och spya, kanske lite blodsstänk på något säte och en kvarglömd uteliggare som sover på vagnen med astmatiska snarkningar och har skitit på sig.

Mackan58
2013-10-30, 00:10
Valborg i Uppsala om man gillar liv och rörelse!

Arf Pingvin
2013-10-30, 07:30
Riksgränsen för skidåkning och Abisko på vintern kanske http://www.auroraskystation.se/

mela
2013-10-30, 08:34
1. Sommar i Bohuslän. Gärna vandra längsmed Härmanö och segla genom Snäckedjupet.

2. Midsommar i Dalarna, då inte inne i städerna utan ute på landet.

3. Valborg i Göteborg med Chalmers Cortegen.

4. Hummerpreimärauktionen i Feskekörka i Göteborg.


Sedan skulle jag själv vilja vandra Kungsleden och se mer av norra Sverige. Lapporten bl.a.

Pudzianovski
2013-10-30, 08:46
Bra tråd!

Ibland när jag ser programmet "Allt för Sverige" så tänker jag alltid att det finnas flera platser som man borde se och uppleva i Sverige. Jag får väl lägga upp någon rutt framöver.

L-Sami
2013-10-30, 09:19
Som många har sagt Visby och Gotland är vackra ställen.

Diomedea exulans
2013-10-30, 11:41
Sen ska man komma ihåg att många "tråkiga" platser kan bli grymt intressanta bara man känner till lite historia bakom platsen.

DPahkamaa
2013-10-30, 11:49
- Skärgården
- Fjällen
- Fjällfiske
- Samevärlden
- Höga kusten
- Öland/Gotland
- Glasriket
- Svenska kyrko- och kulturhistoriska lämningar (domkyrkor, kloster, kyrkoruiner etc)
- Västkustlandskapet

Lorena
2013-10-30, 11:58
Tyckte det var rätt kul att åka med vänner på cheatmeal-roadtrip och typ stanna i Grythyttan, små lokala osterior, musterier, glasserior etc. Inget tips för deffen :)

TIMPA
2013-10-30, 13:25
Åk och fiska gädda på valfri plats! Förslagsvis Blekinge eller Stockholmsskärdgård i dagsläget.

Raschmus
2013-10-30, 13:33
Vara med och fira midsommar.

Snusa.

Skärgård.

Lorena
2013-10-30, 13:45
Snusa.

Word.

JGL
2013-10-30, 14:26
Många bra saker är redan nämnda! Kan vara värt att tänka på att vi har en fin natur jämför med många andra länder så det som vi anser som vanligt och inget speciellt kan sticka ut mycket i turisters ögon.

Sommaren har ju också en del bra festivaler, för den som gillar att dricka öl, bo i tält och lyssna på musik.

filmjölk
2013-10-30, 15:28
Förresten, efter 4:ans spårvagn i göteborg, så MÅSTE man åka till någon obskyr döende ort i Värmland där fabriken lagts ner, och sedan en stökig förort. Det DÄR är sverige, inte nån skönmålad sommaridyll i skärgården eller ngt jävla museum.

rooz
2013-10-30, 15:38
Abisko nationalpark
Tåg Kiruna - Narvik, gärna med panoramavagna (Fanns förr hos SJ)
Stockholms skärgård
Västkusten

Sitta med mintuflaskan (Den innehåller hembränt) och filosofera vid en jaktstuga i lappland. Bara du, ensamheten och din satans Polaris som rasat.

awesomooo
2013-10-30, 16:09
Bra tips pojkar och flickor! Man får se vilket håll bilen styr i sommar!

hugok
2013-10-30, 16:17
Österlen