handdator

Visa fullständig version : Skillnad på bra/dålig mat vid samma kcal intag?

edineN
2013-10-29, 18:00
Jag undrar helt enkelt om det är skillnad på om jag äter bra mat bestående av kyckling, ris, potatis, fisk, rött kött osv mot att jag äter skitmat så som kakor, har sås på min mat, pizza osv.

Anledningen att jag frågar är helt enkelt att jag har sjuka problem att gå upp i vikt, jag har tränat till och från i ett par år nu och min vikt i stort sett vägrar flytta sig från 80-83kg. Och då är jag 198 lång. Har försökt mig på en "bulk" som hamnade på 4000kcal per dag i 4 veckor och gick upp 0.8kg. Och sen ska vi ju inte prata om hur oändligt mycket "bra" mat man måste få i sig för att komma till 4000kcal. Den mängden mat orkar jag inte äta om jag inte får 30 minuter på mig att tvinga i mig allt. Så därför tänkte jag höra om det är någon skillnad på när man äter bra kost mot om man äter "skräpmat".

sigill
2013-10-29, 18:33
Du kan definitivt äta en del skräp dagligen om du inte äter allt på en gång och äter det mesta i samband med träning. Se bara till att ha en nyttig bas med kött, fet fisk (inte varje dag förstås), ägg + frukt och grönsaker.

Vitt bröd mättar väldigt dåligt för mig. Kalorierna drar snabbt iväg.

tjing
2013-10-29, 18:38
Klart det är skillnad, men hur de slår ut med alla variabler inräknat och slitage på kroppen av allt möjligt efter ett visst antal år är omöjligt att svara på i ditt fall.

Hur bra rött kött är förutom i mindre mängder kan man spekulera i, men kakor är ju tämligen halvdant på alla möjliga sätt. En pizza kan vara helt okej mat utan tvekan; kebabpizza med pommes är det inte (men gott); en pizza med t ex musslor, räkor och champinjoner är ju "vanlig" mat om än energität sådan.

R Scarpa27
2013-10-29, 19:17
plussa kolhydrater, kör standardprokter, olja , använd nötter och frön i sallader / maten.
kalorier går plussa lätt med småmetoder utan att behöva vråläta.

sen vad du definerar som skräpmat vet jag inte, olika från person till person.

ät allt och varierat...(gainer finns ju som nödlösning också)