handdator

Visa fullständig version : sönderkokt potatis och grönsaker till mos?

Ballt
2013-10-29, 15:32
Hade tänkt koka potatis, broccoli och lite böner tillsammans ochans mixa det till ett mos, händer det något ifall potatisen å de blir sönderkokt osv?

Ifallbönorna kokas igen även om de redan har kokats en gång?

Bryr mig inte så hårt ifall de blir äckligt då jag bara provar mig fram till olika saker köket,

Tänkte mest ifall näringsämnen försvinner

Skriver på telefon så de blir lite fuckat

R Scarpa27
2013-10-29, 19:19
drick vattnet du kokar dem i =)

Ballt
2013-10-29, 19:45
drick vattnet du kokar dem i =)

Nej tack :)

R Scarpa27
2013-10-29, 20:03
Nej tack :)

mkt näringsrikt vatten annars =) kyl ner blanda med fun light :naughty:

Ballt
2013-10-29, 22:18
Hur mkt försvinner från de jag kokar är frågan :) ifall det försvinner mkt så bör alla som träffar göra detta?

Sniggel
2013-10-29, 23:53
Förslag:
Koka i lägre mängd vatten (utnyttja ångkokning, ha ej heltäckande vatten) så att när väl det är sönderkokat så är det i princip bara mos kvar och du behöver inte hälla ut så mycket (något?) vatten.

Hemi
2013-10-30, 03:31
"Sönderkokt potatis" kan du slänga i soppan, funkar som förtjockningsmedel och du kan göra en rejäl kastrull. Du blötlägger röda bönor, linser t ex över natten, fyller på mer vatten, sköljer sen ordentligt och har i morotsskivor, ärtor tom. risrester kanske. Sen kan du krydda med några buljongtärningar och marjoram kanske, eller nåt, brukar alltid hitta ett gäng kryddor i skafferiet, koriander lite cumin, peppar, vitlökssalt, vad vet man.

Ballt
2013-10-30, 10:26
Har fortfarande inte fått klart för mig ifall macros försvinner från bönorna eller potatisen...

Ifall de gör det så innebär de ju att moset blir gratis utfyllnad för inga kcal som är perfekt för mig som deffar.

Det känns ju som att alla som diggar skulle göra detta isf?

Jag kokade potatisen kanske 45 min, fryst broccoli 30 mins. Och bönorna 15

Kischen
2013-10-30, 10:37
Har fortfarande inte fått klart för mig ifall macros försvinner från bönorna eller potatisen...

Ifall de gör det så innebär de ju att moset blir gratis utfyllnad för inga kcal som är perfekt för mig som deffar.

Det känns ju som att alla som diggar skulle göra detta isf?

Jag kokade potatisen kanske 45 min, fryst broccoli 30 mins. Och bönorna 15

What? Det blir inte mindre kalorier. Vad tror du moset skulle bestå av, vatten och luft?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalori *slap*

Ballt
2013-10-30, 10:47
What? Det blir inte mindre kalorier. Vad tror du moset skulle bestå av, vatten och luft?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalori *slap*

Haha inte fan vet jag, har bara hört att vid sönderkokningt så försvinner allt från de man kokar och kvar blir en sörja i stort sett.

Är det vitaminer och sånt som försvinner då? :)

Kischen
2013-10-30, 10:48
Är det vitaminer och sånt som försvinner då? :)

This.

Ballt
2013-10-30, 11:12
This.

Tack, :)

WHITEFOLKS
2013-10-30, 11:18
Det lakas nog ut en del makronäring i vattnet också men inte i sån utsträckning att det på något sätt skulle bli "gratis" att äta.

R Scarpa27
2013-10-30, 19:42
Tack, :)

omg. trodde du på allvar att du kunde koka bort så du får kalorifritt mos?
eller *gah!*

då skulle nog inga nya dieter exsitera om det var så lätt haha.

Sverker
2013-10-30, 20:14
Det lakas nog ut en del makronäring i vattnet också men inte i sån utsträckning att det på något sätt skulle bli "gratis" att äta.

Proteinen fixeras i livsmedlet, det sitter i strukturen. Fettet däremot kan kokas ur och stiga till ytan. En liten del av stärkelsen förklistras och "rinner" ut i vätskan. Det är den stärkelse som gör att riset och pastan klistrar ihop. Det är inga stora mängder det heller. Skulle det vara stora mängder skulle kokvattnet bli tjockt som saftsoppa.

Mineraler som kalium kan läcka ut i vattnet. Vitaminer som folsyra och askorbinsyra förstörs. Räkna med kanske 25 % varje gång maten värms upp.

Ballt
2013-10-30, 21:40
omg. trodde du på allvar att du kunde koka bort så du får kalorifritt mos?
eller *gah!*

då skulle nog inga nya dieter exsitera om det var så lätt haha.

Nej, inte helt och hållet,

cero
2013-11-03, 01:05
Proteinen fixeras i livsmedlet, det sitter i strukturen. Fettet däremot kan kokas ur och stiga till ytan. En liten del av stärkelsen förklistras och "rinner" ut i vätskan. Det är den stärkelse som gör att riset och pastan klistrar ihop. Det är inga stora mängder det heller. Skulle det vara stora mängder skulle kokvattnet bli tjockt som saftsoppa.

Mineraler som kalium kan läcka ut i vattnet. Vitaminer som folsyra och askorbinsyra förstörs. Räkna med kanske 25 % varje gång maten värms upp.

Underbart att du alltid har praktiska exempel. :thumbup: