handdator

Visa fullständig version : Cytotoxiska effekter av aspartam


King Grub
2013-10-29, 13:40
The present study evaluated the effect of aspartame intake on the histological and genetic structures of mother albino rats and their offspring. Sixty adult female albino rats and 180 of their offspring were equally divided into two groups (control and treated), each group divided into three subgroups. Each subgroup consisted of 10 pregnant rats and 30 of their offspring. The experimental design divided into three periods: (1) the gestation period (subgroup one), (2) the gestation period and three weeks after delivery (subgroup two) and (3) animals in the third subgroup treated as subgroup two then left till the end of the ninth week after delivery. Each pregnant rat in the treated subgroups was given a single daily dose of 1 mL aspartame solution (50.4 mg) by gastric gavage throughout the time intervals of experimental design. At the end of each experimental period for control and treated subgroups, the liver of half of both control and treated groups were subjected for histological study while the liver and bone marrow of the other halves were subjected for cytogenetic studies. Body weight of both groups were recorded individually twice weekly in the morning before offering the diet. The results revealed that the rats and their offspring in the subgroups of control animals showed increases in body weight, normal histological sections, low chromosomal aberration and low DNA fragmentation. The treated animals in the three subgroups rats and their offspring revealed decreases in body weight, high histological lesions, increases in the chromosomal aberration and DNA fragmentation compared with control groups. In conclusion, the consumption of aspartame leads to histopathological lesions in the liver and alterations of the genetic system in the liver and bone marrow of mother albino rats and their offspring. These toxicological changes were directly proportional to the duration of its administration and improved after its withdrawal.

Pak J Biol Sci. 2012 Oct 1;15(19):904-18. Cytotoxic effect of aspartame (diet sweet) on the histological and genetic structures of female albino rats and their offspring.

http://scialert.net/fulltext/?doi=pjbs.2012.904.918&org=11

maqan
2013-10-29, 20:22
Pak J Biol Sci. 2012 Oct 1;15(19):904-18. Cytotoxic effect of aspartame (diet sweet) on the histological and genetic structures of female albino rats and their offspring.

http://scialert.net/fulltext/?doi=pjbs.2012.904.918&org=11

Skönt att de skriver "before offering the diet", som om råttorna fick välja :D. För övrigt, vilka mängder motsvarar det här i människor?

King Grub
2013-10-29, 20:28
"The human maximum ADI of aspartame was estimated as 40 mg kg-1 b.wt. (FAO/WHO, 1980). In this study, the equivalent dose for an adult rat weighting about 200 g was calculated by using the formula of Paget and Barnes (1964) to be 50.4 mg/rat."

tjing
2013-10-30, 11:15
Skönt att de skriver "before offering the diet", som om råttorna fick välja :D.

;)

ddavid
2013-10-30, 11:31
"The human maximum ADI of aspartame was estimated as 40 mg kg-1 b.wt. (FAO/WHO, 1980). In this study, the equivalent dose for an adult rat weighting about 200 g was calculated by using the formula of Paget and Barnes (1964) to be 50.4 mg/rat."

Nu kanske jag är ute och cyklar, mattekunskaperna är lite sådär haha. Men om man utgår från det mänskliga ADI på 40 mg/kg och överför det till råttor så innebär det väl att en vuxen råtta inte bör få i sig mer än 8 mg aspartam? (40 mg/kg x 0,2 kg). Hur kan då 50,4 mg/råtta anses vara motsvarande dos då det är ca 6 gånger högre aspartamdos än vad en människa av samma vikt maximalt bör få i sig?
Hade det varit 80-kilos-människor i burarna så hade dom ju isf fått i sig en aspartammängd motsvarande 30 liter lightläsk typ...

Ingen får klanka ner på min Fun Light och pepsi max! haha *hug*

RobinEH
2013-10-30, 16:41
Nu kanske jag är ute och cyklar, mattekunskaperna är lite sådär haha. Men om man utgår från det mänskliga ADI på 40 mg/kg och överför det till råttor så innebär det väl att en vuxen råtta inte bör få i sig mer än 8 mg aspartam? (40 mg/kg x 0,2 kg). Hur kan då 50,4 mg/råtta anses vara motsvarande dos då det är ca 6 gånger högre aspartamdos än vad en människa av samma vikt maximalt bör få i sig?
Hade det varit 80-kilos-människor i burarna så hade dom ju isf fått i sig en aspartammängd motsvarande 30 liter lightläsk typ...

Ingen får klanka ner på min Fun Light och pepsi max! haha *hug*

De använde ju formulan från Paget and Barnes (1964).

Dose calculations
The doses of the drugs were calculated by extrapolating the therapeutic dose to rat dose
on the basis of body surface area ratio (conversion factor 0.18 for rats) by referring to
the table of “Paget & Barns" (Paget and Barnes, 1964).
i.e. For rats, Humans dose x 0.018 = X g/200g. of rat.
X x 5 - Yg. /kg. of rat.
For example; human dose × 0.018 for rat weighing 200g.
i.e. 2000 mg × 0.018 = 36 mg / 200g / day rounded to 40 mg/200 g rat; Conversion to
dose/kg body wt. = 40 mg × 5 = 200 mg / kg
http://shodhganga.inflibnet.ac.in/bitstream/10603/2314/12/12_part%202.pdf

Tjockiz
2013-11-04, 22:26
Översatt till lekmannaspråk, vilka doser talar vi om här?

Kendouy
2013-11-04, 22:45
Det här var ju onekligen intressant! Så både modern och ungarna fick skador, inte bara barnen om jag uppfattade det hela rätt?

Tjockiz
2013-11-12, 13:05
Översatt till lekmannaspråk, vilka doser talar vi om här?

Bump! Ganska viktigt då de flesta klunkar i sig aspartamsötad whey och lightdricka därtill under deff.

maqan
2013-11-12, 20:14
Som jag förstår det så är doserna inom RDI för människor.

Perramja
2013-11-13, 08:56
Ni som är bättre insatta i detta med sötningsmedel än jag: Vilket av Aspartam, Sukralos eller Stevia är att föredra med avseende på negativa effekter som forskning ha påvisat? Har inte riktigt tid att sitta och plöja studier just nu...

King Grub
2013-11-13, 09:04
Inget av dom har negativa effekter som forskning har påvisat. Sukralos kan vara en migräntrigger om man har fallenhet för det.

Alltidxx
2013-11-13, 10:58
"The human maximum ADI of aspartame was estimated as 40 mg kg-1 b.wt. (FAO/WHO, 1980). In this study, the equivalent dose for an adult rat weighting about 200 g was calculated by using the formula of Paget and Barnes (1964) to be 50.4 mg/rat."
Översatt till lekmannaspråk, vilka doser talar vi om här?

Så på lekmannaspråk så fick råttorna 250mg/kg/dag.

Acceptable Daily Intake (ADI) i EU ligger väl på 40 och i USA på 50. Snittförbrukningen för vanligt folk ligger på 2,5-3,5 och toppnotering som jag sett på 10 för diabetikergrupp som använde väldigt mycket aspartam.

Så det är hysteriska doser vi pratar om som råttorna fick.

amini
2013-11-13, 11:18
Ni som är bättre insatta i detta med sötningsmedel än jag: Vilket av Aspartam, Sukralos eller Stevia är att föredra med avseende på negativa effekter som forskning ha påvisat? Har inte riktigt tid att sitta och plöja studier just nu...

inget av de, alla + vitsocker är endast skadlig för dig.
googla varenda och alla utom de som säljer skiten kommer till samma slutsats

King Grub
2013-11-13, 11:31
inget av de, alla + vitsocker är endast skadlig för dig.
googla varenda och alla utom de som säljer skiten kommer till samma slutsats

Google och komma till konspirationssidor fyllda med ovetenskapligt trams menar du?

RobinEH
2013-11-13, 12:08
Så på lekmannaspråk så fick råttorna 250mg/kg/dag.

Acceptable Daily Intake (ADI) i EU ligger väl på 40 och i USA på 50. Snittförbrukningen för vanligt folk ligger på 2,5-3,5 och toppnotering som jag sett på 10 för diabetikergrupp som använde väldigt mycket aspartam.

Så det är hysteriska doser vi pratar om som råttorna fick.

Nu tänker du fel. Råttorna fick doser på 252mg/kg dagligen. Konverterat till människor så är dosen inte 252mg/kg.

The human maximum ADI of aspartame was estimated as 40 mg kg-1 b.wt. (FAO/WHO, 1980). In this study, the equivalent dose for an adult rat weighting about 200 g was calculated by using the formula of Paget and Barnes (1964) to be 50.4 mg/rat. Milling of the tablets to the form of powder was done. For each pregnant rat a daily dose of 50.4 mg was weighted, dissolved in 1 mL of distilled water and administrated to the pregnant rat orally through gavage tube.

Alltidxx
2013-11-13, 12:27
Ok så då fick råttorna ADI helt enkelt. Ja då kanske det är dags för oss att börja oroa oss lite.

Alltidxx
2013-11-13, 12:40
Men jag vet inte hur man resonerat när man anser att råtter har en väldigt mycket högre gräns för vad som är rått-ADI eftersom de har 50mg på 200g kroppsvikt när människor har 40mg per kg... "experiment rått-ADI" kanske *rolleyes*

Konverterat till människor så är dosen inte 252mg/kg.Människor har ADI på 40mg/kg, råttor har tydligen ADI på 252mg/kg.

Alltså det är skumt bara. Det finns ju inga ADI för råttor. VÄL?

King Grub
2013-11-13, 12:41
ADI är för människor. Det är baserat på djurstudier.

Alltidxx
2013-11-13, 12:53
ADI är för människor. Det är baserat på djurstudier.
Jag tolkar det som att man inte rättvist kan jämföra doser kg per kg kroppsvikt mellan råttor och människor av någon anledning. Är det rätt uppfattat?

ddavid
2013-11-13, 13:21
Jag tolkar det som att man inte rättvist kan jämföra doser kg per kg kroppsvikt mellan råttor och människor av någon anledning. Är det rätt uppfattat?

Du är inne på lite samma spår som jag var tidigare, att råttor tydligen anses "tåla" mer aspartam än människor. Antingen är vi inne på något, eller så är vi ute och cyklar ^^

Sen kan jag tänka att det spelar lite roll också hur snabbt denna 1 ml skickades in i råttorna. Allt på en gång torde ju ge större koncentration av aspartam och således vara mer negativ än ett mer kontinuerligt intag under längre tid.

RobinEH
2013-11-13, 13:51
Du är inne på lite samma spår som jag var tidigare, att råttor tydligen anses "tåla" mer aspartam än människor. Antingen är vi inne på något, eller så är vi ute och cyklar ^^...

Det finns ju rätt stora skillnader i metabolismen hos råttor och människor.

King Grub
2013-11-13, 14:07
ADI är satt med en säkerhetsmarginal med x100, dvs den egentliga mängden där man ser skadlig påverkan på djur är 100 gånger större än vad ADI motsvarar hos djuret.

Perramja
2013-11-13, 18:51
inget av de, alla + vitsocker är endast skadlig för dig.
googla varenda och alla utom de som säljer skiten kommer till samma slutsats

lol