handdator

Visa fullständig version : Kondis och styrka?


Punschroll
2013-10-29, 13:01
Hej!

Jag behöver hjälp med träningsupplägg.

Jag vill kombinera löpträning 4 pass och ett 3-split under en vecka.

Löpningen är 3 kortare joggpass och ett längre där jag pinnar på lite.
Anledningen till löpträningen är att klara av en halvmara


Styrkan är 3-split med bröst/arm, rygg/axlar, ben/mage.
Anledningen till styrkan är att jag gillar det (kör med min sambo)

Hur lägger jag upp veckan mest effektivt?
Löpträningen är utomhus då jag motionerar min hund samtidigt.

Tack!

tossefar
2013-10-29, 13:42
Ja... alltså. Då du vill träna sju pass i veckan så känns det rimligt att du tränar varannan dag styrka, varannan dag kondition.

Nu nämner du inget om vad du gör om dagarna men om du har mycket tid över så kan du träna kondition på morgonen och styrka på kvällen. Om du vill ha någon dag träningsfri alltså.

Morty
2013-10-29, 13:46
Det viktiga är väl att separera benpasset och långpasset. Och kanske inte grisa på som f-n på benpasset utan lägga fokus på typ bulgariska böj, finnen och grym coreträning.

Röda Björnen
2013-10-29, 14:03
Bra ide, kör ett liknande fast lite mer!

Varför kör du Bröst, arm och sedan ben, axlar är för mig ett mysterium om du nu bara kör en gång i veckan men det är upp till dig.

Jag ser inte problemet hur du ska lägga upp det effektivast ?

Måndag; Styrka
Tisdag: Kondis
Onsdag: Styrka
Torsdag: Kondis
o.s.v.
o.s.v.

Punschroll
2013-10-29, 17:44
Tack för svar!

Jo, alltså, (min text försvann tre gånger när jag blev utloggad så jag ledsnade på att förklara) anledningen till att jag frågar är egentligen:

Att kombinera styrka och löpträning verkar vara no-no för styrkesatsande iaf. Jag undrar därför om det gäller även för mig, en motionär. Jag menar, trots det, att jag inte satsar på att bli pumping-iron-stor eller elitsnabb, att jag inte vill bryta ned kroppen.

Undrar om det är bäst att lägga träningarna på samma dag och därigenom få någon vilodag eller om det är bättre att varva varannan dag?

+ skulle gärna klämt in mer styrkepass men är rädd att det blir för mycket. Eller?

tjing
2013-10-29, 17:47
Är målet muskelstyrka, kör mer intensiv, kortvarig konditionsträning och är målet mer hypertrofi, kör konditionsträning med lite lägre intensitet under längre tid. Förutsatt att man talar om samma muskelgrupper i alla fall.

Men det gäller ju för muskeladaptioner och ditt mål är väl främst löpningen just nu antar jag.

Ja, var och varannan dag är väl det lämpligaste om du har tiden. Alternativt kondition/styrka samma dag, med ena tidigare och andra senare. Eller en kombination. Det är lite upp till vad du känner att du klarar.

maqan
2013-10-29, 20:07
Jag skulle rekommendera konditionsträning tidigare under dagen, förslagsvis på morgonen eller förmiddagen, för att sedan träna styrka framåt eftermiddag/kväll. Personligen upplever jag det skönt att ha ett par vilodagar i veckan. Men det är nog en smaksak, det viktigaste är att träningsupplägget fungerar i din vardag.