handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet och deffa med skadad axel


Noproblem88
2013-10-29, 11:50
hej!

som rubriken säger, hur kan jag åstadkomma det? har haft problem med axeln i snart 6 månader och just nu har jag fått några övningar från sjukgymnasten som jag kör. blev tvungen och avbryta deffen 2 ggr tack vare axeln, då tung träning är ett måste under deffen. hur ska jag göra? väger 132kg och orkar inte riktigt med den här vikten, har tränat i nästan 11 år, så det mesta är muskler, men jag har fått andra problem som gör att jag måste minska vikten med nästan 30kg utan att tappa muskler.

Sheogorath
2013-10-29, 12:11
Du kommer aldrig att kunna deffa optimalt med en skada. Du har förmodligen en ganska betydande fettövervikt och det kan vara vettigt för dig att fokusera på din rehab, träna övriga kroppen så bra du kan och bli av med de där 30-någonting kilona. Eventuell muskelförlust får du ta hand om senare.

Tänker jag.

Edit: eller om du vill optimera förutsättningarna att bli bra i axeln (sen vilken praktisk skillnad det gör i ditt fall kan jag inte svara på) så tänker du att några månader hit eller dit inte är livsavgörande och så ser du till att inte ligga på energiunderskott tills du är riktigt bra i din axel. Biter i det sura äpplet helt enkelt.

Langster
2013-10-29, 12:27
Eftersom du har en kraftig övervikt så kommer det inte göra någon större skillnad om du inte kan träna just pressövningar jättetungt under tiden du går ner i vikt.

I en del fall sitter skador och värk i väldigt länge... Du har redan haft ont i 6 månader? Ska du vänta 1 år till innan du går ned dina rent utsagt hälsofarliga kilon? Det mesta är ju inte muskler om du kan gå ned 30 kg utan att tappa muskler... Det mesta är inte muskler om du väger över 130 kg PUNKT.

Ska man vänta tills allt är optimalt kanske man aldrig kan börja.

Noproblem88
2013-10-29, 12:31
ni låter som att jag har fetma. men så är inte fallet tyvärr, jag är kroppsbyggare, men går jag ner 30kg utan att träna optimalt, då finns det stor risk att jag tappar mkt muskler, o det har inte jag råd med. jag kanske kan vänta helt o hållet tills axeln blir hel.

Langster
2013-10-29, 13:16
ni låter som att jag har fetma. men så är inte fallet tyvärr, jag är kroppsbyggare, men går jag ner 30kg utan att träna optimalt, då finns det stor risk att jag tappar mkt muskler, o det har inte jag råd med. jag kanske kan vänta helt o hållet tills axeln blir hel.

Kroppsbyggare i absoluta världseliten då? Med tanke på att du väger 130 kg och "det mesta är muskler"... Och du frågar om råd här?

Har du 30 kg fett på kroppen så är det fetma.

Känns som att du försöker lura dig själv, och hitta anledningar till att skjuta upp viktnedgången... Som du tydligen behöver eftersom du har "andra problem".