handdator

Visa fullständig version : Nikotin och koncentrationsförmåga: När återhämtar sig koncentrationen?


Anvendarnamn
2013-10-28, 22:42
Nikotin i alla dess former är ett riktigt rävgift som vi alla vet. Hur som helst har jag valt att lämna snuset för alltid, inne på vecka 4 nu.

Det jag har märkt är att jag har mycket sämre koncentrationsförmåga vid styrkepassen, men även när det gäller mentala uppgifter såsom läsning och problemlösning.

Jag tror verkligen på kroppens skönhet att kunna återhämta sig och jag har läst att det tar cirka 2-3 veckar för receptorerna att nedregleras till normal nivå. Men jag känner fortfarande att jag inte kan uppnå samma djupa fokus och koncentration, speciellt under en längre tid.

Så hur lång tid tar det egentligen tills man känner mental klarhet igen?

Någon som kan dela med av sina erfarenheter av hur lång tid det tog tills att ni fick känslan av att koncentrationen var på samma nivå som innan ni hade utvecklat ett beroende.

tjing
2013-10-28, 23:50
Strongt, jag vet inte hur man gör det.

Frågan är om det blir som innan egentligen eftersom nikotin förbättrar koncentrationsförmågan, men förmodligen kan det ha med nedreglering av olika receptorer i hjärnan att göra som tar en viss tid att repa sig.

Anvendarnamn
2013-10-29, 12:29
Strongt, jag vet inte hur man gör det.

Frågan är om det blir som innan egentligen eftersom nikotin förbättrar koncentrationsförmågan, men förmodligen kan det ha med nedreglering av olika receptorer i hjärnan att göra som tar en viss tid att repa sig.

Men har man bättre koncentraion under brukstiden som beroende jämfört med innan man utvecklade beroendet?

fiskebulle
2013-10-29, 12:43
Men har man bättre koncentraion under brukstiden som beroende jämfört med innan man utvecklade beroendet?

Det tror jag knappast. Jag skulle snarare tro att den blir sämre så länge man inte får sin fix, det är iaf vad jag lärt mig av att snusa i 6 år.

Din koncentrationsförmåga lär nog återvända när det akuta suget försvinner. För mig tog det ca. 2 månader innan det konstanta suget försvann.

shape
2013-10-29, 13:11
Nikotin i alla dess former är ett riktigt rävgift som vi alla vet. Hur som helst har jag valt att lämna snuset för alltid, inne på vecka 4 nu.

Det jag har märkt är att jag har mycket sämre koncentrationsförmåga vid styrkepassen, men även när det gäller mentala uppgifter såsom läsning och problemlösning.

Jag tror verkligen på kroppens skönhet att kunna återhämta sig och jag har läst att det tar cirka 2-3 veckar för receptorerna att nedregleras till normal nivå. Men jag känner fortfarande att jag inte kan uppnå samma djupa fokus och koncentration, speciellt under en längre tid.

Så hur lång tid tar det egentligen tills man känner mental klarhet igen?

Någon som kan dela med av sina erfarenheter av hur lång tid det tog tills att ni fick känslan av att koncentrationen var på samma nivå som innan ni hade utvecklat ett beroende.

1. Tyvärr kommer du inte att klara av att sluta snusa/med nikotin.

I detalj, som så många andra som uppenbart saknar diciplin, kommer du att sluta under en period som paralellt löper med ditt surfande om hur dåligt nikotin är. Du kommer att börja tänka i snus igen i samma sekund som du börjar få slut på nikotin-är-dåligt-studier på nätet. Aka, du är en typisk medgångssupporter.

2. Den mentala skärpan som du upplever som saknad kommer aldrig att komma tillbaka utan tillförsel av receptor-stimulerande ämnen, t.ex. nikotin.

Du upplever det som HD med nikotin, och som divx utan.
Punkt. Så är det bara. Vad trodde ni att nikotin var? Kolhydrat?

Och nej, du enfaldiga koloanvändare, detta kan omöjligt misstolkas som "berusningsperioden" i början av avvänjandet. Så slösa inte min tid med liknande kommentarer.

Mitt enda och helt ärliga råd till dig är att börja snusa igen, och försöka sluta den dagen du kan förlika dig med förlusten av att sluta snusa, och inte bara vinsten

Anvendarnamn
2013-10-29, 19:04
2. Den mentala skärpan som du upplever som saknad kommer aldrig att komma tillbaka utan tillförsel av receptor-stimulerande ämnen, t.ex. nikotin.

Du upplever det som HD med nikotin, och som divx utan.
Punkt. Så är det bara. Vad trodde ni att nikotin var? Kolhydrat?

Och nej, du enfaldiga koloanvändare, detta kan omöjligt misstolkas som "berusningsperioden" i början av avvänjandet. Så slösa inte min tid med liknande kommentarer.

Mitt enda och helt ärliga råd till dig är att börja snusa igen, och försöka sluta den dagen du kan förlika dig med förlusten av att sluta snusa, och inte bara vinsten

Det är du som slösar folks tid och smutsar ner forumet med din kommentar. Du hade inte behövt göra dig besväret att skriva, eftersom det svarade inte på min fråga.

Nej nikotin är inte en kolhydrat, det kan klassas bättre som en stimulant. Men jag kan berätta för dig att jag har fått mycket bättre mental klarhet, och synen filtrerar bort mycket av det brus jag tidigare upplevde i synfältet.

Med all respekt för dina ärliga åsikter, men jag kommer inte att börja snusa eftersom att jag aldrig skulle bryta mot mina grundpelare: diciplin, inte skjuta upp saker, bestämdhet och konsekvens.

maqan
2013-10-29, 20:33
Apropå gifter. Hur är det med BPA och dess potentiella påverkan?

sweetkarolina
2013-10-29, 20:41
Alltså jag tror att du vänjer dig snabbare om du slutar tänka på det. Jag kände aldrig av några koncentrationssvårigheter när jag slutade röka, förutom möjligen första veckan då jag fullkomligt klättrade på väggarna av abstinens. Men jag satt inte och funderade på om huruvida min koncentration var bättre/sämre/likadan.

Tjuckot
2013-10-29, 20:48
Nikotinister har inte bättre koncentrationsförmåga. Före man blev beroende behövdes inte nikotin för att koncentrera sig. Man tillför nikotin och minskar abstinens (okoncentrerad/dåligt fokus m.m) och upplever därför att man får ett bättre fokus. En person som inte är beroende behöver inte nikotinet eftersom man inte upplever ett dåligt fokus på samma sätt.

Det handlar därefter om en avvänjningsperiod där kroppen/hjärnan ställer om sig från nikotin och alla tobaksvanor till det omvända.

R Scarpa27
2013-10-29, 21:33
Nikotin i alla dess former är ett riktigt rävgift som vi alla vet. Hur som helst har jag valt att lämna snuset för alltid, inne på vecka 4 nu.

Det jag har märkt är att jag har mycket sämre koncentrationsförmåga vid styrkepassen, men även när det gäller mentala uppgifter såsom läsning och problemlösning.

Jag tror verkligen på kroppens skönhet att kunna återhämta sig och jag har läst att det tar cirka 2-3 veckar för receptorerna att nedregleras till normal nivå. Men jag känner fortfarande att jag inte kan uppnå samma djupa fokus och koncentration, speciellt under en längre tid.

Så hur lång tid tar det egentligen tills man känner mental klarhet igen?

Någon som kan dela med av sina erfarenheter av hur lång tid det tog tills att ni fick känslan av att koncentrationen var på samma nivå som innan ni hade utvecklat ett beroende.

känner igen det där...
kändes som en helt ny värld utan snus tyckte allt gick slowmotion, presterade sämre osv...
höll upp 6 månader, och råkade börja igen.

snuset har man ju nästan inne dygnet runt sjuhelsikkes drog och räcker med några timmar utan snus så blir världen grusig och man svettas osv.

men riktigt strongt gjort..
vill absolut inte få dig att börja igen men det är svårt...
och vet du vad som hjälper något så inin hlvte när du får snusanfall,
denna rackare...
http://www.confina.se/uploads/extrabilder_text386_large.png

R Scarpa27
2013-10-29, 21:37
gah blev dubbelinlägg read above.

Nutrid
2013-10-29, 22:38
2. Den mentala skärpan som du upplever som saknad kommer aldrig att komma tillbaka utan tillförsel av receptor-stimulerande ämnen, t.ex. nikotin.

Du upplever det som HD med nikotin, och som divx utan.
Punkt. Så är det bara. Vad trodde ni att nikotin var? Kolhydrat?



Okey och nu får du länka källorna för dina påståenden din svamlande tomte.

Vetenskapliga alltså och inte en paint bild där du gissar dig fram (och ja du förtjänar en dryg ton med tanke på inlägget du just postade).

shape
2013-10-30, 11:44
Okey och nu får du länka källorna för dina påståenden din svamlande tomte.

Vetenskapliga alltså och inte en paint bild där du gissar dig fram (och ja du förtjänar en dryg ton med tanke på inlägget du just postade).

Hej,

För att summera: Du vill att Jag ska länka dig studier som påvisar en förbättring gällande kognitiv förmåga vid intag av nikotin?

tjing
2013-10-30, 11:51
Men har man bättre koncentraion under brukstiden som beroende jämfört med innan man utvecklade beroendet?

Nikotin ökar koncentration ja, även hos folk som inte snusar.

Nikotin binder ju till specifika nikotin-acetylinkolin receptorer i hjärnan och stimulerar utsöndring av noradrenalin:

Nicotinic acetylcholine receptor regulation of spinal norepinephrine release.

"...Both nicotine and metanicotine induced norepinephrine release in spinal microdialsyates, an effect reduced by nicotinic antagonists but not glutamate antagonists or nitric oxide synthase inhibitors. Both of the nicotinic agonists stimulated norepinephrine release in synaptosomes, and the effect of metanicotine was blocked at lower concentrations of alpha(4)beta(2*)- than alpha(7*)-preferring nAChR antagonists."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12170059

tjing
2013-10-30, 12:03
Acetylkolin* ska det stå.

tjing
2013-10-30, 12:07
Just koncentration (noradrenalin styr just vår koncentration, var vi fäster blicken osv):

Smoking History and Nicotine Effects on Cognitive Performance

"...The findings indicate that nicotine may influence focusing of attention in smokers as well as nonsmokers, and that trait-like differences in some cognitive domains, such as working memory, may be either long-term effects or etiological factors related to smoking."

http://www.nature.com/npp/journal/v25/n3/full/1395700a.html

Kort och gott, stimulanter har den effekter på arousal och uppmärksamhet och man har också sett positiva effekter av nikotin vid t ex ADHD, där man medicinerar med mediciner som likt nikotin utsöndrar dopamin och noradrenalin för öka koncentration, belöning och uppmärksamhet.

Tjuckot
2013-10-30, 14:06
Alltså, de där referenserna är ganska veka Tjing. En råttstudie från 2002 och en med 14 st rökare (N=41). Orkar inte tjaffsa om det där igen, men dina slutsatser om nikotinets förträffligheter är inte riktigt verklighetsförankrade. Jag tror du behöver förstå att du inte kan säga att verkligheten är som sådan efter att ha läst ett par studier. Framförallt inte om du själv, som jag förstått det, är tobaksbrukare.

shape
2013-10-30, 14:29
Nikotinister har inte bättre koncentrationsförmåga. Före man blev beroende behövdes inte nikotin för att koncentrera sig. Man tillför nikotin och minskar abstinens (okoncentrerad/dåligt fokus m.m) och upplever därför att man får ett bättre fokus. En person som inte är beroende behöver inte nikotinet eftersom man inte upplever ett dåligt fokus på samma sätt.

Det handlar därefter om en avvänjningsperiod där kroppen/hjärnan ställer om sig från nikotin och alla tobaksvanor till det omvända.

Litet logiktest.

1 .Du har 1 isbit. Du får 1 till isbit.
2. Du har nu två isbitar.
3. 1 isbit smälter.

fråga: Hade du aldrig två isbitar, endast baserat på det faktum att 1 isbit nu smält?

Min förhoppning, om än föga, är att ovan belyser människors idag icke-förmåga att abstrahera information.

Jag behöver ingen examen i varken kemi, psykolgi eller fysiologi för att dra denna logiska slutsats:

1. Jag tar en snus.
2. En kemisk reaktion drar igång.
3. En konkret effekt/affekt blir att min, subjektiva, skärpa höjs.

Voila, du har empiriskt fasttälld något.

Nu råkar det dessutom just gälla alla människor, och de djur vi testat på.


Vad ville du diskutera sa du?

Så, ibland finns det faktiskt anvädning av logik, och att attrahera information. Testa vettja!

Edit: ledsen att låta dryg, det var aldrig tanken.

Tjuckot
2013-10-30, 14:32
Jag jobbar alltså som tobaksavvänjare och har träffat hundratals patienter.

Du har abstinens - du känner dig ofokuserad.
Du tillsätter nikotin - snus
Du tar bort abstinens - känner dig fokuserad.

Voila.

En icke-nikotinst

Känner sig inte ofokuserad pga abstinens.

Voila.

Rikard Jansson
2013-10-30, 14:33
Ni får ju se till plus/minus-kontot som med alla droger.

Koffein som exempel:

Kalle tar inget koffein. Han ligger på +- 0
Johan tar koffein på morgonen. Han ligger på plus på morgonen men minus på eftermiddagen.
Här kommer det trixiga:
Fabian tar alltid koffein. Beroende på om koffein är en minusdrog efter långt användande (som heroin eller tjack) eller om den fortfarande är en plusdrog (ovanligt, men koffein kan mycket väl vara det) så kommer han alltid ligga på minus eller plus. Eller rentav plus minus 0.

shape
2013-10-30, 15:43
Jag jobbar alltså som tobaksavvänjare och har träffat hundratals patienter.

Du har abstinens - du känner dig ofokuserad.
Du tillsätter nikotin - snus
Du tar bort abstinens - känner dig fokuserad.

Voila.

En icke-nikotinst

Känner sig inte ofokuserad pga abstinens.

Voila.

Nu har du snöat in dig på abstinens. Det har ingenting med saken att göra.

Nikotin är errogent för andra kemikaler i kroppen. Det ger en effekt.

utan nikotin uteblir effekten.

Hur.kan.du.vägra.acceptera.detta?

Edit: Kan bero på att jag kör i HD och du i divx just nu, om du hajjar ironin? =)

shape
2013-10-30, 15:50
Ni får ju se till plus/minus-kontot som med alla droger.

Koffein som exempel:

Kalle tar inget koffein. Han ligger på +- 0
Johan tar koffein på morgonen. Han ligger på plus på morgonen men minus på eftermiddagen.
Här kommer det trixiga:
Fabian tar alltid koffein. Beroende på om koffein är en minusdrog efter långt användande (som heroin eller tjack) eller om den fortfarande är en plusdrog (ovanligt, men koffein kan mycket väl vara det) så kommer han alltid ligga på minus eller plus. Eller rentav plus minus 0.

Själva brukandet är en annan diskussion.

Sömn är också relativt. där för mycket är dåligt och för lite också dåligt.

Med Tjuckos logik kan man förmodligen sluta att helt sova. Då känner man bara av effekterna under avvänjningsperioden :cool: sedan är det +-0 igen.

Fatalist
2013-10-30, 16:06
Nikotin är en centralstimulant. Naturligtvis höjer nikotin skärpan för en person vid baseline utan någon tolerans.

Jag hatar att prata om att "kroppen gör si, kroppen gör så" då det är fullständigt ovetenskapligt och tramsigt men det tjänar sitt syfte väl här:

Långvarigt bruk leder till tillvänjning. Detta eftersom att "kroppen" strävar mot baseline även under närvaro av nikotin. Det som händer då är att effekten avtar, det krävs en högre dos för att gå över baseline i skärpa. Frånvaro av nikotin leder till nedsatt koncentrationsförmåga.

Kontenta: tillfälligt bruk av nikotin leder till ökad koncentrationsförmåga. Långvarigt bruk leder till tillvänjning och nedsatt koncentrationsförmåga.

Jämför med amfetamin. Ge mig en väl avvägd dos innan en tenta och jag presterar jävligt mycket bättre än utan denna dos. Ge mig en samma dos varje dag och jag kommer dels må förjävligt utan denna och jag kommer dels få sämre och sämre effekt desto längre tiden går.

Vad mer finns det att diskutera :P

tjing
2013-10-30, 16:54
Tjuckot, du tror inte att som tobaksavvänjare är den som är biased här?

Du förstår inte länkarna jag postar och kan inte stava till acetylkolin men har bestämt mig för att du har rätt. Kör på det.

Dessutom fungerar det inte så att man automatiskt kan avfärda en studie på råttor med att....det är en studie på råttor. Eller att en studie med 41 personer...är en studie på 41 personer. Om man inte kan diskutera sakinnehållet så uttalar man sig i okunskap.

Vad jag skrev var att nikotin höjer koncentrationsförmågan, inget om "förträffligheter" så lägg inte orden i mun. Sedan är det så att dopaminhöjningen är mer markant akut och sjunker på sikt, vilket också föranleder tesen om att dagens första cigg/snus är den bästa.

tjing
2013-10-30, 17:00
Tjuckot:

Cognitive effects of nicotine.

"...Nicotine and other nicotinic agonists have been found to improve performance on attention and memory tasks. Clinical studies using nicotine skin patches have demonstrated the efficacy of nicotine in treating cognitive impairments associated with Alzheimer's disease, schizophrenia, and attention-deficit/hyperactivity disorder. Experimental animal studies have demonstrated the persistence of nicotine-induced working memory improvement with chronic exposure, in addition to the efficacy of a variety of nicotinic agonists. Mechanistic studies have found that alpha7 and alpha4beta2 nicotinic receptors in the hippocampus are critical for nicotinic involvement in cognitive function. Clinical and experimental animal studies provide mutually supporting information for the development of novel nicotinic therapies for cognitive dysfunction."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11230877

Du har någonstans tidigare skrivit att du går på din erfarenhet. Visst kan du göra det men du har också fel i dina uttalanden om nikotin. Och inse att du som tobaksavvänjare med den bro-science du så ivrigt förfäktar är ute och cyklar när du inte kan backa dina påståenden med något och försöker skjuta ner mina med ingenting, förutom att det var en råttstudie och en studie på 41 personer. Va, liksom.

tjing
2013-10-30, 17:03
Jag jobbar alltså som tobaksavvänjare och har träffat hundratals patienter.

Du har abstinens - du känner dig ofokuserad.
Du tillsätter nikotin - snus
Du tar bort abstinens - känner dig fokuserad.

Voila.

En icke-nikotinst

Känner sig inte ofokuserad pga abstinens.

Voila.

Det förstår alla, MEN även en icke-nikotinist får ökad koncentration av nikotin. Precis som du får det av PWO:s, koffein och metylfenidat.

Tjuckot
2013-10-30, 17:30
Om ni läser ursprungsposten igen så kanske ni förstår att ni är ute på fel spår. Vid tobaksstopp har man en omställningsperiod när man går igenom viss abstinens där bla koncentrationssvårigheter kan uppstå, det går över relativt fort (ett par veckor - en månad så är det markant skillnad). Därefter börjar man mer och mer fungera utan nikotin / tobak. Kort och gott. Det är den frågeställningen TS vill ha svar på, inget kring allt vad ni diskuterar. TS är på god väg till att börja fungera utan nikotin.

Vanligaste effekten av nikotin är illamående, yrsel och hjärtklappning för en ovan (eller när en van får i sig för mycket alt. för en som tar ett återfall/bakslag). Det känns dumt att diskutera utan att koppla det hela till verkligheten, och därtill hör detta. I verkligheten får man i sig nikotin från cigg/snus och då blir detta effekten, inte ökat fokus (för den ovane). Jag har svårt att se varför man ska diskutera något annat än verklighetsbaserade saker. F.ö läggs fokus när det gäller tobaksberoende mer och mer på tobaksvanor jmf mot nikotinberoendet, för er info.

Tjing, bro-science? Nu lägger du värderingar på mig och mina kunskaper som du helt ärligt inte har den blekaste aning om, ta nu två andetag och chilla lite.

Nåja, jag har inte riktigt tid att internet-kriga mer nu. Gällande TS frågeställning har jag gett de svar jag kan ge utifrån min erfarenhet.

tjing
2013-10-30, 18:16
Vi är överens om att det finns något som kallas för abstinens och att man givetvis slipper den och kan vara koncentrerad utan nikotin om man är nikotinfri. Men nikotin ökar koncentration över baseline (för en icke-nikotinist) både hos en nikotinist och en icke-nikotonist.

Nu lärde du dig något nytt Tjuckot. God kväll på er.

Nutrid
2013-10-30, 23:59
Hej,

För att summera: Du vill att Jag ska länka dig studier som påvisar en förbättring gällande kognitiv förmåga vid intag av nikotin?

Nej.

Jag tog det som att du menade att en person inte kan vara lika skärpt mentalt om man brukat nikotin under en längre period och sedan slutat - i jämförelse med att inte ha använt det överhuvudtaget. Att själva baseline nivån var lägre pga att man då behöver nikotinet för att fungera normalt.. Noamsayin?


Var det inte så du menade så missförstod jag dig helt och skyller på att jag inte hade fått mitt kaffe när jag läste denna tråden första gången ;>.

shape
2013-10-31, 11:01
Nej.

Jag tog det som att du menade att en person inte kan vara lika skärpt mentalt om man brukat nikotin under en längre period och sedan slutat - i jämförelse med att inte ha använt det överhuvudtaget. Att själva baseline nivån var lägre pga att man då behöver nikotinet för att fungera normalt.. Noamsayin?


Var det inte så du menade så missförstod jag dig helt och skyller på att jag inte hade fått mitt kaffe när jag läste denna tråden första gången ;>.

Du har inte missuppfattat mig.

Att producera en studie om akuta effekter är enkelt. Det kan du göra själv hemma, du behöver bara en snus.

Det är även också så att personer som brukar nikotin en längre period, behåller sin mentala fördel.

Att diskutera själva användandet är en annan diskussion, återigen.

Naturligtvis blir en individ mer tolerant, trodde ni därför att nikotinets kemiska effekt vips paff poff försvinner?

Försvinner gravitation för att vi tillverkar flygplan?

Nej, det innebär bara att vi tar mer nikotin.

För att förenkla:

1. Du och jag gör ett IQ-test:

2. Vi får båda 120.

3. Jag börjar snusa, och snusar i två år.
-Du snusar inte.

4. Vi gör om testet efter två år.

5. Jag får 125, du har fortfarande 120.

Detta är ett isolerat exempel med endast en faktor inräknat: nikotin.

Sedan, om jag efter två år måste ha dubblat min ranson under dagen/veckan är en annan diskusson kallat brukande.

Nutrid
2013-10-31, 12:20
Du har inte missuppfattat mig.

Att producera en studie om akuta effekter är enkelt. Det kan du göra själv hemma, du behöver bara en snus.

Det är även också så att personer som brukar nikotin en längre period, behåller sin mentala fördel.

Att diskutera själva användandet är en annan diskussion, återigen.

Naturligtvis blir en individ mer tolerant, trodde ni därför att nikotinets kemiska effekt vips paff poff försvinner?

Försvinner gravitation för att vi tillverkar flygplan?

Nej, det innebär bara att vi tar mer nikotin.

För att förenkla:

1. Du och jag gör ett IQ-test:

2. Vi får båda 120.

3. Jag börjar snusa, och snusar i två år.
-Du snusar inte.

4. Vi gör om testet efter två år.

5. Jag får 125, du har fortfarande 120.

Detta är ett isolerat exempel med endast en faktor inräknat: nikotin.

Sedan, om jag efter två år måste ha dubblat min ranson under dagen/veckan är en annan diskusson kallat brukande.

Tror inte att du är med på vad min poängs ens var trots att du markerat det med fet stil.

Jag är fullt medveten om nikotinets effekter och att det har sina fördelar mentalt.

shape
2013-10-31, 13:25
Tror inte att du är med på vad min poängs ens var trots att du markerat det med fet stil.

Jag är fullt medveten om nikotinets effekter och att det har sina fördelar mentalt.

Bra. Kompisar igen? :)

Anvendarnamn
2015-01-07, 22:19
1. Tyvärr kommer du inte att klara av att sluta snusa/med nikotin.

I detalj, som så många andra som uppenbart saknar diciplin, kommer du att sluta under en period som paralellt löper med ditt surfande om hur dåligt nikotin är. Du kommer att börja tänka i snus igen i samma sekund som du börjar få slut på nikotin-är-dåligt-studier på nätet. Aka, du är en typisk medgångssupporter.

2. Den mentala skärpan som du upplever som saknad kommer aldrig att komma tillbaka utan tillförsel av receptor-stimulerande ämnen, t.ex. nikotin.

Du upplever det som HD med nikotin, och som divx utan.
Punkt. Så är det bara. Vad trodde ni att nikotin var? Kolhydrat?

Och nej, du enfaldiga koloanvändare, detta kan omöjligt misstolkas som "berusningsperioden" i början av avvänjandet. Så slösa inte min tid med liknande kommentarer.

Mitt enda och helt ärliga råd till dig är att börja snusa igen, och försöka sluta den dagen du kan förlika dig med förlusten av att sluta snusa, och inte bara vinsten

Utvärdering 1 + år senare. Har inte tänkt på snus i månader, och livet är bättre än aldrig förr.

Till er som ser denna tråd. Det mesta ovan har inte haft någon betydelse för min del, låt er inte luras av skitsnacket. Lycka till!

svenbanan
2015-01-07, 23:57
Bra jobbat! Trots att du alltså är en typisk medgångssupporter. ;)

watertouch
2015-01-12, 21:36
Enda jag kan säga är väll börja aldrig, lr testa inte ens...

Citerar lite från Prof. Stahls bok Essential psychopharmacology 4th ed:
http://stahlonline.cambridge.org/aboutus.jsf


Treating nicotine dependence is not easy. There
is evidence that nicotine addiction begins with the
first cigarette, with the first dose showing signs of
lasting a month in experimental animals (e.g., activation
of the anterior cingulate cortex for this long
after a single dose). Craving begins within a month
of repeated administration. Perhaps even more
troublesome is the finding that the “diabolical learning”
that occurs from substance abuse of all sorts
including nicotine may be very, very long-lasting
once exposure to nicotine is stopped. Some evidence
suggests that these changes even last a lifetime, with
a form of “molecular memory” to nicotine, even in
long-term abstinent former smokers


How addicting is tobacco, and how well do NPAs
work to achieve cessation of smoking? About two-thirds
of smokers want to quit, one-third try, but only 2–3%
succeed long-term. Of all the substances of abuse, some
surveys show that tobacco has the highest probability of
making you become dependent when you have tried a
substance at least once (Table 14-3). It could be argued,
therefore, that nicotine might be the most addicting
substance known...

spoonchest
2015-01-12, 22:44
Bra jobbat!
För mig gällde det bara att träna tills man kände att koncentrationen infann sig.
Det är väl så man jobbar bort det "riktiga" behovet antar jag. Brorsan stoppar fortfarande in små papperstussar under läppen när suget blir för stort, och då har han varit snusfri i nåt år. Jag kände att det värsta var över efter nån vecka.

spoonchest
2015-01-12, 22:49
Utvärdering 1 + år senare. Har inte tänkt på snus i månader, och livet är bättre än aldrig förr.

Till er som ser denna tråd. Det mesta ovan har inte haft någon betydelse för min del, låt er inte luras av skitsnacket. Lycka till!

Oj, vad sen jag var på bollen. Nåväl. Bra jobbat i alla fall!
Och +1 att inte lyssna på skitsnacket ovan.