handdator

Visa fullständig version : kosttilskott för laktosintolerant?


sternviken
2004-03-09, 20:43
Har tränat nu i 4-5 månader och visst, jag ser resultat men när jag jämför mej med min kompis (DiZi) som har tränat några månader längre än mej, han äter kosttillskott, så han har fått mer resultat.

jag skulle med vilja äta det men jag är laktosintolerant. tål inte ägg eller vassle heller. finns det något jag kan äta?

//Erik :confused:

maximuscle
2004-03-09, 21:10
finns tillskott ja.....gå in och fråga på en Kossttillskott/häslökost butik så kan de nog hjälpa dig..

z_bumbi
2004-03-09, 21:11
Har du testat vasslekoncentrat eller ett vassleisolat?

Det senare har väldigt lite laktos men tål du inte det heller så är det synd.

Fairings Complete III har extremt lite laktos.

Sojaprotein finns och tål man inget annat så är det okey, man får se tilll att kompletera lite då det inte innehåller tillräckligt höga halter av alla aminosyror.

Jag kan tänka mig att blanda soja med vassleisolat eller Completen för att få ner laktoshalten ytterligare bara för att testa hur det funkar.

Sista utvägen är att köpa finska mejeriprodukter (Finns ju helt laktosfria) och blanda med sojan.

Sen måste man ju inte använda tillskott utan i de flesta fall går det att sköta med kosten. :)

Niklas
2004-03-10, 01:25
Hej Erik och välkommen till Kolozzeum!

Precis som z_bumbi skriver så har Fairings Complete Protein III
väldigt låg laktos. Det är många som är laktoskänsliga som har
kommit fram till att det enda dom kan ta är just det proteinet.

En hink Complete Protein III (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28) kostar 510:- i shoppen,
sen att kvaliten på Fairings produkter tillhör toppklass är bara det ett skäl i sig att testa.

Mvh Niklas

sternviken
2004-03-16, 12:54
tack för tipsen! skulle få ett smakprov av Fairings. så att jag kan testa så att jag tål det.

/Erik

nordland
2004-03-16, 18:28
Tål inte äggprotein för att du är laktosintollerant? Det var något nytt.

Jag är själv laktosinteollerant och kan endast använda mig av proteintillskott innehållande ägg eller soja protein.
Då är ju äggproteinet ett givet val.

Ägg innehåller inte laktos vad jag vet...

z_bumbi
2004-03-16, 19:01
nordland: Det finns ju iofs folk som är allergiska eller överkänsliga mot ägg också. :)

BTW Vilket märke kör du på äggproteinet?

nordland
2004-03-16, 23:01
äuuhmm..... missade att han inte tålde äggprotein...

Just nu använder jag MDoubleYou´s äggprotein. Använde Ultimate´s tidigare. Men den finns ej mer (Synd)

Tomten
2004-03-17, 04:16
men hallå! det hela hänger ju givetvis på HUR laktosintolerant du är, men ALLT protein innehåller grymt lite laktos.

1DL mjölk innehåller kring 3.5 gram laktos (därikring)

låglaktosmjölk innehåller <1 gram laktos per 1DL

100 gram protein innehåller 3% laktos, oftast mindre.

med andra ord, tar du 50 gram protein efter träningen så får du MAX i dig 1.5 gram laktos. Du ska vara GRYMT laktosintolerant om du känner av det... då är du snarare allergisk mot mjölkprodukter, inte bara intolerant.

Jag är laktosintolerant, och klarar utan problem av fairings, eiselts och selfomninutritions produkter. Av de tre så gillar jag self bäst eftersom jag tycker det håller hög kvalitet både pris och smakmässigt (svårt att säga resultatmässigt då jag inte är så elite) :rolleyes:

norpx
2004-03-17, 11:49
Kör också m double ägg. Chokladsmaken är underbar.