handdator

Visa fullständig version : Istället för näringsdryck


tankoovich
2013-10-28, 21:09
Fick idag ut från sjukhuset en hög näringsdrycker för att få i mig tillräckligt med kalorier..

Dock hatar jag den konstgjorda smaken i dessa frukstansvärda dryckerna..
De innehåller 150kcal/100ml och varje flaska rymmer 200ml alltså 300kcal..

Nu söker jag något att ersätta detta med, gärna något att tugga då det känns lättare!
Ingen som har recept på energibars eller liknande som innehåller ungefär 300kcal per bit?



/ tankOOvich

LillisJ
2013-10-28, 21:11
500ml röd mjölk

R Scarpa27
2013-10-28, 21:36
gainer? =) god och kaloririk plus välj din favoritsmak.
sen tror jag inte en energibar är enklare att äta än att dricka...

50gram nötter?=300kcal

käka 100gram pasta.

tillsätt och skvätt lite olja så har du 300kcal lätt på en dag.
solroskärnor?

enklaste är att äta/dricka rena produkter i form av fett eller kolhydrater.

tankoovich
2013-10-28, 22:10
gainer? =) god och kaloririk plus välj din favoritsmak.
sen tror jag inte en energibar är enklare att äta än att dricka...

50gram nötter?=300kcal

käka 100gram pasta.

tillsätt och skvätt lite olja så har du 300kcal lätt på en dag.
solroskärnor?

enklaste är att äta/dricka rena produkter i form av fett eller kolhydrater.

Jag gillar att tugga det jag ska få i mig, har alltid haft lättare att få i mig sånt!

/ tankOOvich

Simonbaws
2013-10-28, 22:30
ät en snickers

eiri
2013-10-28, 23:07
ät en snickers

+1

filmjölk
2013-10-28, 23:43
drick dem ändå. Du har fått de på recept av en anledning.

Anton Fräs
2013-10-29, 00:17
Varför har du dem fått näringsdryckerna förskrivna?

wilhelmblomgren
2013-10-29, 00:19
Valfri "bar" tex Sport, starbar eller Lion.

Anton Fräs
2013-10-29, 06:09
Syftet med näringsdrycker kan vara olika. Det kan handla om energiberikning, balansering av makronutrienter och/eller mikronutrienter.

Är det den sistnämnda så är det svårt att ersätta dem med annat då det inte finns livsmedel med sådan berikning.

Övriga anledningar kan gå att ersätta med mat men flytande energi brukar fungera bäst, har du fått dem pga. ätstörning tycker jag du skall sluta fundera och göra som läkaren/dietisten/sköterskan säger.

tankoovich
2013-10-29, 07:19
Det är en ätstörning som ligger i grunden till dessa drycker.
Kanske bara får pina I mig dom..

/ tankOOvich

Reaper123
2013-10-29, 12:30
Runes energikaka smakar bättre än godis och kostar typ 20kr att göra en hel plåt av, så riktigt opti!

http://www.loparlarsson.se/content/view/34/37/

Nu är det väl dock knappast lösningen på ditt problem, men sparar åtminstone lite på din ekonomi om du nu lyckas få i dig fast föda i den mängd du behöver!

R Scarpa27
2013-10-29, 21:02
Det är en ätstörning som ligger i grunden till dessa drycker.
Kanske bara får pina I mig dom..

/ tankOOvich

blanda ut dom med fun light =)
eller vanlig saft.

Anton Fräs
2013-10-29, 21:41
Jag tycker inte du skall reflektera över vare sig kalori- eller näringsinnehåll utan gör som vårdpersonalen säger till dig att göra. De vet bäst och alla sätt att kringgå deras ordinationer kommer leda dig åt fel håll. Våga lite på personalen och deras omdöme.

EDIT: Optimalt hade varit att ta upp detta med din behandlare.

wilhelmblomgren
2013-10-29, 23:32
Det är en ätstörning som ligger i grunden till dessa drycker.
Kanske bara får pina I mig dom..

/ tankOOvich

Jo, men kan inte det förvärra din ätstörning?

tankoovich
2013-10-30, 16:50
Jo, men kan inte det förvärra din ätstörning?

Att jag trycker i mig skiten?

/ tankOOvich

jenni
2013-10-30, 19:12
Det är en ätstörning som ligger i grunden till dessa drycker.
Kanske bara får pina I mig dom..

/ tankOOvich

Det blir svårt att ersätta dem då de är beräknade att täcka behovet av alla vitaminer och mineraler, det gör verken proteindrinkar eller energibars
Lägg dem i frysen 5-10 min innan du ska dricka dem så smakar de faktiskt mycket bättre :)

tankoovich
2013-10-30, 19:13
Det blir svårt att ersätta dem då de är beräknade att täcka behovet av alla vitaminer och mineraler, det gör verken proteindrinkar eller energibars
Lägg dem i frysen 5-10 min innan du ska dricka dem så smakar de faktiskt mycket bättre :)

Läser man innehållsförteckning är det bara en massa färgämnen och smakämnen men eftersom läkarna rekommenderar dessa är det väl bara att köra

/ tankOOvich

wilhelmblomgren
2013-10-30, 19:14
Att jag trycker i mig skiten?

/ tankOOvich

Ja, om du inte tycker om drycken så blir väl konsekvenserna att du inte tycker om någon mat... Jag vet inte, är bara en lekman inom ämnet .

jenni
2013-10-30, 19:39
Läser man innehållsförteckning är det bara en massa färgämnen och smakämnen men eftersom läkarna rekommenderar dessa är det väl bara att köra

/ tankOOvich

What? Vad heter drycken? Står det ingen tabell på paketet med alla vitaminer och mineraler. Ska ju finnas där, där näringsvärdena står:confused:

tankoovich
2013-10-30, 19:46
What? Vad heter drycken? Står det ingen tabell på paketet med alla vitaminer och mineraler. Ska ju finnas där, där näringsvärdena står:confused:

Formitell, kanske överdrev lite. Men känns fortfarande som det är både godare och bättre att mixa en banan med mjölk och bär eller kanske nötter?

/ tankOOvich

jenni
2013-10-30, 20:10
Formitell, kanske överdrev lite. Men känns fortfarande som det är både godare och bättre att mixa en banan med mjölk och bär eller kanske nötter?

/ tankOOvich

Prova lägg i frysen innan som jag skrev tidigare, vilka smaker har du provat, vanilj brukar vara ok

tankoovich
2013-10-30, 20:20
Prova lägg i frysen innan som jag skrev tidigare, vilka smaker har du provat, vanilj brukar vara ok

Testade det med choklad och blandande ut det med hallon.
Blev lite hårt så fick låta det tina i micron, den får stå inne kortare nästa gång!

/ tankOOvich

R Scarpa27
2013-10-30, 20:22
Formitell, kanske överdrev lite. Men känns fortfarande som det är både godare och bättre att mixa en banan med mjölk och bär eller kanske nötter?

/ tankOOvich

prata med den som skrivit ut näringsdrycker om den frågan och fråga om det finns annat att ersätta med.
vi har ingen koll på din situation riktigt.
fråga där först och be dem om råd och bolla dina ideer.

kanske litar de inte på att du äter osv...
och en näringsdryck är ju inte megastor bara halsa så får du det gjort på 5 sekunder sen har du 23 timmar och 55 sekunder kvar på det dygnet.

tankoovich
2013-10-30, 20:28
prata med den som skrivit ut näringsdrycker om den frågan och fråga om det finns annat att ersätta med.
vi har ingen koll på din situation riktigt.
fråga där först och be dem om råd och bolla dina ideer.

kanske litar de inte på att du äter osv...
och en näringsdryck är ju inte megastor bara halsa så får du det gjort på 5 sekunder sen har du 23 timmar och 55 sekunder kvar på det dygnet.

Jo är väl så, ska ta ett snack med dom!

/ tankOOvich