handdator

Visa fullständig version : Bästa kosttillskottet för att bibehålla muskelmassa under deff?


nippman
2013-10-28, 10:24
Hej!

Som rubriken lyder undrar jag vilket/vilka Kosttillskott som är bäst i form av att behålla muskelmassa under kcal underskott, och förmodligen en otillräcklig mängd protein per dag.

tränar styrka må, ons, fre. och cardio tis, tors, samt wing chun 2h varje tis-fre.
och ligger på ett underskott på ca 700-800kcal per dag enligt vågen...

Några tips? : )

Tack på förhand

Mvh

LillisJ
2013-10-28, 10:24
hmb + ursobol

nippman
2013-10-28, 10:34
Okej, hur är det med t.ex
Vassleprotein? typ best whey?
eller kanske Mega gainer?

LillisJ
2013-10-28, 10:39
Gainer hör inte hemma i någon deff. Personligen så hade jag kört EAA eller BCAA istället för vassle, dels för att jag avskyr smaken av vassle och dels för att jag hellre använder dom kalorierna på annat.

Jeml
2013-10-28, 11:38
Gainer hör inte hemma i någon deff.

det beror ju helt på hur man prioriterar och hur stort energibehov man har.

TS, kosttillskott är inte så viktigt. aminosyror eller vassle räcker gott. Ska du utöka är väl kreatin nästa steg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nippman
2013-10-28, 11:59
Alright! tack för svar : )

men iom att min kollega som kommer ner på söndag(bor i kina) och har redan köpt med sig Best whey och Mega gainer så bestämde jag mig nu för att jag kör en liten 15dagars minibulk som kommer se ut på följande sätt rent kosttillskottsmässigt:

från 4 nov till och med 19 nov.
mega gainer - 1 dos om dagen. efter kvällspass (2.30h) wing chun

whey vassleprotein - 2doser om dagen. efter dagspass samt mellan frukost och lunch.

omega 3 - 3 doser om dagen. varje måltid

NSP vitamin - 1 dos om dagen. varje morgon

efter detta kommer jag köra på en hård deff som kommer se ut på detta viset:

från 20nov till och med min semester i Thailand den 28dec.

HMB - 3 kapslar måndag till fredag 60min innan träning. lör sön 3 kapslar på morgonen.

Ursobol - 2 kapslar per måltid

EAA - 10g innan träning, 10g efter träning

omega 3 - 3 doser om dagen. varje måltid

NSP vitamin - 1 dos om dagen. varje morgon

Hur ser detta ut ? heeelt offside eller är det ok ?

tack på förhand

Mvh

Kischen
2013-10-28, 12:03
hmb + ursobol

Baserat på vad? Jag säger inte att det är fel men man kanske inte ska dra växlar på det Ola skrev när inte ens han vet om det beror på produkterna.

Stimulantia skulle jag säga. Inte nödvändigtvis koffein.

Dreas
2013-10-28, 12:23
Gainer hör inte hemma i någon deff.Skitsnack! Beror ju på vad du kallar för gainer men lite kolhydrater(10-20g) i EAA-shaken före pass är guld värt under diet imo. Testa det vettja :)

Anders The Peak
2013-10-28, 12:30
Baserat på vad? Jag säger inte att det är fel men man kanske inte ska dra växlar på det Ola skrev när inte ens han vet om det beror på produkterna.

Stimulantia skulle jag säga. Inte nödvändigtvis koffein.

Park BS, Henning PC, Grant SC, Lee WJ, Lee SR, Arjmandi BH, Kim JS. HMB attenuates muscle loss during sustained energy deficit induced by calorie restriction and endurance exercise. Metabolism. 2013 Jul 19. doi:pii: S0026-0495(13)00186-8.

Abstract


OBJECTIVE:

To investigate the efficacy and underlying mechanisms of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB) on body composition, muscle mass and physical performance under catabolic versus normal training conditions.

MATERIALS/METHODS:

Mice were divided into four groups (n=10/group): 1) ALT=ad libitum+trained (1h/d for 3d/wk); 2) ALTH=ALT+HMB (0.5g/kg BW/d); 3) C=calorie restricted (-30%)+trained (6h/d, 6d/wk); and 4) CH=C+HMB. Repeated in vivo assessments included body composition, grip strength and sensorimotor coordination before and after the experimental protocol, while in vitro analyses included muscle wet weights, expression of selected genes and proteins regulating muscle mass, and myofiber cross-sectional area. ANOVAs were used with significance set at p<0.05.

RESULTS:

ALTH had greater lean mass than ALT and sensorimotor function increased in ALTH, but decreased in ALT under normal training conditions. Grip strength decreased only in C, but was maintained in CH. Gastrocnemius mass and myofiber CSA were greater in CH than C following catabolic conditions. Gastrocnemius atrogin-1 mRNA expression was elevated in C but not in CH compared to all other groups whereas atrogin-1 protein levels showed no significant changes.

CONCLUSION:

HMB improves body composition and sensorimotor function during normal training and attenuates muscle mass and strength loss

nippman
2013-10-28, 12:42
Alright! tack för svar : )

men iom att min kollega som kommer ner på söndag(bor i kina) och har redan köpt med sig Best whey och Mega gainer så bestämde jag mig nu för att jag kör en liten 15dagars minibulk som kommer se ut på följande sätt rent kosttillskottsmässigt:

från 4 nov till och med 19 nov.
mega gainer - 1 dos om dagen. efter kvällspass (2.30h) wing chun

whey vassleprotein - 2doser om dagen. efter dagspass samt mellan frukost och lunch.

omega 3 - 3 doser om dagen. varje måltid

NSP vitamin - 1 dos om dagen. varje morgon

efter detta kommer jag köra på en hård deff som kommer se ut på detta viset:

från 20nov till och med min semester i Thailand den 28dec.

HMB - 3 kapslar måndag till fredag 60min innan träning. lör sön 3 kapslar på morgonen.

Ursobol - 2 kapslar per måltid

EAA - 10g innan träning, 10g efter träning

omega 3 - 3 doser om dagen. varje måltid

NSP vitamin - 1 dos om dagen. varje morgon

Hur ser detta ut ? heeelt offside eller är det ok ?

tack på förhand

Mvh

Synpunkter på detta? kan det vara värt att prova ??

Tycker det ser rätt så schysst ut...

z_bumbi
2013-10-28, 13:09
Gainer hör inte hemma i någon deff.

Det där stämmer ganska dåligt då det beror på hur mycket kalorier man har att leka med.

bigjepp
2013-10-28, 13:13
om jag inte mins fel så postade du en bild på dig själv i någon av forumets trådar, och jag hade legat på balans.
du hade rätt låg fett procent men även rätt lite muskler så jag hade inte deffat ner mig mer, kommer bara se konstigt ut..

mitt tips ligg på balans eller något litet överskott och lägg på dig lite muskler inför resan kommer se bra mycket bättre ut.

LillisJ
2013-10-28, 13:51
Okej, visste inte att alla drack mass gainers(inte EAA + lite malto, Dreas) under sin deff. Jag håller mig borta från det då jag hellre äter kalorierna. Dricker någon av er ens gainer under deff?

Baserat på vad? Jag säger inte att det är fel men man kanske inte ska dra växlar på det Ola skrev när inte ens han vet om det beror på produkterna.

Stimulantia skulle jag säga. Inte nödvändigtvis koffein.

Finns en artikel på MMs hemsida om ursobol med massor av källor. Får antagligen inte länka här så jag låter bli. Googla på mm***** ursobolic acid.

Kischen
2013-10-28, 14:03
Park BS, Henning PC, Grant SC, Lee WJ, Lee SR, Arjmandi BH, Kim JS. HMB attenuates muscle loss during sustained energy deficit induced by calorie restriction and endurance exercise. Metabolism. 2013 Jul 19. doi:pii: S0026-0495(13)00186-8.

Nu tänkte jag främst på ursolsyran men iaf, om man täcker proteinintaget med råge, skulle hmb göra skillnad?

LillisJ
2013-10-28, 14:12
För övrigt Kischen, jag följer inte Ola W så jag har ingen aning om vad han skrivit eller sagt.

Dreas
2013-10-28, 14:18
Okej, visste inte att alla drack mass gainers(inte EAA + lite malto, Dreas) under sin deff. Jag håller mig borta från det då jag hellre äter kalorierna. Dricker någon av er ens gainer under deff? Vad är gränsen för en gainer, vid vilken mängd kolhydrater blir det en gainer?

Som sagt, testa 10-20g malto i drinken före pass efter 2-3 månaders diet.

LillisJ
2013-10-28, 14:21
Vad är gränsen för en gainer, vid vilken mängd kolhydrater blir det en gainer?

Som sagt, testa 10-20g malto i drinken före pass efter 2-3 månaders diet.

Jag tänker på dom med vassle och malto som landar på 400kcal per 100g. För MIG är gainer en produkt med syfte att underlätta viktuppgång. EAA och lite malto räknas mer som en svag pwo för mig.

Alltidxx
2013-10-28, 16:44
Vad är gränsen för en gainer, vid vilken mängd kolhydrater blir det en gainer?
80+ carbs. Var inte tjurskallig nu *slap*

Under 80 är "näringsdryck"

Sverker
2013-10-28, 18:00
Okej, visste inte att alla drack mass gainers(inte EAA + lite malto, Dreas) under sin deff. Jag håller mig borta från det då jag hellre äter kalorierna. Dricker någon av er ens gainer under deff?


Jag har sedan länge slutat att deffa;).
Men visst är en gainer värdefull för att minska mängden underhudsfett och behålla muskelmassan.
Snabbare glykogenpåfyllning och återhämtnnig gör att man ( jag ) kan träna hårt utan att tappa gnistan i träningen. Viktigt att inte sänka sig under en viktminskning utan fortsätta träna på bästa sett. Både för att behålla muskelmassan men också för självkänslan.

LillisJ
2013-10-28, 18:02
Jag har sedan länge slutat att deffa;).
Men visst är en gainer värdefull för att minska mängden underhudsfett och behålla muskelmassan.
Snabbare glykogenpåfyllning och återhämtnnig gör att man ( jag ) kan träna hårt utan att tappa gnistan i träningen. Viktigt att inte sänka sig under en viktminskning utan fortsätta träna på bästa sett. Både för att behålla muskelmassan men också för självkänslan.

Det här köper jag. :)

Kung atlas
2013-10-28, 18:03
Jag har sedan länge slutat att deffa;).
Men visst är en gainer värdefull för att minska mängden underhudsfett och behålla muskelmassan.
Snabbare glykogenpåfyllning och återhämtnnig gör att man ( jag ) kan träna hårt utan att tappa gnistan i träningen. Viktigt att inte sänka sig under en viktminskning utan fortsätta träna på bästa sett. Både för att behålla muskelmassan men också för självkänslan.

+1 på den:thumbup:

nippman
2013-10-29, 04:37
om jag inte mins fel så postade du en bild på dig själv i någon av forumets trådar, och jag hade legat på balans.
du hade rätt låg fett procent men även rätt lite muskler så jag hade inte deffat ner mig mer, kommer bara se konstigt ut..

mitt tips ligg på balans eller något litet överskott och lägg på dig lite muskler inför resan kommer se bra mycket bättre ut.

Det stämmer att jag postade en bild i "gissa min fett-%" tråden.
Det stämmer inte att jag har en låg fett procent.
Det stämmer att jag har lite muskler.

Har tränat ca 5 månader, varav 4 månader boxning och 1 månad på gym(lyfta vikter) från 101kg till 72kg på dessa 5 månader

Lägger upp några bilder snart så får ni rutinerade gymmare/byggare se, och avgöra huruvida jag borde deffa, bulka eller bara träna på balans för att uppnå bästa möjliga resultat, dvs få en snygg proportionerlig kropp.
Ge mig gärna era förslag på vilket/vilka kosttillskott jag borde använde mig av också

tack på förhand!

nippman
2013-10-29, 07:12
175cm 72kg.
en avslappnad en på ryggen och en på spänd arm.

bigjepp
2013-10-29, 07:23
Det stämmer att jag postade en bild i "gissa min fett-%" tråden.
Det stämmer inte att jag har en låg fett procent.
Det stämmer att jag har lite muskler.

Har tränat ca 5 månader, varav 4 månader boxning och 1 månad på gym(lyfta vikter) från 101kg till 72kg på dessa 5 månader

Lägger upp några bilder snart så får ni rutinerade gymmare/byggare se, och avgöra huruvida jag borde deffa, bulka eller bara träna på balans för att uppnå bästa möjliga resultat, dvs få en snygg proportionerlig kropp.
Ge mig gärna era förslag på vilket/vilka kosttillskott jag borde använde mig av också

tack på förhand!

Jag står fast vid mitt beslut. Kalori balans eller litet plus, lägg på dig lite gains. Men sen är det självklart upp till dig, din kropp och du ska göra det du vill.

benya
2013-10-29, 10:20
lägg dig under bänkpressen och pumpa bröst!

nippman
2013-10-29, 10:52
Jag står fast vid mitt beslut. Kalori balans eller litet plus, lägg på dig lite gains. Men sen är det självklart upp till dig, din kropp och du ska göra det du vill.

Du har helt rätt med att det är min kropp, men problemet är att jag inte vet jag vad jag vill för jag har ingen aning om vad som kommer ge best resultat, är som tidigare nämnt väldigt ny på gymmet, men om jag gör som du säger dvs lägger mig på typ kcal balans, kommer det resultera i att jag lägger på mig muskler och förlorar fett succesivt eller hur kommer det gå?
som sagt har jag precis gått ner typ 30kg och känns lite knapert att börja dra på mig massa fett nu igen liksom.. hoppas du förstår vad jag menar.

lägg dig under bänkpressen och pumpa bröst!

Yes Sir! ska pumpa söönder :hbang:

tack för svaren, uppskattas!

centralt
2013-10-29, 12:14
nippemannen, byt kalsonger för fan! Det där håller inte. Lycka till *flex*

nippman
2013-10-29, 15:12
byt kalsonger för fan! Det där håller inte.

Haha! aaaaldrig att jag drar på mig ett par tajta klibbiga björnborg boxers!

Tack så mycket :)