handdator

Visa fullständig version : Hopprep bra för att träna hjärtat men skona muskelbygge?


Armed Dingo
2013-10-28, 09:01
Ja vad säger expertpanelen? Kan man träna upp sin kondition utan att dra på sig några negativa effekter på muskelbygge genom detta enkla tillvägagångssätt?

Arnoldski
2013-10-28, 12:21
Enligt vissa ska intervallträning vara det bästa sättet att kombinera någon form av flåsträning med muskelbyggande, och det kan så klart göras med hopprep likaväl som löpning, crosstrainer, simning, skidåkning etc. Poängen är att man ska hålla sig ifrån långa pass för klassisk konditionsträning.

Orkar inte leta källor åt dig men Jonas Berqvists bok är en källa i alla fall.

z_bumbi
2013-10-28, 13:12
Jag tvivlar på att det är någon särskilt fördel med intervallträning och därför så kommer inte hopprep att göra någon skillnad jämfört med andra former. Frågan är däremot hur stora de märkbara effekterna faktiskt är och om man behöver bry sig i praktiken?

Morty
2013-10-28, 13:52
Är ju svinjobbigt i vaderna iaf.

z_bumbi
2013-10-28, 14:08
Är ju svinjobbigt i vaderna iaf.

Det beror bara på hur van man är.

svenbanan
2013-10-28, 16:23
Om något så är väl hopprep nåt som är hyfsat likt löpning iom att man håller på att studsar runt på tå så mycket. Det brukar ju heta att löpning är den sämsta formen av konditionsträning om man vill fokusera på att bygga. Då borde ju hopprep inte vara mycket bättre.

Personligen får jag sjukt ont i hälsenor av hopprep. I alla fall då jag försöker mig på att göra dubbelhopp.

Dessutom blir jag helt slut i axlarna. Det är jag rätt säker på att det beror på usel teknik.

Hemi
2013-10-29, 16:54
Efter ett tag blir man van så att man hoppar bara några mm över golvet och man pendlar lite fram och tillbaka med fötterna hur som helst, kroppen blir helt upprätt, då kanske man tränar hjärtat mer än om man blir slut i vaderna först på grund av enformig stil. Med mitt ena tjocka, tunga rep jag har och stora trähandtag så är faktiskt handlederna den svaga länken och jag måste tänka på hur jag roterar dem. Med mitt andra tunna rep kan jag nöta på länge och tidsbristen brukar säga stopp.

Alexton
2013-10-30, 00:55
Blir det för lätt är det bara att ta på sig viktvästen det gör under ;)

exor
2013-10-30, 06:35
Brukar köra lågintensiv konditionsträning 30-60 minuter. Lugnt å skönt.

cero
2013-10-30, 07:06
Spring du 2 gånger i veckan. Tvivlar på att det kommer påverka styrketräningen öht (förutom ev trötthet i benen).

Armed Dingo
2013-10-30, 12:53
Spring du 2 gånger i veckan. Tvivlar på att det kommer påverka styrketräningen öht (förutom ev trötthet i benen).

Jag gjorde det förut, tre ggr i veckan, och jag tyckte det påverkade. Det gav en fin boost konditionsmässigt på gymmet men jag var också trött på ett annat sätt. Tappade tryck ungefär.

Diomedea exulans
2013-10-30, 12:56
Här kommer jag med en högst personlig teori. Löpning är som bekant dåligt för muskelbygge, till skillnad från till exempel cykling. Hopprepshoppning är ganska likt löpning - båda innebär att man gör små hopp - så jag gissar att hopprepshoppning är ganska dåligt för muskeluppbyggnaden, ungefär som löpning.

Men det kan ju ha andra fördelar. Jag gissar t ex att det är helt okej träning för de där småmusklerna i axlarna. Bra prehab.

Armed Dingo
2013-10-30, 13:17
Här kommer jag med en högst personlig teori. Löpning är som bekant dåligt för muskelbygge, till skillnad från till exempel cykling. Hopprepshoppning är ganska likt löpning - båda innebär att man gör små hopp - så jag gissar att hopprepshoppning är ganska dåligt för muskeluppbyggnaden, ungefär som löpning.

Men det kan ju ha andra fördelar. Jag gissar t ex att det är helt okej träning för de där småmusklerna i axlarna. Bra prehab.

Jag hade hoppats att det skulle vara bra. Benen böjs knappt, man studsar mest med hälsenan och rörelsen är mjuk och inga dunsar. Men kan mycket väl vara som ni säger. :(

Diomedea exulans
2013-10-30, 13:23
Jag hade hoppats att det skulle vara bra. Benen böjs knappt, man studsar mest med hälsenan och rörelsen är mjuk och inga dunsar. Men kan mycket väl vara som ni säger. :(

Återigen: Jag gissar bara.

PureWhey
2013-10-30, 14:55
Enligt vissa ska intervallträning vara det bästa sättet att kombinera någon form av flåsträning med muskelbyggande, och det kan så klart göras med hopprep likaväl som löpning, crosstrainer, simning, skidåkning etc. Poängen är att man ska hålla sig ifrån långa pass för klassisk konditionsträning.

Orkar inte leta källor åt dig men Jonas Berqvists bok är en källa i alla fall.

Hur lyckas du köra HIIT med hopprep, simning och skidåkning?

Akufve
2013-10-30, 16:16
Hur lyckas du köra HIIT med hopprep, simning och skidåkning?

Gällande simning: man ger sig själv ett lämpligt antal set på 60 sekunder och på varje set ska man simma 50 meter crawl/frisim så snabbt man kan. Hatar man sig själv tillräckligt mycket kan man köra fjärilsim, givet att man har teknik nog. Resterande tid av minuten får man vila. En av få drillar jag minns från simträningen då den var bland de jobbigare.

cero
2013-10-30, 20:05
Jag gjorde det förut, tre ggr i veckan, och jag tyckte det påverkade. Det gav en fin boost konditionsmässigt på gymmet men jag var också trött på ett annat sätt. Tappade tryck ungefär.

Hur länge konditionstränade du och hur avgjorde du att du hade "tappat tryck"?

Låter mer som att du behövde vänja dig vid konditionsträningen. De negativa effekter man brukar prata om när det gäller konditionsträning + styrketräning känner man inte av som "trötthet" direkt, utan det är processer som sker i kroppen. Sen kan man ju känna sig trött av konditionsträningen i sig, men det är inte samma sak.

nippman
2013-10-31, 10:36
Jag köper inte det där med att Hopprep skulle ha en negativ effekt på muskelbyggning på samma sätt som löpning... när du springer/joggar ca 12-18km/h så blir det ju mycket intensivare och du gör mycket mycket mycket större rörelser med kroppen än vad du gör när du hoppar hopprep på rätt sätt, med hopprepet som någon sa tidigare så rör du dig inte mer en några mm från marken och pendlar med fötterna som att du tar små steg, det skulle i sådana fall vara som att du springer med små minimala myr-steg i jämförelse.
+ att du tränar handleder och uthållighet i axlarna samt underarmarna om du väljer att köra med ett hopprep med vikt.

Armed Dingo
2013-10-31, 11:21
Hur länge konditionstränade du och hur avgjorde du att du hade "tappat tryck"?

Låter mer som att du behövde vänja dig vid konditionsträningen. De negativa effekter man brukar prata om när det gäller konditionsträning + styrketräning känner man inte av som "trötthet" direkt, utan det är processer som sker i kroppen. Sen kan man ju känna sig trött av konditionsträningen i sig, men det är inte samma sak.
10 veckor. I början gick det skitbra, gymmet gick lika bra som förut och ökade sakta. Men sedan stannade det av och sedan började det till och med gå bakåt (i knäböjen) och jag kände mig mer och mer sliten hela tiden.

cero
2013-10-31, 14:15
Poängen är att man ska hålla sig ifrån långa pass för klassisk konditionsträning.

Är det själva hjärtpumpandet (i detta fall under lång tid) som motverkar muskeluppbyggnaden? I så fall gäller det ju även för hopprep eller vad som helst.

Diomedea exulans
2013-10-31, 14:17
Är det själva hjärtpumpandet (i detta fall under lång tid) som motverkar muskeluppbyggnaden? I så fall gäller det ju även för hopprep eller vad som helst.

Nix. Cykling är t ex mindre dåligt än löpning för muskeluppbyggnaden.

cero
2013-10-31, 14:21
Nix. Cykling är t ex mindre dåligt än löpning för muskeluppbyggnaden.

Med lika många slag per minut?

Cykling brukar vara lite mer kraft och lite mindre flås. Att få upp pulsen när man springer är mycket enklare.

Diomedea exulans
2013-10-31, 14:26
Med lika många slag per minut?

Cykling brukar vara lite mer kraft och lite mindre flås. Att få upp pulsen när man springer är mycket enklare.

Ja. Såvitt jag har förstått så är löpning den konditionsträningsform som motverkar muskeluppbyggnad mest, sett till "flås-enhet", i brist på bättre ord. Låter märkligt, men tydligen är det så.

cero
2013-10-31, 14:30
Där ser man. Någon som har en simpel förklaring på detta?