handdator

Visa fullständig version : Rygg i förhållande till bröst, bra ratio?


skivståång
2013-10-27, 19:07
Som jag förstått det så ska man träna rygg mycket mer än bröst, typ tre gånger mer vad jag hört.

Men stämmer detta, jag har idag väldigt ful hållning, framåt rullade axlar, ont i skuldrorna. Inte bra helt enkelt. Det jag inte vet är om man faktiskt ska gå runt och tänka att man ska dra tillbaka axlarna (blir nån konstig spänning i trapzen då) eller bara träna mycket mer rygg?

Vad har ni och säga ang detta ? =)

LillisJ
2013-10-27, 19:09
Hur tränar du rygg och hur tränar du axlar? Hur många gånger i veckan?

skivståång
2013-10-27, 19:14
Hur tränar du rygg och hur tränar du axlar? Hur många gånger i veckan?

Hehe just nu har jag haft ett uppehåll sen typ augusti så inte alls, men vet att min hållning har varit lite skev oavsett uppehåll eller inte.

Som det är nu så har självklart för mycket datorsittande och ingen träning alls bidragit till mina framåtroterade axlar.

Rundning av ryggen, ihopsjunket bröst helt enkelt!

difeddy
2013-10-27, 19:16
Att man skulle träna ryggen tre gånger mer än bröst har inte jag hört i varje fall. Men det kanske är gynnsamt att träna ryggen något mer än framsidan.

Diomedea exulans
2013-10-27, 19:17
Att man skulle träna ryggen tre gånger mer än bröst har inte jag hört i varje fall. Men det kanske är gynnsamt att träna ryggen något mer än framsidan.

+1. På nästan alla scheman jag har sett så tränar man dem lika mycket.

CaptainObvious
2013-10-27, 19:53
Man ska väl träna efter hur stora muskelgrupperna är. Inte lika mycket set på armarna som ryggen då t.ex :)

Bryggan
2013-10-28, 01:07
Det är roligast att träna ryggen...men att göra det tre ggr så mycket som ngt annat låter lite överdrivet.

PureWhey
2013-10-28, 01:10
Kolla på de scheman som finns, och sammanställ informationen.

Wormzie
2013-10-28, 09:23
Hållning är framför allt någon man korrigerar genom att medvetengöra sin hållning under hela dagen och arbeta på den då. Går man runt med säckig hållning hela dagen och sitter still mycket kommer inte några extra set rygg fixa det.. Däremot så tror jag ändå att man alltid ska eftersträva en balans mellan olika muskelgrupper så att träna ryggen åtminstone lika mycket som framsidan borde vara standard.