handdator

Visa fullständig version : Acne Problem. Ni som har koll på bra kost, se hit!


skivståång
2013-10-27, 15:16
Hej!

Så yeah, har nu dragits med denna acnen allt för länge o efter att imorse vaknat upp med flera nya finnar så tittar man sig o spegeln o undrar vad fan man gjort för o förtjänat detta. Inte så att mitt självförtroende är bristande. Men vem fan vill ha massa röda små bölder i ansiktet, not me.

Så ja, alla dessa "bra" krämer som torkar ut ansiktet o har sig, har jag tröttnat på då det bara kliar o verkar inte bidra med nått vettigt så tänker jag att byta kostvanor är nog det jag inte prövat ordentligt så here we go..

Äter antibiotka tetralysal, Vitamin-D3 och Vitamin-B5. Som jag tänker fortsätta med, krämer,ansiktstvättar bla bla funderar jag att lägga på hyllan. Då jag tror att kroppen kommer bli beroende av diverse skönhetsprodukter och ge mig mer problem när jag slutar använda dessa.

Så kosten är väl det som jag kan styra upp och se vad som händer. Så behöver hjälp av er här på kost som påverkar acne både negativt och positivt.

Tack på förhand :)

nisse1976
2013-10-27, 15:23
En del får problem av mjölkprodukter.

nisse1976
2013-10-27, 15:25
Här står säkert lite mer stuff:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143237&highlight=Acne

skivståång
2013-10-27, 15:31
Yes mjölk är ju nått o utesluta helt iaf.

RobinEH
2013-10-27, 15:31
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204329&highlight=finnar) har du en till tråd.

Vassledelen av mjölkprotein är starkt implikerat i acne. Även andra insulinogena livsmedel överlag. Acne är inget normaltillstånd per se utan tecken på en "överdriven" anabol signalering.

Det har inget med tro att göra, det kan man göra i kyrkan.
Prova. Finns potentiella risker, men testa. Jag har för mig att kreatin ökar DHT-nivåer, vilket är väldigt o-bra för acne men prova som sagt. Vasslet är sannolikt största boven (och finns även i gainern).

Om det inte blir bättre, ta bort kreatinet också på prov.
Nej, kvarg höjer IGF-1 mer än whey.

Babyface, som jag skrev som svar till dig i PM, testa vassle först. Var beredd på att testa och plocka bort kvargen också om det inte hjälper. Jag tror faktiskt att du kan få en markant förbättring av din acne med ett par kostmodifikationer, med framförallt mjölkprodukter då.

Problemet är att mjölkprodukter är väldigt insulinogena och höjer IGF-1 och du har IGF-1 receptorer i talgkörtlar som både stimuleras av insulin, IGF-1 och androgener. Insulin och IGF-1 ökar också mängden androgener (genom att de "öppnar upp" androgen-receptorn i cellkärnan) och det hela är en soppa av anabola signalering och ökad talgbildning > finnar.

R Scarpa27
2013-10-27, 19:18
en sak förutom kosten. är att bli äldre också =)

skivståång
2013-10-27, 19:33
en sak förutom kosten. är att bli äldre också =)

Mjo men är liksom 19år idag. Så borde blivit av med skiten tycker man ^^

Babyface
2013-10-27, 20:57
Min hy är riktigt fin nu - alla ärr. Det har varit jobbigt som bara helvete, men när man får resultat och vet vad som sabbar hyn är det värt det.

En festhelg så är hyn fuckad igen, så antar att vill man vara fin får man lida pin:/


1. Är och drick så enkelt du bara kan, alltså inget halvfabrikat lean&clean helt enkelt.
T.ex 200g magert vitt/rött kött 200g grönt carbs efter dina behov. Gör egna såser.

Givetvis inget godis,socker,vitt bröd etc
Dricker vatten till allt och te

2. Duscha alltid innan läggdags och ha alltid en nytt örngott eller handduk på kudden om du vill det.

3. Drick väldigt mycket vatten, pisset ska aldrig bli gul-aktigt och ät d,zink,b,multi tillskott




Tror inte heller mycket på produkter men en bra tvätt och fuktkräm är iaf ett måste

dappe
2013-10-27, 21:15
Äh, knapra lite roaccutan så är det löst.
Lägg gärna upp bild på din ohyra så man kan få jämföra, jag hade en jävulusisk hy förut men numera är den dräglig efter en roaccutan kur.

R Scarpa27
2013-10-27, 21:24
Mjo men är liksom 19år idag. Så borde blivit av med skiten tycker man ^^

nae då.. vänta några år till..
så kommer den bli mildare automatiskt.

ur still young boy.

dappe
2013-10-27, 21:26
nae då.. vänta några år till..
så kommer den bli mildare automatiskt.

ur still young boy.

Grejen är den att om han har riktigt otur och får en jävla massa ärr i huvudet efter finnarna så kan detta bli kvar i många år om de ens försvinner, om han inte gör något åt de. ;)

R Scarpa27
2013-10-27, 21:34
Grejen är den att om han har riktigt otur och får en jävla massa ärr i huvudet efter finnarna så kan detta bli kvar i många år om de ens försvinner, om han inte gör något åt de. ;)

har jag sagt han ska riva bort dom eller?
sen med AUTOMATIK kommer den bli mildare med åldern.
har inte påstått något om att han inte ska göra något nu......

dappe
2013-10-27, 21:58
har jag sagt han ska riva bort dom eller?
sen med AUTOMATIK kommer den bli mildare med åldern.
har inte påstått något om att han inte ska göra något nu......

Ursäkta om mitt svar gjorde dig upprörd, det var inte alls min avsikt.
Jag pratar av egen erfarenhet och ärr kan komma även om man inte är där och river. Givetvis blir det lindrigare med åldern men om man ser Persbrandt eller Lennart Jähkel som referens så kanske du förstår hur det kan bli.

*hug*

Dewon
2013-10-30, 17:09
Har lik som du känslig hud mot det mesta, tar medicinen Roaccutan nu men dricker ändå 1liter+ mjölk varje dag utan att det påverkar mig. Tar proteinpulver men endat kasein då vassle gav upphov till finnar efter några dagar bara.

Sen jag började med periodisk fasta har min akne blivit betydligt bättre, läst om hur det sänker insulinnivåerna och undrar om det är därför?

tjing
2013-10-30, 17:11
Sen jag började med periodisk fasta har min akne blivit betydligt bättre, läst om hur det sänker insulinnivåerna och undrar om det är därför?

Mycket möjligt. Kapar du anabola processer en större del av dygnet med samma kost så är det inte otänkbart.

björne92
2013-10-31, 00:37
Hej!

Så yeah, har nu dragits med denna acnen allt för länge o efter att imorse vaknat upp med flera nya finnar så tittar man sig o spegeln o undrar vad fan man gjort för o förtjänat detta. Inte så att mitt självförtroende är bristande. Men vem fan vill ha massa röda små bölder i ansiktet, not me.

Så ja, alla dessa "bra" krämer som torkar ut ansiktet o har sig, har jag tröttnat på då det bara kliar o verkar inte bidra med nått vettigt så tänker jag att byta kostvanor är nog det jag inte prövat ordentligt så here we go..

Äter antibiotka tetralysal, Vitamin-D3 och Vitamin-B5. Som jag tänker fortsätta med, krämer,ansiktstvättar bla bla funderar jag att lägga på hyllan. Då jag tror att kroppen kommer bli beroende av diverse skönhetsprodukter och ge mig mer problem när jag slutar använda dessa.

Så kosten är väl det som jag kan styra upp och se vad som händer. Så behöver hjälp av er här på kost som påverkar acne både negativt och positivt.

Tack på förhand :)

Vet inte hur mycket du har men jag hade mycket ett tag och tag recept belagd medecin, starka grejer du får inte sola eller dricka osv men de passar ju bra nu under vintern. Om du lider av det skulle jag lätt göra det jag tycker det är jävligt skönt att slippa besväras av de igen för de va jävligt jobbigt att ha

earf
2013-10-31, 19:02
Jag får acne när jag tränar av någon anledning. Vid sjukdom etc blir det bättre direkt. Sen ost och choklad är döden. Har nästan bara på ryggen nu

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Juntaneinen
2013-10-31, 20:22
Jag drogs med skiten i många år. Samma jävla frustrerade upplevelser varje morgon när man såg sig själv i spegeln. Men en vacker dag så slutade jag äta mejeriprodukter. Det finns tydligen hormoner i komjölk för att kalven ska växa snabbare när den diar. Vissa människor är extra känsliga för hormoner. Mina problem har försvunnit helt och hållet sedan jag slutade. Men om jag fuskar och käkar en kesella eller nått så kommer det en fet röding direkt. Så för mig är det absolut glasklart att mejeriprodukter ger mig akne.

Perramja
2013-11-01, 00:27
Jag får acne när jag tränar av någon anledning. Vid sjukdom etc blir det bättre direkt. Sen ost och choklad är döden. Har nästan bara på ryggen nu

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Du äter väl mer mjölkprodukter när du tränar kanske? Typ proteindrinkar, kvarg mm? Isf har du svaret där: mjölkprodukter ger dig acne.

Babyface
2013-11-02, 19:10
Precis, bort med allt som har med mjölk att göra så blir det bra

wilhelmblomgren
2013-11-02, 19:30
Personligen så tror jag att oprocessad och icke fet mat påverkar din hy positivt.