handdator

Visa fullständig version : Väldigt svag rosa nyans kyckling ?


Sayonara
2013-10-27, 13:45
Nojjar lite då jag precis käkat kyckling file som hade en väldigt svag nyans av rosa och kändes lite gummiaktig i konsistensen

hade den i ugnen i över 1 timma på 225 grader

nån som vet om det är farligt ?

gustaav
2013-10-27, 13:48
Har svårt att tro att din kyckling var rosa pga att den inte var klar i alla fall, även om den var frusen från början.

WiXiAN
2013-10-27, 13:58
Brukar laga 2x900g påsar i ugn 40-50min på 200grader utan problem.

Som svar på frågan borde du inte vara allt för nojig.

LillisJ
2013-10-27, 14:21
1 timma på 225? Brukar ta typ 25 min för frusen kyckling att bli klar för mig, på 200... :MrT:

alva
2013-10-27, 19:33
Sån kyckling har jag ätit flera gånger, utan att bli sjuk ;)

R Scarpa27
2013-10-27, 19:38
Sån kyckling har jag ätit flera gånger, utan att bli sjuk ;)

me 2 =)
om[risk för salmonella bakterier fann så lär de dött under 225 grader i en timma) Är ju inte bakterierna som är lite rosa :naughty:

Diomedea exulans
2013-10-27, 19:43
me 2 =)

me 3

AronP
2013-10-27, 20:07
Spelar det någon roll? Det är ju inte så att du kan göra något åt det :)

Sverker
2013-10-27, 20:16
me 2 =)
om[risk för salmonella bakterier fann så lär de dött under 225 grader i en timma) Är ju inte bakterierna som är lite rosa :naughty:


225 grader i en timme säger ingenting om vilken värme det var i mitten på kycklingfilén. Köttet kring lårbenen kan ibland vara lite rosa även om köttet är upphettat ordentligt. Men filén borde vara helt genomstekt och grå.
Ta fram skinktermometern nästa gång.

Klart att kyckling som inte är genomstekt kan vara farligt och ge obehagliga överraskningar. Campylobakter är inte att leka med*spy*.

R Scarpa27
2013-10-27, 20:31
225 grader i en timme säger ingenting om vilken värme det var i mitten på kycklingfilén. Köttet kring lårbenen kan ibland vara lite rosa även om köttet är upphettat ordentligt. Men filén borde vara helt genomstekt och grå.
Ta fram skinktermometern nästa gång.

Klart att kyckling som inte är genomstekt kan vara farligt och ge obehagliga överraskningar. Campylobakter är inte att leka med*spy*.

jo klart men 225 grader i en timma så måste den vara genomstekt var mitt syfte med meningen...
det är ca dubbla tiden mot vanlig tillagning...

om hans ugn inte är från stenåldern.

i vilket fall lär han märka det...
då han skrivit efter han ätit.

så ingenting lär väl hjälpa han endå. f.t

dock ska man alltid kolla termometer.. sådant är typ självklart för min del så tänker inte på att folk inte använder alla köksprylar ibland.

har alltid termometer i fikan hehe, om man ser att något ser halvdant ut bara tempa på 1 å 2.

det man kan göra om man nojjar...
är att rensa ner den och steka till i pannan lite kvickt.

sigill
2013-10-27, 21:26
En riktigt stor kycklingfilé kan ta väldigt lång tid i ugnen; särskilt om ugnen är stor. Bättre att tina upp först och skära i bitar.

Sniggel
2013-10-27, 22:00
Sån kyckling har jag ätit flera gånger, utan att bli sjuk ;)

Jag har gått mot rött på övergångsställen flera gånger utan att titta mig för och jag har aldrig blivit påkörd. ;)

Nej det har jag inte men hoppas du förstår poängen.

Fjod0r
2013-10-28, 02:18
Var noga med kycklingen. Campylobakterinfektioner bör undvikas, av flera anledningar. De börjar dö vid ca 50C och tål inte frysboxar särskilt väl, så jag skulle inte oroa mig för mycket om jag var du. Men bra att tänka på i framtiden! Om temperaturen dessutom överstigit 70C någon längre stund är risken för salmonella (som från början är liten) minimal. Som tidigare nämnts är ugnstermometrar guld värda, gör det dessutom lätt att få allt i ugnen mer eller mindre perfekt lagat!

Kan inte lite överkokt kyckling få samma konsistens?