handdator

Visa fullständig version : Nysningar farligt?


Onigiri
2013-10-27, 09:07
En grej som pågått ett flertal år eller ja kanske alltid har varit att jag nyser så fruktansvärt mycket på morgon/förmiddagar och generellt. Är inte allergisk mot något och har inga problem med något (tror jag?) som orsakar nysningar.

Vi snackar alltså om att jag nyser 6-10 gånger snabbt i följd så man nästan blir andfådd eller att det gör ont i magen på samma sätt som att man skrattar tills "det gör ont i magen". Sedan upprepas den här "attacken" 2-3 gånger till fram till klockan 12 ca med ganska korta mellanrum.

Spelar inte heller någon roll om jag är hemma eller hos någon annan eller i ett annat land ens, samma rutiner med nysningar...

Fick för mig att nysningar ska vara bra, som ett sätt för kroppen att rensa bort "gifter" och "damm" eller så. Men inte kan väl alla människor ha samma nysattacker som jag? Det brukar ge sig nästan totalt från lunchtid och resten av dygnet, då är det random och inte mer än för någon annan.

PontusAndersson
2013-10-27, 09:20
Det är ovanligt att få sådana nysattacker varje dag... Nysningen i sig är ofarlig men det skulle i så fall vara om det finns någon bakomliggande orsak som är skadlig. Snarkar du mycket?

Ring sjukvårdsupplysningen på 1177 om du vill kolla upp det!

tjing
2013-10-27, 09:30
Du har högre kortisolnivåer (anti-inflammatoriskt) tidigare under dagen, vilket också är en förklaring till varför allergiska reaktioner och annat (täppt näsa, segt slem, astma etc) ökar under senare delen av dygnet och natten.

Ditt immunförsvar reagear på någonting, förmodligen subkliniskt som sådant. Äter/dricker du något när du får nysningar? Ja, nysningar är en ändåmålsenlig funktion.

Onigiri
2013-10-27, 09:53
Är dryptyst på nätterna. Sambon kör "sleeptalk" appen och jag ligger i dvala 99 av 100 gånger.

Är ibland torr eller torr-slemmig i munnen på morgonen. Kan vakna till vid fyra och vara "fräsch" varav 2 timmar senare när klockan i ringer kan det vara rena bakfyllan i gapet. För det mesta är det ingenting men 2 morgnar i veckan ca kan det vara så.

Jag äter en del kanel på havre/vassle/mjölk-geggan jag äter eller kvarg/funlight har jag också en del kanel på (stekta ägg ibland endast men de har jag inget mer än salt på vid stekning) inte kan det väl vara så fånigt att det är kanelen som orsakat detta? är ju utblandat för smakens skull.

c-brus dricker jag varje morgon direkt jag vaknat.

tjing
2013-10-27, 10:06
Inte för att det är värt något men brukade också nysa om morgnarna som på beställning när jag käkade gröt med kanel.

skivståång
2013-10-27, 12:05
Du har högre kortisolnivåer (anti-inflammatoriskt) tidigare under dagen, vilket också är en förklaring till varför allergiska reaktioner och annat (täppt näsa, segt slem, astma etc) ökar under senare delen av dygnet och natten.

Ditt immunförsvar reagear på någonting, förmodligen subkliniskt som sådant. Äter/dricker du något när du får nysningar? Ja, nysningar är en ändåmålsenlig funktion.

Kan detta vara en anledning till varför man är grinigare o har lättare att bli irriterad när man är nyvaken?

tjing
2013-10-27, 12:10
Kanske delvis, det är en ökning av stress som är dygnsbunden. Annars hade vi nog haft svårt att komma ur sängen.

Men att mäta exakta kognitiva effekter och veta vad de beror på exakt är skitsvårt. Det du nämner kan ju bero på hur mycket som helst.

skivståång
2013-10-27, 12:16
Kanske delvis, det är en ökning av stress som är dygnsbunden. Annars hade vi nog haft svårt att komma ur sängen.

Men att mäta exakta kognitiva effekter och veta vad de beror på exakt är skitsvårt. Det du nämner kan ju bero på hur mycket som helst.

Du verkar ha koll på en del du tjing, så tänkte fråga en annan sak ang hormoner.

Ett exempel:

Vi tar en kille som går runt o är blyg, får inga tjejer dålig hållning, tar ingen plats, ofta nervös etc.

Sen en dag så får samma kille ett wake up call och börjar gå mer rak i ryggen, hakan upp, börjar ta mycket mer plats, prata med tjejer, säger alltid vad han tycker osv.

Kommer hans hormoner ändras av att byta beteende. Dvs i detta fall mer testo, mindre kortisol?

:)

tjing
2013-10-27, 12:19
Ja, det finns verkan åt båda hållen.

Vilket i sig kan spela in på framtida genuttryck; epigenetik, mycket intressant inte minst i den här kontexten.

Att vara längre än någon i en upplevd maktkamp, korsa armar, dominanta "postures" (hakan högt, "titta ner" på någon etc), sk power stances ökar akut testosteronnivåer. Men det där är ju en hel vetenskap i sig.

skivståång
2013-10-27, 12:21
Ja, det finns verkan åt båda hållen.

Okej ballt!

Finns det andra saker man kan göra för att få mer testo o lägre kortisol? Så man blir mer alpha helt enkelt.

Träningsformer,tillskott,mat, yeah allt du kan tänka på. Vore tacksam om du har lust o skriva ned några saker =)

PM:a gärna så slipper tråden gå allt för mkt off topic!